Middag imorgen....
Fra : Stefanie Mathiesen

Dato : 03-05-05 19:53

Jeg har inviteret et par veninder på mad imorgen, men det bliver en ret
stresset dag, med eksamen osv.
Så lige et par spørgsmål...

Jeg laver frikadeller. Kan jeg klaske farsen sammen idag og have den i
køleskabet til frikadellerne skal steges imorgen? Jeg synes ikke de er så
gode hvis jeg steger dem idag og varmer dem imorgen....

Desserten er frugtsalat. Kan den laves (færdig) idag, eller bliver den
kedelig inden den skal spises imorgen aften?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-05-05 20:33

"Stefanie Mathiesen" <kramzere@*FJERNDETTE*msn.com> skrev i en meddelelse

> Jeg laver frikadeller. Kan jeg klaske farsen sammen idag og have den i
> køleskabet til frikadellerne skal steges imorgen?

Nej, det vil ikke være smart aht bakterievæksten. Når hakket kød er blandet
med løg, æg og mælk og rørt omkring i stuetemperatur, skal det steges ret
hurtigt - ellers har I en risiko for trælse maver dagen derpå.

Jeg synes ikke de er så
> gode hvis jeg steger dem idag og varmer dem imorgen....

Måske ikke, men det vil nu være det bedste.

> Desserten er frugtsalat. Kan den laves (færdig) idag,

Nej.

eller bliver den
> kedelig inden den skal spises imorgen aften?

Ja.
Hvad med at servere frugten hel, evt. med et par stykker god chokolade til?
Dine veninder ved vel, du har travlt og ikke har flere dage til rådighed i
køkkenet?

Held og lykke med både eksamen og jeres komsammen!

Hilsen Inger

Fra : Astrid Lund

Dato : 03-05-05 20:51

On Tue, 3 May 2005 20:53:02 +0200, "Stefanie Mathiesen"
<kramzere@*FJERNDETTE*msn.com> wrote:

> [...]
>køleskabet til frikadellerne skal steges imorgen? Jeg synes ikke de er så
>gode hvis jeg steger dem idag og varmer dem imorgen....

Lag dem, stek halvveis ferdig, avkjøl hurtig - da skulle det gå bra.
Varmes ferdig (såvidt) i saus i morgen.

>Desserten er frugtsalat. Kan den laves (færdig) idag, eller bliver den
>kedelig inden den skal spises imorgen aften?

Den safter seg og blir ikke god, nei. Du må nok belage deg på litt
arbeid mht. den, men fruktsalat er jo forholdsvis fort gjort?

Lykke til.

Astrid

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 04-05-05 09:11

> [...]
>
> Desserten er frugtsalat. Kan den laves (færdig) idag, eller bliver den
> kedelig inden den skal spises imorgen aften?

Hej Stefanie,

God nok kommer jeg lidt for sent med mine udgydelser, men så har du ideen
til en anden gang.

Du kunne sagtens lave frikadellerne færdige dagen før: Lav farsen, form
frikadellerne og læg dem på et stykke bagepapir på en bakke, eller
bageplade. Sæt pladen i fryseren og tag frikadellerne ud når de skal steges.
Dette fif har jeg brugt mange gange. Man kan også tage dellerne af pladen og
lægge dem i poser, når de er frosne. Så har man altid lige nogen, når det
skal gå lidt stærkt.

--
Mvh. Renate