Opskrift søges (kalvesteg) eller tilrettes~
Fra : Thomas

Dato : 19-04-05 08:57

Hej NG

Jeg har i bokstavstavligste forstand arvet en kalvesteg jeg skal have
tilberedt i morgen. Jeg har taget den frem fra fryseren nu så den kan optå
over et døgn i køleskabet.

Den eneste oplysning der står på pakken, er det er en kalvesteg af yderlår
der vejer 1,5 kg og så er den snøret kan jeg se.

Da jeg ikke synes at hverken mine egne kogebøger eller nettet vrimler med
forslag, vil jeg lige høre jeres mening

Min foreløbige plan:
Jeg vil brune den i en gryde, svitse løg, baconstykker og champignion sammen
med. Herefter vil jeg hælde boulion i og lade den simre i et par timer
(troede jeg, da jeg så læste et sted på nettet at kalvesteg endelig ikke
måtte for for meget, havde ellers læst noget med 2-3 timer i en anden
opskrift) Problemet er lidt at jeg aldrig har rodet med kalvekød før og
ikke aner hvad de forskellige stykker kaldes eller om det er ligemeget.
(jeg synes ellers at supermarkederne er flinke til at skrive forslag og
stegetider på deres pakker, men selvfølgelig er det ikke gjort her)

Jeg er ikke i tvivl om at min grydesovs bliver en vinder , men da det er til
gæster er det utroligt vigtigt at kødet bliver mørt og helst ikke tørt.

Tilbehør (hvis det har nogen interesse) Hasselbackkartofler, perleløg og
bønner

Mvh

Thomas

Fra : Astrid Lund

Dato : 19-04-05 21:07

On Tue, 19 Apr 2005 09:56:54 +0200, "Thomas"
<bambanosFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>Hej NG
>
>Jeg har i bokstavstavligste forstand arvet en kalvesteg jeg skal have
>tilberedt i morgen. Jeg har taget den frem fra fryseren nu så den kan optå
>over et døgn i køleskabet.

Jeg har gjort som så:

Gni den inn med salt og pepper, den skal helst stå 2 døgn inngnidd med
krydder mens den tiner i kjøleskap.

Så setter du den inn i 200 grader varm ovn (vanlig varme) til den er
brun, ca. 20 min. Sjekk ofte, den skal ikke bli brent. Du skal ha litt
vann i langpanna når du setter den inn, samt smør i bunnen, over og
rundt steken. (Kalv er meget magert kjøtt, og blir lett tørt).

Etter at den er brun, spe med varm væske, ca. 1 liter vann. Nå skal du
øse steken hvert 15. min., ca. 3 ganger hver gang. Sett ovnen ned til
150 grader når den er brun. Husk å øse. Den skal vise 77 grader inni
når den er ferdig.

Ta den ut, pakk den inn i aluminiumsfolie (er det ikke staniol det
heter på dansk?) og "glem" hele steken. Den kan godt ligge ca 45 min,
dette gjør den saftig og god.

Sjyen lager du saus av, noen skiver brun geitost, salt, pepper og hva
du måtte ønske. Av grønnsaker ville jeg hatt bakt løk, rosenkål,
gulrøtter og broccoli.

God middag, og lykke til

Astrid