Opråb til piratkopister
Fra : Otto J.

Dato : 20-04-05 08:20

Muligvis gamle nyheder, men: Ifølge en artikel i MetroExpress i dag, så
begynder pladeselskaberne nu at bløde op overfor piratkopisters klagesang
over for høje CD-priser, ved at indføre introduktionspris på 100,- for visse
kunstnere. Jeg kan kun formode at Piratgruppen tager imod dette initiativ
med klapsalver, eftersom det er dét der har været skreget om i denne
diskussion lige så længe jeg kan huske. Derfor vil jeg gerne komme med en
opfordring til piratkopisterne: Nu er chancen der for at vise pladebranchen
at I har ret i, at lavere priser på musikken er den rigtige vej at gå: Gå ud
og køb de nye plader til introduktionspriser - jo større succes de lavere
priser bliver, jo større er sandsynligheden for at forsøget udviddes til
flere kunstnere. Samtidig kan man glæde sig over at man støtter netop de
up-n-coming kunstnere, der har mest brug for pengene. Hvis Piratgruppen og
piratkopister i almindelighed rent faktisk mener det de siger, nemlig at I
gerne vil betale, bare prisen er rigtig - så gør jeres for at udviklingen
går den rigtige vej, og køb de billige plader.

Mvh. Otto

Fra : Slot

Dato : 20-04-05 09:15

"Otto J." <hifiotto@gmail.com> wrote in message
> [...]
> gerne vil betale, bare prisen er rigtig - så gør jeres for at udviklingen
> går den rigtige vej, og køb de billige plader.

Nu har jeg altid købt min musik og er vel måske endda lidt afhængig af at
finde nye cder samt vinyl så det gælder ikke helt mig....MEN....

Hvordan fanden kan det tage dem så langt tid at finde ud af at 150-170
kroner for nye skiver er for dyrt ??? Er de bare nogle totalt hjernedøde
skabninger eller er det kun mig der syntes at det er logik ???

Især når man kan få det til de halve penge på eksvis cdwoow.com og lign....

KLAPHATTE & RØVHULLER !!

Fra : Otto J.

Dato : 20-04-05 09:57

> Hvordan fanden kan det tage dem så langt tid at finde ud af at 150-170
> kroner for nye skiver er for dyrt ??? Er de bare nogle totalt hjernedøde
> skabninger eller er det kun mig der syntes at det er logik ???

Enhver vare, inkl. en CD, koster præcis dét den skal for at producenten
tjener flest muligt penge. Dét er logik.

> Især når man kan få det til de halve penge på eksvis cdwoow.com og
lign....

Det er ikke pladeselskabets skyld. En butik du kan gå ind i og lytte på
musikken først koster penge. Men det er en helt anden diskussion. At benytte
denne lejlighed til at kalde pladeselskaberne for "klaphatte og røvhuller",
når de nu netop tager et skridt i den retning du gerne vil, det synes jeg er
retorik der kun hører hjemme i folketingssalen. Hvad med at glæde sig over
at det sker, i stedet for at klage over at det sker for sent?

Mvh. Otto

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-04-05 00:19

Otto J. wrote:

> Enhver vare, inkl. en CD, koster præcis dét den skal for at producenten
> tjener flest muligt penge. Dét er logik.

Og lige så logisk er det at folk ikke vil bondefanges af den slags
priser og derfor går andre veje.

> lign....
>
> Det er ikke pladeselskabets skyld. En butik du kan gå ind i og lytte på
> musikken først koster penge.

Og det er grunden til den store prisforskel på cder på det danske og
andre markeder? Nej.

> [...]
> når de nu netop tager et skridt i den retning du gerne vil, det synes jeg er
> retorik der kun hører hjemme i folketingssalen.

Heheh :)

Enhver lejlighed er god nok til at kalde pladeselskaberne for den slags.
I øvrigt er da ikke et specielt irrelevant tidspunkt eller sted?

> Hvad med at glæde sig over
> at det sker, i stedet for at klage over at det sker for sent?

Nu lagde du jo selv op til diskussion og meningsudveklsning med dit
indlæg, right?

Dit indlæg synes i øvrigt at bygge på den fejlagtige antagelse at det er
piratkopisternes skyld at musik er dyrt i Danmark.

/David

Fra : Otto J.

Dato : 21-04-05 09:18

> Heheh :)
> Enhver lejlighed er god nok til at kalde pladeselskaberne for den slags.

Det var ikke dét jeg mente. Det jeg mente var, at når man nu endelig får en
kiks, så brokker man sig over at den ikke er stor nok.

> Nu lagde du jo selv op til diskussion og meningsudveklsning med dit
> indlæg, right?

Selvfølgelig, og ja, indlægget var udelukkende for at provokere negative
udtalelser frem, hvilket blot bekræfter mig i at det er fysisk umuligt for
pladebranchen at gøre piratkopister tilfredse.

> Dit indlæg synes i øvrigt at bygge på den fejlagtige antagelse at det er
> piratkopisternes skyld at musik er dyrt i Danmark.

Det er så din tolkning - dét jeg siger er bare at piratkopisterne bruger som
hovedargument at musik er for dyrt - uanset årsag. Når musikken så bliver
billigere, hvorfor så ikke glæde sig over dette i stedet for at benytte
lejligheden til at brokke sig over at det stadig er for dyrt? Min pointe er,
at hvis man bare siger "pffff" til den udvikling, og de billige plader
dermed ikke bliver solgt i større antal end de dyre, så bliver pladebranchen
jo netop bekræftet i at prisen ikke påvirker salget, og hvorfor så sætte
prisen ned? Uanset éns holdning til hvorfor priserne er som de er og hvor
lave de bør være, så er der kun én ting der kan få prisen ned: At købe de
plader der rent faktisk ER billigere.

Svarene til mit indlæg bekræfter mig sådan set bare i at argumentet om
priserne ikke er andet end en undskyldning, og at lavere priser ikke er et
mål for piratkopisterne som sådan - så længe alternativet er gratis, er det
lige meget om en CD koster 150, 100 eller 50 kroner. Piratkopister vil altid
brokke sig over prisen - hvis prisen er 150 klager man over at den ikke er
100, er den 100 klager man over at den ikke er 50 osv.

Mvh. Otto

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-04-05 09:54

Otto J. wrote:

> Det var ikke dét jeg mente. Det jeg mente var, at når man nu endelig får en
> kiks, så brokker man sig over at den ikke er stor nok.

Fordi den ikke er stor nok. Det er helt fair. Hvorfor skulle man på
kunstig vis klappe branchen på ryggen og sige "arj hvor er det fedt at I
har sat priserne ned fra sindssygt dyre til dyre!"?

> Selvfølgelig, og ja, indlægget var udelukkende for at provokere negative
> udtalelser frem, hvilket blot bekræfter mig i at det er fysisk umuligt for
> pladebranchen at gøre piratkopister tilfredse.

Aha... Du hører vist hvad du vil hører, så.

> Det er så din tolkning - dét jeg siger er bare at piratkopisterne bruger som
> hovedargument at musik er for dyrt - uanset årsag.

Det er muligt, det ved jeg ikke noget om.

> Når musikken så bliver
> billigere, hvorfor så ikke glæde sig over dette i stedet for at benytte
> lejligheden til at brokke sig over at det stadig er for dyrt?

Fordi det stadig er for dyrt? Det ville være mit gæt.
Iøvrigt, hvis det gjaldt _alle_ cder at de nu som udgangspunkt kostede
100, så var det da helt sikkert noget som kunne mærkes. Men vi ved jo
nærmest ikke endnu hvor omfattende denne nedsættelse bliver. Så før vi
falder over hinanden for at takke den nådige branche så skulle vi måske
lige se hvordan det påvirker købernes "hverdag".

> [...]
> jo netop bekræftet i at prisen ikke påvirker salget, og hvorfor så sætte

Hvis det er tilfældet, så er det de forkerte cder der er blevet sat ned,
pure and simple. Og det skal branchen naturligvis have at vide af
forbrugerne, som jo kun kan stemme med deres pung i denne sag.

Folk skal da ikke købe et produkt de ikke vil eje, bare for at sende
dette signal.

> Uanset éns holdning til hvorfor priserne er som de er og hvor
> lave de bør være, så er der kun én ting der kan få prisen ned: At købe de
> plader der rent faktisk ER billigere.

Det er da ikke den eneste måde. Branchen kunne f.eks. bare sætte prisen
ned. Og i øvrigt bruge færre penge på PR for dårlige ting og lægge vægt
på bedre produktioner og god musik osv.
Det er meget enkelt: Hvis branchen i Danmark har tænkt sig at spille det
ultimatum som du nævner her ("køb eller vi bliver aldrig billigere!") så
tror jeg at forbrugeren tænker "whatever, jeg køber bare et andet sted.
ses!"). Branchen må forstå at det er _dem_ som skal frem i skoene og
gøre noget. Noget reelt, noget der kan mærkes. Dette er blevet _købers_
marked, ikke sælgers. Branchen kan ikke true kunderne til noget, selv om
de jo har prøvet ihærdigt i de senere år.

