Tom Waits?
Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 09-03-05 21:24

Fik en anbefaling af ham fra en ven. Han skulle på en eller anden måde have
inspireret mange "alternative" bands, såsom Fantomas/Mr Bungle, Kaizers
Orkester blandt andre.
Er det rigtig og er hans musik noget ved?
Hvilket album bør jeg begynde med, fordi jeg kan se han er en gammel herre.

Fra : Michael Hjorth

Dato : 09-03-05 21:52

On Wed, 09 Mar 2005 21:24:21 +0100, Søren Kjeldsen wrote:

> [...]
> Er det rigtig og er hans musik noget ved?
> Hvilket album bør jeg begynde med, fordi jeg kan se han er en gammel herre.

Prøv "Mule Variations" eller det nyeste "Real Gone".

Michael.

Fra : Esben I.

Dato : 09-03-05 22:01

Michael Hjorth wrote:

> Prøv "Mule Variations" eller det nyeste "Real Gone".

eller "Bone Machine" - og se om nerverne holder

mvh
Esben I.

Fra : cykellapper

Dato : 09-03-05 22:42

Søren Kjeldsen wrote:

> Er det rigtig og er hans musik noget ved?

Tom Waits er fantastisk og stærkt vanedannende

> Hvilket album bør jeg begynde med, fordi jeg kan se han er en gammel
> herre.

Det første TW-album jeg kom til at elske, hedder "Blue Valentine". Det
er knapt så syrejazzet, som mange af hans andre udgivelser. IMO et godt
sted at starte.

"The Early Years" er også spændende. Her er meget af musikken afdæmpet,
melodiøs og laid-back, på en Norah Jones-agtig måde. (Med fare for
alvorlige stryg for den sammenligning )

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Mads Breddam

Dato : 10-03-05 00:08

> [...]
> Er det rigtig og er hans musik noget ved?
> Hvilket album bør jeg begynde med, fordi jeg kan se han er en gammel

Tom Waits er fantastisk og burde være fast led i en hver alm. kulturel
dannelse.

Men hans produktion er omfattende og af meget forskellig karakter. Kaizers
kender jeg en lille smule, men ikke de andre du nævner. Det der minder mest
er nok noget af det nyere - dvs. Bone Machine, Blood Money og Real Gone. Det
mest tilgængelige af disse er imo Blood Money, men de to andre er nok lidt
mere 'Kaizers'. Generelt kan man vel sige, at jo nyere hans plader er, det
mere specielle/eksperimenterende er de.

Den bedste måde at lære ham at kende, er nok at tage på biblioteket, låne
alt hvad de har, lytte til det og se hvad der falder i smag.

--
Mvh.:
Mads Breddam

Fra : bonfils

Dato : 10-03-05 07:58

"Mads Breddam" <fuck@spam.suckers> skrev i en meddelelse
> have

Kaizers Orkester - ja, det kan jeg godt se.
Men om Mike Patton (Fantomas/Bungle) har dyrket Tom Waits, ved jeg ikke.
Hans projekter lyder mere "tjekkede", ikke så "skramlede" som Tom Waits. Og
i det hele taget kommer Mike Patton vel fra sin helt egen planet...

> og er hans musik noget ved?

Tom er gud!

> [...]
>
> Den bedste måde at lære ham at kende, er nok at tage på biblioteket, låne
> alt hvad de har, lytte til det og se hvad der falder i smag.

Der findes også et udmærket opsamlingsalbum: "Beautiful Maladies", som du
måske også kunne starte med at tjekke ud.

(I øvrigt mener jeg - og nogle af mine venner - at "Rain Dogs" er mandens
mesterværk. Men "Real Gone" er heller ikke dum)

--
bonfils
http://bonfils.com

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-03-05 09:54

Søren Kjeldsen wrote:

> [...]
> Er det rigtig og er hans musik noget ved?
> Hvilket album bør jeg begynde med, fordi jeg kan se han er en gammel herre.

Jeg troede kun du hørte heavy og dårlig pop

Tom Waits er ikke til at komme uden om, period. Han har været
inspiration for mange gennem sin lange karriere. Han har lavet så mange
fede plader at det tager mange år at komme ordentligt igennem dem. Hans
musik er ikke ligefrem "ugens uundgåelige på P3"-materiale...

