Hvor kan jeg købe en gryde på 40 til 60 li~
Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 20-04-05 19:57

Hvor kan jeg købe en kæmpe gryde på 40 eller 60 liter (gerne brugt)
helst med en diameter på ca. 40 cm, så den passer på mit gasblus
jeg skal bruge den til øl brygning.

Jens

Fra : Henrik J. Nielsen

Dato : 20-04-05 20:18

Hej Jens,

Blev selv lidt nysgerrig

En Google-søgning på "stor gryde" gav bl.a. dette link:
http://www.haandbryg.dk/index.html

Der fandt jeg så et link til dette site:
http://www.hwl.dk/Default.asp?ID=184&M=Shop&PID=310&ProductID=49885

Og den gryde må da siges at være stor

Mange hilsner,
Henrik

"Jens S. Rasmussen" <J1S@Elbaekhus.dk(lav tallet om til ord)> skrev i en
meddelelse news:4266a5ec$0$181$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Max

Dato : 20-04-05 20:22

Hej Jens

> Hvor kan jeg købe en kæmpe gryde på 40 eller 60 liter (gerne brugt)
> helst med en diameter på ca. 40 cm, så den passer på mit gasblus
> jeg skal bruge den til øl brygning.

BP Gas forhandler en 70 liter gruekedel med indbygget gasblus og
tappehane, den har varenummer 19960, tror den ville kunne opfylde
dine behov hvis du kan finde en til en rimelig pris.

Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 20-04-05 20:21

Hejsa
Jens S. Rasmussen wrote:
> Hvor kan jeg købe en kæmpe gryde på 40 eller 60 liter (gerne brugt)
> helst med en diameter på ca. 40 cm, så den passer på mit gasblus
> jeg skal bruge den til øl brygning.

Nu skriver du ikke hvor i landet du bor, men jeg har i Bazar Vest ved Århus
set _meget_ store gryder, om de er 40 liter eller mere, ved jeg ikke, men de
er da i hvert fald nogle gange større end min 10 liters.
Har selv på et tidspunkt tænkt på at skulle have en enkelt, da jeg kom på
ideen at brygge øl, men det blev ikke til noget (endnu?)

Mvh Hauge

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 21-04-05 14:14

Jeg har selv været ude at kigge jeg må sige at en gruekedel er virkelig
en god ide.
men jeg har et udmærket gas blus til to gryder på 30 L hver, men min ide var
at under mæskningen fylder malten jo også en del, så for at lave 25 L skal
jeg mindst bruge en gryde på 40 L (fordi malten fylder 7Kg~12 L når det
bliver kogt)
jeg har set at man kan få ret store gryder i tyskland til ca. 700 til 1000
kr.
så det bliver det nok til

Jens

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 21-04-05 16:56

Jens S. Rasmussen wrote:
> [...]
> jeg mindst bruge en gryde på 40 L (fordi malten fylder 7Kg~12 L når det

Du kan da sagtens brygge 25 L. øl med en 25 L gryde til at mæske i og en
30 L. gryde til at koge i..

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 22-04-05 08:15

Det er bare svært at få vægtfylden op på 1,070, hvis man skal tilsætte vand
bagefter man har mæsket, ( for at lave boch ) uden at bruge maltekstrat

Jens

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 22-04-05 09:59

Du kan se her
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=BoerkopBryg%20No1

Jens

"Jens S. Rasmussen" <J1S@Elbaekhus.dk(lav tallet om til ord)> skrev i en
meddelelse news:4268a453$0$181$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 22-04-05 10:25

Jens S. Rasmussen wrote:
> Det er bare svært at få vægtfylden op på 1,070, hvis man skal tilsætte vand
> bagefter man har mæsket, ( for at lave boch ) uden at bruge maltekstrat

A hva ?

hvis du tager 8 kg malt og mæsker det i 17 liter vand, så er din totale
volume malt + vand ca. 22,5 L. Det kan der jo godt være i en 25 liter gryde.

Efter mæskningen recirkulere du indtil urten der klar, og derefter
eftergyder du med vand indtil du har opsamlet omkring 28 liter sød urt i
din 30 liters gryde. Når din urt har kogt i en time med humle, er der
sikkert kogt en 4-5 liter af din urt, så du ender med 23 - 24 liter i
din gærspand, (måske mister du også 1-2 liter i trub og humle), så kan
du jo bare fylde efter med koldt vand.
Hvis du bare har et nogenlunde filter og et nogenlunde "krush" af din
malt, skulle din effektivitet ligge på 70-75 %. og så vil du få en urt
på omkring de 1.070.

Men hvis din effektivitet er omkring de 50-60 % som jeg kan se du har i
din opskrift så kan jeg godt forstå at du ikke kan lave en 1.070 bock.

Jeg vil erkende at en 8kg malt er ved at være grænsen for hvad man kan
mæske i en 25 liter gryde.

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 23-04-05 07:40

Jeg var til konfirmation igår, oppe på randers egnen ved min fasters unge.
og ude i den ene gårdlænge stod der sørme en gasgruekedel som jeg måtte tage
med hjem.
nu skal den bare fixes lidt så er den fin til øl brygning.
jeg tror at der var noget galt med den ene malt, jeg mæskede med. det var
lige som om at det ikke var maltet ordenligt, så jeg ikke kunne få noget
sukker ud af det.
men jeg skal prøve igen imorgen med noget frisk malt så må jeg se om det
bliver bedere.

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 21-04-05 15:47

> [...]
> Hvor kan jeg købe en kæmpe gryde på 40 eller 60 liter (gerne brugt)
> helst med en diameter på ca. 40 cm, så den passer på mit gasblus

Det med gryden ved jeg intet om, men vil da lige opfordre dig til at dele
dine erfaringer, ud i ølbryggen's kunst

Hvilken kornsort vil du bruge hvede eller byg ?

mvh tp

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 21-04-05 17:03

Tonny Poulsen wrote:

> Det med gryden ved jeg intet om, men vil da lige opfordre dig til at dele
> dine erfaringer, ud i ølbryggen's kunst

Hvis du leder om erfaringer udi hjemmebrygning af øl, skulle du kigge
forbi haandbryg.dk især brygforum's arkiver her
http://haandbryg.dk/pipermail/brygforum/

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 21-04-05 17:50

> forbi haandbryg.dk især brygforum's arkiver her
> http://haandbryg.dk/pipermail/brygforum/

Takker mange gange, mvh tp

Fra : Søren

Dato : 22-04-05 10:54

> [...]
> Hvor kan jeg købe en kæmpe gryde på 40 eller 60 liter (gerne brugt)
> helst med en diameter på ca. 40 cm, så den passer på mit gasblus

Hvor har du fået fat i et gasblus?

Søren

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 23-04-05 07:28

Jeg har købt det ved www.brygladen.dk
for ca. 350 kr. til en gryde på en diameter 40cm så det er en ordenlig
mother fucker

Jens