Gudsdyrkelse og hobbier
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 07-03-05 21:42

Er det OK som kristen at have andre interesser eller hobbier end
gudsdyrkelse.

Eller er det egentlig bare et spørgsmål om, at hvis man er en sand kristen
har man ikke lyst til andet en rigets fremme?

Jesper

Fra : Difool

Dato : 07-03-05 22:22

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> wrote in message
> [...]
>
> Eller er det egentlig bare et spørgsmål om, at hvis man er en sand kristen
> har man ikke lyst til andet en rigets fremme?

Kære Jesper,

Bibelen siger: "Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt
det andet gives jer i tilgift." (Matthæus 6:33)

Så, som jeg ser det, skal Guds rige og troen have en stor plads i den
kristnes hjerte. Derfor kan man sagtens have masser af andre interesser, og
beskæftige sit sind med andre ting end Rigets fremme. Men interessernes
natur er selvfølgelig en anden sag. Vigtigt er det i hvert fald, at Guds
rige har en plads i ens hjerte, og at det ikke helt går i glemmebogen.

Bibelen siger også: "af nåde er I frelst... For af den nåde er I frelst ved
tro." (Efeserne 2:5, 8)

Så selv om man er frelst ved tro, så synes jeg, at taknemmeligheden i
frelsen burde afspejle sig i at søge Ham, der har frelst en.

Men Frelseren Jesus Kristus bliver nok lidt skuffet, hvis den frelste
kristnes store hobby er SM-pornofilm, eller at gå i byen hver fredag for at
komme i slagsmål.

Kærlig hilsen fra Mikkel S. Kragh
http://www.nordiskisrael.dk

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 08-03-05 13:06

"

> Men Frelseren Jesus Kristus bliver nok lidt skuffet, hvis den frelste
> kristnes store hobby er SM-pornofilm,

hvorfor egentlig? Måske en korsfæstelse i sådan en film vil tænde ham af -
men ellers er pointen med sex, også SM, kærlighed i fysisk form. At se på
det er ikke en større synd end at høre rock musik....

eller at gå i byen hver fredag for at
> komme i slagsmål.

se der er du så inde på noget, hvor man ikke demonstrere næstekærlighed.
Omvendt kan det måske sidestilles med din hobby med at søge en unødvendig
konflikt med mennesker der hører og finder glæde i uskyldig musik. Bevares
du ikke stor skade, men tanken bag er lidt den samme

Fra : Difool

Dato : 08-03-05 17:56

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> men ellers er pointen med sex, også SM, kærlighed i fysisk form. At se på
> det er ikke en større synd end at høre rock musik....

Kære Jørgen,

Jeg tror ikke, at min Frelser - Ham fra Matthæus 5:27-29 - ville bryde Sig
om, at Hans tjenere svælgede i SM-pornofilm. Om din frelser gør det, skal
jeg ikke kunne sige.

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 08-03-05 13:08

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Eller er det egentlig bare et spørgsmål om, at hvis man er en sand kristen
> har man ikke lyst til andet en rigets fremme?

Selvfølgelig kan man som sand kristen have interesse for mange andre ting -
man kan vel næsten sige at det er en pligt at være et oplyst menneske,
således man bedre kan genkende ondskaben i dens utallige forklædninger.

Fra : Vidal

Dato : 09-03-05 08:38

Difool wrote:

> [...]
bryde Sig
> om, at Hans tjenere svælgede i SM-pornofilm. Om din frelser gør

Lukas 6:41-42

Man skal ikke bekymre sig om andres moralske status, kun
sin egen.

Så du har nok ret, det er individuelt, hvem der bliver dømt
på hvad.

Nogle kan ryge hash, drikke øl og høre rockmusik døgnet rundt
og stadig blive frelst, mens andre som dig ikke kan gøre det.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-03-05 08:47

"Vidal" <viidal@gmail.com> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Nogle kan ryge hash, drikke øl og høre rockmusik døgnet
> rundt og stadig blive frelst,

Det var da en meget skråsikker påstand!

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - http://ravsted.net/

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 09-03-05 08:54

> [...]

>Nogle kan ryge hash, drikke øl og høre rockmusik døgnet rundt
>og stadig blive frelst, mens andre som dig ikke kan gøre det.

Hvad får dig til at tro det?

De, som ryger hash osv. udsætter da sig selv for
stor fare for at miste focus på Jesus Kristus, hvis de
nogensinde har haft det. Jeg har svært ved at kunne
følge dine tanker.
Mvh.Bodil.

Fra : Difool

Dato : 09-03-05 09:10

Difool wrote:

> [...]

Nogle kan ryge hash, drikke øl og høre rockmusik døgnet rundt
og stadig blive frelst, mens andre som dig ikke kan gøre det.

Kære Villy,

Det var da en alternativ udlægning af Lukas 6:41-42, du har. Dette
Skriftsted siger jo netop, at hvis man selv har kæmpestore synder, så er det
måske lidt hyklerisk at forsøge at få andre til at omvende sig fra den samme
synd, som de udøver i mindre grad. Det siger ikke, at broderens synd er helt
fjong.

Jeg synes da også det er en interessant udlægning af kristendommen, at man
ikke skal bekymre sig om andres moralske status. Hvordan vil du udøve
næstekærlighed, hvis du ikke bekymrer dig for dem?

Jeg er derimod helt enig med dig i, at man godt kan blive frelst, også hvis
man ryger hash, o.s.v. Herren Jesus Kristus har frelst os, men derfor synder
vi stadig (bryder Hans Lov, 1. Johannes 3:4). Og om et menneske bryder den
meget eller lidt, så er man vel stadig frelst. Vi er alle syndere, uden
undtagelse. (Alt dette om frelse giver Skriften også nogle "strenge" bud på,
men lad os for her bare beskæftige os med den knap så strenge.)

Bare fordi, at vi alle er syndere i større eller mindre grad, betyder vel
ikke, at vi bare skal være ligeglade med os selv, Frelserens ønsker og
intentioner for os her i dette liv, og andres moralske status. Det første,
som Jesus prædikede, var, "Omvend jer!" (Matthæus 3:1) i håb om at folk
ville omvende sig fra deres synder. I nogle kirker i dag prædikes der også
om, hvad Gud ønsker af os, og nogle gange prædikes der sågar omvendelse.

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 09-03-05 09:24

"Difool" <bulawayo@moebius.dk> skrev i en meddelelse news:422eaf3f$0>
> Jeg synes da også det er en interessant udlægning af kristendommen, at man
> ikke skal bekymre sig om andres moralske status. Hvordan vil du udøve
> næstekærlighed, hvis du ikke bekymrer dig for dem?