> Svarene til mit indlæg bekræfter mig sådan set bare i at argumentet om
> priserne ikke er andet end en undskyldning, og at lavere priser ikke er et
> mål for piratkopisterne som sådan

Så er det vist fordi du vil bekræftes. Lad os vente og se hvor mange
cder der reelt bliver billige. Hvis den væsentligste del af cderne
bliver billigere, så tror jeg helt sikkert de vil se et øget salg. Hvis
det er nogle cder som mange alligevel ikke vil eje som de sætter ned, så
kan du ikke konkludere noget som helst om branche, kunder eller
piratister på basis af et udeblivende øget salg. Det siger da sig selv.

> [...]
> brokke sig over prisen - hvis prisen er 150 klager man over at den ikke er
> 100, er den 100 klager man over at den ikke er 50 osv.

Det har du intet belæg for at tro, men du _vil_ gerne tro det, så
værsågod :)

/David

Fra : Otto J.

Dato : 21-04-05 11:30

> Fordi den ikke er stor nok. Det er helt fair. Hvorfor skulle man på
> kunstig vis klappe branchen på ryggen og sige "arj hvor er det fedt at I
> har sat priserne ned fra sindssygt dyre til dyre!"?

Det er da ikke kunstigt rygklapperi - man kan da godt anderkende et skridt i
den rigtige retning, selv om man ikke er tilfreds med at skridtet er stort
nok.

> Aha... Du hører vist hvad du vil hører, så.

Det kan jeg ikke se. At udgive helt nye CD'er til 100,- i de seriøse
musik-butikker - der jo også skal have en avance, som er højere end den
CD-Wow skal have - er hvad jeg vil kalde et absolut minimum for hvad der kan
lade sig gøre, alternativet er slet ikke at udgive.

> [...]
> falder over hinanden for at takke den nådige branche så skulle vi måske
> lige se hvordan det påvirker købernes "hverdag".

Jeg siger jo ikke vi skal falde over hinanden for at takke branchen. Jeg
siger at hvis man _mener_ at lavere priser er et mål i sig selv, så må man
jo gøre hvad man kan for at det sker.

> Hvis det er tilfældet, så er det de forkerte cder der er blevet sat ned,
> pure and simple. Og det skal branchen naturligvis have at vide af
> forbrugerne, som jo kun kan stemme med deres pung i denne sag.

Lige præcis. Det er jo lige netop dét jeg siger. Hvis prisnedsættelsen
bliver en succes, så vil det jo sprede sig til flere udgivelser.

> Folk skal da ikke købe et produkt de ikke vil eje, bare for at sende
> dette signal.

Skal de foretage ulovlig piratkopiering for at sende samme signal?

> Det er da ikke den eneste måde. Branchen kunne f.eks. bare sætte prisen
> ned.

Hvorfor gøre det, hvis man tjener færre penge ved at gøre det?

> Det er meget enkelt: Hvis branchen i Danmark har tænkt sig at spille det
> ultimatum som du nævner her ("køb eller vi bliver aldrig billigere!") så
> tror jeg at forbrugeren tænker "whatever, jeg køber bare et andet sted.

Det er da også fint nok, men det alternativ folk så vælger, nemlig
piratkopiering, er jo ulovligt?

> ses!"). Branchen må forstå at det er _dem_ som skal frem i skoene og
> gøre noget. Noget reelt, noget der kan mærkes.

Det er da for hulen også det de gør?

Dette er blevet _købers_
> marked, ikke sælgers. Branchen kan ikke true kunderne til noget, selv om
> de jo har prøvet ihærdigt i de senere år.

Det er da ikke at true kunderne til noget - det er netop at give efter for
kundernes krav! Jeg forstår _slet_ ikke den aggressive modtagelse af dét.

> Det har du intet belæg for at tro, men du _vil_ gerne tro det, så
> værsågod :)

Jeg har nøjagtigt lige så meget belæg for at tro dét, som du og enhver anden
forbruger har for at tro at lavere priser vil give pladebranchen, for slet
ikke at snakke om de vigtige: musikerne, større indtjening.

Mvh. Otto

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-04-05 17:01

Slot wrote:

> [...]
> kroner for nye skiver er for dyrt ??? Er de bare nogle totalt hjernedøde
> skabninger eller er det kun mig der syntes at det er logik ???

Fordi de har haft for travlt med at klynke og skrabe penge sammen til
storstilede reklamekampagner for ligegyldigt og elendigt produceret
musik og genudgivelser.

> Især når man kan få det til de halve penge på eksvis cdwoow.com og lign....
>
> KLAPHATTE & RØVHULLER !!

Hørt.

/David

Fra : Otto J.

Dato : 21-04-05 13:39

> Fordi de har haft for travlt med at klynke og skrabe penge sammen til
> storstilede reklamekampagner for ligegyldigt og elendigt produceret
> musik og genudgivelser.

Jeg vil egentligt gerne vide: Hvis vi nu antog at det blev som Piratgruppen
ønsker, at man frit kunne dele musikken, og kunstnerne skulle tjene på
koncerterne, som folk så skulle strømme til når de har hørt den downloadede
musik. Hvordan skulle musikerne så få råd til at indspille noget ordentligt,
så folk rent faktisk kom ud til koncerterne? Hvordan ville kvaliteten af
indspilningerne så blive? Ville flertallet ikke bare være indspillede
live-koncerter, i svingende kvalitet? Hvad med musik der i bund og grund
egner sig bedre til at blive lyttet til på CD end ved live-koncerter? Hvor
ville Mike Oldfield f.eks. være, hvis karrieren havde skullet bygge på live
performance?

Mvh. Otto

Fra : Slot

Dato : 22-04-05 09:34

> Fordi de har haft for travlt med at klynke og skrabe penge sammen til
> storstilede reklamekampagner for ligegyldigt og elendigt produceret musik
> og genudgivelser.

HØRT !!!

Fra : Iddqd

Dato : 20-04-05 12:49

Otto J. wrote:
> [...]
> over for høje CD-priser, ved at indføre introduktionspris på 100,- for visse

Det er da kun fordi de er preset på prisen af forhandlere som CD-WOW.
Produktionsprisen på en CD er forøvrigt på nogle få kroner, så salget af
en skive giver stadig gode penge.

<SNIP> Afsnit hvor Otto pudser sin glorie

Jeg kender en del som gerne kopiere CD'er, men de samme mennesker køber
også ganske mange CD'er og ihvertfald langt flere end dem jeg kender som
ikke piratkopiere.

Som jeg ser det er en væsentlig årsagen til pladeselskabernes krise, at
der er langt flere medier i dag end tidligere. Hvis du tvivler på mit
argument så gå i en HiFi butik, selv der hvor de sælger high end grej så
fylder souround lyd mere og mere. Sagt på en anden måde så er der mange
som bruger deres penge på film og så er der også lige computerspil.

En anden årsag er at pladebranchen i en del år har haft meget høje
salgstal fordi folk har genkøbt musik på CD, men den slags varer jo ikke
ved. De fleste af nok har nok for længst fået købt CD udgaver af de
vinyler vi ønskede at havde på CD, så det marked er stort set væk.

En tredie årsag er at der er så mange radiostationer, det er ikke som
tidligere at ville man høre hits så kunne det kun ske et par timer om
dagen når DR sendt den nye musik. I dag er der masser af musikkanaler
amn kan vælge imellem og er man på nettet er udbudet endnu størrer for
så kan man høre "radio" fra hele verden.

Endelig så er der alt for meget skrald og alt for mange
opsamlingsudgivelser, branchen tør jo næsten kun satse på det sikre
hvilket tydeligt ses på hvad de reklamerer for. Reklamer der forøvrigt
koster kassen og som der jo kun er forbrugerne til at betale.

Mvh

Bruno

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-04-05 13:00

Iddqd skrev:
> hvilket tydeligt ses på hvad de reklamerer for. Reklamer der forøvrigt
> koster kassen og som der jo kun er forbrugerne til at betale.

Et produkt der er noget værd sælger sig selv, og er ikke nødvendigt at
reklamere for, så det må være det dårligste der kommer reklamer for,
ellers kunne det slet ikke sælges

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Max

Dato : 20-04-05 13:07

Hej Ivan

> Et produkt der er noget værd sælger sig selv, og er ikke nødvendigt at

Hvis du bemærker det, så er de fleste reklamer lavet for produkter der
sælger sig selv, hygiejnebind, køkkenruller, toiletpapir, mælk o.s.v.

Mvh Max

Fra : Otto J.

