Ekspressomaskine?
Fra : Rikke & Per

Dato : 05-05-05 16:35

Findes der overhovedet en billig ekspressomaskine, som kan lave en anstændig
kop ekspresso?
(De maskiner jeg kan finde på nettet starter ved ca. 1500,- og op til ca.
10.000,- hvilket er for meget for mit budget!)

m.v.h. Per

--
Den, som ophøjer sig selv, skal ydmyges,
og den, som ydmyger sig selv, skal ophøjes.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 05-05-05 16:50

> [...]
> (De maskiner jeg kan finde på nettet starter ved ca. 1500,- og op til
> ca. 10.000,- hvilket er for meget for mit budget!)

Du kan i hvert fald helt sikkert ikke få en "anstændig" maskine til 1500,-..
Prøv evt. den blå avis - de har mange brugte.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : JS

Dato : 05-05-05 18:47

"Rikke & Per >prikke@newmail.dk" <<> skrev i en meddelelse
> Findes der overhovedet en billig ekspressomaskine, som kan lave en
> anstændig kop ekspresso?
Nej, men der findes helt sikkert en espressomaskine

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-05-05 23:03

Den Thu, 5 May 2005 19:47:02 +0200, skrev JS:

>"Rikke & Per >prikke@newmail.dk" <<> skrev i en meddelelse
>Nej, men der findes helt sikkert en espressomaskine

Ekspresso er vel en så alminde fejl, at Sprognævnet snart gør det
valgfrit hvilken stavemåde man vil anvende

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 05-05-05 23:51

Kurt Hansen wrote:

> Ekspresso er vel en så alminde fejl, at Sprognævnet snart gør det
> valgfrit hvilken stavemåde man vil anvende

Naturligvis er "ekspresso" en stavefejl, men den er ikke helt uden
berettigelse. "Espresso" på italiensk betyder jo netop "ekspres" på dansk.

Derfor er jeg meget overbærende over for netop den fejl - den er jo ikke
ubegrundet og meningsforstyrrende, som f.eks. "advocado/advokado" er det.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 05-05-05 21:37

> [...]
> (De maskiner jeg kan finde på nettet starter ved ca. 1500,- og op til ca.
> 10.000,- hvilket er for meget for mit budget!)

Hej Per,

Hvad med at starte med en knapt så "fancy" espressokande? De fåes fra ca.
50,- kr.
Espresso'en bliver lige så god, og så fylder sådan en ikke alverden.

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 07-05-05 17:11

[Renate Jacobsen | Thu, 5 May 2005 22:36:55 +0200]

>Hvad med at starte med en knapt så "fancy" espressokande? De fåes fra ca.
>50,- kr.
>Espresso'en bliver lige så god, og så fylder sådan en ikke alverden.

Bliver nødt til at sige dig imod - der er meget stor smagsforskel på en
"kaffe" lavet på en sekskantet mokkakande og så under tryk på en bare
rimelig espressomaskine.

De gamle sekskantet mokkakander er naturligvis ganske hyggelige og OK, men
en rigtig espresso bliver det aldrig.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-05-05 23:40

Rikke & Per skrev:

> Findes der overhovedet en billig ekspressomaskine, som kan lave
> en anstændig kop ekspresso?

Køb dig sådan en fætter her:

<http://www.amokshop.dk/shop/default.asp?ProductID=752008>

Den kan helt sikkert fås billigere end i amokshop, men den er helt
sikkert osse billigere end en rigtig espressomaskine.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 06-05-05 17:51

