Pizzamaskine fra uges El-Gigant katalog?
Fra : Morten

Dato : 25-04-05 10:51

Hej

Jeg så med stor glæde at El-giganten har fået en pizza-bagemaskine i denne
uges katalog. Det ligner mest af alt et stort vaffeljern, men hvis den
virkelig kan fungere som en rigtig pizza-ovn så er de 600,- jo givet
rimelig
godt ud.

Jeg har før forsøgt selv at lave pizzaer som dem fra pizzariaerne med
opskrifter her fra gruppen, men altid uden held, så jeg går lidt ud fra at
problemet med en alm. ovn og en sten plade er at den ikke er varm nok...

Er der nogen der kender til den fra elgiganten? ... kunne det tænkes at
man
virkelig kan lave en pizza helt som dem fra pizzariaet i den ovn?

Den kan findes på
www.elgiganten.dk under "Se ugens avis" nederst i menuen...

/Morten

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 25-04-05 12:13

Morten wrote:

> kunne det tænkes
> at man
> virkelig kan lave en pizza helt som dem fra pizzariaet i den ovn?

Det tror jeg bestemt ikke. Den ovn kan sikkert ikke fremtrylle en temperatur
noget nær den fra rigtige pizzaovne. Dens temperatur er formentlig lavere
end din almindelige ovn også. Men prøv at kig på æsken, der må temperaturen
stå.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Morten

Dato : 25-04-05 16:47

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> noget nær den fra rigtige pizzaovne. Dens temperatur er formentlig lavere
> end din almindelige ovn også. Men prøv at kig på æsken, der må

Jeg var nede i butikken i dag - den har 3 trin, og varmeste trin er 350
grader - hvor en normal ovn går til max. 250/300 grader...

Men hvor varm er en rigtig pizzaovn egentlig?

/Morten

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 25-04-05 20:54

On Mon, 25 Apr 2005 17:46:45 +0200, "Morten"
<REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote:

>Jeg var nede i butikken i dag - den har 3 trin, og varmeste trin er 350
>grader - hvor en normal ovn går til max. 250/300 grader...
>
>Men hvor varm er en rigtig pizzaovn egentlig?

Som regel op til 450 grader (elovne), men du kan opnå en pæn
forbedring af din egen ovn ved at anvende en pizzasten eller lignende.
Den er også god til andre former for brødbagning.

Fra : Morten

Dato : 25-04-05 22:28

<jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Som regel op til 450 grader (elovne), men du kan opnå en pæn
> forbedring af din egen ovn ved at anvende en pizzasten eller lignende.
> Den er også god til andre former for brødbagning.

Jeg har aldrig rigtig forstået hvorfor en sten er bedre - den kan jo ikke
blive varmere end ovnen ... alt som er i en 300 grader varm ovn må vel blive
300 grader varmt ...? ... jeg ved så nogen siger at stenen holder bedre på
varmen, men ovnen er jo tændt så en alm. bageplade burde jo også holde
temperaturen...?

Bortset fra det så har jeg forsøgt med en rigtig bagesten i en alm. ovn og
så en opskrift herinde fra i stil med:

10 gram gær
4 spsk.lunkent vand ca 40 grader
2 spsk olivenolie
1 1/4 dl koldt vand
ca 265 gram hvedemel + mel til æltning
3/4 tsk. salt

Men jeg synes ikke at man kan få bunden til at være lige så blød som på
pizzariaerne - de bliver altid stive i det ... er det opskriften der er
problemet? (hvis det ikke er ovnen)

/Morten

Fra : Ralph

Dato : 25-04-05 23:34

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men jeg synes ikke at man kan få bunden til at være lige så blød som på
> pizzariaerne - de bliver altid stive i det ... er det opskriften der er

Ikke forstået, ja bunden bliver blød når man får pizza leveret derhjemme,
dvs. pizza er varm, lukket inde i en papkasse i min. 10 minutter, så bliver
alt varmt brød blødt.

JEG troede meningen med en pizza var at bunden skulle være sprød (læs NÆSTEN
sort).

Det er vel en smagssag, min kone, 2 af børnene + mig selv, spiser MEGET
pizza direkte fra ovnen, min midterste søn spiser en enkelt slice eller to,
men 1 time efter spisetid kører mikrobølgeovnen ca. hver ½ time.

Med andre ord: HAN foretrækker opvarmet, svampet, blød pizza - lidt ligesom
de der ALTID får leveret og aldrig har smagt friksbagt pizza TROR den skal
smage.

For at gentage mig selv: Det er vel en smagssag.

Hvorfor mon bagerjomfruen IKKE lukker posen med de friske varme rundstykker,
fordi de skal blive ved med at være sprøde og lækre.

--
venligst
Ralph

Fra : Morten

Dato : 25-04-05 23:49

> Ikke forstået, ja bunden bliver blød når man får pizza leveret derhjemme,
> dvs. pizza er varm, lukket inde i en papkasse i min. 10 minutter, så
bliver
> alt varmt brød blødt.

En faktor jeg ikke havde overvejet.

> JEG troede meningen med en pizza var at bunden skulle være sprød (læs
NÆSTEN
> sort).

Det må den også godt være - men jeg synes dem jeg laver bliver hårde/tørre
og ikke bare sprøde ...

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 26-04-05 18:27

Jeg lader altid ovnen varme 10-15 minutter med bagestenen.
Vores ovn kan kun klare 235° ved almindelig varme, men 275°med gril.
Resultatet bliver rigtig godt med gril. Bunden bliver tilpas sprød og
overfladen tilpas med branket overflade og en sprød brødkant.
Vi bager altid flere pizza og tiden mellem hver pizza´s tilberdning passer
med stenen igen bliver varmet op.

Jeg kan roligt anbefale bogen La Pizza, som er spækket med historier fra
Napoli, ingredienser og opskrifter.
Henrik