Bedste lyd - hvilke indspilninger
Fra : Per Madsen

Dato : 08-04-05 20:22

Ikke at jeg har det vilde udstyr (mht. musikanlæg mind you!), men jeg
synes dog stadig, at jeg kan høre, at der er ret stor på lyden på
forskellige albums.

Af forskellige numre som rent lydmæssigt (!) er af høj kvalitet er imho:

Madonna - Frozen ...lyder ganske enkelt helt fantastisk. Har lagt mærke
til at flere hifi butikker benytter den ved demo'er af anlæg.

Dire Straits - "Brothers in Arms"-pladen...trommerne lyder nærmest som
om de står placeret i ens stue.

Depeche Mode - "Shine" fra "Exciter"

Pat Metheny - "Imaginary Day"-pladen...også generelt lækker lyd.

Er der andre indspilninger I kan komme på hvor lyden er helt i top? Det
er komplet ligegyldigt om det rent musikmæssigt er af mindre høj
kvalitet...jeg tænker udelukkende på lyden.

thx.

--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.tk

Fra : Gorm

Dato : 08-04-05 21:24

"Per Madsen" <permandREMOVETHIS@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er komplet ligegyldigt om det rent musikmæssigt er af mindre høj
> kvalitet...jeg tænker udelukkende på lyden.

Fra 80`erne er Simple Minds "New Gold Dream" lækker at høre på.

M.v.h.
Gorm

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-05 22:48

On Fri, 8 Apr 2005 21:22:05 +0200, permandREMOVETHIS@cool.dk (Per
Madsen) wrote:

>Er der andre indspilninger I kan komme på hvor lyden er helt i top? Det
>er komplet ligegyldigt om det rent musikmæssigt er af mindre høj
>kvalitet...jeg tænker udelukkende på lyden.

Eagles: Hell freezes over
Pink Floyd: Wish You Were Here
Toto: Toto IV

/Alex

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 08-04-05 23:10

"Per Madsen" <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote in message
> [...]
> er komplet ligegyldigt om det rent musikmæssigt er af mindre høj
> kvalitet...jeg tænker udelukkende på lyden.

Hej Per.

Hvis jeg skal teste anlæg og højttalere, får jeg fat i en
kvalitetsindspilning af 1812-ouverturen - kan højttalerne klare kanonerne og
klokkerne til sidst for fuldt skrald uden at brække ned, og lyder det i
øvrigt rigtigt godt rent lydmæssigt, er skidtet godkendt!
Der er røget en del højttalere på den måde!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-05 23:25

On Sat, 9 Apr 2005 00:10:13 +0200, "Aragorn Elessar"
<aragornDK@gmailTIGERDYR.com> wrote:

> [...]
>øvrigt rigtigt godt rent lydmæssigt, er skidtet godkendt!
>Der er røget en del højttalere på den måde!

Det er det man i radiobranchen kalder "Kanontesten". Den er kun
overgået af en anden test, udviklet af Alfred Nobel

/Alex

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 09-04-05 02:08

"Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote in message

> Det er det man i radiobranchen kalder "Kanontesten". Den er kun
> overgået af en anden test, udviklet af Alfred Nobel
>
> /Alex

Hmm, den sidste test der lyder som noget der bør prøves! ;oD

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Sune Salminen

Dato : 09-04-05 03:48

Per Madsen wrote:
> [...]
> Det er komplet ligegyldigt om det rent musikmæssigt er af mindre høj
> kvalitet...jeg tænker udelukkende på lyden.

Steely Dan - Aja (og mange andre.. lyden er helt fænomenal på deres
plader fra 70'erne)
Bob Marley & The Wailers - Uprising
Sweetback - Sweetback (Sades band uden Sade, men med andre gæster
indover)
Stevie Wonder - Hotter Than July

...ellers er jeg sgu blank lige pt, men der er mange....

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-04-05 11:19

Per Madsen wrote:
> Ikke at jeg har det vilde udstyr (mht. musikanlæg mind you!), men jeg
> synes dog stadig, at jeg kan høre, at der er ret stor på lyden på
> forskellige albums.

Jo deeet..

> [...]
> til at flere hifi butikker benytter den ved demo'er af anlæg.
>
> Dire Straits - "Brothers in Arms"-pladen...trommerne lyder nærmest som

LPen er udmærket produceret. CD-masteringen er ikke noget at råbe hurra
for, i hvert fald ikke i forhold til virkeligt gode tekniske ting.
Musikken er naturligvis genial :)

> [...]
> er komplet ligegyldigt om det rent musikmæssigt er af mindre høj
> kvalitet...jeg tænker udelukkende på lyden.