Dato : 20-04-05 15:11

> Et produkt der er noget værd sælger sig selv,

I forlængelse med dét vil jeg påpege, at hvad et produkt er værd og hvad det
kan sælges til nemt kan være to ret forskellige ting. Forbrugere har
generelt en tendens til at værdisætte et produkt ud fra hvad det kan
erhverves for. Det kender jeg i hvert fald fra min egen branche... Problemet
med musik er, at alternativet til 150,- per CD er "gratis". Derfor synes
piratkopisterne åbenbart ikke at 100,- for en CD er billigt, men at en fair
pris er 20-30 kroner. Selve dén opfattelse skyldes at der er et gratis (men
ulovligt) alternativ.

Mvh. Otto

Fra : Slot

Dato : 22-04-05 09:35

> Et produkt der er noget værd sælger sig selv, og er ikke nødvendigt at
> reklamere for, så det må være det dårligste der kommer reklamer for,
> ellers kunne det slet ikke sælges
>
> --

HØRT ;)

Fra : Otto J.

Dato : 20-04-05 15:03

> Det er da kun fordi de er preset på prisen af forhandlere som CD-WOW.

Pladeselskaberne bliver da ikke presset af CD-wow? De tjener jo pengene
uanset hvilken forhandler der sælger skiven.

> Produktionsprisen på en CD er forøvrigt på nogle få kroner, så salget af
> en skive giver stadig gode penge.

Tåbeligt argument, som er blevet modargumenteret for hver eneste gang det er
fremført. Jeg gør det gerne igen, hvis det skulle være nødvendigt.

> Jeg kender en del som gerne kopiere CD'er, men de samme mennesker køber
> også ganske mange CD'er og ihvertfald langt flere end dem jeg kender som
> ikke piratkopiere.

Det er da vældigt fint. Jeg kender en del som piratkopierer temmeligt meget,
og stort set aldrig køber CD'er (eller film). Og det kan vi to bruge til?

Mvh. Otto

Fra : Kim Riber

Dato : 20-04-05 16:38

> Tåbeligt argument, som er blevet modargumenteret for hver eneste gang det
> er
> fremført. Jeg gør det gerne igen, hvis det skulle være nødvendigt.

Ja jeg hører gerne argumentet igen. Fortæl mig hvorfor en ny CD-skal koste
150-170. for jeg forstår det ikke !!
for den pris de nu vil tage, 100,- siger du, viser jo at de selv ved de har
taget 50-70 kr for meget pr.skive !!

Det er prisværdigt at pladebranchen tager et skridt i den rigtige retning,
men hvorfor ikke gøre det konsekvent på alle cd'er ?? Hvad er branchen bange
for Otto ??

Hvad vil branchen gøre den dag, den første store kunstner, lad os sige
D-A-D, vælger at sælge deres materiale fra deres egen hjemmeside, altså uden
om branchen. Sagt med andre ord, stryger fortjenesten selv !!!! Hvad vil
branchen så gøre, sætte deres lobby folk igang med at rende folketinget på
dørene......" I må lave en lov der forbyder kunstnere selv at sælge deres
musik, for hvordan skal vi ellers betale vore husleje, etc. etc."

Jeg tror bare det er for sent for branchen.

Selvfølgelig fylder pirat kopiering meget, men personligt tror jeg mere på
argumentet om at folk nu efterhånden havde fået byttet deres gamle vinyl
skiver om til cd'er fylder mere end branchen vil vide af.

De bedste hilsner
Kim Riber

Fra : Otto J.

Dato : 21-04-05 09:41

> Ja jeg hører gerne argumentet igen. Fortæl mig hvorfor en ny CD-skal koste
> 150-170. for jeg forstår det ikke !!

Fordi der er folk der skal/vil tjene penge:
http://www.dansermeddrenge.dk/hva_syns_du/hva_koster.htm

> for den pris de nu vil tage, 100,- siger du, viser jo at de selv ved de
har
> taget 50-70 kr for meget pr.skive !!

Det er ganske enkelt noget vrøvl, som i bund og grund drejer sig om at den
almindelige forbruger ikke har forstand på markedskræfter. Som sagt, en ting
koster det den skal for at tjene flest muligt penge - også musik. Det er
logik for burhøns - og at folk kalder pladebranchen for griske gribbe fordi
de i bund og grund bare tjener så mange penge de kan, det har jeg ikke meget
til overs for - hvor mange af jer får lige præcis dét i løn der er grænsen
for hvor meget du kan hive ud af chefen, før han finder et alternativ?

At prisen sættes ned, kommer de til at tjene færre penge af. At de gør det
alligevel skyldes at alternativet er værre. Folk vil ikke betale 150,- for
en CD, så må man jo reagere på det.

> Det er prisværdigt at pladebranchen tager et skridt i den rigtige retning,
> men hvorfor ikke gøre det konsekvent på alle cd'er ?? Hvad er branchen
bange
> for Otto ??

At tjene færre penge, simple as that! Problemet er at folk ikke synes det er
i orden at andre mennesker tjener penge.

> [...]
uden
> om branchen. Sagt med andre ord, stryger fortjenesten selv !!!!

Jeg synes det er en meget mærkelig retorik at skelne mellem musikere og
pladebranche. Musikerne er en del af branchen! Bortset fra dét, så er det jo
meget simpelt at hvis man bliver udkonkurreret af et bedre/billigere
alternativ, så må man dreje nøglen. Men man kan da ikke bare acceptere at
dette alternativ er ulovligt? Hvis jeg nu vælger at sælge en masse billig
hifi, ved at snyde staten for moms - hvilket helt sikkert vil gøre
forbrugerne glade, og de eneste der taber penge er jo "skattefar", og han
har penge nok - skal de konkurrenter der bliver udkonkurreret så bare læne
sig tilbage? Hvis en tømrer får overtaget sit arbejde af en polak der
ulovligt arbejder til den halve timeløn, skal han så bare acceptere at dét
er vilkårene? Skal polakkens løn definere hvad der er "rimeligt", og hvad
man rent faktisk kan leve for?

> Jeg tror bare det er for sent for branchen.

Det er jeg ikke uenig i. Og modsat manges opfattelse, så ønsker jeg da
absolut også lavere priser på musik - jeg har langtfra råd til at købe det
musik jeg gerne ville. Dét jeg siger er at man ikke kan bruge det som
argument til at begå ulovligheder.

Mvh. Otto

p.s. Hvis nogen er i tvivl, så er jeg altså ikke repræsentant for
pladebranchen, eller på nogen måde har økonomiske interesser i software af
nogen art. Jeg arbejder i en radioforretning, der kun (med ekstremt få
undtagelser) forhandler hardware.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-04-05 10:41

Den 21-04-05 10.40 skrev Otto J. følgende:

> Det er ganske enkelt noget vrøvl, som i bund og grund drejer sig om at den
> almindelige forbruger ikke har forstand på markedskræfter. Som sagt, en ting
> koster det den skal for at tjene flest muligt penge - også musik.

Man kan med god ret påstå, at det er pladeselskaberne, der ikke har
forstand på markedskræfterne. Trods voldsom tilbagegang i salget af
plader, har de ikke sat priserne ned før for nylig - og det endda kun i
stærkt begrænset omfang.

Lad mig straks slå fast, at sagen ikke er helt så simpel, som den
umiddelbart kan virke. Og jeg tror, pladebranchen ved det. Ellers havde
de ganske givet for længst sat priserne ned.

Som andre har været inde på, skyldes det faldende pladesalg også, at
mange i stedet køber computerspil, dvd'er osv. og pladeselskaberne ved
godt, at lavere priser ikke vil gøre den store forskel på den fordeling.
Selvfølgelig har piratkopiering også betydning for pladesalget, og
selvom der er modstridende undersøgelser, så er jeg overbevist om, at
betydningen er negativ for salget.

Det, som pladebranchen derimod ikke har forstået, er, at internettet er
alle tiders chance for at øge salget. Og i stedet for at være bange for
at miste kontrol med såvel marked som styring, skulle man have taget mod
nettet med kyshånd. Man er så småt begyndt at bevæge sig, men det går
for langsomt, og det er ikke godt nok.

Det skulle man have gjort tilbage i 90'erne:
* Få overspillet al musik til digitalt format og sat det til salg på
nettet - og jeg mener alt, hele bagkataloget.
* Lade kunderne købe musikken i det format og den kvalitet, de gerne vil
have - det vil sige også mp3, selvom der ikke er DRM-mulighed.
* Lade priserne afhænge af den valgte kvalitet.
* Tilbyde ekstra materiale, for eksempel billeder af musikerne,
musiktekster og andet som man får med, når man køber musik.
* Reklamere stærkt for at musik på computeren er fremtiden -
spillelister, sammensæt din egen opsamlings-cd osv.
* Sagsøge dem der tilbyder piratkopier langt ind i helvede, så det står
klart for alle, at man skal lade være med den slags. De sager der har
været er småting i forhold til udbredelsen af piratkopiering. Og man
skal gå efter piratkopisterne i stedet for producenterne af diverse
programmer.

Faktisk kunne man sikkert have tjent en formue på den elektroniske
udvikling. Man kunne have solgt masser af musik i 128 Kbps MP3.
Efterhånden som udstyret og internetforbindelserne blev bedre, kunne man
have solgt den samme musik igen i 192 Kbps eller 360 Kbps - og senere
igen den samme musik som wav-filer.

