Lugt af fisk på skærebrædt
Fra : Peo

Dato : 02-05-05 15:42

Hejsa,

Jeg var så fjollet at bruge bagsiden af et stort træskærebrædt som
serverings-fad til en masse røget fisk (sild, makrel osv.) og nu lugter
brættet af fisk uanset hvor meget jeg skrubber det.

Har nogen herinde et godt forslag til hvordan jeg hiver lugten ud af mit
bræt?

tak for hjælpen.

Peo

Fra : Mia Coordt

Dato : 02-05-05 15:45

> [...]
> brættet af fisk uanset hvor meget jeg skrubber det.
>
> Har nogen herinde et godt forslag til hvordan jeg hiver lugten ud af mit

Giv det en omgang med frisk citronsaft og vask det så almindeligt med
opvaskemiddel.

mvh
Mia

Fra : Peo

Dato : 02-05-05 15:57

> Giv det en omgang med frisk citronsaft og vask det så almindeligt med
> opvaskemiddel.

Vil denne behandling ikke bare få brættet til at dufte af citron i stedet
for af fisk?

Peo

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-05 18:46

det lugter da osse bedre end røget fisk

Fra : Emil

Dato : 02-05-05 21:04

On Mon, 2 May 2005 16:45:23 +0200, Mia Coordt wrote:

>Giv det en omgang med frisk citronsaft og vask det så almindeligt med
>opvaskemiddel.

I de proffessionelle lugtrenoveringsmidler bruges bl.a.
citrus-olie.
Derfor vil jeg *tro*, at det vil hjælpe gevaldigt, at gnide
brædtet med den gule citronskal (eller en appelsinskal), Lad det
stå et døgn eller to, og derefter afvaske det med alm.
opvaskemiddel, evt. tilsat et skvæt eddike.

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-05-05 19:46

Peo skrev:

> [...]
> og nu lugter brættet af fisk uanset hvor meget jeg skrubber det.
>
> Har nogen herinde et godt forslag til hvordan jeg hiver lugten

Jeg har på det seneste haft gode resultater med at bruge uparfumeret
tøjvaskemiddel (i en koncentration på ca. 1 tsk sæbepulver pr. liter
vand) til at rengøre køkkengrej der ellers var umuligt eller svært at
få gjort ordentligt rent.

Jeg ved ikke hvordan et træskærebræt reagerer på vaskemiddel med
enzymer, og hvad der ellers er i, men det var måske et forsøg værd.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-05 15:15

> [...]
> brættet af fisk uanset hvor meget jeg skrubber det.
>
> Har nogen herinde et godt forslag til hvordan jeg hiver lugten ud af mit

VH Lasse.

Fra : Conny Nielsen

Dato : 05-05-05 08:13

Hejsa...

Hvad med rodalon og så skolle (altså hælde kogende vand over) bagefter.
Rodalonen skulle tage lugten og baktierene. Men ved ikke lige om rodalon er
sundt for os, så derfor ville jeg skolle det derefter..

MVH

Conny

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 05-05-05 16:03

"Conny Nielsen" <connyagnethe@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
er
> sundt for os, så derfor ville jeg skolle det derefter..

Hej Conny.

Rodalon er giftigt for både dyr og mennesker, så det vil jeg ikke anbefale.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
www.welles.dk

Fra : Emil

Dato : 05-05-05 18:26

On Thu, 5 May 2005 17:03:18 +0200, Aragorn Elessar wrote:

>Rodalon er giftigt for både dyr og mennesker, så det vil jeg ikke anbefale.

Alt er giftigt i de forkerte mængder (vand, alkohol, salt, kager,
fedt, cola, chokolade o.s.v.).

m.v.h. Emil