Elsk din næste betingelsesløst, bed for hans frelse. Måske kan du med
kærlighed omvende, men påbud og dogmer er Satans værk. Påbud og dogmer fører
til selvfornægtelse - man gør noget fordi man skal og ikke fordi man har
lyst. Så i sine tanker synder man stadig, men undertrykker tanker og handler
ikke. Påbud og dogmer er skabt af kirker for at styre folk - et
magtinstrument, ikke noget næstekærligt. Den største synd er vel at kvæle
folk i indbildt godhed og velmente regler. Lad Herren afgøre hvem der
frelses. Selv tror jeg på Guds uendelige godhed, og vores alles frelse -
selv din!

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-03-05 17:04

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Selv tror jeg på Guds uendelige godhed, og vores alles frelse -
> selv din!

Og så har det slet ingen betydning for dig at Bibelen tydeligt siger at
langt fra alle bliver frelst?

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 09-03-05 19:10

"Andreas Falck" <fake@skrift.invalid> skrev i en meddelelse news:422f2265>
> Og så har det slet ingen betydning for dig at Bibelen tydeligt siger at
> langt fra alle bliver frelst?

Kort: Næh

Bibelen er skrevet af mennesker, sammensat af mennesker og brugt af
mennesker. Målet er at trænge ind til essensen af kristendommen -
næstekærligheden, at være god. Alt det andet, kan der gives mange gode
forklaringer på. Hvis man skal tillægge Herren nogen indflydselse, må
formålet være at prøve os. Der er dem der kan se det væsentlige og dem der
ikke kan se det

Fra : Heidelberg

Dato : 09-03-05 19:53

On Wed, 9 Mar 2005 19:09:42 +0100, Jørgen Flainard wrote:

> Kort: Næh
>
> Bibelen er skrevet af mennesker, sammensat af mennesker og brugt af
> mennesker. Målet er at trænge ind til essensen af kristendommen -

ehh, du mener at for de kristne kirker handler Bibelen om kristendom. I så
fall må du ikke glemme det meste av Bibelen hører med til de jødiske
skrifter (Tanakh), de som i kristendommen kalles "det gamle testamentet".
Det vil nok være delte meninger om også disse har med kristendom å gjøre.

> [...]
> forklaringer på. Hvis man skal tillægge Herren nogen indflydselse, må
> formålet være at prøve os. Der er dem der kan se det væsentlige og dem der

Hvorfor må Herrens innflytelse være en funksjon av det å prøve oss?

En underlig tanke, spør du meg, men nå er det jeg som spør deg.

mvh Knut

--
Knut Klaveness Heidelberg
http://knut.heidelberg.no

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 09-03-05 22:03

"Heidelberg" <se.hjemmesiden@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det vil nok være delte meninger om også disse har med kristendom å gjøre.

Egentlig mener jeg ikke at Det Gamle Testamente er særlig vedkommende for
kristne. Historierne er ganske spændende og interessante, men det er Jesus
som person der det centrale, for mig, i kristendommen.

> Hvorfor må Herrens innflytelse være en funksjon av det å prøve oss?
>
> En underlig tanke, spør du meg, men nå er det jeg som spør deg.

Faktisk mener jeg heller ikke at han prøver os. Jeg mener bibelen er skrevet
af mennesker og dens hovedformål er at retfærdiggøre kirkens magt over folk.

Men hvis Gud prøver os, er der en årsag. En årsag som Gud kender, måske vil
Gud afprøve hvor stærke folk er i troen. Gud har prøvet mig flere gange, og
min tro er blot blevet stærkere.

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-03-05 08:31

I news:422f649f$0$138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Jørgen Flainard følgende:

[ ... ]
> Egentlig mener jeg ikke at Det Gamle Testamente er særlig vedkommende for
> kristne.

Su du vil altså amputere væk hele det Skriftgrundlag som kristendommen
hviler på?

[ ... ]
> Faktisk mener jeg heller ikke at han prøver os. Jeg mener bibelen er
> skrevet af mennesker og dens hovedformål er at retfærdiggøre kirkens magt
> over folk.

Kan du så ikke lige forklare os, når du nu forkaster Bibelen som
trosgrundlag for kristendommen, hvor man så skal søge sine oplysninger om
hvem og hvad Jesus er, og hvad den kristne tro er og hvad kristentroen
bygger på?

Fra : Heidelberg

Dato : 10-03-05 18:30

On Thu, 10 Mar 2005 08:30:59 +0100, Andreas Falck wrote:

> [...]
> trosgrundlag for kristendommen, hvor man så skal søge sine oplysninger om
> hvem og hvad Jesus er, og hvad den kristne tro er og hvad kristentroen

Godt spørsmål. Nå får vi se hva svaret blir

mvh Knut

--
Knut Klaveness Heidelberg
http://knut.heidelberg.no

Fra : Harald Mossige

Dato : 10-03-05 19:17

"Heidelberg" <se.hjemmesiden@invalid.invalid> wrote in message

> Godt spørsmål. Nå får vi se hva svaret blir

Meddel oss når du har lastet ned svaret. Er du oppkoplet via ADSL, eller har
du også direktelinje?

HM

Fra : Heidelberg

Dato : 10-03-05 16:26

On Wed, 9 Mar 2005 22:03:28 +0100, Jørgen Flainard wrote:

> [...]
> kristne. Historierne er ganske spændende og interessante, men det er Jesus
> som person der det centrale, for mig, i kristendommen.

Men Jesus siterer jo i det vide og det brede fra de jødiske skriftene (som
vi kaller Det gamle testamentet). Da høres det underlig ut at du vil
avskrive disse skriftene. Kanskje du er mer interessert i å lage en
ikke-Jesus ut av Jesus?

> Faktisk mener jeg heller ikke at han prøver os. Jeg mener bibelen er skrevet
> af mennesker og dens hovedformål er at retfærdiggøre kirkens magt over folk.

At Bibelen er skrevet av mennesker, er det vel ingen grunn til å betvile.
Men hva du mener med at det er skrevet for kirkens rettferdiggjørelse av
makt, det skjønenr jeg ikke. Bibelen er et resultat av en kanon, de senere
bekjennelser som kjennetegner det du kaller kirken, er et kapittel for seg.

> Men hvis Gud prøver os, er der en årsag. En årsag som Gud kender, måske vil
> Gud afprøve hvor stærke folk er i troen. Gud har prøvet mig flere gange, og
> min tro er blot blevet stærkere.

Så heldig for deg - og så heldig at andre opplever tingene helt forskjellig
fra deg.

Hvorfor uttaler du deg så skråsikkert?