De sidder med den lange ende, fordi de har rettighederne til musikken.
Men de kunne helt sikkert have hentet en masse penge, som det nu er for
sent at hente, og de kunne have minimeret problemet med piratkopiering.
Nu er det en kamp op ad bakke, fordi så mange er blevet vænnet til bare
at hente numrene på nettet.

> [...]
> absolut også lavere priser på musik - jeg har langtfra råd til at købe det
> musik jeg gerne ville. Dét jeg siger er at man ikke kan bruge det som

For mig er prisen ikke det afgørende. Jeg havde gerne betalt mange
tusinde kroner for at få alle mine gamle plader i digital udgave - jeg
har bare ikke fået lov. Det er trods alt de færreste brancher, hvor man
siger nej til folk der står med pengene i hånden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar smelter internettet sammen med din computer.

Fra : Otto J.

Dato : 21-04-05 11:37

> [...]
> forstand på markedskræfterne. Trods voldsom tilbagegang i salget af
> plader, har de ikke sat priserne ned før for nylig - og det endda kun i

Så kan man jo med lige så god ret påstå at grunden til at det ikke er sket
er, at de _netop_ har forstand på markedskræfterne. Simpelt regnestykke:
Hvis du halverer prisen, hvor mange flere skal du så sælge for at tjene det
samme?

> [...]
> Selvfølgelig har piratkopiering også betydning for pladesalget, og
> selvom der er modstridende undersøgelser, så er jeg overbevist om, at

I princippet er årsagen til det samlede fald ikke relevant, det relevante er
hvad man kan gøre ved det.

Det er jeg ikke uenig i.

Mvh. Otto

Fra : Otto J.

Dato : 21-04-05 12:35

> [...]
> branchen så gøre, sætte deres lobby folk igang med at rende folketinget på

Punkt 1: Hvorfor tror du kunstnerne ikke allerede har gjort det? Er de
dumme? Punkt 2: Tror du selv på du hadve hørt om DAD, hvis det ikke var for
pladebranchen? De er da om nogen produkter af pladebranchens kommercialisme.
Og de er endda mænd nok til at indrømme det, de omtalte på et tidspunkt sig
selv som "80'ernes Cartoons" .De startede som et koncept-band, båret frem af
et image de ikke kunne have skabt sig uden den store motor som deres
pladeselskab var for dem. At de så siden har vist sig langtidsholdbare og
generelt gode nok til at etablere sig som i mine øjne landets suverænt
største og bedste rock-band - det beviser jo netop bare hvad det er
pladebranchen gør for musikken.

Mvh. Otto

Fra : Martin Møller

Dato : 21-04-05 17:31

> Punkt 2: Tror du selv på du hadve hørt om DAD, hvis det ikke
> var for pladebranchen?

Det tror jeg faktisk. Det er mulig at denne sammenligning ikke kan
bruges fuldstændigt, men tænk på Telmore. Da de startede op var der
ingen, der kendte dem og de blev udbredt ved at folk fortalte om dem
til hinanden. Det var først efter TDC købte dem, de forfaldt til
pinlige reklamer.

Som det er nævnt et andet sted, sælger gode produkter sig selv.

Martin Møller

Fra : Kim Riber

Dato : 21-04-05 23:31

> Punkt 1: Hvorfor tror du kunstnerne ikke allerede har gjort det? Er de
> dumme?

Nej jeg tror ikke musikkerne er dumme, de er sikkert bundet at kontrakter
til pladeselskaberne.
Jeg var for år tilbage medlem af Sort Sol's fanklub "Black Lodge". Når
kontingentet var betalt fik man engang imellem adgang til en side hvor man
kunne downloade special udgaver, demo etc. etc. Desværre gik den ned da
Steen og co. besluttede at lukke ned for Solen. Så nogen har gjort det.

Punkt 2: Tror du selv på du hadve hørt om DAD, hvis det ikke var for
> pladebranchen?

Det tror jeg så absolut jeg havde. Den musik jeg køber, har ikke været
reklameret for nogen steder. Efter et langt musik lytter liv, har jeg
efterhånden fundet mine favorit musikanmeldere (tør jeg skrive TT fra Extra
Bladet, eller SJ fra BT) Når disse "såkaldte" musikexperter, anmelder en
plade læser jeg deres mening om skiven, syntes jeg det lyder spændende, så
står jeg i den lokale musikbix, gennemlytter skiven, inden jeg tager
beslutningen, skal den hjem i samlingen eller ej. På den måde har jeg købt.
bl.a. "Tremelo Beer Gut's" (Sune W. før Ravonetts) to skiver. Disse to
skiver, har jeg ikke set reklamer for et eneste sted. Sådan kunne jeg blive
ved. Så Otto, jeg er bestemt sikker på jeg ville have hørt om DAD selv uden
pladebranchen. Et andet ex. "De Natergale" inden de overhovdet var i
nærheden af tv indspilninger / cd indspilninger, var vi en flok der
valfartede rundt i det jydske for at se disse herlige fyre, det var rent
mund til mund reklame, har sgu selv stået udenfor et værtshus for at hive
folk indenfor til et show og sjovt nok...det blev lettere og lettere som
tiden og jubgle trommerne gik. Så Otto igen, det kan sagtens lade sig gøre
at "opdage" "høre" om bands, grupper etc etc. uden pladebranchen. Skal jeg
komme med et sidste exempel, så skal det da være denne her nyheds gruppe.
Herinde har jeg fundet de fedeste tips på musik folk lytter til eller
anbefaler. (springer dog over Åge's DeutcheSchlagerParade og DanskTop
anbefalinger....sorry Åge)

Otto, vi bliver nok aldrig enige. Ja, jeg syntes priserne for en musik CD er
for høj. Syntes ikke kvaliteten af musikken svarer til prisen.

Kim Riber

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-04-05 00:05

Den 22-04-05 00.30 skrev Kim Riber følgende:

> [...]
> reklameret for nogen steder. Efter et langt musik lytter liv, har jeg
> efterhånden fundet mine favorit musikanmeldere (tør jeg skrive TT fra Extra

Hvem tror du har bekostet indspilningen af pladerne, og hvem tror du har
sendt plader og baggrundsinformation om kunstnerne til musikanmeldere,
radiostationer m.fl.? Og hvem inviterer journalister til pressemøder med
kunstnerne, og hvem betaler for den slags?

Pladebranchen laver meget andet end at betale for musikreklamer. Faktisk
troede pladeselskaberne slet ikke på musikreklamer tilbage i starten af
80'erne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Skrot mus og tastatur, i fremtiden kan du styre computeren med stemmen,

Fra : Otto J.

Dato : 22-04-05 14:58

> Nej jeg tror ikke musikkerne er dumme, de er sikkert bundet at kontrakter
> til pladeselskaberne.

Er alle kunstnere bundet i al evighed? Der er jo andre end DAD i verden,
hvis det kunne betale sig at gå uden om pladeselskaberne, var der så ikke
nogen af dem der ville gøre det?

> [...]
> kunne downloade special udgaver, demo etc. etc. Desværre gik den ned da
> Steen og co. besluttede at lukke ned for Solen. Så nogen har gjort det.

Men som supplement til pladeselskabet, ikke som alternativ.

> Punkt 2: Tror du selv på du hadve hørt om DAD, hvis det ikke var for
>
> Det tror jeg så absolut jeg havde. Den musik jeg køber, har ikke været
> reklameret for nogen steder.

Fint nok, men for at du kan have hørt om dem skal dem du kender det fra have
hørt om dem... Det er meget muligt at lige præcis DAD ville være blevet
kendte alligevel, men princippet må da være til at forstå.

Så Otto, jeg er bestemt sikker på jeg ville have hørt om DAD selv uden
> pladebranchen.

Fair nok - men ville "alle de andre"? Dvs. ville de være et stadion-rock
band med en fyldt orange scene, eller ville de være et undergrunds-band?
Husk på at den musikstil de slog igennem på var dikteret af konceptet -
spørgsmålet er om de ville være så koncept-orienterede, hvis de ikke havde
haft et pladeselskab i ryggen, men skulle bygges op på musikken alene.

> [...]
> folk indenfor til et show og sjovt nok...det blev lettere og lettere som

Men igen, uden pladebranchen var de ikke kommet videre.

Så Otto igen, det kan sagtens lade sig gøre
> at "opdage" "høre" om bands, grupper etc etc. uden pladebranchen.

Det siger jeg heller ikke at det ikke kan, dét jeg siger er at den brede
masse ikke opdager disse bands uden f.eks. tv-reklamer. Så kan man sidde med
sin kulturelle dannelse og være snobbet over at disse forbrugere ikke har
forstand på musik, men det er ikke desto mindre dem flertallet lever af.

> Otto, vi bliver nok aldrig enige. Ja, jeg syntes priserne for en musik CD
> er for høj. Syntes ikke kvaliteten af musikken svarer til prisen.

