mexikanske krydderier
Fra : anders

Dato : 28-04-05 14:31

nu har jeg flere gange prøvt at lave chili con carna og kødfyld til
tortillias, men jeg syntes aldrig jeg når den der smag som man forbinder med
mexikansk mad.
jeg bruger som regel chili (knust, syltede ler friske alt efter hvad jeg
lige har) hvidløg, alm løg, hk ell. flåede tomater, tomat pure,
Kidneybønner. Salt og peber.
Det plejer da også at blive meget godt, men det har bare ikke den der lidt
specielle smag som mexikansk mad har.
Jeg ved godt at man kan købe færdige krydderblandinger osv. men jeg syntes
det er lidt sjovere at lave det helt selv.

Hvad er det jeg glemmer, der må være nogle krydderier som jeg ikke for med.

mvh anders

Fra : JHR

Dato : 28-04-05 14:37

Hejsa,
Jeg har gode erfaringer med spidskommen (IKKE det samme som alm. kommen).
Drop desuden alm. peber.

Mvh
Jeppe.

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 28-04-05 15:30

> Hvad er det jeg glemmer, der må være nogle krydderier som jeg ikke for med.

Spidskommen

MVH
Kasper

Fra : Lars Holst

Dato : 28-04-05 20:45

"anders" <alehmann@get2net.dk> said in

> [...]
> syntes det er lidt sjovere at lave det helt selv.
>
> Hvad er det jeg glemmer, der må være nogle krydderier som jeg ikke for

Kanel

--
Lars Holst

Fra : Harald

Dato : 28-04-05 23:45

> Hvad er det jeg glemmer, der må være nogle krydderier som jeg ikke for
> med.
>
> mvh anders

Helt klart kanel og lidt stødt nelliker. Derudover kan der bruges chocolade
og øl retten!

Fra : Per Madsen

Dato : 29-04-05 00:04

anders <alehmann@get2net.dk> wrote:

> [...]
> det er lidt sjovere at lave det helt selv.
>
> Hvad er det jeg glemmer, der må være nogle krydderier som jeg ikke for med.

Som de andre: spidskommen...derudover smider jeg også 2-4 laurbærblade
i...sætter imho prikken over i'et.
--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.tk

Fra : anders

Dato : 29-04-05 13:32

mange tak for svarene lavede en kødgryde til tortillia i går og fik både
spidskommen og kanel i, og det blev rigtig nok bedre ( dog ikke het
perfekt ), så næste gang blivr det også med øl, måske nelliker og afgjort et
pr laurbærblade.

takker endnu engang mvh anders

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 30-04-05 00:38

> [...]
>rigtig nok bedre ( dog ikke het
>perfekt ), så næste gang blivr det
>også med øl, måske nelliker og afgjort et

Nogle mandler skal tørsteges på panden, samt nogle peberfrugter
(chilli er bedre). Skal blendes bagefter sammen med de andre
krydderier.