Hvorfor kan denne side ikke findes i Googl~
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 30-05-01 16:31

Jeg har for længe siden lagt en hel bog op på Internettet:

http://members.tripod.com/stofbruger/narreskibet/index.htm

Jeg mener at jeg har sat metatag på efter bogen, men alligevel dukker
bogen ikke frem, når man søger på Google efter nogle af keyword'ene.

Hvad kan jeg gøre bedre?
--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 30-05-01 16:47

Kirsten Bjorneboe wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg har for længe siden lagt en hel bog op på Internettet:

Hvor længe - robotterne flytter sig ikke altid så hurtigt

> http://members.tripod.com/stofbruger/narreskibet/index.htm

Måske er domænet tripod.com blevet blokeret (eller prioriteret meget
lavt) på bl.a. Google fordi der er så mange som forsøger at spamme dem
fra netop det domæne. Ved ikke om det er tilfældet - gætter bare.

Nogen, som har en kommentar til om det kan tænkes ?

> Jeg mener at jeg har sat metatag på efter bogen, men
> alligevel dukker bogen ikke frem, når man søger på Google
> efter nogle af keyword'ene.

Det er en udbredt misforståelse at Metatags giver bedre placering i
søgemaskinerne - det har langt fra altid nogen effekt.

Jeg vil tro at keywords er noget af det, som har MINDST effekt.

Det vigtige er titler, overskrifter, tekst (jo højere placeret jo
bedre). Hertil kommer hvor mange som linker til dit site, og hvilke ord
de bruger når de linker. Endelig er der alt-tekster, titles på f.eks.
links og nogle steder også kommentarer i koden.

> Hvad kan jeg gøre bedre?

Noget af det ovenstående

Mvh
Jonas

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 30-05-01 18:30

On Wed, 30 May 2001 15:47:19 +0000 (UTC), Jonas Astrup - html.dk
<jonas.usenet@html.dk> wrote:

>Hvor længe - robotterne flytter sig ikke altid så hurtigt

Siden 27. marts i år.

>Måske er domænet tripod.com blevet blokeret (eller prioriteret meget
>lavt) på bl.a. Google fordi der er så mange som forsøger at spamme dem
>fra netop det domæne. Ved ikke om det er tilfældet - gætter bare.

Det kan der måske være noget om. Jeg har en anden side hos tripod, jeg
heller ikke kan finde. Jeg har i hvert fald nu taget konsekvensen og
lagt Narreskibet op på mit danske webhotel.

> [...]
>søgemaskinerne - det har langt fra altid nogen effekt.
>
>Jeg vil tro at keywords er noget af det, som har MINDST effekt.

Har de ikke? Jamen, det troede jeg. Hvad er de så til?

> [...]
>de bruger når de linker. Endelig er der alt-tekster, titles på f.eks.
>links og nogle steder også kommentarer i koden.

Jamen, i sagens natur er der ikke mange, der linker til siden. Det er
et selvstændigt værk, nemlig en hel bog, der er lagt online. Hvem
skulle linke til den?

Der er (næsten) ingen billeder, så der er vel heller ingen muligheder
for alt-tekster. Links har jeg heller ikke, for det er simpelthen en
bog, der skal kunne findes af folk, der gerne vil læse den.

--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 30-05-01 19:07

Kirsten Bjorneboe wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Siden 27. marts i år.

OK - så burde den nok være der.

> Har de ikke? Jamen, det troede jeg. Hvad er de så til?

Metatags kan være yderst nyttige til forskellige søgefunktioner, og til
brug for visse søgemaskiner. Problemet med netop keywords er, at folk jo
kan sidde og finde på nogle søgeord, som ikke siger noget om indholdet.

F.eks. kunne du skrive "sex, porno, mp3, katja kean" og meget andet godt
som keywords til din side for at booste besøgstallet. Det synes Google og
de andre naturligvis ikke om, for så bliver deres søgeresultater jo
dårligere.

Derfor udvikler man mere intelligente søgekriterier - prøv f.eks. at
overvej følgende tankegang:

Overskrifter er en slags deklaration af et stykke tekst. Derfor må man
formode at overskriften trækker det vigtigste frem i teksten. Det vigtige
er et godt søgekriterie - derfor vægter man overskrifter højt:

<h1>Dette er en overskrift</h1>

Hertil kommer så at tekst og overskrifter, som står placeret højt oppe i
dokumentet må være vigtigere end det, som står nederst i dokumentet. Man
skriver jo det vigtigste først.

Ganske smarte kriterier - ikke?

> Jamen, i sagens natur er der ikke mange, der linker til siden. Det er
> et selvstændigt værk, nemlig en hel bog, der er lagt online. Hvem
> skulle linke til den?