--
Knut Klaveness Heidelberg
http://knut.heidelberg.no

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-03-05 20:54

> [...]
> forklaringer på. Hvis man skal tillægge Herren nogen indflydselse, må
> formålet være at prøve os. Der er dem der kan se det væsentlige og dem der

Ja ja, man skal bare give en smule til Folkekirkens Nødhjælp i den årlige
indsamling, så har man næstekærligheden på plads og den evige og umistelige
frelse på plads!

Men så let slipper man altså ikke - ifølge Bibelen!

Og med det bibelsyn du har, er du i al fald milevidt væk fra det syn på
Skrifterne som både Jesus og den første generation af kristne havde. Ja, med
det bibelsyn du lægger for dagen, er der jo stort set helt frit slag til at
definere kristendom efter helt eget forgodtbefindende.

Prøv at læse denne korte artikel om Bibelen, bibelsyn og bibelens autoritet:
http://maranatha.dk/index.php?body=filer/bibelen

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 09-03-05 21:55

"Andreas Falck" <fake@skrift.invalid> skrev i en meddelelse news:422f54a2

> Ja ja, man skal bare give en smule til Folkekirkens Nødhjælp i den årlige
> indsamling, så har man næstekærligheden på plads og den evige og
umistelige
> frelse på plads!

Se - det har jeg nu aldrig sagt. Frelse er ikke noget man køber sig til.
Aflad er en symbolsk handling, der ikke er meget værdi i. Kun hvis man gør
det for andres skyld, ikke for sin egen er velgørenhed næstekærligt!

> Men så let slipper man altså ikke - ifølge Bibelen!

Og...? Som jeg sagde før er bibelen lavet af mennesker og hovedformålet med
den er ikke at udbrede kristendom, men at retfærdiggøre kirkens magt

> [...]
at
> definere kristendom efter helt eget forgodtbefindende.

Lige præcis - min kristendom -.din kristendom. Hvis bare vi begge to faktisk
mener at et oprigtig hjerte at vi gør det rigtige, så fred være med det. Der
hvor det går galt er ikke når A og B ser forskelligt på hvordan religionen
skal tolkes, men når A vil fortælle B at B slet ikke er rigtig religiøs,
fordi B efter As mening tolker religionen forkert.

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-03-05 08:35

I news:422f62b8$0$201$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Jørgen Flainard følgende:

[ ... ]

> Og...? Som jeg sagde før er bibelen lavet af mennesker og hovedformålet
> med den er ikke at udbrede kristendom, men at retfærdiggøre kirkens magt

Ved du hvem der har skrevet Bibelen? Ved du noget om hvornår Bibelen er
skrevet?

> Lige præcis - min kristendom -.din kristendom.

Du er altså helt uenig med Jesus i, hvilket syn vi skal have på Skriften?

> [...]
> hvordan religionen skal tolkes, men når A vil fortælle B at B slet ikke
> er rigtig religiøs, fordi B efter As mening tolker religionen forkert.

Du er da i al fald meget uenig med Jesus. Han deler i al fald ikke dette syn
med dig.

Og du fandt ikke anledning til at læse den korte artikel jeg gav dig link
til:

Fra : Difool

Dato : 09-03-05 09:27

"Vidal" <viidal@gmail.com> wrote in message

Her er et lille billede:

Du er et ungt menneske, og regeringens lov har dømt dig til døden, og du
sidder på dødsgangen. Dødsstraffen vil blive eksekveret ved led tortur i et
helt år. Du er skyldig i forbrydelsen. Så en dag vælger Anders Fogh
Rasmussen at fratræde sit embede som statsminister, tager til dit fængsel,
og siger til dig: "Kære ven, jeg elsker dig så højt, at nu dør jeg for dig,
lider de fordømtes tortur i et år, og så i stedet, så går du fri." Du bliver
løsladt, Fogh bliver tortureret i et år, og dør. Som tiden går, mens du er
en fri mand, bryder du stadig Foghs lov, som fundet i det testamente han
efterlod ved sin død, men du er stadig fri.

Om du bryder Foghs lov, efter hans død, lidt eller meget, så er du stadig en
fri mand. Men vil det være særlig taknemmeligt overfor Fogh, der har reddet
dit liv, fuldstændig at blæse på hans ønsker og hans testamente? Selv om du
stadig ville være en fri mand, så ville jeg tænke på Fogh en gang i mellem.
Jeg ville være ham dybt taknemmelig. Et af Foghs ord var nemlig: "Elsker I
mig, så hold mine bud."

Hvad så, hvis straffen ikke var ét års tortur, men evig tortur, eller evig
død? Og hvis det fri liv endte med at blive evigt liv med Fogh? Så ville jeg
være endnu mere taknemmelig overfor Fogh, og søge at gøre hans vilje så
godt, jeg nu kunne, selv om jeg ikke formåede det helt nogen sinde.

Fra : Britt Malka

Dato : 09-03-05 12:20

On Wed, 9 Mar 2005 09:27:11 +0100, "Difool" <bulawayo@moebius.dk>
wrote:

>Og hvis det fri liv endte med at blive evigt liv med Fogh?

DET ville være et sandt helvede

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 09-03-05 23:53

"Difool" <bulawayo@moebius.dk> mælte sligt:

> [...]
>være endnu mere taknemmelig overfor Fogh, og søge at gøre hans vilje så
>godt, jeg nu kunne, selv om jeg ikke formåede det helt nogen sinde.

Langt de fleste ville for længst have afsat en statsleder, der kunne
finde på at indføre så horrible love, og alle de omkringliggende
nationer havde indført sanktioner.

Hvis mennesker indfører sådanne bestemmelser, kalder vi dem psykopater
og sadister. Når gud gør det, forventes det af en eller anden grund, at
man skal kalde ham hellig og god.

/Rasmus
--
"Han hedder 'The Incredible Homo Pater' og bor i et hus, der minder meget om
Vatikanet, men det er ikke selve Vatikanet"

Fra : Harald Mossige

Dato : 10-03-05 00:10

Difool wrote:

> [...]

Nogle kan ryge hash, drikke øl og høre rockmusik døgnet rundt
og stadig blive frelst, mens andre som dig ikke kan gøre det.

Takk, da velger jeg den brede vei.
Er du forresten helt sikker på at du har den rette tolkingen?

HM

Fra : Vidal

Dato : 09-03-05 09:34

Bodil Grove Christensen wrote:

> "Vidal" <viidal@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad får dig til at tro det?

Hvad taler imod det?

> De, som ryger hash osv. udsætter da sig selv for
> stor fare for at miste focus på Jesus Kristus, hvis de
> nogensinde har haft det.