Dét er jeg ikke uenig i, og har aldrig været det. Dét jeg siger er at det
ikke kan være ret meget anderledes. En ny bil er også for dyr, men der er
ikke så meget jeg kan gøre ved det.

Mvh. Otto

Fra : Otto J.

Dato : 22-04-05 19:25

> Er alle kunstnere bundet i al evighed?

Og, forresten, nok så vigtigt: Meningen er jo at musikerne skal klare sig
helt uden pladeselskaber. Dermed er det jo ikke relevant om DAD kan klare
sig uden pladeselskabet, det relevante er om det nye band kan. Swan Lee
kunne - men det var jo mere af nød end af lyst, og hvis det er dét et band
skal igennem for at få sin musik hørt, så synes jeg da ikke fremtiden ser
særligt lys ud for den kulturelle bredde.

Mvh. Otto

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-05 20:47

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal igennem for at få sin musik hørt, så synes jeg da ikke fremtiden ser
> særligt lys ud for den kulturelle bredde.

Pladeselskaber eller ikke pladeslskaber, så er det endog særdeles svært at
få lov til at leve af at lave ny musik i vore dage, og man skal være ret
forhippet på det, for at det vil lykkes. Især (er mit indtryk) inden for
rockverdenen. Hvis man virkelig er fuldstændig overgiven og ikke vil lave
andet og er villig til at leve af ingenting (eller evt. biindttægter plus
muligvis optræden ved sølvbryllupper og konfirmationer og den slags, der som
regel - hvad skal man sige - genremæssigt afviger fra det, man ellers helst
vil spille) og så en pind indtil det måske lykkes at få skrabet et hæderligt
gennembrud sammen ...

HVOREFTER den nu kendte musiker må leve med, at alle mennesker render rundt
og er misundelige og overbeviste om, at han vælter sig i penge, mens han ret
beset tjener mindre end en pædagog og har brugt flere år med lavere indtægt
end SU på at lære sig selv op, end end pædagog bruger på seminariet.

Summa summarum: Vilkårene er så dårlige i forvejen, at det at skulle kæmpe
sig frem uden pladeselskab såmænd ikke betyder alverden. Men - vilkårene er
jo også så småt ved at ændre sig, men det sker langsomt! Et fænomen som
M.I.A. er givetvis blot et af de første eksempler på, at en kunstner kan
blive kendt alene via MP3-downloads og blogs, udenom radio- og TV-stationer
og pladeselskaber.

--
http://www.modspil.dk -
fordi tiden kræver et MODSPIL!

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 27-04-05 15:29

In <42667752$0$73728$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> "Kim Riber" <someone@microsoft.com> writes:

> [...]
>150-170. for jeg forstår det ikke !!
>for den pris de nu vil tage, 100,- siger du, viser jo at de selv ved de har

150-170 kroner er faktisk billigt. I 60'erne kostede en LP 40-50 kroner og
det var rigtig mange penge dengang. Og husk at en LP kun indeholdte 30-40 mins.
musik typisk.

/Martin

>Selvfølgelig fylder pirat kopiering meget, men personligt tror jeg mere på
>argumentet om at folk nu efterhånden havde fået byttet deres gamle vinyl
>skiver om til cd'er fylder mere end branchen vil vide af.

Ja, salget af musik er idag paa samme niveau som 1984, hvor ingen var begyndt at
koebe CD'er.

/Martin

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 28-04-05 14:54

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det var rigtig mange penge dengang. Og husk at en LP kun indeholdte 30-40

Det er nok derfor, at det for tiden er meget in, at udsende en Box, med 10
CD'er og til den nette sum af Kr 300,- Og hvad endnu værre er, de sælger
som varmt brød. Hvordan kan det mon være ??.

Det kan være, at de har tolket markedet forkert. Så dem som var igang med
at udskifte, langfra var færdige. Men de stoppede deres leverancer, og
udsendte kun musikken til børneværelset. Det sendte så forældrene hjem, men
med uforrettet sag, så ville de fortsætte med at udskifte vinyl skiverne,
måtte de søge andre græsgange, og det gjorde de så. Derved opdagede de, at
selvom man boede i det mørke Jylland, så kunne man finde et stort udvalg, i
Tyskland, Holland, England, Australien... Ja stort set, hvorsomhelst... Bare
ikke i Danmark. Når man først har fået folk jaget ud af forretningerne, og
tilmed, sidder og hyler som et lille barn, henne i hjørnet, og siger, det er
også de pokkers Piraters skyld, medens alle de butikker der solgte CD'er,
lukker på samlebånd, uden at tænke den tanke, at var det Piraterne, hvorfor
var der så stadig kunstnere, der kunne sælge til Guldplade, Platin eller
Dobbelt Platin plade... Var deres fans dummere end alle andre... Kunne de
ikke finde ud af, at lave en kopi ???....

Dengang, Tja en LP var dyr... Men der var en forskel... Savnede man en
plade, så stod butikken på pinde, for at fremskaffe den. At gå i en plade
forretning i dag, svarer nærmest til, selv at finde den i Bilka... Den er
bare Kr 30,- dyrere.

Så vil de have fremgang igen, så må de først vænne sig til tanken, at de har
fået konkurrence, og det endda fra nogle konkurrenter, som de selv gav
gyldne betingelser. Jeg foreslog for flere år siden, at butikkerne skulle
have en hurtig internet forbindelse, så de kunne lave, en hvilken som helst
CD på ret kort tid. Men det blev pure afvist, det var urealistisk, og alt
for dyrt o.s.v.... En mægtig klagesang.. Det kan vi alle gøre hjemmefra nu,
og det endda uden, at skulle foretage vilde investeringer. Man kan købe &
downloade fra TDC... Bilka.... Føtex og sikkert mange andre steder... Men
stadig ikke i pladebutikkerne. Plade branchen hyler stadig om Pirater, men
er stadig helt lyddøde for realiteter. Men selvom der da er sket det, at
man kan købe online, så er de stadig ikke, konkurrencedygtige. Jeg søgte
nogle melodier, alle nogle, som jeg havde på vinyl, men gerne ville have på
CD... TDC's pladesalg, var behjælpelig med at fortælle, hvilke CD'er de lå
på, men for at downloade CD'erne, kostede ca Kr 100,- Pr. Stk. Et hurtigt
kig på CDON.COM viste, at de havde dem, til Kr 69,50 Pr Stk. Så hvis jeg
bare købte 2 CD'er, så sparede jeg Kr 30,- ved at købe ved CDON, og så fik
jeg endda originale skiver i originale covers. Desværre har de ikke Dansk
musik, så det må man stadig jagte herhjemme.

Jeg ved ikke, hvad der sker i pladebranchen, men en ting er sikkert, nogle
plader fryses ud af markedet. De er ikke at finde i butikkerne, og
butikkerne kan ikke finde dem i deres kataloger... De kan finde den, som
står over og under, men den man søger, kan ( Læs vil ) de ikke se. Hvem har
bestemt, at de pludseligt skal lide af udbredt øjenkatar ??.

Når nu pladebranchen er bedøvende ligeglade med deres kunder, giv mig så
bare en god grund til, at vi skulle have medlidenhed med dem.

Efter at have søgt nogle plader, gennem mange år.... Dukkede Brian op her i
gruppen. På et par uger, klarede han mere, end pladebranchen havde gjort,
gennem adskillige år. Brian klarede det som alle butikker sagde, ikke kunne
lade sig gøre. Brian kunne ikke opfylde dem alle, fordi de nu var udgået,
men havde de pågældende butikker, levet op til, hvad man skulle kunne
forvente, så havde jeg haft dem alle, for flere år siden.... Så lider de
nød... Skulle de måske spørge sig selv, om ikke de selv bærer den største
del af skylden.

> Ja, salget af musik er idag paa samme niveau som 1984, hvor ingen var
begyndt at
> koebe CD'er.

Tja, og LP'en er ved at vinde indpas igen. Ikke fordi jeg vil stille mig op
i den kø, der siger der er bedre lyd i LP'en... For det tror jeg ikke på.
For når jeg selv laver en CD, ud fra LP'en, så følger den gode lyd med over
på CD'en. Så jeg kan dermed fastslå, at CD'en godt kan lyde som LP'en...
Men det er måske en dårlig ide, at sætte en 25 årig, til at digitalisere en
gammel 60'er LP, for han går mere op i at fjerne støj, end at få musikken
til at lyde, som den gjorde dengang.

M.V.H.....Benny..
Som undskylder, at det blev lidt langt.

Fra : Otto J.

