Anbefalinger søges for en gangs skyld :-)
Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 05-04-05 17:08

Blev klar over, at jeg aldrig rigtig har givet Iron Maiden en chance (Kender
selvfølgelig hittene: 2 minutes to midnight og Aces High), så jeg ville høre
hvilket album, man burde begynde med.
Jeg har jo tidligere fået glimrende hjælp, vedr. Van Halen og Judas Priest,
så måske er jeg heldig igen?

+
Jeg kunne også tænke mig at finde nogle gode blues/rock bands, så jeg har et
øre åbnet.

Fra : Jan Rose Iversen

Dato : 05-04-05 17:49

Du kunne prøve med et live albumet som hedder Rock in Rio. Det dækker det
meste af deres karriere. Af blues/rock bands kan jeg anbefale. Dave Hole,
Kenny Wayne Shepperd, Jonny Lang, Jimmy Thackery, Eric Sardinas, Stevie Ray
Vaughan, Omar And The Howlers og hvis det skal være sort blues, Buddy Guy,
Albert Collins, Albert King, Luther Allison.

Hilsen Jan "Post"

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 07-04-05 17:19

> [...]
> Vaughan, Omar And The Howlers og hvis det skal være sort blues, Buddy Guy,
> Albert Collins, Albert King, Luther Allison.

Kan du ikke fortælle lidt om dem? Fordi det må sgu helst ikke være FOR
gammelt. Og rock-delen må ikke være et overset element i musikken... Hvis
jeg nu sagde at Gary Moore var min blues-grænse.

Fra : Mads

Dato : 05-04-05 20:53

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> +
> Jeg kunne også tænke mig at finde nogle gode blues/rock bands, så jeg har

Da jeg ikke selv, har noget med Iron Maiden, vil jeg ikke anbefale en skive,
men en hjemmeside. www.rocknation.dk
Der kunne du evt. se hvad andre mener om de Iron Maiden skiver der ligger på
siden ( pt. 16 albums + 3 DVD´er )
Du kan også prøve at spørge i forummet ang. blues/rock bands, der er sikkert
også nogen der kan hjælpe.
--
-=MF=-
ROCK ON !

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Søren Nielsen

Dato : 05-04-05 21:29

Søren Kjeldsen wrote:
> [...]
> jeg ville høre hvilket album, man burde begynde med.
> Jeg har jo tidligere fået glimrende hjælp, vedr. Van Halen og Judas

Jeg kan da prøve at komme med et par anbefalinger. Af "det gamle" vil jeg
anbefale Seventh Son Of A Seventh Son, Somewhere In Time og The Number Of
The Beast, som jeg mener er tre af deres bedste albums. Derudover vil jeg
også gerne fremhæve Brave New World, der er noget af deres nyeste, men også
holder hele vejen.
Iron Maiden bliver bestemt ikke ringere af at spille live, så måske var Rock
In Rio eller Live At Donington 1992 også et lyt værd. Rock In Rio ryger
jævnligt en tur forbi DVD-afspilleren her :)

Søren

Fra : -V-

Dato : 05-04-05 21:57

Søren Nielsen wrote:

> Jeg kan da prøve at komme med et par anbefalinger. Af "det gamle" vil
> jeg anbefale Seventh Son Of A Seventh Son, Somewhere In Time og The
> Number Of The Beast, som jeg mener er tre af deres bedste albums.

Du mener ikke at Somewhere In Time skal med på en top 3 liste?!!!!
OK, et af deres bedste numre ever ('Alexander The Great') er på den plade,
men resten er noget værre hø.

Deres 3 bedste albums er:
1. Number Of The Beast
2. Powerslave
3. Piece Of Mind eller Seventh Son Of A Seventh Son

-V-

Fra : Søren Nielsen

Dato : 05-04-05 22:14

-V- wrote:

> Du mener ikke at Somewhere In Time skal med på en top 3 liste?!!!!

Jo :)

> OK, et af deres bedste numre ever ('Alexander The Great') er på den
> plade, men resten er noget værre hø.

Hø?! Caugth Somewhere In Time, Wasted Years (nok et af deres allerbedste
numre), The Loneliness Of The Long Distance Runner, Stranger In A Strange
Land er feee' numre. Men ok, resten kan så godt være hø ;)

Jeg er ikke helt uenig med dig.