Jo, men det kan man jo ikke vide noget om. Overdrevet alkohol indtag
er givetvis ikke af det sunde, hashrygning ejheller,
men nok så megen afholdenhed bringer os ikke til Paradis.

> Jeg har svært ved at kunne
> følge dine tanker.

Hvis du ser, hvad Jesus siger i NT om moralske anliggenheder,
vil du se, han udviser en udstrakt nonchalence overfor det.

Mennesket er moralsk på dybt vand, det kan ikke selv bjerge sig
ind, derfor må vi løbe an på frelsen. Vi kan ikke frelse os selv
ved spægelse af kødet, selvom det er en populær anskuelse hos
nogen.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-03-05 20:20

> Vi kan ikke frelse os selv
> ved spægelse af kødet, selvom det er en populær anskuelse hos
> nogen.

Og så går tiden jo li'ssom med det. Det gør det lettere at se splinten i
broderens øje, når man fokuserer på dén og dén alene.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)

Fra : Vidal

Dato : 09-03-05 09:35

Andreas Falck wrote:
> "Vidal" <viidal@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]
>
> Det var da en meget skråsikker påstand!

Ja, men jeg står jo også på Ordets faste grund.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-03-05 17:02

> Det var da en meget skråsikker påstand!

Ja, men jeg står jo også på Ordets faste grund.

He he - du er altså urokkelig fundamentalist

Fra : Vidal

Dato : 09-03-05 09:46

Difool wrote:
> [...]

den samme
> synd, som de udøver i mindre grad. Det siger ikke, at broderens synd

Det siger jeg heller ikke, blot at man ikke kan stille noget
op med andres synd.

> [...]
udøve
> næstekærlighed, hvis du ikke bekymrer dig for dem?

Næstekærlighed må gives på næstens betingelser. Ellers er det ikke
kærlighed,
men et forsøg på at påtvinge andre ens egne moralske normer. Og alle
er
moralsk defekte. Det er Jesus' klare ord. Så hvis vi vil forbedre
andre i
moralsk henseende, bliver vi hyklere. Enten fordi vi tror, vi er bedre
end
vi er, eller fordi vi vil, at andre skal tro, vi er bedre, end vi er.

> [...]
bryder den
> meget eller lidt, så er man vel stadig frelst. Vi er alle syndere,

Vi er enige.

> [...]
og
> intentioner for os her i dette liv, og andres moralske status.

Hvad Guds mening med det enkelte menneske, er først og fremmest
et anliggende mellem dette menneske og Gud. Det kan andre ikke
gå ind i.

> [...]
der også
> om, hvad Gud ønsker af os, og nogle gange prædikes der sågar

Mener du, kristne skal omvende sig? Til hvad?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Difool

Dato : 10-03-05 15:15

Difool wrote:
> "Vidal" <viidal@gmail.com> wrote in message

Mener du, kristne skal omvende sig? Til hvad?

> [...]

Man omvender sig fra synder imod Gud.

Og det var ikke bare Jesus Kristus og Johannes Døberen, der prædikede dette.
Da nogle af de allerførste troende (d.v.s. kristne), spurgte Peter og Co.
"Hvad skal vi gøre, brødre?", svarede Peter: "Omvend jer og lad jer døbe i
Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse..." (Apostlenes Gerninger
2:38)

Det er derfor, at jeg fortsat vil hævde, at der er brug for omvendelse, også
efter man er kommet til tro. Også ifølge Peter.

Jeg tror på, at den kristne aldrig ophører med at omvende sig. Vi bliver
aldrig syndfri i dette liv, synder hele tiden, men vokser alligevel hele
tiden til vi dør.

Fra : vidal

Dato : 10-03-05 20:49

Difool wrote:

> [...]

> Det er derfor, at jeg fortsat vil hævde, at der er brug for omvendelse, også
> efter man er kommet til tro. Også ifølge Peter.

Så ved jeg ikke helt, hvad du mener med at omvende sig.

Hvordan foregår det rent teknisk? Måske forstår jeg ikke
din brug af ordet.

--
Venlig hilsen,

Villy dalsgaard

Fra : Difool

Dato : 10-03-05 21:30

"vidal" <"vidal"@webspeed.dk> wrote in message

> [...]
>
> Så ved jeg ikke helt, hvad du mener med at omvende sig.
>
> Hvordan foregår det rent teknisk? Måske forstår jeg ikke

Kære Villy,

At omvende sig fra sine synder vil sige at holde op med dem. At angre dem,
være ked af at man synder, at vide at man er syndig, er vel begyndelsen.

F.eks.: En troende bekendende kristen, døbt og kirkegænger, o.s.v. bliver
ophidset og gennembanker sin kollega. Manden har syndet. Forhåbentligt ved
manden, at han er skyldig i synd, og fortryder sin synd og angrer den, beder
om tilgivelse i sit lønkammer overfor Herren (og gerne overfor sit offer
også), og han omvender sig ved at holde op med at gennembanke andre i
fremtiden. I hvert fald gøre sit bedste for det. Bare ét eksempel på én
synd.

D.v.s. at man skal vide, at der eksisterer synd, samt hvad synd er. Bibelen
siger: "synd er lovbrud" (1. Johannes 3:4) Så man synder altså, når man
bryder Guds Lov. (Og så er der jo mange forskellige meninger om, hvad og
hvor omfattende Guds Lov er, men hvis NT siger, at synd er lovbrud, så må
der eksistere én eller anden for for lov.) Ligesom at man "synder" imod
staten, hvis man bryder straffeloven.

Derfor ved jeg holde fast ved, at man synder hele livet, og har brug for at
omvende sig hele livet, fordi man aldrig bliver perfekt, men bliver ved med
at falde i på den ene eller den anden måde.

Når den kristne ved, at han synder, ved han, at han har konstant brug for
Frelseren af synder, og det viser han gerne ved at omvende sig og angre sine
synder.

Udover de allerførste og de allersidste kapitler, er Bibelen jo én lang
historie om konsekvensen af synd, og Guds profeter bliver ved med at forsøge
at få Herrens folk til at omvende sig fra deres synder. Kong David var "en
mand af Herrens hjerte", og dog syndede han, men angrede og omvendte sig, og
gjorde sit bedste for at holde sin sti ren.

Sådan ser jeg det.

Fra : Vidal

Dato : 09-03-05 13:07

Difool wrote:
> [...]

han
> efterlod ved sin død, men du er stadig fri.

Det ville være nemmere, hvis du brugte Jesus istedet for
Fogh, det ville jeg bedre kunne forholde mig til.

> [...]
i mellem.
> Jeg ville være ham dybt taknemmelig. Et af Foghs ord var nemlig:

Foghs bud?