Rationalet er: Hvis det er godt, er det populært. Hvis det er populært,
linker folk til det.

Og teksten som folk bruger til at linke til en side er jo supergod at søge
på - det er jo skrevet af andre end forfatteren til siden:

I dette tilfælde har en anden person jo brug ordene "gratis" og "scripts"
om siden. Så er det nok rigtigt.

> Der er (næsten) ingen billeder, så der er vel heller ingen muligheder
> for alt-tekster. Links har jeg heller ikke, for det er simpelthen en
> bog, der skal kunne findes af folk, der gerne vil læse den.

Well, du kan jo starte med alle indekserne: jubii, yahoo, chart, m.fl.

Mvh
Jonas

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-05-01 19:08

Kirsten Bjorneboe <kirstenb@image.dk> skrev
> [...]

> side hos tripod, jeg heller ikke kan finde. Jeg har i hvert
> fald nu taget konsekvensen og lagt Narreskibet op på mit

Jeg mener også at du skal gøre noget mere ud af dine søgeord og især
<title>. Sådan noget som

<title>Untitled Document</title>

bliver prioriteret meget lavt. Sørg for at der er titler på alle dine sider.

Jeg prøvede lige at søge på "metadon" (et af dine søgeord), og her fandt
www.altavista.com ikke din side ud af mere end 800 fundne (jeg har kun søgt
på dansk).

Du burde også have Narreskibet og forfatterens navn blandt dine søgeord.
Derudover bør du tilmelde siden manuelt til de enkelte søgemaskiner - det er
et stort arbejde, men det kan betale sig i længden.

> Hvem skulle linke til den?

Jeg vil meget gerne lave et link til din side fra www.drugtest.dk, men det
kræver lige at jeg ved hvor du flytter den hen. Det kunne også være rart at
slippe af med det irriterende popupvindue. Det bedste ville være et
domænenavn (hvad med www.narreskibet.dk) til 99 kroner, serverplads til 9
kroner om måneden - så er du godt kørende - og så kan bogen i princippet
ligge på din egen serverplads.

> Links har jeg heller ikke

Hele indhold.htm er jo én stor linksamling Hvis bare søgemaskinerne kunne
finde noget af det, er du godt på vej.

Kig i øvrigt på http://www.joyzone.dk/soegemaskiner/ - her står en masse
gode råd om søgning. Der er også udgivet et IDG-hæfte: Søgemaskiner for
webdesignere, Mikkel deMib Svendsen, 69 kroner, som er god at blive klogere
af.

--
Allan

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 30-05-01 22:07

Allan Vebel <allan@vebel.dk> wrote:

> serverplads til 9 kroner om måneden - så er du godt kørende

Hey, det fangede lige min opmærksomhed - hvem har serverplads til
9kr/md?

--
MVH/Regards, Jonas

'It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand.
I beat people up.' [Muhammed Ali, 1977]

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 30-05-01 23:27

Jonas C. Voss <SCRATCHTHISjc@voss.tf> wrote:

> Hey, det fangede lige min opmærksomhed - hvem har serverplads til
> 9kr/md?

Ups, var lige en tur forbi dk.edb.internet.udbydere.webhotel, der var
svaret jo. Undskyld forstyrrelsen (-:

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 30-05-01 22:51

On Wed, 30 May 2001 20:07:47 +0200, "Allan Vebel" <allan@vebel.dk>
wrote:

Hej Allan

>Jeg mener også at du skal gøre noget mere ud af dine søgeord og især
><title>. Sådan noget som
>
> <title>Untitled Document</title>
>
>bliver prioriteret meget lavt. Sørg for at der er titler på alle dine sider.

Ok. Du har ret. Jeg har kaldt indgangssiden for Forside, og det er
dumt. Jeg vil døbe den om til bogens navn og undertitel.

>Jeg prøvede lige at søge på "metadon" (et af dine søgeord), og her fandt
>www.altavista.com ikke din side ud af mere end 800 fundne (jeg har kun søgt
>på dansk).

Ja, det er netop det, der undrer mig. I øvrigt synes jeg mine søgeord
er aldeles relevante, ikke noget fup der.

>Du burde også have Narreskibet og forfatterens navn blandt dine søgeord.
>Derudover bør du tilmelde siden manuelt til de enkelte søgemaskiner - det er
>et stort arbejde, men det kan betale sig i længden.

Jeg har tilmeldt den Google, AltaVista, Yahoo, Jubii osv. Og den var
der også en overgang. Jeg har ærlig talt ikke checket det før nu, da
jobbet var et bestillingsjob og egentlig ikke noget, jeg skal
vedligeholde. Men 'ejeren' er ikke nogen nørd, han har vigtigere ting
at bruge tiden til.

