Præsts brug af politi mod upopulær men uvo~
Fra : Bo Warming

Dato : 06-03-05 16:32

Hvis en kirkegænger bliver larmende eller slående, så ringer kordegn efter
politi.

Men når der er inviteret til offentlig møde i menighedshuset og snakken
udvikler sig så et par af præstens venner ønsker en afviger væk, så er der
kun den løsning at ordstyrer, typisk præst, siger til alle "Ignorer ham"

Hvis ikke personen overdøver eller volder, kan der ikke være nogen
undskyldning for at udvise m/u politihjælp.

Et værtshus der er offentlig tilgængeligt har i kraft af privat ejerskab
lidt friere rammer til at udvise fx muslimgæst der er provokerende ved sin
tilstedeværelse, vil jeg tro - fx hvis ejeren aner optræk til vold

Men jeg er en populær , velset , fredelig, stilfærdig, kendt gæst ved mødet
og stillede tre spørgsmål som den indkaldte foredragsholder kom med
fornuftige svar på, men ved det midterste spørgsmål kom jeg med en stikpille
til præsten (der har nægtet at vie mig i kirken) og det ramte et ømt punkt
og hun fik kordegnen til at alarmere politi - og de to flinke betjente som
jeg fulgte med ud på fortovet kunne ikke oplyse mig nogen lov jeg havde
været i nærheden af at overtræde.

Hermed klages til bispen over uetisk adfærd, der bunder i at præsten har
politiseret fra prædikestolen og jeg har klaget til bispen over det, og som
hævnakt vil præsten ikke vie mig og min samleverske, og når det nævnes så
bliver præsten vred - og præstens øjeforøje-vendetta kan altså ikke bringes
til ophør uden bispens indblanding, ser det ud til.

Luthersk mission (Folkekirkens Nødhjælp) holdt foredrag og mine spørgsmål
vedr gerningsretfærdighed og hævn var alle 3 klart relevante i forhold til
foredraget.

Da andre end præsten hidsede sig op fordi jeg ikke opførte mig som folk
flest, svarede jeg høftligt og lavmælt på deres indvendinger - men havde
ordstyrer sagt "Ignorer ham" og "Kun det og det må nu diskuteres nu" havde
jeg undladt at svare på de spørgsmål jeg fik fra medlemmer af menigheden,
som jeg kender, og som måske havde opsparede aggressioner imod mig, a la
aggressioner mod jøder i Tyskland i trediverne.

En præst med anstændig etik ville have tacklet bagatelproblemer uden brug at
politi og dermed voldstrusler.

" Det første menneskelige væsen, der kastede en fornærmelse i stedet for
en sten, var civilisationens grundlægger". Sigmund Freud