Hans karriere kan groft inddeles i to dele: Før og efter han mødte sin
kone ca. 1982 så vidt jeg ved. Før da lavede han syret, gedigent,
stemingsfuldt drukjazz i mangel af et bedre ord. Efter (startende med
Swordfishtrombones) begynder han at blive mere og mere syret, weird og
original og laver skramlende, støjende sømandspunk og skeletpolka og
meget andet som kun han har lavet.

Der er virkeligt mange fede plader. Eftersom jeg mener at man bør stifte
bekendtskab med begge hans perioder, og eftersom hans anden periode er
_meget_ mere syret end den første, skal man nok starte med den første
periode. Her kan anbefales blandt mange andre:

The Heart of Saturday Night (Aaaahhh... stik mig lige en kold fra kassen)
Nighthawks at the Diner
Small Change

De plader er så fede... Og Tom folder sit komiske talent ud i fuldt flor
på Nighthawks som er optaget live i en natklub (som blev konstrueret i
et studie til formålet). Han er kun 25 år gammel, men det forhindrer ham
ikke i at lyde som en 55-årig alkoholiker der har røget alt for mange
grønne cecil :)

Fra 1983 og frem skifter stilen som sagt markant, men det bliver det
ikke mindre fedt af. Fra da er han komplet original i alt hvad han
laver. Anbefalinger:

Swordfishtrombones
Rain Dogs
Franks Wild Years
Bone Machine
The Black Rider (Jeg _elsker_ denne plade! Det er en "med på en øde
ø"-plade for mig)

De seneste kan alle anbefales generelt, men jeg synes at nybegyndere
skal starte et andet sted for at høre hvor det hele kommer fra:
Mule Variations
Alice
Blood Money
Real Gone

Hvis man skal lave en minimal anbefaling med én plade fra hver periode
(altid svært...) så kunne det f.eks. være: Small Change og The Black
Rider. Eller Nighthawks at the Diner og Rain dogs. Eller ...
Mange Tom Waits-plader koster kun 60 kroner, så køb bare et par stykker
fra hver periode :)

A word of warning: Tom Waits-musik er _ikke_ ligefrem let tilgængeligt.
Der er ingen hits. Man kan ikke høre det to gange og så afskrive det.
Men hvis det får lov at komme ind under huden på én, så har man musik
til resten af livet.

/David

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 19:14

> [...]
> bekendtskab med begge hans perioder, og eftersom hans anden periode er
> _meget_ mere syret end den første, skal man nok starte med den første

Normalt helt enig, men hvis Søren er til fx Kaizers, er den sidste periode
nok mere oplagt at starte med.
"Closing time", debuten, er også et fantastisk melodisk bud på en af de
tidlige - den satte mig i gang.

> [...]
> Han er kun 25 år gammel, men det forhindrer ham ikke i at lyde som en
> 55-årig alkoholiker der har røget alt for mange grønne cecil :)

Den plade er tæskefed! Hvem der bare havde været der. Absolut
anbefalelsesværdig.

> [...]
> Rider. Eller Nighthawks at the Diner og Rain dogs. Eller ...
> Mange Tom Waits-plader koster kun 60 kroner, så køb bare et par stykker

"Nighthawks" og "Bone Machine" er mine hurtige bud på en fra hver.

Mvh.
Jonas
--
Pastrámi - kemi for livet!
www.pastrami.dk

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 10-03-05 20:37

> Jeg troede kun du hørte heavy og dårlig pop

Og jeg troede du kun var en kedelig, konservativ pruttepude
Men lad os holde inde med disse sofistikerede førstehåndsindtryk (er det et
ord?)

Tak for en go' beskrivelse af Waits ihvertfald, nu må jeg bare lige vælge et
album...

p.s.
Hvis du ikke kan betegne mange af MJ's værker som godt pop, så frygter jeg
ligeså meget for din sjæl som en indre missionsk præst ville frygte for min

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-03-05 12:51

Søren Kjeldsen wrote:

> p.s.
> Hvis du ikke kan betegne mange af MJ's værker som godt pop, så frygter jeg
> ligeså meget for din sjæl som en indre missionsk præst ville frygte for min

Et lillebitte del af det er okay. Men altsammen er gjort bedre. Stevie
Wonder og Prince er umådeligt meget dygtigere end Jackson f.eks.
Og så er der jo utallige andre former for pop som også er dygtigere
gjort, og langt mere interessant at lytte til efter min mening.

/David

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 16-03-05 18:21

> [...]
> Og så er der jo utallige andre former for pop som også er dygtigere gjort,
> og langt mere interessant at lytte til efter min mening.