> [...]
vilje så
> godt, jeg nu kunne, selv om jeg ikke formåede det helt nogen sinde.

Indgår det i kristendommen, eller er vi stadig ude i billeder.

Jesus var mod farisæerne, som levede efter 'fædrenes
overlevering', en detaljeret pinden ud, hvad man måtte
og ikke måtte.

Hele dette væltede Jesus ved at sige, at Loven kunne
koncentreres til et bud: Du skal elske Gud og din næste
som dig selv.

Det ser ud som om, du er ved at lave din egen 'fædrenes
overlevering', Mikkel S Kraghs overlevering, hvor *du* så
må bestemme, hvem der bliver frelst, og hvem ikke.

I virkeligheden begrænser du Guds tilgivelse og gør den
betinget af en bestemt måde at leve på.

Det har du selvfølgeligt ret til, men kristendom er det ikke,
faktisk det modsatte.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 09-03-05 13:56

"Vidal" <viidal@gmail.com> skrev i en meddelelse

Det har du selvfølgeligt ret til, men kristendom er det ikke,
faktisk det modsatte.

Kunne ikke være mere enig

Fra : Heidelberg

Dato : 09-03-05 19:59

On Wed, 9 Mar 2005 13:55:43 +0100, Jørgen Flainard wrote:

> "Vidal" <viidal@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Det har du selvfølgeligt ret til, men kristendom er det ikke,
> faktisk det modsatte.

Hvilken underlig uttalelse: det motsatte av ...!

Og hva er det motsatte av kristendom?

mvh Knut
--
Knut Klaveness Heidelberg
http://knut.heidelberg.no

Fra : vidal

Dato : 09-03-05 21:48

Heidelberg wrote:

> Hvilken underlig uttalelse: det motsatte av ...!
>
> Og hva er det motsatte av kristendom?

Måske farisæisme?

det var lidt for hurtigt formuleret, men jeg tænker på
Jesus' modstilling til farisæismen. Det Difool giver
udtryk for, er efter min mening en tilbagevenden til
det regelsystem, farisæerne lænede sig op ad. Ved at
gøre det, bliver synden relativeret, og det er ihvertfald
ikke kristendom.

--
Venlig hilsen,

Villy dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 10-03-05 09:44

Harald Mossige wrote:
> "Vidal" <viidal@gmail.com> wrote in message

> Takk, da velger jeg den brede vei.

> Er du forresten helt sikker på at du har den rette tolkingen?

Der findes ikke nogen autoriseret, kristen livsførelse,
der kan sikre frelsen.

Den brede vej er, at ville forbedre andre mennesker,
men den er, som det så ofte fremgår her i gruppen,
meget svær at følge.

Den snævre vej er at bedres i dagligt liv og levned ved
f.eks. at finde ud af, hvem man er.

Følg den vej, du finder bedst i overenstemmelse med din
opfattelse af tingene. Gud har ikke sat betingelse for
frelsen. Troen (og dåben, måske?)frelser.

Man kan ikke give Gud noget andet end sig selv, derfor
må man være den, man er. Det andet er hykleri og fører
kun til selvgodhed.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-03-05 13:51

I news:1110444267.108721.119870@l41g2000cwc.googlegroups.com skrev
Vidal følgende:

> Gud har ikke sat betingelse for
> frelsen. Troen (og dåben, måske?)frelser.

Jo, Gud har jo netop sat betingelser for frelsen: Troen.

Og troen forpligter, enten du kan lide det eller ej!

Fra : vidal

Dato : 10-03-05 15:03

Andreas Falck wrote:
> I news:1110444267.108721.119870@l41g2000cwc.googlegroups.com skrev
> Vidal følgende:

> Jo, Gud har jo netop sat betingelser for frelsen: Troen.

Hvilket vel også fremgår af det, jeg skrev.

> Og troen forpligter, enten du kan lide det eller ej!

Så man ikke længere må synde?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-03-05 15:44

I news:42305378$0$211$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
vidal" <"vidal følgende:

> Hvilket vel også fremgår af det, jeg skrev.

Nej, det fremgår egentlig ikke af det du skrev, for du skrev at frelsen er
uden betingelser, og det er den altså ikke.

> Så man ikke længere må synde?

Har mennesket nogen sinde måttet det, uden at miste retten til evigt liv
sammen med sin Skaber?

Fra : vidal

Dato : 10-03-05 20:57

Andreas Falck wrote:

> I news:42305378$0$211$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
> vidal" <"vidal følgende:

> Nej, det fremgår egentlig ikke af det du skrev, for du skrev at frelsen
> er uden betingelser, og det er den altså ikke.

Hvis jeg nu vender om på rækkefølgen af sætningerne
og sætter et ekstra ord ind:

Troen (og dåben, måske?)frelser. Gud har ikke sat
[yderligere] betingelse for frelsen.

Synes du så det er i orden?

> Har mennesket nogen sinde måttet det, uden at miste retten til evigt liv
> sammen med sin Skaber?

Når mennesket er et syndigt væsen, hvordan
undgår det så syndens konsekvens, hvis ikke
gennem tilgivelsen.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-03-05 21:11

I news:4230a65d$0$265$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
vidal" <"vidal følgende:

[ ... ]

> Hvis jeg nu vender om på rækkefølgen af sætningerne
> og sætter et ekstra ord ind:
>
> Troen (og dåben, måske?)frelser. Gud har ikke sat
> [yderligere] betingelse for frelsen.
>
> Synes du så det er i orden?

Gud har, som du skriver, ikke sat yderligere betingelser for frelsen end
netop *troen* - men *troen* har i sig selv konsekvenser for det liv man
ønsker at leve.

> Når mennesket er et syndigt væsen, hvordan
> undgår det så syndens konsekvens, hvis ikke
> gennem tilgivelsen.

Giver tilgivelsen et menneske ret til blot at fortsætte ufortrødent med at
være både tyv, morder, ægteskabsbryder, løgner m.m.?

Fra : vidal

Dato : 10-03-05 22:11

Andreas Falck wrote:

> [...]

> Gud har, som du skriver, ikke sat yderligere betingelser for frelsen end
> netop *troen* - men *troen* har i sig selv konsekvenser for det liv man

Jo, det kan man sige, men disse konsekvenser gælder jo for
det enkelte menneske, man kan ikke udtale noget generelt om
det, så man kan udstikke en autoriseret kristen levevis, der
garanterer frelse.

> Giver tilgivelsen et menneske ret til blot at fortsætte ufortrødent med
> at være både tyv, morder, ægteskabsbryder, løgner m.m.?