Dato : 20-04-05 15:16

> <SNIP> Afsnit hvor Otto pudser sin glorie

Jeg pudser iøvrigt ikke glorie (jeg har faktisk aldrig udtalt mig om
hvorvidt _jeg_ ejer piratkopier eller ej, jeg tager bare principielt
stilling til problematikken), jeg påpeger bare at der rent faktisk er sket
et skridt i retning af dét som piratkopisterne efter sigende ønsker, nemlig
lavere priser. Hvis resultatet så er at piratkopisterne bare skræpper endnu
mere op ud fra - i mine øjne - tåbelige og uvidende holdninger, hvor meget
tror du så de får ud af det? Hvad med at vise at I mener det, og så reagere
positivt når der rent faktisk sker en udvikling imod dét I siger I vil have?
Eller forventer I at hele musikbranchen skal lukke sig selv fra den ene dag
til den anden?

Mvh. Otto

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-04-05 00:31

Otto J. wrote:

> [...]
> lavere priser. Hvis resultatet så er at piratkopisterne bare skræpper endnu
> mere op ud fra - i mine øjne - tåbelige og uvidende holdninger,

Altså... Du antager en hel masse ting her som der ikke er belæg for.
Hvem siger at piratkopister ønsker sig lavere priser? Der er en masse
der tyder på at folk der piratkopierer er folk der aldrig ville købe
meget af den musik de piratkopierer, uanset hvor billig den var.
Der er også meget der tyder på at mange der piratkopierer ender med at
købe det de godt kan lide på cd og dropper det de kun hører fem gange
alligevel. Det repræsenterer ikke penge der ville have havnet i
pladeselskabernes kasser alligevel.

Desuden antager du at der er piratkopister der "skræpper op" og med
"tåbelige og uvidende holdninger". Hvor har du det fra?

Du simplificerer sagen så meget at man skulle tro at du arbejdede for KODA.

> hvor meget
> tror du så de får ud af det? Hvad med at vise at I mener det,

Hvem er I?

> og så reagere
> positivt når der rent faktisk sker en udvikling imod dét I siger I vil have?

Jeg piratkopierer ikke, men jeg synes da helt sikkert at det er et
skridt i den rigtigt retning at sænke priserne. Bare ærgeligt at det
ikke sker på alle cder der er for dyre og bare ærgeligt at prisfaldet
sandsynligvis ikke er stort nok til at stoppe dem der rent faktisk køber
cder men gør det i udlandet eller dem der kunne finde på at købe hvis
ellers det var billigt nok.

> Eller forventer I at hele musikbranchen skal lukke sig selv fra den ene dag
> til den anden?

Det har jeg ikke hørt nogen der har forslået. Alle de grådige pengemænd
i pladeselskaberne overlever i øvrigt nok på en eller anden måde. Og
ligegyldigt hvad der sker, så skal kunstnerne nok få udgivet deres ting
og få solgt dem hvis der er kunder. Det er dem der laver produktet.
Pladeselskaberne er bare middlemen som har fået gjort sig for vigtige og
som har tjent for mange penge og nu kan markedet ikke bære det mere.
Produktet skal nok fortsat blive lavet og kunderne skal nok købe det. De
mekanismer har virket i lang tid - også lang tid inden at ågerpriserne,
de dårlige produktioner og de enorme reklamerbudgeter til at skabe
kunstige behov med, kom ind i billedet.

/David

Fra : Otto J.

Dato : 21-04-05 11:51

> Altså... Du antager en hel masse ting her som der ikke er belæg for.

Jeg antager nogle ting, ja - men jeg mener ikke det er uden at have belæg
for det.

> Hvem siger at piratkopister ønsker sig lavere priser?

Der kan være mange argumenter for at piratkopiere, men dette argument er -
ifølge min vurdering - det oftest benyttede argument: Priserne er for høje.
Om det kan oversættes til at piratkopister reelt vil have lavere priser,
eller bare at de ikke vil betale for musik, dét er jo det store spørgsmål.
Min påstand er netop at det er det sidste - og hvis jeg har ret i dét,
hvorfor skulle pladebranchen så sætte prisen ned?

Der er en masse
> der tyder på at folk der piratkopierer er folk der aldrig ville købe
> meget af den musik de piratkopierer, uanset hvor billig den var.

Det er jo også det jeg siger.

> [...]
> købe det de godt kan lide på cd og dropper det de kun hører fem gange
> alligevel. Det repræsenterer ikke penge der ville have havnet i

Rigtigt. Men dette resulterer _oftest_ i et netto mindre salg. Det er en
fordel for _dig_ at du kan nøjes med at købe de (for dig) gode plader, men
det er skidt for branchen og musikerne. De lever da i høj grad også af de
plader der bliver solgt, men ikke lyttet til.

> Desuden antager du at der er piratkopister der "skræpper op" og med
> "tåbelige og uvidende holdninger". Hvor har du det fra?

Hele piratgruppens grundlag er i mine øjne tåbeligt, det bygger på et ønske
om en markedsopbygning der er uholdbar. Så kan du være uenig, men det er på
ingen måde en ubegrundet eller usaglig holdning.

> Du simplificerer sagen så meget at man skulle tro at du arbejdede for
KODA.

Og du simplificerer sagen så meget at man skulle tro du var piratkopist.

Jeg har som sagt ingen økonomiske interesser i at have den mening jeg har -
netop _derfor_ gør jeg så meget ud af at få den mening ud. Hvis der er noget
der savnes, så er det da økonomisk uafhængige udtalelser. De fleste der, som
dig, harcellerer mod pladebranchen udtaler sig jo netop ud fra egen
pengepung, eller i bedste fald i misundelse over andres. Om nogen sætter jeg
mig netop ud over mine personlige interesser - jeg kan _kun_ have glæde af
lavere priser på musik, både privat og professionelt. Og det er jo også det
mit oprindelige indlæg går ud på, der tages et skridt mod lavere priser -
hvorfor så ikke gøre hvad vi kan for at få den linie til at fortsætte?

> Hvem er I?

Piratgruppen må meget gerne føle sig truffet.

> Det har jeg ikke hørt nogen der har forslået.

Det er piratgruppens forslag.

Alle de grådige pengemænd
> i pladeselskaberne overlever i øvrigt nok på en eller anden måde.

Dvs. du "overlever" også hvis du bliver sat på mindsteløn i stedet for den
løn du får nu?

Og
> ligegyldigt hvad der sker, så skal kunstnerne nok få udgivet deres ting
> og få solgt dem hvis der er kunder.

Vrøvl. Tror du selv på du havde hørt om DAD uden pladebranchen?

> Produktet skal nok fortsat blive lavet og kunderne skal nok købe det.

Hvis der ikke er nogen til at fortælle kunderne at det bliver lavet, så
køber de det jo ikke.

Min chef tjener flere penge end mig. Hvorfor bliver jeg så ikke bare
selvstændig?

Mvh. Otto

Fra : Robert Eriksen

Dato : 21-04-05 09:09

Iddqd wrote:

> [...]
> fylder souround lyd mere og mere. Sagt på en anden måde så er der mange
> som bruger deres penge på film og så er der også lige computerspil.

og parabolanlæg, projektorer, fladskærms-TV osv osv. En husholdnings
underholdningsbudget er næppe vokset lige så meget som udvalget indenfor
de sidste par år.

> [...]
> amn kan vælge imellem og er man på nettet er udbudet endnu størrer for
> så kan man høre "radio" fra hele verden.

Lige de to argumenter må efterhånden have mistet sin effekt.
Hverken CD'en eller lokalradioen er nye fænomener.
Var det ikke 25 års fødselsdag, The Voice fejrede her for et stykke tid
siden?
Det er vel en 10-15 år siden jeg selv købte min første CD (og et par år
senere en afspiller) så allerede dengang, og nok væsentlig tidligere,
var CDen ved at være hvermands eje.
Så vinyl/CD udskiftningen må have været overstået nogle år efterhånden.

> [...]
> hvilket tydeligt ses på hvad de reklamerer for. Reklamer der forøvrigt
> koster kassen og som der jo kun er forbrugerne til at betale.

Og hvis det er den slags der kommer ud på 100kr-marked så kan det være
ligemeget :-/

100-120kr vil være en ganske udmærket pris.
Men jeg bliver nu nok ved med at købe størstedelen af mine CDer
herhjemme til 120-160kr alligevel.
Dels er det ikke så voldsomt mange CD'er jeg køber om året, og dels får
jeg en mærkelig dårlig samvittighed over at gå direkte efter prisen hos
cd-wow.
Som en i dk.fritid.bil engang sagde "Ja vi synes alle det er
forfærdeligt når en fabrik flytter produktionen fra Danmark til et
billigt østland, men vi kører gerne selv til midttyskland for at spare
et par hundrede kroner på et serviceeftersyn"
Men det er så en helt anden diskussion... og mine 150kr finder nok vej
til østblokken alligevel. Men så har jeg da gjort mit :-/

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-04-05 09:56

Robert Eriksen wrote:
> Men så har jeg da gjort mit :-/

Ja, for at bibeholder høje danske priser.

/David

Fra : Robert Eriksen

Dato : 21-04-05 11:45

David Rasmussen wrote:

> Ja, for at bibeholder høje danske priser.

Ja også det.. ellers må jeg køre til tyskland og få lavet service.

