Basstrenge
Fra : Karina

Dato : 26-03-05 13:36

Hey folks,

Jeg har lige et par spørgsmål....

Kan man sætte en hvilken som helst størrelse strenge på en hvilken som
helst
bas? Altså, hvis en bas eks er "født" med .045, .065, .080 og .100 - sker
der så noget, hvis man sætter en .085 og en .105 streng på i stedet?

Og har det betydning for lyden?

Mvh
Karina

--
http://www.shubidua.nu - dedicated to the best band ever
http://www.freestyledesign.dk - my webdesign company

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 26-03-05 15:43

"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bas? Altså, hvis en bas eks er "født" med .045, .065, .080 og .100 - sker
> der så noget, hvis man sætter en .085 og en .105 streng på i stedet?

Det kan der ikke ske noget ved

> Og har det betydning for lyden?

Antagelig har de lidt tykkere strenge en lidt mere fyldig lyd. Vigtigere for
lyden er dog nok, hvordan og af hvilke materialer strengen er konstrueret.
Altså om viklingerne er ru eller glatte osv.

For at få bassen til at lyde godt og harmonisk hele vejen, må det nok
anbefales at skifte strengene sætvis.

Martin

Fra : Lasse Bjørn Jensen

Dato : 26-03-05 18:49

At Sat, 26 Mar 2005 13:35:30 +0100, Karina mumbled something like:
> Hey folks,

Hejsa

> [...]
> bas? Altså, hvis en bas eks er "født" med .045, .065, .080 og .100 - sker
> der så noget, hvis man sætter en .085 og en .105 streng på i stedet?

Der er ikke noget der 'går i stykker', hvis det er dét du mener... :)

MEN - Hvis bassens hals er justeret efter .45 - .100, vil tykkere
strenge udøve flere kræfter på halsen (prøve at bøje halsen), og det
er derfor måske nødvendigt at justere halsen til de tykkere strenge,
ved at stramme den metal-pind der sidder indeni.

Det er ikke så svært igen, og der findes da også nogle rimelige vejledninger
på nettet - http://www.altguitarbass.com/faq.asp#Setup

Men man kan hurtigt lave mere skade end godt, så hvis du er i
tvivl, så konsultér din lokale guitar-pusher, der sikkert også kan gøre
det for dig for en rimelig penge.

> Og har det betydning for lyden?

Tykkere strenge har som hovedregel 'mere krop' og 'fylde', men i
bund og grund er det en religionssag, ligesom træsorter, pickupper,
rør/transistor osv. - Jeg finder det nemmere at spille i længere
tid på tyndere strenge - Jeg gider ikke at slås med mit instrument. :)

--
Lasse Bjørn Jensen
- Bass players do it deeper.

Fra : Karina