Stevie Wonder har ALDRIG været mig... Især efter at have spillet "Isn't she
lovely" indtil jeg knækkede sammen af gråd.
Jeg vil sige, at Prince har haft et fantastisk comeback som MJ ikke har
kunnet gøre ham efter.
Men jeg vil nu altid sige at MJ var the king of pop.
De numre som for evigt vil sidde i min hukommelse af hans er: "Beat it",
"Billie Jean", "Bad", "Remember the time", "Black or white", "Dangerous",
"Smooth Criminal", "Earth song", "Man in the mirror", "Thriller", "Scream",
"Blood on the dancefloor", "Little Susie", "They don't care about us",
"Stranger in Moscow", "This time around", "Money", "Ghost" og sikkert en
masse andre. Generelt er History-albummet et af mine yndlings og ikke kun af
Michael Jackson. Det er helt oppe at ringe med Lateralus (TOOL), October
Rust (Type O Negative) og Ashes of the Wake (Lamb of God).

Fra : -V-

Dato : 16-03-05 23:26

Søren Kjeldsen wrote:
> Det er helt oppe at ringe med Lateralus (TOOL) og Ashes of the Wake (Lamb
> of God).

En sjælden gang siger du altså noget helt fornuftigt, og en af de gange er
nu.

Kan du for hulen ikke lige skrive en anmeldelse af 'Ashes...', til glæde for
alle de uoplyste sjæle derude?

-V-

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 17-03-05 18:00

> [...]
> nu.
>
> Kan du for hulen ikke lige skrive en anmeldelse af 'Ashes...', til glæde

Med glæde -V-... Selvom din irritation henrettet mod mig er en levende
pinsel.

"Ashes of the Wake" er en 11-numres lang CD, fyldt med "hits" fra det
fedeste hardcore/thrash/death-band til dato! IMHO
Hvis man skal beskrive Lamb of God på en simpel måde, så er det Pantera
mixet sammen med Dødsmetal IMHO.
Men lad mig starte med vokalen: LOG's forsanger har nok den fedeste "gøen"
jeg nogensinde har hørt. Det mest fantastiske er, at han kan holde sine
stemme "ren", så man kan høre, hvad han growler.
Men det er langtfra kun ham som gør LOG til et af mine yndlingsbands. Bandet
indeholder også en fantastisk trommeslager og 2 imponerende guitarister (lyt
til titelnummeret: "Ashes of the wake").
Deres lyrik er meget politisk inspireret, dette kan henlede tankerne på
Sepultura, og det er jo også bare helt i orden IMHO.
You can fill in if you want, -V-...

Fra : -V-

Dato : 17-03-05 19:49

Søren Kjeldsen wrote:

> Med glæde -V-... Selvom din irritation henrettet mod mig er en levende
> pinsel.

Der skal ikke meget til?

> [...]
> Deres lyrik er meget politisk inspireret, dette kan henlede tankerne
> på Sepultura, og det er jo også bare helt i orden IMHO.

Du glemmer at nævne detaljerne i de tre fedeste numre på pladen, 'Laid To
Rest', 'The Faded Line' og 'Blood of the Scribe'.

Riffet i førstnævnte er jo Pantera på stereoider, og er en suveræn intro til
en suveræn plade.
Sammenspillet mellem trommetoms og bækkenslag på det midterste nummer er
intet mindre end gysende vidunderligt, ligesom man vist skal være hurtig i
en spurt for at følge med i de afsindigt detaljerede riffs i sidstnævnte.
Jeg må heller ikke glemme 'Hourglass', som minder mig om Testament i deres
storhedstid, bare *endnu* federe.

Jo, det er i sandhed en tæskefed plade.

-V-

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 17-03-05 20:09

(Har lige lagt den her over i min egen tråd...)

> Du glemmer at nævne detaljerne i de tre fedeste numre på pladen, 'Laid To
> Rest', 'The Faded Line' og 'Blood of the Scribe'.

"Blood of the Scribe" er også helt klart et af mine yndlingsnumrer på
skiven. Men synes, at alle numrerne er suveræne. Nogle har en uovertruffen
afslutning, som f.eks "Omerta", mens andre lægger hårdt ud som f.eks "Break
you". "Remorse is for the Dead" viser til sidst, hvor perfekt vokalen passer
til riffene.