> [...]
>kroner om måneden - så er du godt kørende - og så kan bogen i princippet

Et domænenavn er nok lige flot nok. Men Narreskibet er her til aften
flyttet over på mit webhotel (dansk) og har adressen:
http://www.varpelev.dk/narreskibet - der er det i det mindste her i
landet, uden reklamer - og med mulighed for domæne, hvis det skal være
helt vildt. Varpelev.dk er mit domæne.

Jeg har ved samme lejlighed manuelt tilmeldt det Google og AltaVista,
vil kigge på mere i morgen.

Jeg vil være meget glad, hvis du linker til det. Og så vil jeg sparke
lidt til BrugerForeningen, som var dem, der sammen med forfatteren fik
ideen. Og Narkotikarådet, og hvad jeg ellers kan finde af samme skuffe

>Hele indhold.htm er jo én stor linksamling Hvis bare søgemaskinerne kunne
>finde noget af det, er du godt på vej.

Hvordan gør jeg det? Sætter den fulde adresse i linkene??? :) Sætter
keyword'ene på indhold.htm? Indhold.htm er i en frame, har det noget
at sige? Jeg har konstrueret sitet sådan, at den første side ikke er
frames, så kan enhver nå den og få fat i download-filerne, hvis det
måtte ønskes.

> [...]
>webdesignere, Mikkel deMib Svendsen, 69 kroner, som er god at blive klogere

Den vil jeg kigge efter hos boghandleren.
--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 31-05-01 06:39

On Wed, 30 May 2001 23:51:23 +0200, Kirsten Bjorneboe
<kirstenb@image.dk> wrote:

>Jeg har ved samme lejlighed manuelt tilmeldt det Google og AltaVista,
>vil kigge på mere i morgen.

Jeg har på google.com ledt efter en mulighed for at tvinge den til at
besøge mit site, men jeg har ikke kunnet finde det.
Har du et direkte link til hvor man tilføjer sin side?

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 31-05-01 06:52

On Thu, 31 May 2001 07:38:40 +0200, Stefan Bruhn <news002@3x7.dk> wrote:

>Har du et direkte link til hvor man tilføjer sin side?

Never mind. Tror du ikke jeg fandt det nu?

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 31-05-01 06:59

On Thu, 31 May 2001 07:52:10 +0200, Stefan Bruhn <news002@3x7.dk>
wrote:

>Never mind. Tror du ikke jeg fandt det nu?

Naturligvis Det er også lidt tricky at finde, jeg ledte også efter
det.
--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-05-01 11:41

Kirsten Bjorneboe <kirstenb@image.dk> skrev

> Jeg vil døbe den om til bogens navn og undertitel.

Når jeg klikker på Indhold, står der fortsat Untitled Document

Desuden er der et trykfejl i <title> på indgangssiden ...i stofmisbrugerebs
selskab...

> Men 'ejeren' er ikke nogen nørd, han har vigtigere ting
> at bruge tiden til.

Det er dig der er nørden og skal sørge for at det kører optimalt.

> Et domænenavn er nok lige flot nok.

Det koster så lidt - og giver så meget. Hvis bogen skal kunne findes og
læses, er det er god ide.

> Jeg vil være meget glad, hvis du linker til det.

Jeg kigger på det i aften.

> Og så vil jeg sparke lidt til BrugerForeningen

Har du en adresse?

--
Allan

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 31-05-01 20:51

On Thu, 31 May 2001 12:40:35 +0200, "Allan Vebel" <allan@vebel.dk>
wrote:

>Når jeg klikker på Indhold, står der fortsat Untitled Document

Jeg har lige fundet ud af det - det er frameset-siden der har no
title. Det er rettet nu.

>Desuden er der et trykfejl i <title> på indgangssiden ...i stofmisbrugerebs
>selskab...

Ak ja, også det opdagede jeg og har rettet det.

>Det er dig der er nørden og skal sørge for at det kører optimalt.

Nah - jeg er faktisk ikke blevet opfordret til at være webmaster - jeg
skulle faktisk bare skanne bogen og gøre den digital, men så greb det
om sig...

Er allerede oprettet http://www.narreskibet.dk

http://www.brugerforeningen.dk

--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 31-05-01 07:54

wrote:

> [...]
>kroner om måneden - så er du godt kørende - og så kan bogen i princippet

Ja, jo - den der med de 9 kr. er for 0,1 MB - min side fylder ca. 10
MB med inklusive downloadfilerne, som er et must.

Men siden ligger nu trygt på mit webhotel, hvor jeg har 100 MB, fri
trafik, domæne, FrontPage Extensions (som jeg bruger til mit
hovedsite) for 49 kr. om måneden. Det er til at betale, synes jeg, og
de fungerer fremragende.

