Hornung og Møller klaver - info og vedlige~
Fra : jones_net

Dato : 09-05-05 13:04

Hejsa

Jeg har postet et billede i dk.binaer af et klaver fra Hornung og Møller.
Klaveret købte jeg i går på et loppemarked for 300,- (kan det virkelig
passe, at de normalt koster omkring 2.000,-?) Det er ikke 100% flot, det er
falmet på fronten, på nær under låget og under noderne, og der er lidt
ridser og afskalning af lak foran tangenterne.

Men jeg ved intet om klaverer overhovedet, men jeg synes det er flot, så
hjem skulle det

Hvornår kan det være fra? Jeg har set noget om et serienummer, som skulle
kunne fortælle det, men jeg har ikke kunnet finde noget serienummer - hvor
kan det være?
Det er med metalramme, og på rammen er står der Scandia, ligesom på
undersiden af tangentlåget i venstre hjørne - hvad har Scandia med klaveret
at gøre?
Hvad med det hvide (som nu er gult) på tangenterne - hvad er det lavet af,
og hvordan kan jeg få det hvidt igen?
Som tidligere skrevet, så er der afslag af lakken foran tangenterne og
ridser efter nipsgenstand på toppen. Er det muligt at slibe/pudse lakken af,
og så give det nyt lak, så det bliver lidt mere "nyt" at se på?
Det er ikke i "stemning" (eller hvad det nu hedder, når det trænger til en
klaverstemmer... - hvad vil det ca. koste at få det stemt, så alm.
mennesker ikke kan høre det er forkert - jeg kan ikke spille andet end
Stille Nu og Mester Jacob (kun med en hånd), så det skal ikke stemmes så det
kan bruges til koncerter, men bare så det lyder OK...

Hvis I ved noget, som jeg ikke har spurgt om, men som kunne være sjovt at
vide, så må I gerne skrive det også

/J

Fra : jones_net

Dato : 09-05-05 18:59

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvornår kan det være fra? Jeg har set noget om et serienummer, som skulle
> kunne fortælle det, men jeg har ikke kunnet finde noget serienummer - hvor
> kan det være?

Serienummeret er nu fundet indvendigt i toppen i højre side: 32617
Efter hvad jeg så kan se, er klaveret fra 1921 - 1929

/J

Fra : Ralph

Dato : 09-05-05 18:58

> [...]
> Klaveret købte jeg i går på et loppemarked for 300,- (kan det virkelig
> passe, at de normalt koster omkring 2.000,-?)

Næh, hvis du skal købe et hos en forhandler vil jeg tippe prisen til ca.
5-15.000, se evt.
http://www.vilhelm.dk/katalog.asp?t=1&ID=3087

> [...]
> kunne fortælle det, men jeg har ikke kunnet finde noget serienummer - hvor

Inden i klaveret, enten på højre gavl foroven eller bag basstrenge - hvis
nummeret ligger imellem 21000 - 37000, så fjern de sidste tre cifre i
nummeret og træk 10 fra, så har du årstallet. eks. 27594 = 27 minus 10 =
1917

Ved lavere numre er f.eks. 16700 = 1900 og ældre tror jeg ikke det er.

> Det er med metalramme, og på rammen er står der Scandia, ligesom på
> undersiden af tangentlåget i venstre hjørne - hvad har Scandia med
> klaveret at gøre?

Det er bare en modelbetegnelse - beregnet for Skandinavien kunne jeg
forestille mig

> Hvad med det hvide (som nu er gult) på tangenterne - hvad er det lavet af,
> og hvordan kan jeg få det hvidt igen?

Det er et dårligt billede du har lagt i binærgruppen, jeg kan ikke se om det
er bakkelit eller elfenben, hvis det er delt på midten af tangenten er det
elfenben, og knofedt kan få det hvidere, er det IKKE delt er det bakkelit
og jeg kender ingen metode for at få det hvidt.

> Som tidligere skrevet, så er der afslag af lakken foran tangenterne og
> ridser efter nipsgenstand på toppen. Er det muligt at slibe/pudse lakken
> af, og så give det nyt lak, så det bliver lidt mere "nyt" at se på?

Ja, men prøv at lakere ovenpå den gamle lak et usynligt sted så kandu se om
det bobler op, eller forbliver pænt.

> [...]
> Stille Nu og Mester Jacob (kun med en hånd), så det skal ikke stemmes så
> det kan bruges til koncerter, men bare så det lyder OK...

HVIS det kan stemmes, så vil en stemning koste fra kr. 600,- + evt. rep.

Fortæl hvor i landet du bor, så skal jeg prøve at finde en stemmer i
nærheden.

Men til den pris vil jeg nok ikke begynde at ofre det helt store (heller
ikke tid) på at få klaveret pænt FØR en klaverstemmer har set på det - hvis
det IKKE kan stemmes plejer det at koste mellem ½-1 stemnings pris.

Et godt råd til alle musikinstrumentkøbere - tag en fagmand med ud at
handle.

--
venligst
Ralph

Fra : jones_net

Dato : 09-05-05 21:28

> [...]
Møller.

> Næh, hvis du skal købe et hos en forhandler vil jeg tippe prisen til ca.

Puha - det er godt nok meget!

> [...]
> 1917
>
> Ved lavere numre er f.eks. 16700 = 1900 og ældre tror jeg ikke det er.

Det stod på højre gavl for oven
32617 må jo så give 1922
Det er jo altid sjovt at vide sådan noget...

> [...]
> elfenben, og knofedt kan få det hvidere, er det IKKE delt er det bakkelit
> og jeg kender ingen metode for at få det hvidt.