> [...]
> til en suveræn plade.
> Sammenspillet mellem trommetoms og bækkenslag på det midterste nummer er

Midterste nummer? Der er 11 tracks .
Men jeg kunne forespille mig du tænkte på "Blood of the Scribe" igen.

> [...]
> Jeg må heller ikke glemme 'Hourglass', som minder mig om Testament i deres

Jeps... Men har du ikke givet "As the palaces burn" en chance endnu? Eller
brød du dig ikke så meget om albummet?

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 17-03-05 20:11

> Der skal ikke meget til?

Næh mine nerver er ret tyndslidte... Men bør nok lige sige jeg glemte en
smiley til overstående.

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-03-05 21:17

Søren Kjeldsen wrote:

> Stevie Wonder har ALDRIG været mig... Især efter at have spillet "Isn't she
> lovely" indtil jeg knækkede sammen af gråd.

Heheh... Det er jo noget af det _kedelige_ og sødsuppeagtige Stevie
Wonder. Du skal have fat i noget af det hvor han er en vred neger og en
stor komponist.

> Jeg vil sige, at Prince har haft et fantastisk comeback som MJ ikke har
> kunnet gøre ham efter.

Jeg synes også at Princes musik fra 80erne er langt bedre end Michael
Jacksons ditto, men det er naturligvis smag og behag.
Det er ikke fordi jeg lytter specielt meget til nyt prince. Jeg mener
bare at han er mere innovativ og virker mere "genial" som konponist og
musiker end MJ gør. På mig i hvert fald.

> [...]
> masse andre. Generelt er History-albummet et af mine yndlings og ikke kun af

Ja, det kan jeg så ikke forstå.

> Det er helt oppe at ringe med Lateralus (TOOL), October
> Rust (Type O Negative) og Ashes of the Wake (Lamb of God).

Sikkert :)
Jeg hører ikke meget nyt af den slags. Det er mest Iron Maiden og King
Diamond der står i min reol.

/David

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 17-03-05 21:51

> Heheh... Det er jo noget af det _kedelige_ og sødsuppeagtige Stevie
> Wonder. Du skal have fat i noget af det hvor han er en vred neger og en
> stor komponist.

Neger? oohhhhhh.... Men det kunne da være man skulle give ham en lille
chance.

> [...]
> at han er mere innovativ og virker mere "genial" som konponist og musiker

Tjaahhh... Nu er Michael Jackson jo poprock/jazz så det passer lige til mig.
Synes også der er noget helt mytisk over hans person og betragter ham som en
uovertruffen sanger og danser. Plus at han valgte at arbejde sammen med
nogle fede mennesker gennem sit arbejder (Van Halen blandt andre)

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-03-05 09:15

Søren Kjeldsen wrote:

> Neger? oohhhhhh.... Men det kunne da være man skulle give ham en lille
> chance.

Nej... Vred neger! :)

Han fortjener ikke nogen lille chance, han fortjener en stor. Der er
naturligvis ingen garanti for at du kan lide det, men man kommer ikke
uden om at han er en af de helt store popkomponister fra sidste
århundrede. Hvis man kun kender "Isn't she lovely", "Ebony and Ivory" og
den slags, så ved man i hvert fald overhovedet ikke hvad han går ud på.
Han har lavet det vredeste og mest svedige funk, de mest storslåede
ballader (som kun de færreste vokaler ville kunne bære, manden har jo
sangteknik som ingen anden) og ikke mindst de lidt større kompositoriske
og jazzede ting.

> Tjaahhh... Nu er Michael Jackson jo poprock/jazz så det passer lige til mig.

Prince er jo også poprock. Der er ikke ét dårligt nummer på Purple Rain
f.eks. Og hør hvor vild en spade han kan spille. Han kan spille alt.

> Synes også der er noget helt mytisk over hans person og betragter ham som en
> uovertruffen sanger og danser. Plus at han valgte at arbejde sammen med
> nogle fede mennesker gennem sit arbejder (Van Halen blandt andre)

Tja. Jeg har det sådan lidt med ham at udover de to "første" plader (Off
The Wall og især Thriller (hvor jeg ikke tror at man skal undervurderer
Quincy Jones' betydning)), der gælder det for resten af hans produktion
at hvis hver enkelt af disse plader (altså i resten af produktionen)
udkom på en "frisk" baggrund, dvs. uden at folk anede hvem Michael
Jackson var, at han ikke havde været en hyped barnestjerne og han ikke
havde lavet to gode plader da han var helt ung, og hvis folk ikke havde
hans tidligere ting at sætte i forhold til, så ville disse plader (altså
i resten af produktionen) gå mere eller mindre ubemærket hen. Hvis "Bad"
var udkommet fra en ukendt kunstner var et par af de mest oplagte numre
sikkert blevet spillet i radioen den sommer og så ikke mere. Der er ikke
fyldt med kompositorisk kvalitet eller originale idéer, men kun den
generiske Jackson-lyd, det samme og det samme og det samme.