Well, der er adskillige. Man kan dele den slags testplader op i mindst
to grupper: De akustiske og de elektriske. Der er naturligvis brugt
elektrisk udstyr til at optage i begge tilfælde. Men der er forskel på
om det man optager er rent akustisk eller om der foregår en mere eller
mindre kompliceret lagkageproces i studiet for at lave det færdige produkt.

Der findes adskillige akustiske optagelser i referencekvalitet, primært
jazz og klassisk. På mange måder er den slags det mest krævende at
gengive fordi referencen er "naturlig" og svarer til noget vi har hørt
hele livet. Kendte eksempler er Jazz at the Pawnshop og diverse
klassiske indspilninger på Telarc, Harmonia Mundi og den slags. Mozarts
"Requiem" på Harmonia Mundi er noget af det mest dynamiske audio jeg har
hørt.

Men siden du mest synes at efterspørge elektriske produktioner vil jeg
her nævne referencepladen over dem alle: Roger Waters' "Amused To
Death". Den er ikke overgået i lydkvalitet endnu og er nødvendig at have
for enhver audiofil. At den så ydermere er en af de fedeste plader i
historien kunsterisk, musikalsk, tekstmæssigt, konceptmæssigt osv. er så
en anden sag, men det gør ikke glæden mindre.

Pink Floyd er generelt særdeles velproduceret både teknisk og
kunsterisk. Især Dark Side of the Moon, Wish You Were Here, Animals, The
Wall og The Final Cut kan anbefales til audioformål. A Momentary Lapse
of Reason og især The Division Bell er heller ikke uden evner i den
sammenhæng.

Dire Straits "On Every Street" er også en glimrende plade til dette formål.

Der er 1000 andre.

/David

Fra : Per Madsen

Dato : 09-04-05 11:44

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote:

Alletiders...tak for svaret David...Der er et par titler jeg lige skal
ha' tjekket ud!

Go' weekend...

--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.tk

Fra : Dag Stinus

Dato : 09-04-05 12:02

> [...]
> audiofil. At den så ydermere er en af de fedeste plader i historien
> kunsterisk, musikalsk, tekstmæssigt, konceptmæssigt osv. er så en anden

Den "skive" der fik mig til at udskifte stort set hele anlægget var Roger
Waters live-DVD "In the Flesh". Efter at have hørt den hos en kammerat der
havde et par af de "små" Nautilus højttalere fra B&W sammen med en klasse A
forstærker var jeg nødt til at gøre noget drastisk (indenfor det økonomisk
rimelige). Det blev en Denon AVR-3805 med B&W Matrix 804 som front, B&W HTM6
som center, B&W DS6 som baghøjttalere og en ASW-675 subwoofer. Numre som
It's a Miracle, Amused to Death og Comfortably Numb lyder himmelsk. DVD'en
kan derfor varmt anbefales - selvom den kan blive et dyrt bekendtskab

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-04-05 17:24

Dag Stinus wrote:

> [...]
> It's a Miracle, Amused to Death og Comfortably Numb lyder himmelsk. DVD'en
> kan derfor varmt anbefales - selvom den kan blive et dyrt bekendtskab

Ja, selv om denne DVD (og Gilmours "In Concert" DVD) jo teknisk set ikke
er imponerende med deres Dolby Digital 5.1 spor (som er teknisk ringere
end CD (med mindre du har hørt 24-bit LPCM-udgaverne!)), så er begge
glimrende, og kan nok få mange til at udskifte deres anlæg :)

/David

Fra : Peter

Dato : 14-04-05 08:32

> [...]
> historien kunsterisk, musikalsk, tekstmæssigt, konceptmæssigt osv. er så
> en anden sag, men det gør ikke glæden mindre.

Jeg er så enig, så enig. Et mere helstøbt album er -efter min beskedne
mening- ikke skabt før eller siden. Og lyden - nam nam nam.

KØB DEN!

/Peter

Fra : Martin

Dato : 09-04-05 15:44

> [...]
> er komplet ligegyldigt om det rent musikmæssigt er af mindre høj
> kvalitet...jeg tænker udelukkende på lyden.

Jean Michel Jarre - Aero.
Fremragende lyd i 5.1.