Der er et nyt billede - og hvis jeg forstår dig rigtigt, så er det elfenben,
der er på tangenterne - stakkels tandløse elefant, men den ser nu godt ud i
min spisestue...

Knofedt - jeg køber straks en tube i morgen!
Hmmm, det virker nok ikke... Hvad skal jeg bruge af ting, for at kunne få
dem hvide igen. Hvis det er elfenben, er der vel ting, som jeg ikke må
bruge, da det ødelægger kalken i elfenbenet?!?

> Ja, men prøv at lakere ovenpå den gamle lak et usynligt sted så kandu se
om
> det bobler op, eller forbliver pænt.

OK, ikke noget med at pudse eller slibe først - bare lakere ovenpå det
gamle?

> HVIS det kan stemmes, så vil en stemning koste fra kr. 600,- + evt. rep.
>
> Fortæl hvor i landet du bor, så skal jeg prøve at finde en stemmer i
> nærheden.

Jeg bor lidt udenfor 8450 Hammel - Midt mellem Århus og Viborg.

> [...]
> det IKKE kan stemmes plejer det at koste mellem ½-1 stemnings pris.
>
> Et godt råd til alle musikinstrumentkøbere - tag en fagmand med ud at

Det har du helt sikkert ret i, specielt hvis man skal bruge det til at
spille på
Egentlig købte jeg det fordi det vil se pænt ud i spisestuen, og det passer
godt til husets stil. Hvis man så kan spille på det, så er det jo bare helt
fint, men det er i første omgang kun købt til pynt.

Mange tak indtil videre

/J

Fra : Ralph

Dato : 09-05-05 22:58

> Puha - det er godt nok meget!

Ja, du har MÅSKE været heldig.

> Det stod på højre gavl for oven
> 32617 må jo så give 1922
> Det er jo altid sjovt at vide sådan noget...

Jeps, men det virker kun på H&M.

> Der er et nyt billede - og hvis jeg forstår dig rigtigt, så er det
> elfenben,
> der er på tangenterne - stakkels tandløse elefant, men den ser nu godt ud
> min spisestue...

Den er sikkert død - elefanten - især når klaveret er over 80 år gammelt

> [...]
> dem hvide igen. Hvis det er elfenben, er der vel ting, som jeg ikke må
> bruge, da det ødelægger kalken i elfenbenet?!?

Alm. opvaskemiddel, hver gang køkkenbordet får en tur af karkluden, så giv
lige tangenterne en omgang også, 3-4 gange om dagen et par måneder skulle
gøre underværker. Dit nye billede er meget bedre, det ser ud som nikotin,
det er DYBT nede i porrene (mangler der et "r"?) håber du forstår.

> om
>
> OK, ikke noget med at pudse eller slibe først - bare lakere ovenpå det
> gamle?

Ja, som forsøg forståes, hvis det IKKE bobler op, men forbliver pænt, SÅ
skal der slibes med meget fintkornet sandpapir og du kan herefter lakere,
tal evt. med en møbelsnedker, det har JEG ikke så meget forstand på.

> Jeg bor lidt udenfor 8450 Hammel - Midt mellem Århus og Viborg.

Jeg har en stemning i Hinnerup i denne uge - ikke fastlagt endnu, måske jeg
kunne kigge forbi?
Hvis det KAN stemmes så kr. 600, hvis IKKE så kr. 300.

Hvis du vil spare de 300, så se efter revner der hvor naglerne (dem man
drejer på for at stemme strengene) er fastgjort, HVIS der er mange revner,
OG tonerne er specielt falske der hvor revnerne er, så er der nok ikke meget
grund til at betale mig 300 for at fortælle dig at det IKKE kan stemmes.

Skriv hvis jeg skal kigge på det.

--
venligst
Ralph

Fra : jones_net

Dato : 10-05-05 07:35

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message

> [...]
> gøre underværker. Dit nye billede er meget bedre, det ser ud som nikotin,
> det er DYBT nede i porrene (mangler der et "r"?) håber du forstår.

Jeg forstår. Så vil jeg til at rense

> Ja, som forsøg forståes, hvis det IKKE bobler op, men forbliver pænt, SÅ
> skal der slibes med meget fintkornet sandpapir og du kan herefter lakere,
> tal evt. med en møbelsnedker, det har JEG ikke så meget forstand på.

Møbelsnedkeren var nok en god idé - jeg vil finde en sådan.

> [...]
> OG tonerne er specielt falske der hvor revnerne er, så er der nok ikke
> meget grund til at betale mig 300 for at fortælle dig at det IKKE kan

Revnerne skal jeg lige kigge efter, når jeg kommer hjem - jeg har ikke lagt
mærke til nogen, men jeg har heller ikke kigget specifikt efter dem...

> Skriv hvis jeg skal kigge på det.

Jeg vil gerne have det stemt, hvis du kan finde tiden til det
Men jeg må hellere lige sige, at jeg ikke ved hvor det har stået før vi fik
det hjem i weekenden... Jeg tænker på, om det skal stå i længere tid, inden
det har "vænnet" sig til de nye omgivelser, eller om det er lige til at gå i
gang med - det ved du sikkert meget bedre end jeg

/J

Fra : jones_net

Dato : 10-05-05 17:56

> [...]

Nærmere bestemt en lille by der hedder Aidt, som ligger ved Thorsø - der er
10 km. fra Hammel

> Revnerne skal jeg lige kigge efter, når jeg kommer hjem - jeg har ikke
lagt
> mærke til nogen, men jeg har heller ikke kigget specifikt efter dem...

Der hvor jeg kigger, kan jeg ikke se nogle revner, så hvis jeg kigger det
rigtige sted, så er det jo fint

Hvis vi skal snakke lidt videre, kan du jo skrive på jones_netng@yahoo.dk

/J