Bathory, Celtic Frost og Venom
Fra : Lina

Dato : 11-03-05 17:15

Jeg får efterhånden tit at vide, at det næsten er "for dårligt", at jeg ikke
hører hverken Bathory, Celtic Frost eller Venom, så det har jeg tænkt mig at
lave om på :P
Nu er det bare sådan, at de tre ovenstående bands alle har udgivet mange
cder, så jeg har brug for lidt hjælp - hvor skal jeg starte? Er der nogen,
der vil komme med deres mening om, hvilke album jeg bare SKAL investere i?
;)

Mvh. Lina Lind Christensen

Fra : Kong Kent

Dato : 12-03-05 12:32

> Jeg får efterhånden tit at vide, at det næsten er "for dårligt", at jeg ikke
> hører hverken Bathory, Celtic Frost eller Venom, så det har jeg tænkt mig at
> lave om på :P

hmm... hvad hører du da ellers, siden du er blevet punket for ikke at
have noget med black-metallens skabere?

> [...]
> der vil komme med deres mening om, hvilke album jeg bare SKAL investere i?

Umiddelbart ville jeg komme med følgende forslag, selvom jeg ikke selv
ejer én eneste plade med nogen af de ovenstående:

Bathory: Under The Sign Of The Black Mark (1987)
Celtic Frost: Morbid Tales (1984)
Venom: Black Metal (1982)

De er velkendte som de første 'black metal' skiver, der bl.a. har været
indflydelsesrige på Mayhem, Emperor, Darkthrone, Immortal, Burzum,
Hellhammer og andre af dem fra den første bølge af black metal.

Jeg vil dog nok sige, at ejer du ikke "De Mysteriis Dom Sathanas" med
Mayhem, Burzums "Hvis Lyset Tar Oss" eller Emperors fantastiske "In The
Nightside Eclipse", så bør du da starte der *GG*

Eller investere i den kolde "A Blaze In The Northern Sky" med
Darkthrone. En skive som "Enthrone Darkness Triumphant" fra Dimmu Borgir
er i en helt anden skuffe end de ovennævnte, men rent
produktionsmæssigt og kvalitetsmæssigt er den de andre klart overlegen.
Måske ikke så old-school som det 'gamle' black-metal, men ikke desto
mindre langt mere lyttervenligt

Sig til hvis du får brug for flere råd. Elsker simpelthen at snakke,
skrive og i det hele taget bruge tid på black metal. Det er så fuckin'
cool!!!!

mvh

Kent.

Fra : Lina

Dato : 14-03-05 18:00

> hmm... hvad hører du da ellers, siden du er blevet punket for ikke at have
> noget med black-metallens skabere?

Jeg hører egentlig meget forskelligt musik (dvs. meget forskellig metal),
men hovedsageligt bands som Cradle of Filth, Illnath, Immortal, Celestial
Crown, Gorgoroth og Dimmu Borgir.

> [...]
> ejer én eneste plade med nogen af de ovenstående:
>
> Bathory: Under The Sign Of The Black Mark (1987)

Okay, dem vil jeg prøve at "kigge" lidt nærmere på...

> Jeg vil dog nok sige, at ejer du ikke "De Mysteriis Dom Sathanas" med
> Mayhem, Burzums "Hvis Lyset Tar Oss" eller Emperors fantastiske "In The
> Nightside Eclipse", så bør du da starte der *GG*

Jeg ejer førstnævnte skive - som, jeg synes, er rigtig god - men de to andre
har jeg ikke. Jeg har faktisk aldrig fået hørt særlig meget fra hverken
Burzum eller Emperor, men siden du mener, jeg bør starte dér, vil jeg gøre
det

> [...]
> kvalitetsmæssigt er den de andre klart overlegen. Måske ikke så old-school
> som det 'gamle' black-metal, men ikke desto mindre langt mere

Jeg har "Enthrone Darkness Triumphant", og jeg er enig med dig i, at den er
virkelig god. Darkthrones "A Blaze In The Northern Sky" har jeg et stykke
tid overvejet at anskaffe mig, da jeg har fået den anbefalet flere steder
fra. Den står rent faktisk på min ønskeseddel, så nu håber jeg, den cd
ligger til mig på min fødselsdag i april

> Sig til hvis du får brug for flere råd. Elsker simpelthen at snakke,
> skrive og i det hele taget bruge tid på black metal. Det er så fuckin'
> cool!!!!