Søren

Fra : -V-

Dato : 05-04-05 22:52

Søren Nielsen wrote:

> Jeg er ikke helt uenig med dig.

Nej, vel? Det tager jeg som en halv indrømmelse.

Du *ved* jo, at jeg har ret.....

-V-

Fra : Anders C. Nielsen

Dato : 05-04-05 23:41

Hvorfor er der ingen der nævner "Fear of the dark" fra 1992?

Dén er fandmé også go´ !!!!!!!!!!!!! (bedre end "Somewhere.." IMO)

- Min klare top 4 er :

1) Number of the beast
2) Piece of mind
3) Seventh son...
4) Fear of the dark

- Så kan man selvfølgelig altid bnævne udvalgte mesterstykker fra andre
albums - såsom "Alexander the great", "Wasted years", "Rhime of the ancient
mariner"...eller "Mother Russia" (fra "No prayer for the dying".)

Anders

Fra : Dopedog

Dato : 06-04-05 05:15

> [...]
> ville høre hvilket album, man burde begynde med.
> Jeg har jo tidligere fået glimrende hjælp, vedr. Van Halen og Judas

Seventh Son Of A Seventh Son og The Number Of The Best må og _SKAL_ du have!
Derudover er Rock In Rio også en live skive alle burde anskaffe sig, både på
CD og DVD.

-Ronnie

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 06-04-05 08:45

Dopedog wrote:

> Seventh Son Of A Seventh Son og The Number Of The Best må og _SKAL_
> du have! Derudover er Rock In Rio også en live skive alle burde
> anskaffe sig, både på CD og DVD.

Er enig i de to nævnte, men Piece Of Mind er klasikkeren for mig og så synes
jeg altså også at Somewhere In Time er god. Powerslave har sine øjeblikke,
men er generelt kedelig. Hvis du er helt grøn på området kunne du overveje
en opsamling eller en live og på den måde spore dig ind på bandet.

Rock In Rio er en udmærket liveskive med et rimeligt blandet repertoire, men
dvd'en er aldeles rædselsfuld. Bassisten har selv mixet og magen til bras
skal man godt nok lede længe efter. KISS Symphony er tæt deroppe, men Rock
In Rio fører altså mht. til skod-klipning. Den er filmet med 17 kameraer og
vi skal partout se billeder fra alle kameraer heeele tiden. Det betyder at
der klippes ustandseligt, sådan cirka hvert splitsekund og det er sgu lige
til at få epileptiske anfald af. Man får på intet tidspunkt lov til at se
hvad der rent faktisk foregår til koncerten og hvad de enkelte musikere
laver. Har aldrig set den færdig af samme grund.

Det er i øvrigt en kedelig men tydelig tendens de sidste år. Det er MTV-klip
extreme. Slayers Still Reigning lider under samme problem og er i øvrigt
kedelig bortset fra det afsluttende klimax. Det bedste på den skive er de
ekstra numre fra Seasons og South skiverne. Hvorfor er folk så vilde med
Reign In Blood?

Næ, Pink Floyds video Live In Pompeii (den originale, endelig ikke
specialudgaven med nye cgi-effekter) - det er sager. Laaaangsome
panoreringer hvor man for god tid til at nyde billederne sammen med
musikken. (Rock In Rio er bedre uden billede).

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : -V-

Dato : 06-04-05 09:22

Jesper Brogaard wrote:
> så synes jeg altså også at Somewhere In Time er god. Powerslave har
> sine øjeblikke, men er generelt kedelig.

Kedelig? Kedelig?!
Jeeezs, og normalt er du ellers så fornuftig, Jesper...

> Hvis du er helt grøn på
> området kunne du overveje en opsamling eller en live og på den måde
> spore dig ind på bandet.

Fuck nu det opsamlingscrap.
Køb de originale plader, tjek lige CDON.com for priser - 49,- for NOTB, 69,-
for hhv. 7SOA7S, PowerS og SIT!!!.

> Hvorfor er folk så vilde med Reign In Blood?

Ahh, dunno.

Måske fordi det er det mest sindssygt overdrevne stykke lækkerhed, der
nogensinde er lavet på thrashfronten?