Martin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-04-05 16:23

> [...]

> er komplet ligegyldigt om det rent musikmæssigt er af mindre høj
> kvalitet...jeg tænker udelukkende på lyden.

Gasolin "Sådan".
Katie Meluah "Call off the search".
The Dubliners "Live in Carré, Amsterdam".

Desværre er der scenebrum på den sidste, fordi der er mange mikrofoner, men
den er fremragende, og det sjove er, at det var een af de første koncerter
og livecd'er som er blevet indspillet 100% digitalt. Den er fra 1980-81.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-04-05 16:27

"Per Madsen" <permandREMOVETHIS@cool.dk> skrev

> Dire Straits - "Brothers in Arms"-pladen...trommerne lyder nærmest som
> om de står placeret i ens stue.

Desværre er der et par steder, hvor der er forfærdelig guitarbrum, og de har
ikke engang fjernet det i den nye remastered udgave...

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-04-05 17:24

Claus Tersgov wrote:

> Desværre er der et par steder, hvor der er forfærdelig guitarbrum, og de har
> ikke engang fjernet det i den nye remastered udgave...

Hvor tænker du på??

/David

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-04-05 16:28

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> skrev

> Hvor tænker du på??

Jeg mener, det er i starten af "Why worry". Jeg skal prøve at finde det. Jeg
har begge udgaver af denne CD, og det er på dem begge. Det er ganske vist
ret kortvarigt, men det er nu irriterende alligevel...

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : David Rasmussen

Dato : 11-04-05 18:33

Claus Tersgov wrote:

> Jeg mener, det er i starten af "Why worry". Jeg skal prøve at finde det. Jeg
> har begge udgaver af denne CD, og det er på dem begge. Det er ganske vist
> ret kortvarigt, men det er nu irriterende alligevel...

Du må godt komme med en minut:sekund-angivelse. Jeg kan ikke huske det
du snakker om. Jeg kan huske noget fret noise og den slags, men det er
jo en del af den lyd man vælger på det pågældende nummer, ikke en
produktionsfejl.

/David

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-05 23:52

> [...]
> er komplet ligegyldigt om det rent musikmæssigt er af mindre høj
> kvalitet...jeg tænker udelukkende på lyden.

Ry Cooder m.fl: Buena Vista Social Club. Meget flot lyd og fantastisk musik
(cubansk og det foregår på spansk) når man kommer i gang med den.

Kashmir: Cruzential. Noget af den bedste lyd fra en rocklplade i mine øjne.
Også den fedest plade fra Kashmir synes jeg.

Sarah Mclachlan: Nærmest alt med hende lyder rigtig godt.

Fleetwood Mac: Rumours. Plade fra sluthalvfjerderserne. Rigtig fin og
detaljeret lyd. Ikke stor og svulstigt lyd, men fint afmålt og kanon musik.
Skal nok helst høres på et godt anlæg før man synes lyden er god.

Og for at blive omkring Depeche Mode som du selv foreslår, så har Martin
Gores Counterfeit 2 (etteren kender jeg ikke så godt) også rigtig god lyd.

Hvad jeg lige kunne komme i tanke om....

Hilsen
Thomas

Fra : David Rasmussen

Dato : 11-04-05 18:35

Thomas Olsen wrote:

> Kashmir: Cruzential. Noget af den bedste lyd fra en rocklplade i mine øjne.
> Også den fedest plade fra Kashmir synes jeg.

Så har du ikke hørt mange rockplader. Kashmirs lyd er uimponerende,
desværre. Nu hvor musikken er så fed. Og live er deres lyd ofte også en
skandale. Produktionen på The Good Life er da i øvrigt langt bedre end
på Cruzential.

/David

Fra : Sune Salminen

Dato : 11-04-05 19:12

David Rasmussen wrote:

> [...]
> desværre. Nu hvor musikken er så fed. Og live er deres lyd ofte også
> en skandale. Produktionen på The Good Life er da i øvrigt langt bedre

Jeg husker lyden på Travelogue som værende nærmest demobånds-agtig.
Jeg er enig i at Good Life er Kashmirs mest vellydende album.

Men jeg forstår ikke hvordan du kan sige at deres live-lyd er dårlig!!

Jeg var i Vega da de optog koncert-DVD, jeg synes der var rigtig god
lyd. Glæder mig især til at genhøre coveret af Neil Young nummeret
'Cinnamon Girl' de spillede som ekstranummer, det var fanme fedt. Håber
den kommer på DVD'en.