Det skal jeg helt sikkert nok - mange tak for din hjælp indtil videre!

Mvh. Lina

Fra : Kong Kent

Dato : 14-03-05 21:46

> Jeg hører egentlig meget forskelligt musik (dvs. meget forskellig metal),
> men hovedsageligt bands som Cradle of Filth, Illnath, Immortal, Celestial
> Crown, Gorgoroth og Dimmu Borgir.

Alle kølige bands!

> [...]
> Burzum eller Emperor, men siden du mener, jeg bør starte dér, vil jeg gøre

WHAT?! Emperor er noget af det bedste black-metal nogensinde fra Norge.
Ejer selv alle deres plader. Du må endelig få købt nævnte skive. Burzum
skal man nok være lidt speciel for at kunne nyde. Det er én-mands bandet
med Greifi Grischnackh, manden der slog Euronymous fra Mayhem ihjel, og
hans fortolkning af black metal er meget unik. Jeg kan godt nyde det en
aften i ny og næ, men man skal være skabt af et specielt stof for at
kunne kalde sig 'fan'.

> [...]
> fra. Den står rent faktisk på min ønskeseddel, så nu håber jeg, den cd
> ligger til mig på min fødselsdag i april

Dimmu Borgir og Darkthrone repræsenterer jo to yderpoler i den norske
black metal. Mens Dimmu Borgir går meget op i produktion, lyd,
opsætninger osv. er Darkthrone så minimalistiske, at man nærmest tror
det er løgn. De indspiller deres plader på 2 - 5 dage, og så er den ude
af verden. Garage-lyden er også hvad der gjorde dem berømte i starten af
90'erne, så man skal bestemt ikke vente en Dimmu Borgir produktion fra
Darkthrones side *GG*

Det er modsætninger indenfor én genre, hvis lige man næppe ser andre
steder overhovedet.

> Det skal jeg helt sikkert nok - mange tak for din hjælp indtil videre!

No problemo. Er ramt af samme sorte metal-sygdom som du øjensynligt også
er, og vi må jo hjælpe de lidelsesfrænde der er

mvh

Kent - der hører Mourning Palace as I write...

Fra : Exciter

Dato : 17-03-05 13:34

Satte Enthrone Dark... på for ikke så længe siden og blev egentlig
noget skuffet. Da jeg købte det album i 97 var det bare feee - men her
nogle år efter synes jeg den virker direkte poppet - specielt pga.
keyboards. Nå det er nok bare mig som er blevet tvær og gammel.

Lars

Fra : Kong Kent

Dato : 17-03-05 17:05

Exciter wrote:
> [...]
> nogle år efter synes jeg den virker direkte poppet - specielt pga.
> keyboards. Nå det er nok bare mig som er blevet tvær og gammel.

Bevares, i 1997 lød det da bedre end det gør anno 2005. Det er jo heller
ikke noget tidsløst mesterværk, men lydkvaliteten og produktionen er
stadig ganske overlegen set i forhold til bands som Mayhem, Burzum,
Darkthrone osv. anno 1992, hvor lyden (og stilen) var en helt anden *GG*

Det sagt, så synes jeg dog stadig Enthrone Darkness Triumphant er Dimmu
Borgirs måske bedste skive til dato. Den seneste "Death Cult Armageddon"
kommer dog frygtelig tæt på, og om 3 år synes jeg måske netop DCA er
bedre end EDT. Begge skiver nyder *stor* anseelse i min samling lige
p.t., hvor jeg er gået i total black-metal mode. Der huserer nærmest kun
norsk musik på mit anlæg/computer disse dage.

Specielt Emperor, Dimmu Borgir, Mayhem og Satyricon får den helt store
tur herhjemme lige nu.

mvh

Kent.

Fra : Steen Jensen

Dato : 19-03-05 11:15

Lina <lina@kornkids.com> wrote:

> Bathory, Celtic Frost eller Venom

CT har udgivet en CD med to klassiske udgivelser - Emperor's
Return+Morbid Tales. Denne CD er så absolut værd at høre....resten af
CT's udgivelser er lidt ligegyldige.

Ang. Bathory og Venom, skal man vist være rimeligt hard core death/goth
for at nyde.
--
Steen
Sendes uden porto.