-V-

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 06-04-05 09:35

-V- wrote:

> Kedelig? Kedelig?!
> Jeeezs, og normalt er du ellers så fornuftig, Jesper...

Fnis...lægger du ligefrem mærke til hvem der skriver hvad herinde?
Imponerende. Hmm...ja, jeg har jo ellers god musiksmag (he-he), men
Powerslave er jeg altså ikke så vild med. Titelnummeret og Rime Of The
Ancient Mariner er bedst. Jeg synes 7SOA7S, POM og SIT er langt bedre, men
de allerførste med Dianno har nu også sin charme. Wratchild!

> Fuck nu det opsamlingscrap.

Jep, jeg gider heller ikke opsamlinger, men IM har jo et stort bagkatalog
efterhånden, så måske er det alligevel en udmærket måde at komme igang på.
Indrømmet - jeg bruger ikke selv metoden.

> Ahh, dunno.
>
> Måske fordi det er det mest sindssygt overdrevne stykke lækkerhed, der
> nogensinde er lavet på thrashfronten?

Det synes jeg slet ikke det er. Seasons og South er langt mere melodiske og
raffinerede. Reign er overdrevent aggressiv. Jeg synes bedre om Show No
Mercy, men det er så en lidt anden stil Hvis vi taler lækker thrash så
anbefaler jeg Forbidden: Forbidden Evil eller Testament: The New Order.
Metallica: Master Of Puppets og Megadeth: Rust In Peace er heller ikke til
at komme udenom...og skal det være brutalt så holder Testatment: The
Gathering altså for hårdt! ....og så må vi ikke glemme MachineHead: Burn My
Eyes.

For tiden tripper jeg dog på Symphony X og Manticora.

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : -V-

Dato : 06-04-05 10:11

Jesper Brogaard wrote:
> Fnis...lægger du ligefrem mærke til hvem der skriver hvad herinde?

Jada!

Jeg skal da holde øje med, hvem der er de gode, og hvem der er de onde.

>de allerførste med Dianno har nu også sin charme.
> Wratchild!

Phantom of the Opera!

> Jep, jeg gider heller ikke opsamlinger, men IM har jo et stort
> bagkatalog efterhånden, så måske er det alligevel en udmærket måde at
> komme igang på. Indrømmet - jeg bruger ikke selv metoden.

Helt ærligt, når det nu er så billigt at få en masse klassikere mellem
hænderne, så er det nærmest kriminelt at lade være.

> [...]
> brutalt så holder Testatment: The Gathering altså for hårdt! ....og
> så må vi ikke glemme MachineHead: Burn My Eyes.

RiB er klart den bedste, men med SoH på en kneben andenplads. 'Mandatory
Suicide' er et af de helt store!
Den dårlige produktion på Show No Mercy afholder mig fra at høre den særligt
tit.

Ved du at du glæder mit lille hjerte, når du nævner Forbidden?
Forbidden Evil er en alt for overset perle, men efterfølgeren, Twisted Into
Form er faktisk endnu bedre. Lyt til de tre første (sammenhængende) numre,
og smil over hele pæren!

Jeg er ved at genfinde mine gamle Testament-plader, og det er et glædeligt
genhør.

De andre, du nævner er jo klassikere.

> For tiden tripper jeg dog på Symphony X og Manticora.

Jep, jeg er også hoppet på Manticoravognen. 'Dragon's Mist' fra Darkness
with Tales to Tell er superfedt.

Hvad skal man høre med Symphony X? Jeg kan godt huske dem fra nogle år
tilbage - forsangeren har mohawk, ikke?

-V-

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 06-04-05 10:48

-V- wrote:

> Jada!
>
> Jeg skal da holde øje med, hvem der er de gode, og hvem der er de
> onde.

Fnis...

> Helt ærligt, når det nu er så billigt at få en masse klassikere mellem
> hænderne, så er det nærmest kriminelt at lade være.

Lige for at få det på det rene: Jeg køber også selv albums, ikke
opsamlinger. Nemlig, ja!

> [...]
> Twisted Into Form er faktisk endnu bedre. Lyt til de tre første
> (sammenhængende) numre, og smil over hele pæren!