>Hele indhold.htm er jo én stor linksamling Hvis bare søgemaskinerne kunne
>finde noget af det, er du godt på vej.

Se, her har jeg vist noget af et problem. For alle links'ene i
indhold4.htm er pakket ind i javascript (mouseover), fordi de skal
styre skift i to frames (navigationen oven over teksten skifter, alt
efter hvilken tekst der er i mainframen)

Jeg har et site tilmeldt FreeFind, og de kunne ikke finde mine links,
når de var syltet ind i javascript. Der løste jeg det ved at oprette
en højre frame (som jeg så brugte til at forme højre margen), hvor
defaultsiden var en links-side, dvs. alle linksene uden tekst mellem,
fx: <a href="http://www.varpelev.dk/narreskibet/kap1.htm> så de
ikke var synlige på 'forsiden' om jeg så må sige.

Denne dynge links kan naturligvis også bare stå på siden oven over
indholdsfortegnelsen. Kan det bruges?

--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-05-01 12:01

Kirsten Bjorneboe <kirstenb@image.dk> skrev

> Ja, jo - den der med de 9 kr. er for 0,1 MB - min side
> fylder ca. 10 MB med inklusive downloadfilerne, som
> er et must.

Du behøver faktisk at have index.htm med alle dine søgeord her - så kan
resten ligge på din egen server - eller spredt ud over flere servere.

> [...]
> styre skift i to frames (navigationen oven over teksten skifter, alt
> efter hvilken tekst der er i mainframen)

Al din navigation kan laves helt uden JavaScript - og samtidig have
fuldstændig samme funktionalitet.

Jeg ville nok have brugt et helt almindeligt link i menuen, som så kunne
kalde et nyt frameset med nyt indhold i navigationFrame og mainFrame. Tænk
også på de brugere der har JavaScript slået fra i browseren - de kan slet
ikke navigere.

Det er faktist sjældent at se noget 'scriptet' så meget til, når det er
komplet unødvendigt - og nu har du problemts kerne inde på livet -
søgemaskinerne kan ikke finde dine links.
--
Allan

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 31-05-01 20:51

On Thu, 31 May 2001 13:00:48 +0200, "Allan Vebel" <allan@vebel.dk>
wrote:

>Du behøver faktisk at have index.htm med alle dine søgeord her - så kan
>resten ligge på din egen server - eller spredt ud over flere servere.

Nå det er sådan man kan bruge de der 0,1 MB! Jeg er nu ret glad for
mit nuværende webhotel, der efter min mening er Danmarks billigste,
hurtigste, bedste, altid oppe, gratis første dk-domæne, fri trafik
osv. www.wannafind.dk

> [...]
>komplet unødvendigt - og nu har du problemts kerne inde på livet -
>søgemaskinerne kan ikke finde dine links.

Nu har jeg hørt i årevis på, at FrontPage er noget bras. Så denne gang
ville jeg prøve Dreamweaver. Og det er heller ikke for kønt, åbenbart
Det er Dreamweaver, der har fabrikeret alt det javascript-sovs.

Jeg synes ikke, jeg orker at lade linkene hente nye frames. Men jeg
kan gøre noget andet: Jeg kan indbygge navigationsknapperne i selve
siderne i stedet for. Det er ikke uoverkommeligt, for der er jo ikke
hundredevis af sider. Og det kan jeg finde ud af. Somme tider er det
nemmere at lave noget enkelt der kræver lidt knofedt, i stedet for det
smarte.

--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-05-01 23:22

Kirsten Bjorneboe <kirstenb@image.dk> skrev

> Nu har jeg hørt i årevis på, at FrontPage er noget bras.

Hvorfor har du så brugt Frontpage i årevis?

> Så denne gang ville jeg prøve Dreamweaver. Og det er
> heller ikke for kønt, åbenbart Det er Dreamweaver, der
> har fabrikeret alt det javascript-sovs.

Hm, en sovs der er svær at få ned - her tænker jeg fortsat på de brugere der
ikke kan eller vil anvende JavaScript.

> Somme tider er det nemmere at lave noget enkelt der
> kræver lidt knofedt, i stedet for det smarte.

Jeg ville hellere ofre mit knofedt på menuen, så man kan navigere uden
JavaScript - det er faktisk ikke så svært.

Efter min mening bør JavaScript kun anvendes til ting der ikke KAN laves med
ren html, og hvor det virkelig har en funktionalitet det kan bruges til
noget, men i tilfældet Narreskibet er det fuldstændig unødvendigt - her har
Dreamweaver vist spillet dig et puds.

Allan
It is simple, stupid - keep it simple.