Måske har I også behov for et anstændigt svar.
Mange af de "billige" maskiner har problemer med at holde kaffen varm under
brygningen. Desuden har de heller ikke kedelkapacitet til at skumme mælken
ordentligt. Når jeg taler om godt og ordentligt er det ud fra et barista´s
synspunkt eller kaffenørd, som andre nok vil betegne det..
Der var en som anbefalede en kande (de her sekskantede af metal). Med sådan
een og en mælkeskummer (en kande med et stempel) kan man faktisk brygge en
god kop kaffe (espresso bliver det nu aldrig) og hvis du smummer mælken ,kan
du lave en udmærkede latte. Køb en god kaffe hos en kaffehandler, der
opbevare kaffen i lukket emballage. Køb aldrig kaffe fra sække, som er åbne,
da meget af de flygtige kaffenuancer er væk. Jeg kan anbefale Pascussi
espresso blend (den røde).
I sparer en masse penge og har ikke al besværet med at have problemer med en
maskine, der alligevel ikke kan brygge god espresso.

Henrik

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 06-05-05 21:47

"Du er hvad du spiser." <eurojunior@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en
> maskine, der alligevel ikke kan brygge god espresso.

Hej Henrik,

Hvad er det lige du ikke forstår??
Den sekskantede kande har ingen stempel og er ingen stempelkande, men en
udemærket espressokande, hvor der hældes vand i den nederste del af kanden,
der er udstyret med en ventil og en gummipakning, så vandet presses op i den
øverste del af kanden under tryk. Ligeså foregår det i en espressomaskine -
Så jeg mener bestemt det var et anstændigt svar! Jeg kender gourmetkokke,
der sværger til denne metode, der er mindst lige så god som alverdens
espressomaskiner. Man skal blot huske, at en espressokande aldrig må vaskes
med sæbe, men blot skal skyldes efter brug. Jo ældre og mere brugt, jo bedre
espresso.

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-05-05 22:04

Renate Jacobsen skrev:

> Man skal blot huske, at en espressokande aldrig må vaskes med
> sæbe, men blot skal skyldes efter brug.

Delvist uenig. Hvis man kun skyller kanden, er der risiko for at
lidt kaffegrums stadig sidder tilbage i kanden - især hvis man
venter et stykke tid med at rengøre den. På en eller anden måde
går kaffegrumsen i forbindelse med kandens aluminium og danner
en slags hård slim, som for kaffegrumsen til at sidde bedre fast.

Mit råd er derfor at rengøre kanden indvendig ved brug af vand OG
en opvaskebørste.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 06-05-05 22:11

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en slags hård slim, som for kaffegrumsen til at sidde bedre fast.
>
> Mit råd er derfor at rengøre kanden indvendig ved brug af vand OG

Hej Klaus,

Ja, det kan vi sagtens blive enige om.... Jeg ville også blot poientere, at
der ikke må bruges sæbe. Jeg bruger også selv børste.

Mvh. Renate

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-05-05 08:15

Renate Jacobsen skrev:

> Jeg ville også blot poientere, at der ikke må bruges sæbe.
> Jeg bruger også selv børste.

Ok, så er vi enige.

Fra : Emil

Dato : 06-05-05 22:50

On Fri, 6 May 2005, Klaus Alexander Seistrup wrote:

>Delvist uenig. Hvis man kun skyller kanden, er der risiko for at
>lidt kaffegrums stadig sidder tilbage i kanden - især hvis man
>venter et stykke tid med at rengøre den.

Du er nok her tæt på selve *problemet*.

Belægningerne bidrager med en ubehagelig bismag i kaffen.

Belægningerne optræder i kander, hvor kaffen står til brug
(bundfældning). Fjernes nemt med lidt maskinopvask og vand.

Belægningerne forekommer IKKE når kanden, som har været brugt til
brygningen, straks tømmes og skylles.

>På en eller anden måde
>går kaffegrumsen i forbindelse med kandens aluminium og danner
>en slags hård slim, som for kaffegrumsen til at sidde bedre fast.

Aluminium burde forbydes i forbindelse med madlavning. Det er tæt
på umuligt at undgå syrer i madlavningen.

>Mit råd er derfor at rengøre kanden indvendig ved brug af vand OG
>en opvaskebørste.