Hvad mener du konsekvensen vil være hvis et menneske
fortsætter med at synde, som du beskriver det. Vil
det blive udelukket fra tilgivelsen? Er Guds tilgivelse
alligevel begrænset af, hvorledes menneskets handler?

Kan mennesket leve syndfrit? Vi har jo ofte diskuteret
dette, så jeg vil nøjes med at sige, mennesket er, hvis
vi da ellers tror på det, Jesus siger, netop principielt er/
gør alt det, du der skriver. Vi er alle syndere og i synden
er vi lige. Mennesket kan ikke komme ud af synden, kun ved
Guds tilgivelse undgår vi dens konsekvens.

Før man forstår det, forstår man ikke menneskets stilling
overfor Gud.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : vidal

Dato : 10-03-05 23:07

vidal wrote:

Der gik vist lidt kludder i formuleringen.

Se bort fra parantesen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-03-05 23:15

I news:4230b7c6$0$303$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
vidal" <"vidal følgende:

[ ... ]

> Jo, det kan man sige, men disse konsekvenser gælder jo for
> det enkelte menneske, man kan ikke udtale noget generelt om
> det, så man kan udstikke en autoriseret kristen levevis, der
> garanterer frelse.

Vi er helt enige om at ingen levevis (bortset fra den levevis hvor man har
levet hele sit liv fuldstændig syndfrit) kan garantere nogen som helst
frelse.

[ ... ]

> Hvad mener du konsekvensen vil være hvis et menneske
> fortsætter med at synde, som du beskriver det. Vil
> det blive udelukket fra tilgivelsen? Er Guds tilgivelse
> alligevel begrænset af, hvorledes menneskets handler?

Guds tilgivelse afhænger af om vi ønsker at modtage Guds tilgivelse. Vi kan
jo handle i vort liv, så vi selv, ved vore handlinger, afskærer os fra Guds
tilgivelse. Guds tilgivelse er en følgevirkning af troen. En anden
følgevirkning af troen, er vi omvendes fra at være syndens slaver til at
være Guds børn. Både Jakob og Johannes skriver i deres breve ret så meget om
hvad troen udretter i den troendes liv. Nemlig dette at vi får lyst til Guds
lov, hvilket indebærer at vi får ulyst til synden.

Guds nåde, frelse og tilgivelse er ingen blankocheck til at vi bare kan
fortsætte vort liv som om ingen ting var hændt. Troen forårsager jo netop en
omvendelse fra det syndige liv til et liv i lydighed mod Gud.

> [...]
> Guds tilgivelse undgår vi dens konsekvens.
>
> Før man forstår det, forstår man ikke menneskets stilling

Ja, mennesket er af natur en synder. Og intet menneske har opnået at leve et
helt liv syndfrit. Men troens konsekvens er jo at man tilegner sig mere og
mere af Jesu karakter - at vi lader Jesus få kommandoen i vort liv. Derved
stiller vi vor vilje til Jesu rådighed, og derved mister vi lysten til at
gøre de ting der karakteriseres som synd.

Ja, vi har flere gange haft dette emne op til drøftelse. Og derfor vil jeg
nøjes med at sige, at en tyv der beslutter sig til at ville fortsætte med at
stjæle, en svindler der beslutter at ville fortsætte med at svindle, en
ægteskabsbryder der beslutter fortsat at ville være sin ægtefælle utro, alle
sammen ved deres handlinger og gerninger tydeligt viser at de ikke har
modtaget den tro der frelser. Men den tyv, svindler og ægteskabryder der
beslutter sig for at nu skal det være slut med det tidligere liv fordi nu
har vedkommende fået troen (blevet omvendt), viser ved sine handlinger, at
troen er virksom til frelse, også selv om vedkommende af og til "snubler" og
gør syndige ting man ikke burde have gjort.

Med andre ord: Gud ser på vore motiver og vores vilje til at ville leve
efter Guds vilje, og tilgiver os der hvor vi kommer til kort fordi vi altså
er underlagt en syndig natur som er gået i arv helt tilbage fra Adam.

Fra : Difool

Dato : 10-03-05 15:04

Harald Mossige wrote:
> [...]

Man kan ikke give Gud noget andet end sig selv, derfor
må man være den, man er. Det andet er hykleri og fører

Når nu "Fogh" har elsket os så meget, at han døde for vore synder for at
give os mulighed for et evigt liv i stedet for evig fortabelse, så var hele
pointen med mit lille billede, at man burde tilskynde mennesker til en
højere fællesnævner. Den laveste fællesnævner er OGSÅ en fællesnævner, men
når nu "Fogh" har givet det ultimative offer, hvorfor så gå efter det
laveste og skælde ud på andre, der tilskynder andre til at vise lidt
taknemmelighedsgengældelse overfor "Fogh"?

P.S.: Lignelsen om "Fogh" var et "billede".

Fra : vidal

Dato : 10-03-05 21:00

Difool wrote:

> [...]
> taknemmelighedsgengældelse overfor "Fogh"?
>
> P.S.: Lignelsen om "Fogh" var et "billede".

Jeg beder dig så inderligt, Mikkel S. Kragh, om
at forlade Fogh analogien, dit "billede". Jeg
har meget svært ved at forholde mig til det.

Hvorfor ikke skrive det med rene ord? Så skal
jeg forsøge at svare dig.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Difool

Dato : 10-03-05 21:42

> [...]
> at forlade Fogh analogien, dit "billede". Jeg
> har meget svært ved at forholde mig til det.
>
> Hvorfor ikke skrive det med rene ord? Så skal

Kære Villy,

Nå, det må du undskylde, Villy, jeg synes bare, at min analogi kunne
illustrere synd og Jesu offer på en anden måde. For i mit billede var "Fogh"
naturligvis Jesus, der døde for fangens overtrædelse af "Foghs lov", d.v.s.
"Guds lov". Og straffen med "et års tortur" var jo den evige fortabelse, og
frikendelsen var Jesu tilgivelse/frelse af vore synder.

Og at den løsladte fange bliver ved med at "bryde Foghs testamente" betød,
at den frelste synder bliver ved med at synde imod "Jesu testamente".

Jeg skrev det lille billede for at illustrere, hvor meget frelsen betyder,
og hvad det forhåbentligt burde virke af taknemmelighed i den frelstes
hjerte. Jeg blev stærkt inspireret af sangen "Amazing Grace". Nogle gange
virker billeder jo godt eller alternativt, ligesom "markens liljer" og "se
himlens fugle" i Matthæus 6.

Fra : vidal

Dato : 10-03-05 23:04

Difool wrote:

> Og at den løsladte fange bliver ved med at "bryde Foghs testamente" betød,
> at den frelste synder bliver ved med at synde imod "Jesu testamente".