Fra : Otto J.

Dato : 21-04-05 11:54

> Og hvis det er den slags der kommer ud på 100kr-marked så kan det være
> ligemeget :-/

Det er det ikke, der er tale om at sætte fokus på nye, fortrinsvist danske
kunstnere, der har svært ved at brænde igennem til kunderne i det
traditionelle marked. Ved at blive udgivet billigere, får de en "genvej" til
kundernes opmærksomhed. Med andre ord er det lige præcis de kunstnere, som
modstanderne af pladebranchen, som jeg hører det, netop gerne vil have frem
i lyset.

Mvh. Otto

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 20-04-05 16:20

On Wed, 20 Apr 2005 at 07:19 GMT, Otto J. <hifiotto@gmail.com> wrote:
> flere kunstnere. Samtidig kan man glæde sig over at man støtter netop de
> up-n-coming kunstnere, der har mest brug for pengene. Hvis Piratgruppen og

Muhahahahhahahahaha, somom det er "up-n-coming kunstnere" som tjener flest penge
på hver CD der bliver solgt.

--
Anders Vind Ebbesen
Sony Music har ingen humor:

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 21-04-05 00:27

Anders Vind Ebbesen wrote:
> Muhahahahhahahahaha, somom det er "up-n-coming kunstnere" som tjener
> flest penge på hver CD der bliver solgt.

Næh, det gør de ikke, men hvis der ikke var et vist overskud fra mere
etablere kunstneres udgivelser ville der ikke være en fregne at starte nye
kunstnere på, vel?
Proff indspilninger koster kassen, og markedsføringen et tilsvarende beløb.
De penge kommer ikke bare ud af væggene fordi der står pladeselskab på
døren. De penge skal tjenes - et eller andet sted.

/ Flying Hotdogs

Fra : Otto J.

Dato : 21-04-05 11:55

> Muhahahahhahahahaha, somom det er "up-n-coming kunstnere" som tjener flest
penge
> på hver CD der bliver solgt.

Det har jeg da ikke sagt, men man tjener nu engang flere penge ved at få 10
kroner stykket for 5000 solgte CD'er end ved at få 10 kroner stykket for 500
solgte CD'er. Hvem der tjener mest er jo ligegyldigt - hvis de store grumme
bagmænd ikke tjente de penge de gør, så gjorde musikerne heller ikke.

Mvh. Otto

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 24-04-05 10:18

On Thu, 21 Apr 2005 at 10:55 GMT, Otto J. <hifiotto@gmail.com> wrote:
> [...]
> solgte CD'er. Hvem der tjener mest er jo ligegyldigt - hvis de store grumme
> bagmænd ikke tjente de penge de gør, så gjorde musikerne heller ikke.

Men hvis kunstneren f.eks. hoppede udenom pladeselskabet og selv solgte sin
musik på nettet, ville det pludseligt blive meget mere interessant.

--
Anders Vind Ebbesen
Sony Music har ingen humor:

Fra : Otto J.

Dato : 24-04-05 22:38

> Men hvis kunstneren f.eks. hoppede udenom pladeselskabet og selv solgte
> sin
> musik på nettet, ville det pludseligt blive meget mere interessant.

Ja, men musikerne vil få sværere ved at trænge igennem markedet - og
muligheden for at gå uden om pladeselskaberne ligger der jo allerede. Det
har intet med copyright-lovgivning eller fildeling at gøre.

Mvh. Otto

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-05 18:47

> Ja, men musikerne vil få sværere ved at trænge igennem markedet - og
> muligheden for at gå uden om pladeselskaberne ligger der jo allerede. Det
> har intet med copyright-lovgivning eller fildeling at gøre.

Undskyld jeg siger det, men det er altså i forvejen meget svært at trænge
igennem markedet - det er faktisk stort set umuligt at komme til at leve
af at spille rockmusik.

Pladeselskaberne gør det kun sværere for alle andre end de meget meget få -
Internettet/blogs/P2P er en kanal, som mange efterhånden kommer ud på, og så
nogle få faktisk er begyndt at få deres gennembrud på (behøver jeg forklare,
hvad jeg mener, hvis jeg nævner navnet M.I.A., der faktisk skabte sit
gennembrud ved at piratkopiere sig selv?).

Fra : Otto J.

Dato : 25-04-05 22:40

> [...]
> hvad jeg mener, hvis jeg nævner navnet M.I.A., der faktisk skabte sit
> gennembrud ved at piratkopiere sig selv?).

Det synes jeg også bare er toppen - dét jeg siger er bare at man ikke
behøver piratkopiering for at få sin musik bredt ud på nettet. I princippet
i hvert fald. Jeg vil være ærlig og sige at jeg ikke ved hvad M.I.A. går ud
på, så link gerne så jeg kan blive klogere. Men at opfordre lyttere til at
piratkopiere dén musik man har fået indspillet på et pladeselskab synes jeg
iøvrigt er en væsentligt større forbrydelse end at piratkopiere. Først vil
man have pladeselskabet til at bruge en masse penge på indspilning og
promovering, og derefter synes man piratkopiering er en fordel fordi det
udbreder éns musik? Sådan spiller klaveret altså ikke. Jeg har ikke ondt af
dem der sidder og klynker over at de ikke tjener penge nok på deres
pladekontrakt, og at de derfor ikke mister noget særligt ved kopieringen.
Hvis det ikke var for deres pladekontrakt - som andre ville dræbe for at få
fingre i - så ville de aldrig være kendte nok til at folk gad kopiere det.

Så hvis det er dét M.I.A. har gjort, så er jeg ikke imponeret. Det groteske
ved den her diskussion er at argumentet om at P2P øger pladesalget (hvilket
jeg ikke tror på, men omvendt heller ikke kan afvise) kun holder så længe
pladeselskaber og copyright eksisterer. Hvis piratgruppen får sin vilje, så
vil der jo ikke være i nærheden af den samme mængde kvalitativt materiale at
kopiere af.

Og lad nu være med at sige at musikken i dag ikke er kvalitativ - hvis det
er så ringe at man ikke gider betale 2/3 af hvad en CD normalt koster i dag
for den, så er den vel heller ikke god nok til at man gider høre den gratis?
Det kan godt være det bare er mig, men min smag ændrer sig altså ikke efter
om jeg har betalt penge for musikken eller ej.

Mvh. Otto

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-05 04:36

> [...]
ud
> på, så link gerne så jeg kan blive klogere.
www.miauk.com

Nej, det er som sagt også muligt at udsende musik under en Creative Commons-
licens i stedet - og så bør musikerne naturligvis beholde rettighederne til
den musik,
de skaber, ligesom forfattere af bøger gør det. Mht pladekontrakter, som
nogen
ville dræbe for at få, kan jeg sige, at det ville de jo givetvis, men som
jeg har vist i et
indlæg herunder, er det ofte rent tilsæt for kunstnerne at lave en CD -
bortset fra, at
det giver koncerter.

Er du i øvrigt selv på en eller anden måde tilknyttet pladebranchen, siden
du i den grad lader til at identificere dig med dens positioner?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-04-05 10:10

Den 26-04-05 05.35 skrev Carsten Agger følgende:

> og så bør musikerne naturligvis beholde rettighederne til
> den musik, de skaber, ligesom forfattere af bøger gør det.

Det gør de da også.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at vælge sikre adgangskoder som er nemme at huske.

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-05 17:37

> Det gør de da også.

Jeg ved slet ikke, hvordan standardkontrakterne er her i DK. I USA overtager
pladeselskaberne normalt rettighederne, som gik tilbage til kunstnerene
efter 35 år. Dette "hul" fik man senere lukket, så man nu i stedet kan
beholde rettighederne indtil de alligevel forældes. Man kan selvfølgelig
stille spørgsmålstegn ved, hvorfor folk overhovedet skriver under på den
slags kontrakter, men det korte af det lange er vel, at hvis man gerne vil
have en chance, ved man godt, at det er "our way or the highway".

Fra : Otto J.

Dato : 26-04-05 14:59

> www.miauk.com

Jeg synes faktisk det er et ret skidt eksempel, af to årsager: Dén single
der har gjort hende kendt i P2P miljøet hvilket skabte hendes karriere er
indspillet som en officiel single - af et pladeselskab. Havde hun
overhovedet indspillet noget hvis ikke pladeselskabet havde gjort et (ganske
vist mislykket) forsøg på at promovere hende? Og for det andet, så er det
såvidt jeg kan se kun en succes-historie fordi hun nu sidder med en
pladekontrakt fra Universal i hånden.

Mht pladekontrakter, som
> [...]
> jeg har vist i et
> indlæg herunder, er det ofte rent tilsæt for kunstnerne at lave en CD -

De koncerter du mener de skal tjene pengene på?

> Er du i øvrigt selv på en eller anden måde tilknyttet pladebranchen, siden
> du i den grad lader til at identificere dig med dens positioner?