Det virker, hvis det sker straks efter brygningen.

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-05-05 08:15

Emil skrev:

> Belægningerne forekommer IKKE når kanden, som har været
> brugt til brygningen, straks tømmes og skylles.

Enig, men de sekskantede kander bliver umanérligt varme, så man må
i det mindste vente med at rengøre kanden til den er kølet af - fx
efter at man har drukket sin kaffe.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 07-05-05 12:39

> Enig, men de sekskantede kander bliver umanérligt varme, så man må
> i det mindste vente med at rengøre kanden til den er kølet af - fx
> efter at man har drukket sin kaffe.

For folk der kan skylle deres kande uden at skulle have fingrene ned i
bunden eller andre steder er det ikke relevant.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-05-05 12:50

Jonas Kofod skrev:

> For folk der kan skylle deres kande uden at skulle have fingrene ned
> i bunden eller andre steder er det ikke relevant.

Kanden skal vel stadig skilles ad? Top, bund og filter er fremstillet
af aluminium, og top og bund skal skrues fra hinanden. Det lyder ikke
som om du nogensinde selv har prøvet at rengøre sådan en fætter?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 07-05-05 12:54

> Kanden skal vel stadig skilles ad? Top, bund og filter er fremstillet
> af aluminium, og top og bund skal skrues fra hinanden. Det lyder ikke
> som om du nogensinde selv har prøvet at rengøre sådan en fætter?

Jo og jeg brugte min fornuft - ligesom alle andre* der kan tage i hanken
føre den ind under kanden.

* Det er så indtilvidere alle andre end dig.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 07-05-05 12:57

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> føre den ind under kanden.
>
> * Det er så indtilvidere alle andre end dig.

Kanden = hanen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-05-05 13:14

Jonas Kofod skrev:

> Kanden = hanen

Jeg taler om sådan en dims her:

   <http://www.delemos.net/images/espresso.jpg>
   <http://fantes.com/images/espresso_stovetop_300.jpg>

Og selvfølgelig kan man føre hele kanden ind under den kolde hane
inden man skiller den ad, for at køle den af på den måde, men så
kan man efter min mening lisså godt vente til man har drukket sin
kaffe og kanden er blevet kold af sig selv. Jeg vil under alle
omstændigheder holde fast på at det er utilstrækkeligt blot at
skylle kanden indvendig - der skal børste til i det lange løb.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 07-05-05 13:29

> [...]
> omstændigheder holde fast på at det er utilstrækkeligt blot at
> skylle kanden indvendig - der skal børste til i det lange løb.

Jamen der er det så emil (og jeg) mener at det er meget nemmere, hurtigere
og effektivt at skylle med det samme - hvorved behovet for børste er
betydeligt mere beskedent.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-05-05 13:08

Jonas Kofod skrev:

> Jo og jeg brugte min fornuft - ligesom alle andre* der kan tage
> i hanken føre den ind under kanden.

Så tvivler jeg på at vi taler om samme dims. Den sekskantede kande
jeg taler om har ingen hank i underdelen, og den hank der sidder på
overdelen kan ikke føres "ind under" nogen steder. Vil du være rar
at forklare nærmere?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 07-05-05 13:26

> [...]
> jeg taler om har ingen hank i underdelen, og den hank der sidder på
> overdelen kan ikke føres "ind under" nogen steder. Vil du være rar

Tag kanden - skyl den - åbn den - børst den - skyl igen - hvor svært kan det
være?
Nu er der så gået 30 sekunder og kaffen kan snart drikkes.