Jeg kan ikke huske at jeg har været til en Kashmir koncert hvor lyden
var dårlig.....måske en gang for længe siden på 5-Øren

-Sune

Fra : cykellapper

Dato : 11-04-05 16:08

Per Madsen wrote:

> Er der andre indspilninger I kan komme på hvor lyden er helt i top?
> Det er komplet ligegyldigt om det rent musikmæssigt er af mindre høj
> kvalitet...jeg tænker udelukkende på lyden.

I mange år har vi brugt Robben Fords "Talk to Your Daughter" som reference, når
vi opstiller og tester PA-anlæg. Fed stortromme og god dynamik.

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Sune Salminen

Dato : 11-04-05 16:15

cykellapper wrote:

> I mange år har vi brugt Robben Fords "Talk to Your Daughter" som
> reference, når vi opstiller og tester PA-anlæg. Fed stortromme og god
> dynamik.

Lyder alle bands der spiller over jeres anlæg så som Robben Ford
bagefter?

Hvad nu hvis de har en violin eller en tuba med? Eller et Clavinet?

-Sune

Fra : cykellapper

Dato : 11-04-05 21:50

Sune Salminen wrote:

> Lyder alle bands der spiller over jeres anlæg så som Robben Ford
> bagefter?

Hehe... Gid de gjorde...

> Hvad nu hvis de har en violin eller en tuba med? Eller et Clavinet?

Så er de alliwel ikke rockmusikere - og dermed ikke interesserede i PA

Jeg har dog hørt pladen beskyldt for, at den kan få alle middelmådige anlæg til
at lyde godt. Det påstår min kammerat, der netop har erhvervet sig Beolab 5. Her
skuffede "Talk to Your Daughter". Der var ikke detaljer, han ikke havde hørt
før.

Derimod får han meget tid til at gå med hans vinylsamling og diverse halvgamle
AAD-indspilninger

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Håkon Paulsen

Dato : 12-04-05 13:31

cykellapper <adressenergodnok@cykellapper.dk> skrev:

>Jeg har dog hørt pladen beskyldt for, at
>den kan få alle middelmådige anlæg til
>at lyde godt.

Hvis man ikke har 1.000.000 til et anlæg, kan dét være en kvalitet i
sig selv

/H

Fra : Morten Guldager

Dato : 12-04-05 14:05

2005-04-11 cykellapper wrote

> Jeg har dog hørt pladen beskyldt for, at den kan få alle middelmådige anlæg til
> at lyde godt. Det påstår min kammerat, der netop har erhvervet sig Beolab 5. Her
> skuffede "Talk to Your Daughter".

Den gang jeg gik meget til koncert og fesitval, var RF/TtYD meget udbredt
blandt teknikkere til at justere PA ind med.

Og det var bestemt ikke altid med et efterfølgende godt resultat.

Så jeg vil give cykellapper ret i pladen er _meget_ taknemmelig.

Egentlig en spøjs egenskab den har der.

Der må sidde mange studie teknikkere/producere der gerne vil opnå det samme
med deres aktuelle opgave.

/Morten

Fra : David Rasmussen

Dato : 15-04-05 14:35

cykellapper wrote:

> Jeg har dog hørt pladen beskyldt for, at den kan få alle middelmådige anlæg til
> at lyde godt.

Det er ikke nødvendigvis en god ting :)

> Det påstår min kammerat, der netop har erhvervet sig Beolab 5. Her
> skuffede "Talk to Your Daughter". Der var ikke detaljer, han ikke havde hørt
> før.

Det skyldes måske hans Beolab 5 højttalere, som jo ikke er noget at råbe
hurra for i forhold til _gode_ højttalere.

/David

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 11-04-05 19:03

> [...]
> er komplet ligegyldigt om det rent musikmæssigt er af mindre høj
> kvalitet...jeg tænker udelukkende på lyden.

Boney M - Boonoonoonoos
Bjørn & Okay - Barndomstiden
Roger Glover & Guests - Butterfly ball
Klaus & Servants - Med Venlig Hilsen
Koto - Masterpieces
10 CC - Ten out of 10
Steeleye Span - All around my hat
Karen Young - Nobody's child

Men de har vist godt nok et par dage på bagen, men det er de nu ikke blevet
dårligere af ... Med lidt tid, kunne man nok komme i tanker om en del
flere.

M.V.H.....Benny..

M.V.H.....Benny..