Nej, det er jeg ikke, på nogen måde overhovedet. Jeg arbejder i en
hifi-forretning der kun sælger hardware. Jeg forsøger bare, i modsætning til
flertallet, at kigge ud over mine egne interesser og se tingene fra oven.
Dette er det resultat jeg er nået frem til. Jeg ændrer gerne mening hvis
nogen kan komme med overbevisende argumenter om at jeg tager fejl (jeg har
f.eks. ændret mit syn på APG efter en tidligere diskussion her i gruppen),
men indtil videre er der ikke sket det helt store.

Mvh. Otto

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-04-05 16:59

Otto J. wrote:

> [...]
> gerne vil betale, bare prisen er rigtig - så gør jeres for at udviklingen
> går den rigtige vej, og køb de billige plader.

Jeg kan ikke se hvorfor kunderne skal gøre alle mulige kunstige tiltag
for at hjælpe forhandlerne. Forhandlerne kan sætte priserne ned hvis de
vil. Hvis man stadig kan få en cd billigere hos cd-wow.com eller
101cd.com end hos min lokale musikbutik, så vil du undskylde mig at jeg
stadig køber til den billigere pris på nettet.

Hvis de 100,- de sætter priserne ned til er konkurrencedygtigt nok, så
hjælper det. Hvis ikke, så hjælper det ikke. Der er efter min mening
ingen grund til at opfordre folk til at gøre andet end de umiddelbart
selv kunne finde på at gøre.

/David

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 20-04-05 18:54

David Rasmussen skrev:
> [...]
> cd-wow.com eller 101cd.com end hos min lokale musikbutik, så vil du
> undskylde mig at jeg stadig køber til den billigere pris på nettet.

Ottos pointe drejede sig vel snarere om piratkopiering og ulovlige
downloads. Jeg tror ikke, der er mange, der vil anse det for umoralsk
at købe musik på nettet.

Og så er der jo den undtagelse, at udenlandske netbutikker ikke sælger
danske udgivelser. Hvis også danske kunstnere bliver billigere at
købe, er jeg enig med Otto i at se det som en god grund til at købe
flere danske plader og undlade ulovlige metoder.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-05 06:10

"Otto J." <hifiotto@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne vil betale, bare prisen er rigtig - så gør jeres for at udviklingen
> går den rigtige vej, og køb de billige plader.

Fildeling via Internettet og MP3/P2P skader *ikke* musikbranchen, og især
ikke musikerne.

Som påpeget i Information forleden
(http://www.information.dk/Indgang/VisArtikel.dna?pArtNo=172163) er
pladeindustrien nu i en årrække blevet forvænt:

"Men muligvis skal årsagen til de faldende salgstal findes et helt andet
sted. Og det kunne også være at branchen slet ikke er i krise, men blot for
forvænt?
Når pladeselskaberne beklager sig sker det som regel med henvisning til tal,
der kun rækker fem-seks år tilbage. Men salgstallene over en længere periode
tegner et ganske andet billede. I perioden 1984-2004 er salget af plader
faktisk tredoblet. Særligt godt gik det i årene 1993 til 2000. Over denne
periode blev indtjeningen for pladesalg mere end fordoblet, og herefter
falder kurven så igen. "

Altså: ingen katastrofer, og især ingen katastrofer, som har med fildeling
eller piratkopiering at gøre.

Faktisk påpeger flere musikere, således Courtney Love og den spanske musiker
Nacho Escolar (jfr.
http://www.modspil.dk/politik/fildeling_via_mp3___en_fordel_for_musikere.html),
at fildeling via MP3 er en stor FORDEL for alle udøvende musikere. Det er
muligt, at det ikke er en fordel for pladeselskaberne, som nu ikke længere
kan drive rovdrift på musikerne og udsuge dem for rettighederne til deres
musik i det omfang, de har gjort tidligere - men mon ikke vi andre, som
først og fremmest holder af musikken, kan leve med det?

Fra : Otto J.

Dato : 22-04-05 15:00

> Fildeling via Internettet og MP3/P2P skader *ikke* musikbranchen, og især
> ikke musikerne.

Det er alt for komplekst et emne til at man kan sige noget skråsikkert om
dét, hverken for eller imod. Og det var heller ikke det jeg ville diskutere.

Mvh. Otto

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-05 09:34

> Det er alt for komplekst et emne til at man kan sige noget skråsikkert om
> dét, hverken for eller imod. Og det var heller ikke det jeg ville
diskutere.

Bortset fra, at mine argumenter og Informations dækning af emnet peger på,
at pladebranchens nuværende "krise" slet ikke har noget med ulovlig
fildeling at gøre -
- og hermed bliver det ærlig talt hen i vejret at afkræve fortalere for
fildeling
og Creative Commons-licenser, herunder Piratgruppen, et særligt
adfærdsmønster
ifm. pladeselskabernes nye introduktionstilbud.

Hvis markedet er til det, og de griber det fornuftigt an, bliver det en
succes - men
det kan piratgruppen og andre fortalere for fildeling ikke påtage sig noget
ansvar for.

Fra : Otto J.

Dato : 23-04-05 11:21

> [...]
> succes - men
> det kan piratgruppen og andre fortalere for fildeling ikke påtage sig

Selvfølgelig ikke - men Piratgruppen osv siger jo at de (bl.a.) fildeler
fordi priserne er for høje. Hvis de ikke vil ændre adfærd når priserne så
falder, så synes jeg da ikke de viser at de rent faktisk har tænkt sig at
dét skal være anderledes - medmindre dét de mener er at CD-formatet som
sådan skal erstattes af fildeling. Men så er det jo dét de skal sige i
stedet for at 150,- for en CD er åger. Først siger man at pladeselskaberne
er slyngler fordi de tager for høje priser, og når det så ændrer sig, så
siger man at det er lige meget om de tager for høje eller for lave priser,
fordi det er selve konceptet det er galt med? Det betyder jo at ét af de
helt grundlæggende argumenter for fildelingen falder til jorden. Jeg har det
helt fint med at man mener downloads er en bedre distributionsform end CD,
men det har jo intet med fildeling at gøre. At det skulle være en fordel for
kunstnerne at have fri fildeling fordi det udbreder kendskabet til dem er
jeg uenig i, men selv hvis man har dén holdning, så retfærdiggør det ikke
den ulovlige fildeling - det er frit for den enkelte kunstner at gøre sine
værker tilgængelige for fildeling.

Mvh. Otto

Fra : Gnistn

Dato : 25-04-05 10:53

Otto J. wrote:
> [...]
> så begynder pladeselskaberne nu at bløde op overfor piratkopisters
> klagesang over for høje CD-priser, ved at indføre introduktionspris

Hvis det havde været for alle kunstere ville det for mig være en god nyhed.
Hvorfor kun for visse kunstnere, og hvem er disse "visse" kunstnere? det er
da et halvhjertet initiativ, men jeg hilser det velkommen, det er vel bedre
end ingenting

I dag udkommer Carpark North's nye CD "All things to all people" men det ser
ikke ud til at de hører til kategorien "visse kunstnere" øv øv så jeg
skal vist af med 150,- dask

--
The "genius" who designed the fragile SATA connectors,
deserves a good spanking!

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 25-04-05 17:25

Gnistn skrev:
> I dag udkommer Carpark North's nye CD "All things to all people"
> men det ser ikke ud til at de hører til kategorien "visse
> kunstnere" øv øv så jeg skal vist af med 150,- dask

Deres første album solgte vist over 40.000 eksemplarer, så de har jo
ikke ligefrem brug for en introduktionspris.

Men jeg er da enig i, at lavere priser generelt ville være godt. En
standardnypris på 100 kr. ville få mig til at købe mine cd'er i danske
butikker snarere end på nettet som nu.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Otto J.

Dato : 25-04-05 22:44

> Men jeg er da enig i, at lavere priser generelt ville være godt. En
> standardnypris på 100 kr. ville få mig til at købe mine cd'er i danske
> butikker snarere end på nettet som nu.

Husk nu at det ikke er pladeselskabets skyld at en CD på nettet er billigere
end samme CD i en butik. Hvis en CD kommer til at koste 100,- i
pladeforretningerne på sigt, så bliver prisen på CD-Wow jo bare 60,-.

Jeg synes stadig at den lunkne modtagelse for mig beviser at om prisen er
150,- eller 100,- ikke er vigtigt for hvorvidt folk køber eller kopierer
musikken.

Mvh .Otto

Fra : Otto J.

Dato : 25-04-05 22:42

> Hvis det havde været for alle kunstere ville det for mig være en god
> nyhed. Hvorfor kun for visse kunstnere, og hvem er disse "visse"
> kunstnere?

Fordi man skal starte bilen før man kan begynde at køre.

> I dag udkommer Carpark North's nye CD "All things to all people" men det
> ser ikke ud til at de hører til kategorien "visse kunstnere" øv øv
> så jeg skal vist af med 150,- dask

De hører jo heller ikke rigtigt under kategorien "nye ukendte kunstnere"
længere...

Mvh. Otto