Mener du, et menneske kan holde op med at synde?

> Jeg skrev det lille billede for at illustrere, hvor meget frelsen betyder,
> og hvad det forhåbentligt burde virke af taknemmelighed i den frelstes
> hjerte.

Mennesket bør holde op med at være synder?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Difool

Dato : 10-03-05 23:34

> Mener du, et menneske kan holde op med at synde?

> Mennesket bør holde op med at være synder?
>
> --
> Venlig hilsen,
>
> Villy Dalsgaard

Kære Villy,

Mennesket bør angre sine synder og blive ved med at leve i omvendelsens ånd.
Vi forbliver syndere, men bør bestræbe os på at vide, at synden er forkert.
Hvis vi får at vide, og selv tror, at synden ikke er synd eller forkert, så
tror vi , at vi ikke brug for Frelseren eller at omvende os. (Men forbliver
jo syndere under alle omstændigheder.)

Man er frelst ved tro, men viser at man er frelst ved sine handlinger.
(Meget kort fortalt.)

Fra : Vidal

Dato : 11-03-05 13:27

Difool wrote:

> At omvende sig fra sine synder vil sige at holde op med dem. At angre
dem,
> være ked af at man synder, at vide at man er syndig, er vel
begyndelsen.

Så når man holder op med at synde, er man ikke synder mere? Er
det det du mener?

> [...]
> også), og han omvender sig ved at holde op med at gennembanke andre
> fremtiden. I hvert fald gøre sit bedste for det. Bare ét eksempel

Dvs, det øjeblik man følger budene i Biblen, er man ikke synder mere?

> [...]
så må
> der eksistere én eller anden for for lov.) Ligesom at man "synder"

Det øjeblik man holder Loven, er man ikke synder mere? Så er man
frelst?

> [...]
ved med
> at falde i på den ene eller den anden måde.

Det må da være nemt nok blot at overholde budene, og så er man
syndfri. Piece of cake. Og jo ældre man bliver, jo nemmere
bliver det, sandsynligvis, ikke at synde.

> [...]
brug for
> Frelseren af synder, og det viser han gerne ved at omvende sig og

Omvende sig til hvad? Til at blive muslim? Den kristne *er*
omvendt til kristendommen. Mener du man falder ud af den, hver
gang man gør en synd?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Difool

Dato : 12-03-05 01:41

Difool wrote:

> [...]

syndfri. Piece of cake. Og jo ældre man bliver, jo nemmere
bliver det, sandsynligvis, ikke at synde.

Når man omvender sig fra én synd, synder man vel ikke mere lige dér. Men
meget hurtigt synder man på samme eller et andet område, og så er man atter
synder. Men bliver ved med at synde, bliver aldrig syndfri, men gør sit
bedste for at angre og omvende sig.

Det er ikke nemt at overholde Loven. Det er heller ikke svært. Det er
umuligt. Den kristne forsøger at overholde Loven så godt som muligt, men
bliver aldrig fuldkommen. Den eneste, der har overholdt Loven 100%, var
Jesus Kristus. Han var det eneste syndfri menneske. Men Han var også selve
den Gud, der gav Loven, d.v.s. det var Hans Egen Lov.

Ingen bliver frelst ved at overholde eller forsøge at overholde Loven. Man
er frelst ved Jesu Kristi forsonende offer på Golgata. Men den kristne viser
sin taknemmelighed og kærlighed til Jesus Kristus ved at gøre sit bedste for
at følge Hans bud. "Elsker I mig, så hold mine bud."

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-03-05 10:45

I news:1110544035.126193.265230@l41g2000cwc.googlegroups.com skrev
Vidal følgende:

Kunne man ikke få dig til at ændre dine indstillinger så den ikke er

Fra : vidal

Dato : 12-03-05 15:02

Andreas Falck wrote:
> I news:1110544035.126193.265230@l41g2000cwc.googlegroups.com skrev
> Vidal følgende:
>
> Kunne man ikke få dig til at ændre dine indstillinger så den ikke er

Problemet opstår, når jeg poster via Google. Jeg
synes selv det er irriterende, men har ikke andre
muligheder fra arbejde. Og 'guldkornene' kan
selvfølgelig ikke vente til, jeg kommer hjem.

--
venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 12-03-05 15:33

"vidal" <"vidal"@webspeed.dk> mælte sligt:

>Problemet opstår, når jeg poster via Google. Jeg
>synes selv det er irriterende, men har ikke andre
>muligheder fra arbejde. Og 'guldkornene' kan
>selvfølgelig ikke vente til, jeg kommer hjem.

Du kan vel installere Thunderbird og så bruge news.sunsite.dk, der er
gratis, når man blot registrerer på
<http://news.sunsite.dk/#registration>.

/Rasmus
--
"Den, som aldrig begår dårskab,
er ikke så fornuftig, som han selv tror."

Fra : vidal

Dato : 12-03-05 21:51

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:

> "vidal" <"vidal"@webspeed.dk> mælte sligt:

> Du kan vel installere Thunderbird og så bruge news.sunsite.dk, der er
> gratis, når man blot registrerer på
> <http://news.sunsite.dk/#registration>.

Desværre. Det har jeg før gjort, men nye regler
har betydet, det ikke længere kan lade sig gøre.

Men måske Google vil ændre kodningen.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 12-03-05 21:54

"vidal" <"vidal"@webspeed.dk> mælte sligt:

>Men måske Google vil ændre kodningen.

Mon dog. Men kodningen volder ingen problemer her. Det må være et
problem i Outlook Express. Thunderbird kan varmt anbefales som
erstatning.

/Rasmus
--
"I have a great big golem,
I made him out of clay.

Fra : vidal

Dato : 12-03-05 22:39

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:

> "vidal" <"vidal"@webspeed.dk> mælte sligt:

> Mon dog.

Normalt er Google meget lydhør overfor problemer.

Men måske elsker de ikke MS.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Britt Malka

Dato : 15-03-05 14:45

On Sat, 12 Mar 2005 21:54:28 +0100, Rasmus Underbjerg Pinnerup
<pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:

>Det må være et
>problem i Outlook Express. Thunderbird kan varmt anbefales som
>erstatning.

Jeg ville ikke kalde Thunderbird en erstatning, men en forbedring,
selv om også det program har sine fejl som fx ikke at kunne
"redirecte" en mail.

Fra : Cyril Malka

Dato : 15-03-05 15:29

Britt Malka wrote:

> Jeg ville ikke kalde Thunderbird en erstatning, men en forbedring,
> selv om også det program har sine fejl som fx ikke at kunne
> "redirecte" en mail.

Det kan man, man skal bare bruge en af de mange extensions.