Alt udenomshalløjet som ikke har noget med hans musik at gøre, hans
dans, hans attitude, hans underlige personlighed, alle "myterne" der
omgiver ham, alle dem han har spillet sammen med osv. rager mig en fjer.
Det vigtige for mig er hvad for noget musik han laver. Og jeg ville
brække mig af kedsommelighed efter få timer hvis jeg skulle gennemlytte
hans produktion. Han er som musiker stærkt overvurderet efter min
mening. Men han er jo netop heller ikke kendt som musiker, men snarere
som "popfænomen", en lille smule musik og ellers en masse udenomshalløj:
en masse dans, en masse familieskandaler, myter, og andet sjov.

/David

Fra : Morten Guldager

Dato : 19-03-05 11:39

2005-03-19 David Rasmussen wrote

> Prince er jo også poprock. Der er ikke ét dårligt nummer på Purple Rain
> f.eks. Og hør hvor vild en spade han kan spille. Han kan spille alt.

Enig. Jeg synes dog PR er lidt tam i det, ikke lige min stil.
(men spaden fejler skam ikke noget. Tittelnummeret er genialt
til luftguitar!)

Der imod er jeg mægtig begejstret for Rainbow Children.

Det er som om Prince der lader de mægtig dygtige håndværkere han
har med på holdet få lidt mere indflydelse.

Og musikken er også blevet noget mere udfordrende.

/Morten

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 19-03-05 19:19

> Prince er jo også poprock. Der er ikke ét dårligt nummer på Purple Rain
> f.eks. Og hør hvor vild en spade han kan spille. Han kan spille alt.

OK MJ er bare mere min smag.

> [...]
> kompositorisk kvalitet eller originale idéer, men kun den generiske
> Jackson-lyd, det samme og det samme og det samme.

Der er jeg så helt klart uenig. Men det er jo bare smag og behag. Jeg kendte
ikke MJ's baggrund eller noget som helst da jeg begyndte at lytte til ham.

> [...]
> "popfænomen", en lille smule musik og ellers en masse udenomshalløj: en
> masse dans, en masse familieskandaler, myter, og andet sjov.

Ja der er jeg jo så fuldstændig uenig på ALLE punkter.

Fra : bonfils

Dato : 11-03-05 08:44

> A word of warning: Tom Waits-musik er _ikke_ ligefrem let tilgængeligt.
> Der er ingen hits.

Nåh, det er jeg nu ikke helt enig i.
Toms egne udgaver lyder måske ikke umiddelbart hit-agtige, men i
virkeligheden er en af hans vigtigste kvaliteter jo netop, at han er en
meget ferm sangskriver i klassisk forstand.
Af samme grund er der da også masser af kunstnere, der har indspillet Tom
Waits-numre - ofte i mere tilgængelige versioner (mere tilgængeligt end Rod
Stewarts udgave af "Downtown Train" bliver det næppe):

http://coversproject.com/artist/tom%20waits

--
bonfils
http://kim.bonfils.com

Fra : David Rasmussen

Dato : 11-03-05 13:17

bonfils wrote:

> [...]
> Waits-numre - ofte i mere tilgængelige versioner (mere tilgængeligt end Rod
> Stewarts udgave af "Downtown Train" bliver det næppe):

Jojo, bevares. Man kan sagtens lave en Waits-opsamling (det er allerede
gjort), som fylder et par cder, og hvor der er nogenlunde tilgængelige
ting på. Men det ændrer ikke på at de fleste Waits-plader fra 1983 og
frem ikke har mange "ugens uundgåelige på P3"-numre.

/David

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 18:50

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> skrev i en meddelelse
>Han skulle på en eller anden måde have inspireret mange "alternative"
>bands, såsom Fantomas/Mr Bungle, Kaizers Orkester blandt andre.

Og måske omvendt? ;) Jeg så ham som "gæsteanmelder" på Amazon fremhæve
Kaizers' "Ompa Til Du Dør"

Mvh.
Jonas
--