Fra : JHR

Dato : 07-05-05 02:23

Hej Renate,
Jeg er, som inkarneret kaffenørd, meget uenig med dig. sådan en kande kan
ikke lave en ordenlig espresso.
Du kan lave ganske udemærket kaffe med den der minder lidt om espresso, men
aldrig en virkelig udsøgt espresso. Det kan godt være du kender gourmetkokke
(ligefrem flertal, he he) der holder af sådan en kande, men det ændrer ikke
ved det faktum at for at lave en rigtig god kop espresso skal du bruge en
god espressomaskine og ikke mindst en god konisk kværn. Jeg har selv haft en
kande og var, på det tidspunkt, ret glad for den, men jeg er kommet videre
og blevet klogere

Hvis du selv vil undersøge sagen kan du tjekke disse sites:
www.coffeegeek.com
www.coffeekid.com
Og ikke mindst:
www.coffeeresearch.org
Hvor du finder denne definition på espresso:
"A double espresso is a 47-62.5 mL (1.5-2 ounce) extract that is prepared
from 14-17 grams of coffee through which purified water of 88-95°C has been
forced at 9-10 atmospheres of pressure for a brew time of 22-28 seconds.
The espresso should drip out of the porta-filter like warm honey, have a
deep reddish-brown color, and a crema that makes up 10-30% of the beverage."
Prøv at opnå det med en kande....

Mvh
Jeppe.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-05-05 08:32

Renate Jacobsen <post@renate.dk> wrote:

> [...]
> med sæbe, men blot skal skyldes efter brug. Jo ældre og mere brugt, jo bedre

Du kan ikke lave espresso paa saadan en faetter. Du kan lave en god kop
staerk kaffe, men cremaen mangler..........

Espresso har et ca 4 mm tykt lag fed crema flydende ovenpaa - det kommer
der med garanti ikke med de 6 kantede.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Hans Pedersen

Dato : 07-05-05 17:54

On Thu, 5 May 2005 17:34:59 +0200, "Rikke & Per"
<>>prikke@newmail.dk<<> wrote:

>Findes der overhovedet en billig ekspressomaskine, som kan lave en anstændig
>kop ekspresso?

Hej Per.

Jeg vil, som de mange andre i denne tråd, anbefale dig at købe det man
kalder en espressokande eller mokkakande. Jeg har selv købt sådan en
her, som jeg synes er rigtig flot, og som ikke kræver opvarmning via
komfur:

http://www.obh.dk/Products/Product.asp?ProductNo=2425

Hans Pedersen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 07-05-05 18:29

"Hans Pedersen" <h2ns@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kalder en espressokande eller mokkakande. Jeg har selv købt sådan en
> her, som jeg synes er rigtig flot, og som ikke kræver opvarmning via

Det ser smart ud - med "ledningsfri" mener de at den skal stå på sin
"el-kontaktflade" ligesom normale elkedler? Jeg har svært ved at tro den
kører på batterier
Det er heller ikke så tosset med rustfrit stål - alt det aluminium er jo
ikke sundt.

Fra : Max

Dato : 09-05-05 07:56

Hej

> Det ser smart ud - med "ledningsfri" mener de at den skal stå på sin
> "el-kontaktflade" ligesom normale elkedler? Jeg har svært ved at tro den

Ja, det er samme sludder som bruges om elkedler.

> Det er heller ikke så tosset med rustfrit stål - alt det aluminium er jo
> ikke sundt.

Nu er rustfrit (rustfast) stål jo heller ikke lige til at spøge med, det
indeholder jo en del krom og nikel.

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-05-05 10:38

> Hej

> Ja, det er samme sludder som bruges om elkedler.

Ja det skal man lige tænke over inden man planlægger at tage den med til
stranden

> Nu er rustfrit (rustfast) stål jo heller ikke lige til at spøge med, det
> indeholder jo en del krom og nikel.

Nikkel giver jo ikke nogen alvorlige lidelser, desuden mener jeg rustfrit
stål er mere inert og bestandigt end aluminium.

Fra : Monty

Dato : 09-05-05 11:12

> (De maskiner jeg kan finde på nettet starter ved ca. 1500,- og op til ca.
> 10.000,- hvilket er for meget for mit budget!)

Hvad er dit budget, sekundært dit behov ?