Det er en million år siden jeg sidst hørte Twisted Into Form. Har den kun på
vinyl, men jeg lægger den sgu lige på tallerkenen i aften....og smiler
sikkert over hele pæren

> Jep, jeg er også hoppet på Manticoravognen. 'Dragon's Mist' fra
> Darkness with Tales to Tell er superfedt.

Indrømmet: Jeg har først opdaget Manticora for nylig. Kender kun deres
seneste "8 Deadly Sins", som jeg synes er aldeles fremragende. Det er
thraset powermetal. Der er mange fede riifs, tunge thrash-agtige passager og
flotte vokalharmonier. Gi' den lige et lyt. Du ka' jo begynde med "Help Me
Like No One Can" som kan downloades på http://www.manticora.dk.

> Hvad skal man høre med Symphony X? Jeg kan godt huske dem fra nogle år
> tilbage - forsangeren har mohawk, ikke?

Igen: Her er jeg også ny. Kender "The Odyssey" og "The Divine Wings Of
Tragedy". Begge er rigtig gode. Det er tunge halvsyge riffs, som ligger
meget langt fremme i mixet. På de fotos jeg har set har sangeren ikke
mohawk, men han er dælme dygtig til at synge. Han er både rå og pæn og
varierer en hel del. Det er prog-power uden at kamme over i alt for meget
teknisk lir. Du kan prøvelytte på http://www.symphonyx.com/audio.html. Det
er vist også hele numre.

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Kong Kent

Dato : 06-04-05 16:15

> [...]
> ekstra numre fra Seasons og South skiverne. Hvorfor er folk så vilde med

WHAT?!?! Blasfemi af værste skuffe. "Reign in Blood" er måske den
vigtigste CD-udgivelse i nyere tid! Det var i 1986 den blev udgivet, og
kom samme år som Metallicas "Master Of Puppets". Et så vigtigt år i
metallens historie, at det kun kan underdrives. Begyndte selv at høre
metal et par år senere (er født i 1977, så det giver sig selv), og da
jeg havde vænnet mig til Iron Maiden og AC/DC, var det netop de to
skiver der gjorde, at jeg omvendte mig totalt til den tunge tråd.

"Reign in Blood" er vigtig fordi det er thrash-metallens absolutte
godfather of fuck. Den er så aggressiv, hurtig og ond og satte
standarden for hvordan thrash bør spilles. Det var Slayer da de var ondest.

Metallicas "Master Of Puppets" var "bare" en skive med 8 numre, hvoraf
de alle sammen er bedre end noget de har lavet efter 1992. Den skive er
min absolutte favorit-skive af ALLE i min samling. Det er min musikalske
bibel! Den er så gennemført.

Men se du nu hellere efter at blive vild med "Reign In Blood". Ellers
kommer du aldrig i metal-himmelen

mvh

Kent.

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 07-04-05 08:25

Kong Kent wrote:

> [...]
> musikalske bibel! Den er så gennemført.
>
> Men se du nu hellere efter at blive vild med "Reign In Blood". Ellers

Fnis...see u in hell (Tom Araya, Still Reigning dvd).

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 07-04-05 09:14

Kong Kent wrote:

> [...]
> jeg havde vænnet mig til Iron Maiden og AC/DC, var det netop de to
> skiver der gjorde, at jeg omvendte mig totalt til den tunge tråd.

He-he, jeg startede i 1980 med KISS og det var så det eneste der duede i et
par år. Med Iron Maiden's Number of the Beast blev jeg introduceret til
NWOBHM og så gik det ellers slag i slag. Metallica tog mig med storm med
Master of Puppets, hvorimod Slayer var for voldsomt til mig på det
tidspunkt. Kendte og hørte dem dog, men faktisk primært Show No Mercy.

> [...]
> godfather of fuck. Den er så aggressiv, hurtig og ond og satte
> standarden for hvordan thrash bør spilles. Det var Slayer da de var

Altså, det' jo ikk' fordi jeg ikke ka' li' Reign In Blood. Angel Of Death og
Raining Blood er jo aldeles fremragende, men jeg sætter langt oftere South
of Heaven eller Seasons in the Abyss på. De er lidt tungere - og det er mere
mig. Skal det være hurtigt er jeg ret begejstret for Illnath's Cast into the
Fields of Evil Pleasure, men det er en anden snak.