(men her er vi måske lidt langt fra kristendommen, er vi ikke?

Så jeg EODøer lige

--
Venligst,

Cyril

Fra : Vidal

Dato : 11-03-05 13:48

Andreas Falck wrote:

> [...]
> troen er virksom til frelse, også selv om vedkommende af og til
"snubler" og
> gør syndige ting man ikke burde have gjort.

Som jeg læser Matt 5 21-26 f.eks. er vi alle den tyv, svindler
ægteskabsbryder, du her trækker frem. Vi er uanset vore handlinger
ikke lige netop omfatter disse synder, nøjagtigt ligeså syndige. I
synden er vi lige. Så selv om vi måske holder op med at gøre disse
ting, så har vi stadig behov for frelsen.

> Med andre ord: Gud ser på vore motiver og vores vilje til at ville
leve
> efter Guds vilje,

Hvor står det?

> og tilgiver os der hvor vi kommer til kort fordi vi altså
> er underlagt en syndig natur som er gået i arv helt tilbage fra
Adam.

Men Gud tilgiver ikke den, der synder, *efter* han er blevet
kristen? Da ville man stå sig bedre ved ikke at være kristen,
og så først omvende sig det øjeblik, man kan mærke man ikke har
kræfter til at synde mere.

Om du gør det ene eller det andet, om du holder op med dit eller
dat, det ændrer ikke din status hos Gud, du er stadig lige syndig.

Dette er ikke ensbetydende med, naturligvis, at det er godt at gøre
disse slemme ting, du disker op med. Selvfølgeligt er det ikke
noget godt i at være morder, sørøver eller pædofil. Selvfølgelig
skal du holde op med det. Men selvom du holder op, er du stadig en
synder på linje med dem, der fortsætter med at være det.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-03-05 00:19

I news:1110545274.489005.191230@f14g2000cwb.googlegroups.com skrev
Vidal følgende:

[ ... ]
> [...]
> skal du holde op med det. Men selvom du holder op, er du stadig en
> synder på linje med dem, der fortsætter med at være det.

Der er jo så bare den forskel, at den der *beslutter* at ville fortsætte med
synden er, som Paulus udtrykker det, faldet ud af nåden.

"Af nåde er i frelst ved tro, det skyldes ikke jer selv". Falder vi ud af
nåden er vi heller ikke længere frelst. Der står jo også at vi skal aflægge
os det gamle menneske og iklæde os det nye.

Fra : vidal

Dato : 12-03-05 22:10

Andreas Falck wrote:

> [...]

> Der er jo så bare den forskel, at den der *beslutter* at ville fortsætte
> med synden er, som Paulus udtrykker det, faldet ud af nåden.

Jeg har svært ved at forestille mig en kristen, der
altså lige beslutter sig til, nu vil han/hun begå
en synd.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-03-05 23:33

I news:42335a84$0$224$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
vidal" <"vidal følgende:

[ ... ]
> Jeg har svært ved at forestille mig en kristen, der
> altså lige beslutter sig til, nu vil han/hun begå
> en synd.

Det vil så sige, at du er ved at gå væk fra tanken om at *alle* mennesker
bliver frelst?

Fra : vidal

Dato : 13-03-05 23:56

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> [ ... ]

> Det vil så sige, at du er ved at gå væk fra tanken om at *alle* mennesker

Jeg tror ikke, jeg har givet udtryk for den tanke. Men
jeg har henvist til saligprisningerne.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 14-03-05 00:51

> Jeg tror ikke, jeg har givet udtryk for den tanke. Men
> jeg har henvist til saligprisningerne.

Hei Vidal. bare gi opp. Han er like umulig å diskutere med som BW (og meg?).

Du vill muligens skjønne de forskrudde ideene han preker, men han kommer
*aldri* til å skjønne at ideene han har kan være meget unormale. Legg merke
til at alle hans ideer er klippet fra en eller annet sted. Han produserer
lite tanker selv.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-03-05 09:13

I news:4234c4e7$0$287$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
vidal" <"vidal følgende:

[ ... ]

> Jeg tror ikke, jeg har givet udtryk for den tanke.

Det ville da kun glæde mig dersom det konstateres at jeg har misforstået dig

Fra : vidal

Dato : 14-03-05 19:10

Andreas Falck wrote:
> [...]
> vidal" <"vidal følgende:
>
> [ ... ]

> Det ville da kun glæde mig dersom det konstateres at jeg har misforstået

Du vil måske sende religionspolitiet efter mig,
så det kan konstateres?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-03-05 23:20

I news:4235d353$0$301$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
vidal" <"vidal følgende:

> Du vil måske sende religionspolitiet efter mig,
> så det kan konstateres?

Et sådant har ham racisten jo endnu ikke fået indført efter at katolikkerne
blev nødt til at pakke deres væk ;.)

Fra : vidal

Dato : 15-03-05 22:34

Andreas Falck wrote:
> I news:4235d353$0$301$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev

> ham racisten

Der Dummkopf?

> jo endnu ikke fået indført efter at
> katolikkerne blev nødt til at pakke deres væk ;.)

??

--
Venlig hilsen,

Villy

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-03-05 23:49

I news:4237547a$0$236$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
vidal" <"vidal følgende:

> ??

Inkvisitionen!

Fra : vidal

Dato : 16-03-05 09:23

Andreas Falck wrote:

> I news:4237547a$0$236$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
> vidal" <"vidal følgende:

> Inkvisitionen!

OK, min tankegang rakte ikke så langt tilbage.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : vidal

Dato : 16-03-05 09:22

vidal wrote:

> Der XXXmkopf?

Ja, undskyld, det var vist lidt for dumt sagt. Men
sådan går det jo sommetider.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 11-03-05 13:51

Difool wrote:

> Man er frelst ved tro, men viser at man er frelst ved sine
handlinger.

Hvem er det, du vil vise, du er frelst?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Difool

Dato : 12-03-05 01:43

Difool wrote:

> Man er frelst ved tro, men viser at man er frelst ved sine
handlinger.

Hvem er det, du vil vise, du er frelst?

Svar: Ham, der har frelst dig.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : vidal

Dato : 12-03-05 22:14

Difool wrote:

> "Vidal" <viidal@gmail.com> wrote in message

> handlinger.
>
> Hvem er det, du vil vise, du er frelst?
>
> Svar: Ham, der har frelst dig.

Er det Gud, du mener? Du kan ikke vise Gud noget,
som han ikke ved i forvejen. Når man handler ud fra
en anden hensigt end at hjælpe næsten, gælder det
ikke med. Så handler du egoistisk. Du siger til Gud:
'Se, hvor god jeg er. Jeg er frelst.'

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard