Danmarks nutidige sangskat...
Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 22-03-05 11:09

Bl.a. er Østjyllands Radio helt vild med kunstnere som Tobias Trier... Her
kommer sangteksten til een af hans hits:

Tobias Trier - Kan Man Ønske Mere?

1)
Hvis jeg fik en million
så gav jeg den til nogen
hvis jeg fik en kæmpe check
så gav jeg den sandsynligvis væk

Omkvæd:
Hvad skulle jeg bruge den til?
jeg har jo det som jeg vil
for jeg har jo dig lige her
og jeg har mit klaver
og hvad kan man ønske mere?

2)
Hvis jeg fik et kilo guld
så gik jeg ud og drak mig fuld
hvis jeg fik et stort legat
så drak jeg mig vel bare plakat
[Omkvæd]

3)
Hvis jeg fik et job
så blev jeg sagt op
hvis jeg fik en Jaguar
så total-skadede jeg den bare
[Omkvæd]

Nu kan indholdet og det poetiske diskuteres, smag er smag og min personlige
holdning er, at det er noget værre bras. Indholdet er under lavmålet og der
er appelsinhud i versefødderne. Poesien strækker sig ikke meget længere, end
at finde tvivlsomme "rim" som bl.a.:
'million' = 'nogen'
'klaver' = 'mere'
'Jaguar' = 'bare'

På baggrund af disse "rim" er stroferne dannet, men er det virkelig så godt?
Det er rystende, at se hvordan noget kan 'hitte' på så lidt. Jeg kan godt
forstå, at jeg selv (for længst) har rettet min interesse mod den
udenlandske musik, hvor man oftere kan støde på en god melodi og lyrik med
indhold... ikke bare dårlige konfirmationsrim.

Naturligvis findes der stadig godt dansk musik, men det drukner sgu i
ligegyldigt støj, "hits" fra Dansktop-samlebånds-produktionerne og
sangtekster med et ligegyldigt indhold... Radiostationerne gør sit: De
spiller det kvadder (næsten) uafbrudt, ren hjernevask!

Hilsen
Lars

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 22-03-05 12:03

> På baggrund af disse "rim" er stroferne dannet, men er det virkelig så
> godt?
> Det er rystende, at se hvordan noget kan 'hitte' på så lidt.

Gå frem tilbage, fra side til side? La' mig se dig gå op, gå ned, kom nu
bli' ved? La' mig se dit sved på din krop? BA-BE la' vær' at stop!
Temperaturen stiger /OG JEG FÅR NOK NOK NOK NOK NOOOOOOKKKK!!!!!/

> [...]
> udenlandske musik, hvor man oftere kan støde på en god melodi og lyrik med
> indhold... ikke bare dårlige konfirmationsrim.

Love it or leave it (som amerikanerne vil sige, men de mener det nok i
modsætning til mig)

> [...]
> sangtekster med et ligegyldigt indhold... Radiostationerne gør sit: De
> spiller det kvadder (næsten) uafbrudt, ren hjernevask!

Tjaaahh... Det er der nu ikke noget nyt i. Hehe... I går fik jeg en
opkaldning, hvor jeg blev spurgt om jeg havde tid til nogle spørgsmål, der
kunne tage 10 minutter. Jeg havde ikke andet at lave, så jeg sagde:
måskeeee...
Hun sagde så, at der var et spørgsmål, en lille formalitet, der skulle
overstås, før "prøven" virkelig kunne begynde.

Hun: Hvor meget hører du dansk radio om måneden?
Mig: Øhhhhh.... (spiser en saltstang) 2 minutter?
Hun: Javel, så kan vi nok ikke rigtig bruge dine svar til noget desværre,
idet de skal påvirke dansk radio...
Mig: Øhhhhh... ok?
Hun: Men undskyld forstyrrelsen.
Mig: Bare i orden...
Hun: Farvel.
Mig: Farvel (røret lægges på) so

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-05 12:26

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mig: Øhhhhh.... (spiser en saltstang) 2 minutter?
> Hun: Javel, så kan vi nok ikke rigtig bruge dine svar til noget desværre,
Hehe, jeg prøvede det samme for en måneds tid siden (uden saltstang). Det
var da møgirriterende, at de ikke ville høre, hvad der KUNNE få én til at
lytte.

Mvh.
Jonas
--
Pastrámi - kemi for livet!
www.pastrami.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-05 12:14

"Lars T. Thomsen" <oz0ltt@ofir.deltakilo> skrev i en meddelelse
> [...]
> udenlandske musik, hvor man oftere kan støde på en god melodi og lyrik med
> indhold... ikke bare dårlige konfirmationsrim.

Jeg er enig i, at Triers tekst ikke er god poesi. Rimene lyder okay i mine
ører - det er mere indholdet i linierne, der er en anelse banalt. Til
gengæld er Trier med band glimrende musikere, og jeg synes normalt, at
teksterne på fin vis swinger med til denne (uden jeg kender det nævnte
nummer).

> [...]
> sangtekster med et ligegyldigt indhold... Radiostationerne gør sit: De
> spiller det kvadder (næsten) uafbrudt, ren hjernevask!

Fuldstændig enig! Eller som Morrissey ville sige "Hang the blessed DJ.
Because the musik he constantly plays, it says nothing to me about my
life" - nej, jeg lytter nok bare til en cd i stedet.

Mvh.
Jonas
--
Pastrámi - kemi for livet!
www.pastrami.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 22-03-05 16:06

> [...]

> udenlandske musik, hvor man oftere kan støde på en god melodi og lyrik med
> indhold... ikke bare dårlige konfirmationsrim.

SV: Jeg forstår godt at du er chokeret. Det er jeg også. Der er f.eks. også
en sang man hører tit i P4. Der bliver udstandseligt sunget
"Du er den smukkeste tigger. Ring hvis du kommer på røven". Teksten er
fuldstændig afsindig.

> Naturligvis findes der stadig godt dansk musik, men det drukner sgu i
> ligegyldigt støj, "hits" fra Dansktop-samlebånds-produktionerne og
> sangtekster med et ligegyldigt indhold...

SV: Hov hov. Nu styrer du dig lige. Her er jeg ikke helt enig med dig. Der
kommer selvfølgelig meget dårligt dansktop, men det er nok fordi du regner
alt med. Hvis man tager al det fra, som bliver indspillet på et tolilet
eller i et soveværelse, så er det klart at der er meget dårligt. Altså
samlebånds-dansktop. Men grupper som Kandis og sangere som Birthe Kjær og
John Mogensen synes jeg nu er på et højt musikalsk niveu.
Men i 70-erne kom der meget mere rigtig gode sange i dansktopgenren. Man
havde man nogle sjove tekster og kvik musik. Det var ikke så meget med
hjerte og smerte, som i dag. Er vi ikke enige om det?

Radiostationerne gør sit: De spiller det kvadder (næsten) uafbrudt, ren
hjernevask!

SV: Jeg kalder det "støjhelvedet på fm-båndet"

Hilsen Åge

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 22-03-05 18:01

> [...]
> havde man nogle sjove tekster og kvik musik. Det var ikke så meget med
> hjerte og smerte, som i dag. Er vi ikke enige om det?

Det er begrænset hvad der hitter idag, som har noget med tristhed eller sorg
at gøre... Og hvis du kalder "En dag tilbage" for en trist sang, så skider
jeg altså i bukserne af grin.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 22-03-05 23:31

Åge Halldorsson wrote:
> [...]
> f.eks. også en sang man hører tit i P4. Der bliver udstandseligt
> sunget "Du er den smukkeste tigger. Ring hvis du kommer på røven".

Hehe!

> [...]
> gode sange i dansktopgenren. Man havde man nogle sjove tekster og
> kvik musik. Det var ikke så meget med hjerte og smerte, som i dag. Er

Kandis siger mig slet ingenting. Men det er naturligvis en smagssag:
Musikken lyder for ens, men de er sikkert gode at danse til, når der kommet
pilsere overbords.

Ellers er jeg enig. Men hov, nu er vi jo helt tilbage i 70'erne, med Maria
Stenz, John Mogensen og Birthe Kjær m.fl. Sjovt, at man render rundt og
husker musik og tekst fra dén tid (jeg er født i 1979). Hvad husker du fra
90'erne og opefter, med mindre at du er hardcore dansk-top-freak?

Jeg husker ingenting, ved bare at det meste af det er noget skummarbas,
hjerte-smerte-sød-suppe-indhold.
Jo, jeg har da hørt f.eks. Richard Ragnwald... men uha, jeg ville ønske, at
jeg aldrig har hørt den genre!
Jeg tror, at jeg blander det hele sammen, fordi at kvalliteten er hæftigt
nedadgående.

> Radiostationerne gør sit: De spiller det kvadder (næsten) uafbrudt,
> ren hjernevask!
>
> SV: Jeg kalder det "støjhelvedet på fm-båndet"

Hehe ok!

Hilsen
Lars

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 22-03-05 20:11

On Tue, 22 Mar 2005 11:08:59 +0100, "Lars T. Thomsen"
<oz0ltt@ofir.deltakilo> wrote:

>Tobias Trier - Kan Man Ønske Mere?

<cut sangtekst>

> [...]
>udenlandske musik, hvor man oftere kan støde på en god melodi og lyrik med
>indhold... ikke bare dårlige konfirmationsrim.

Hmmm. Een dansk kunster laver rim du ikke bryder dig om. Dette får dig
til at konkludere at udenlandsk musik er meget bedre?!?

Selv holder jeg ganske meget af Tobias Trier. Hans styrke ligger netop
i banaliteterne. En kærlighedssang er sjældent skrevet smukkere end
den ultrabanale og naive "Trine", hvor Trine rimer på margarine.

Men - udlandet kan da sagtens skrive banale tekster:
Well, it’s one for the money,
Two for the show,
Three to get ready,
Now go, cat, go.

But don’t you step on my blue suede shoes.
You can do anything but lay off of my blue suede shoes.

Well, you can knock me down,
Step in my face,
Slander my name
All over the place.

Do anything that you want to do, but uh-uh,
Honey, lay off of my shoes
Don’t you step on my blue suede shoes.
You can do anything but lay off of my blue suede shoes.

You can burn my house,
Steal my car,
Drink my liquor
From an old fruitjar.

Do anything that you want to do, but uh-uh,
Honey, lay off of my shoes
Don’t you step on my blue suede shoes.
You can do anything but lay off of my blue suede shoes.
En kærlighedserklæring til blå ruskindssko? Dybde?
Men nummeret holder da stadig.

Men det er klart, at vi som danskere stiller større krav til musik
leveret på et sprog, vi må formodes at forstå bedre, end vi nogensinde
kommer til at forstå andre. Måske netop derfor så mange nyere
one-hit-wonders som Eyeq, Julie, Jon etc. vælger at synge på engelsk.

R.
--
"I never found a companion that was so companionable as solitude"
- Henry David Thoreau

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 22-03-05 20:24

> [...]
> kommer til at forstå andre. Måske netop derfor så mange nyere
> one-hit-wonders som Eyeq, Julie, Jon etc. vælger at synge på engelsk.

Lad mig nævne bands/sangere/"sangere", som skriver banale og "lortede"
tekster:
Johnny Deluxe
Nik & Jay
Niarn
Nephew (JA!! Kom og ta' mig for helvede!)
Dario Von Slutty
(kom selv med flere)
Hov, glemte Creamy (eller deres klon-grupper)

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 22-03-05 23:14

> Hmmm. Een dansk kunster laver rim du ikke bryder dig om. Dette får dig
> til at konkludere at udenlandsk musik er meget bedre?!?

Egentlig ikke...
Uha, hvor folk blev glade for brødrende olsen, man talte om bølgen.
Radiostationerne lader stadig "Smukt som et nakkeskud" gå på repeat og
kryder det med alá Tobias Trier... smag er smag! Jeg synes bare, at vi burde
have noget mere, at byde på.

Jeg er måske også lidt provokerende, men jeg ville egentlig gerne have en
debat I gang.

Jeg hører musik med et fordomsfrit- og åbent sind. Men jeg synes stadigvæk,
at der er langt imellem de gode danske hits. Har man hørt eet, så lyder
resten ens: Ligegyldigt tekst og en ligegyldigt muzak, der flyder ud i et
konstant flow.

> Selv holder jeg ganske meget af Tobias Trier. Hans styrke ligger netop
> i banaliteterne. En kærlighedssang er sjældent skrevet smukkere end
> den ultrabanale og naive "Trine", hvor Trine rimer på margarine.

MEGET banalt... Så banalt, at det tangere ligegyldighed...

> Men - udlandet kan da sagtens skrive banale tekster:
SNIP

> En kærlighedserklæring til blå ruskindssko? Dybde?

Sandsynligvis mere dybte, end:
Hvis-jeg-fik-et-kilo-guld,-så-gik-jeg-ud-og-drak-mig-fuld-poesi

> Men nummeret holder da stadig.

Selvom teknikken dengang fratog muligheden for multitrack-indspilninger og
lydmanipulation, så var musikken alligevel banebrydende og i et tidløst
design. Så var det heller ingen skade til, at man fandt en mand, der også
kunne synge.

Tobias Triers musik er jo bare et spørgsmål om, at klimte et par søvnige
akkorder og fyre nogle lyde ud af munden: Det lyder ens i mine ører!

> [...]
> kommer til at forstå andre. Måske netop derfor så mange nyere
> one-hit-wonders som Eyeq, Julie, Jon etc. vælger at synge på engelsk.

Damn, du har ret!
Men der stadig nogen, der kan! - Også her i landet!

Hilsen
Lars

Fra : JH

Dato : 24-03-05 01:18

"Lars T. Thomsen" <oz0ltt@ofir.deltakilo> wrote in

> Damn, du har ret!
> Men der stadig nogen, der kan! - Også her i landet!

Julie er *ikke* et one-hit-wonder!