> [...]
> de alle sammen er bedre end noget de har lavet efter 1992. Den skive
> er min absolutte favorit-skive af ALLE i min samling. Det er min

Master of Puppets er en thrash-klassiker og er ikke til at komme uden om.
Det album og forgængeren Ride the Lightning er Metallica når de var bedst!
(Mindes stadig koncerten i 87 i Falkoner - nåede desværre aldrig Cliff
Burton). Jeg har bare enormt svært ved at finde ét album der er perlen i min
samling - der er altså lavet mange fede. Hvis vi udelukkende taler
udgivelser/eksemplarer og ikke tænker så meget på musikken så er min
amerikanske 1. vinyludgave af KISS' debut uden det 10. nummer Kissin' Time
helt klart perlen i min pladesamling, men øh....det er nok ikke lige dig

> Men se du nu hellere efter at blive vild med "Reign In Blood". Ellers
> kommer du aldrig i metal-himmelen

Ups, gad vide om jeg nu hører til de gode eller onde, som -V- skriver...og
hvordan defineres det mon lige nøjagtig når vi taler Slayer :-/
Anyhoo....cya in hell!

.....åh jo, og så synes jeg den seneste Kretaor: Enemy of God er fed. Meget
Slayer-agtig (anno South/Seasons) og fede riffs, rytmer og guitarharmonier.

\m/

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : -V-

Dato : 07-04-05 14:09

Jesper Brogaard wrote:
> Skal det være hurtigt er jeg ret begejstret for Illnath's Cast into the
> Fields of Evil Pleasure, men
> det er en anden snak.

Jesper, du fremstår jo mere og mere fornuftig.

Illnath er endnu et overset band, som jeg vist nok har prøvet at udbrede
kendskabet til herinde.
Deres demo, Angelic Voices Calling, er faktisk og ret god.

> Ups, gad vide om jeg nu hører til de gode eller onde, som -V-
> skriver...

Du er ved at mønstre en pæn pointsamling, så det er muligt at du officielt
kan få en af de hvide cowboyhatte...

> ....åh jo, og så synes jeg den seneste Kretaor: Enemy of God er fed.
> Meget Slayer-agtig (anno South/Seasons) og fede riffs, rytmer og
> guitarharmonier.

Ahhhh, i de senere år har jeg haft det lidt svært med Mille og hans vokale
præstationer, men det kan da være at jeg skulle give det en chance mere?

-V-

Fra : David Rasmussen

Dato : 07-04-05 13:27

Kong Kent wrote:

> WHAT?!?! Blasfemi af værste skuffe. "Reign in Blood" er måske den
> vigtigste CD-udgivelse i nyere tid!

*host*

/David

Fra : Ole Thomsen

Dato : 06-04-05 06:33

Søren Kjeldsen wrote:
> +
> Jeg kunne også tænke mig at finde nogle gode blues/rock bands, så jeg
> har et øre åbnet.

Jon Spencer Blues Explosion er kongen.

Ole Thomsen

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 10-04-05 08:09

> Jon Spencer Blues Explosion er kongen.

Det har du fandeme ret i. Tak for anbefalingen... Lidt i samme bås som Sonic
Youth, ikke?

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 06-04-05 11:14

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> skrev i en meddelelse

> Blev klar over, at jeg aldrig rigtig har givet Iron Maiden en chance

Somme tider undrer det også mig, at jeg gjorde det, til andre tider
forekommer det ganske indlysende. Sagt på en anden måde, nogle dage er
det bare larm... Andre dage.. Fed musik.

M.V.H.....Benny..

Fra : iSteen

Dato : 07-04-05 16:24

Søren Kjeldsen <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote:

> hvilket album, man burde begynde med.

Det første, helt klart - så er det bare at arbejde sig op gennem årene,
de blir jo ringere og ringere med tiden (IMHO).
--
iSteen
isteen.smartlog.dk

Fra : Robert Eriksen

Dato : 07-04-05 23:04

Søren Kjeldsen wrote:
> Blev klar over, at jeg aldrig rigtig har givet Iron Maiden en chance (Kender
> selvfølgelig hittene: 2 minutes to midnight og Aces High), så jeg ville høre
> hvilket album, man burde begynde med.

Bare hold dig fra X-Factor og de øvrige med ham gæstesangeren Blaze
Bayley (ja det hedder han altså)