Gode råd til bøffer og sauce søges!
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 29-04-05 12:47

Hej.

Jeg får nogle venner på besøg til mad i aften. Da jeg ikke ligefrem er
specielt erfaren ud i madlavningens kunst har jeg et par bekymringer,
jeg håber jeg kan dele med jer:

Jeg har købt nogle chili/rødvins-marinerede bøffer af oksehøjreb hos
slagteren. Hvordan skal de steges - skal man bruge smør el. olivenolie,
og skal de steges hårdt, og hvor lang tid osv.? Jeg har en grill-pande i
støbejern, som jeg regnede med skulle gøre jobbet.

Til disse bøffer skal jeg kreere en sauce (+kartofler). Jeg har købt en
1/2 l. fløde samt nogle røde pebre og nogle soltørrede tomater i olie og
noget oksefond. Kan det ikke, hvis det tilsættes hvad der er tilbage
efter bøfferne, udgøre det for en god sauce, eller mangler der noget?

Til ovenstående har jeg i øvrigt tænkt mig at servere en salat med rød
og grøn salat, mango og ananas.

Håber på et par fifs!

Mvh. Rasmus Nielsen.

Fra : Flemming Kold

Dato : 29-04-05 13:11

"Rasmus Nielsen" <mail@FJERNDETTErasmusn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> efter bøfferne, udgøre det for en god sauce, eller mangler der noget?
>
> Til ovenstående har jeg i øvrigt tænkt mig at servere en salat med rød

Det ser ellers ud til at du har styr på det.....

Velbekomme, F. Kold.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-04-05 13:07

Rasmus Nielsen wrote:

> [...]
> olivenolie, og skal de steges hårdt, og hvor lang tid osv.? Jeg har
> en grill-pande i støbejern, som jeg regnede med skulle gøre jobbet.

Hvis panden er "indstegt" kan du stege dem uden fedtstof - det ville jeg nok
gøre, når det nu er en grillpande. Er du i tvivl kan du smøre den med lidt
olie på et stykke køkkenrulle. Panden skal være allerhelvedesvarm og så
bøffen på og ca. 2 minutter på hver side, hvis de skal være røde. Lad være
med at vende dem mere end én gang, så bliver de pænest.

> [...]
> olie og noget oksefond. Kan det ikke, hvis det tilsættes hvad der er
> tilbage efter bøfferne, udgøre det for en god sauce, eller mangler

Prøver at forestille mig, hvad det ville blive til.. Jeg ville nok vælge en
anden vej og kreere en rødvinssauce (af samme rødvin som du serverer til).
Kog en halv flaske rødvin godt ind, gerne helt ind til det tykner (bliver
til sirup), tilsæt oksefond (ca. det halve af rødvinsmængden, men smag dig
evt. frem til sidst), kog lidt ind, tilsæt fløden og lad det koge til det
har en konsistens, du kan lide. Smag til med salt, peber, sukker og evt.
fond eller balsamico.

> Til ovenstående har jeg i øvrigt tænkt mig at servere en salat med rød
> og grøn salat, mango og ananas.

Og nu har jeg lige skrevet en lang opskrift på sovs!

Efter min mening hører sovs og salat ikke sammen. Hvis jeg skulle spise en
god bøf med salat til, ville jeg gøre som i syden: Server bøffen med en
kvart citron til, som presses ud over.

Til sovs hører lidt at dyppe i ud over bøffen, f.eks. kartofler eller andet
grønt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 29-04-05 13:10

> Til sovs hører lidt at dyppe i ud over bøffen, f.eks. kartofler eller
> andet grønt.

Kartofler var skam også meningen!

Tak for de gode råd - jeg tror jeg laver den rødvinssauce, du beskriver!

Mvh. Rasmus Nielsen.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-04-05 14:54

Rasmus Nielsen wrote:

> Kartofler var skam også meningen!

Ok, men så servér endelig salaten ved siden af

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Harald

Dato : 29-04-05 15:48

> [...]
> og skal de steges hårdt, og hvor lang tid osv.? Jeg har en grill-pande i
> støbejern, som jeg regnede med skulle gøre jobbet.

Jeg har også en sådan grill-pande til bøffer -- den er fantastisk til at
stege bøffer på; den kan blive rigtig varm, så har den riller så saften
løber væk og bøffen bliver stegt og ikke kogt, og sidst men ikke mindst så
får bøffen nogle flotter striber! MEN, det er ikke godt at lave sovs fra
resterne på sådan en grillpande, det kommer nemt til at smage brændt grundet
den høje temperatur som saften har været udsat for. Så brug enten en
almindelig pande til dine bøffer eller lav sovsen på en anden pande.
Held og lykke.