IS: erstatte fløde med Yoghurt?
Fra : Laskedyret

Dato : 17-04-05 12:31

Nå min kæreste syntes jeg skal spolere min ellers super lækre lime-kokos is
med at skære ned på kalorierne. Jeg vil nu hellere cykle 100 km og så æde
den, men kvinder på slankekur kan være ubehagelige

Kan jeg erstatte fløden med neutral yoghurt og hvis ja hvordan så med
forholdene er det bare lige over eller hvad - andre tips til at slække på
kalorier.

Der er jo også en del sukker i - kan jeg gøre noget ved det - evt. med
kunsigt sødemiddel - av for satan det gjorde ondt bare at skrive det.

Tak for hjælpen

Jesper

Fra : Heidi

Dato : 17-04-05 17:45

Laskedyret wrote:
> Nå min kæreste syntes jeg skal spolere min ellers super lækre
> lime-kokos is med at skære ned på kalorierne.

Jeg har ingen råd mht. at skifte fløden ud med noget andet, men kunne da
godt tænke mig opskriften på din is, når den nu er så lækker

--
Heidi

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 18-04-05 00:17

On Sun, 17 Apr 2005 13:30:32 +0200, "Laskedyret"
<laskedyret@hotmail.com> wrote:

>Nå min kæreste syntes jeg skal spolere min ellers super lækre lime-kokos is
>med at skære ned på kalorierne. Jeg vil nu hellere cykle 100 km og så æde
>den, men kvinder på slankekur kan være ubehagelige

Sig til hende at hun kan løbe bagefter cyklen de 100 km. Det skal nok
hjælpe på slankekuren - og inden I er nået halvvejs trænger hun
sikkert mere til hjertemassage end lime-kokosis (så har du også isen
for dig selv

>Kan jeg erstatte fløden med neutral yoghurt og hvis ja hvordan så med
>forholdene er det bare lige over eller hvad - andre tips til at slække på
>kalorier.

Ikke umiddelbart, både smag og konsistens ændrer sig. Frozen yoghurt
er jo et kendt fænomen, men opskriften er anderledes, f.eks. er der
normalt ikke æggeblommer men æggehvider i. Du bliver nødt til at
eksperimentere lidt, også med sukkermængden, da yoghurt er noget
syrligere end fløde/æg i det.

En anden mulighed er at erstatte fløden helt eller delvist med sødmælk
ligesom italienerne gør i udstrakt grad. Det vil nok komme nærmere din
egen opskrift.

>Der er jo også en del sukker i - kan jeg gøre noget ved det - evt. med
>kunsigt sødemiddel - av for satan det gjorde ondt bare at skrive det.

Det tror jeg kommer til at ødelægge smagen - jeg er i hvert fald endnu
ikke stødt på det kunstige sødemiddel, som ikke smager igennem på
negativ vis. Så hellere lade være med at spise is.

God appetit!

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-04-05 09:33

jubija@yahoo.dk skrev:

> Det tror jeg kommer til at ødelægge smagen - jeg er i hvert
> fald endnu ikke stødt på det kunstige sødemiddel, som ikke
> smager igennem på negativ vis.

Acesulfamkalium-baserede bulk-sødemidler (fx Perfect Fit) smager lissom
sukker. Til gengæld vil de, pga. bulk-midlet, nok ikke være særlig vel-
egnede til is.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Q

Dato : 18-04-05 11:24

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Acesulfamkalium-baserede bulk-sødemidler (fx Perfect Fit) smager lissom
> sukker. Til gengæld vil de, pga. bulk-midlet, nok ikke være særlig vel-
> egnede til is.

Du er da lige netop nødt til at tilsætte en bulking agent for at holde styr
på konsistensen, ellers kommer der til at mangle en del tørstof, som spiller
en rolle for konsistensen..

/peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-04-05 14:02

Q skrev:

> Du er da lige netop nødt til at tilsætte en bulking agent for at
> holde styr på konsistensen, ellers kommer der til at mangle en del
> tørstof, som spiller en rolle for konsistensen..

Det bulk-middel der er i Perfect Fit (eller Atwel el.lign.) er ikke
velegnet til isfremstilling; det klumper alt for let sammen til nogle
hårde klumper når det kommer i kontakt med væde.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 18-04-05 14:22

[Klaus Alexander Seistrup | Mon, 18 Apr 2005 13:01:57 +0000 (UTC)]

>Det bulk-middel der er i Perfect Fit (eller Atwel el.lign.) er ikke
>velegnet til isfremstilling; det klumper alt for let sammen til nogle
>hårde klumper når det kommer i kontakt med væde.

Det kommer helt an på blandingsforholdene - pisker du ihærtigt mens du
forsigtigt drysser Atwell i massen, bliver den crenmet og lækker :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-04-05 16:18

René Hjorth skrev:

> Det kommer helt an på blandingsforholdene - pisker du ihærtigt mens du
> forsigtigt drysser Atwell i massen, bliver den crenmet og lækker :)

Ja, det er rigtigt - det er osse derfor jeg skrev "alt for let". Det kan
godt lade sig gøre at få et godt resultat, jeg synes bare at det for let
bli'r for klumpet. Jeg var begejstret for Perfect Fit (o.lign.) i starten
pga. den gode smag, men jeg er holdt helt op med at bruge det igen.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 18-04-05 14:02

[Klaus Alexander Seistrup | Mon, 18 Apr 2005 08:33:27 +0000 (UTC)]

>Acesulfamkalium-baserede bulk-sødemidler (fx Perfect Fit) smager lissom
>sukker. Til gengæld vil de, pga. bulk-midlet, nok ikke være særlig vel-
>egnede til is.

Well, lige præcis den polydextrose der primært anvendes i Atwell og Perfect
Fit er faktisk ret velegnet til at erstatte sukkeret i lige præcis is :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Sune Vuorela

Dato : 18-04-05 15:34

On 2005-04-18, Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:
> Acesulfamkalium-baserede bulk-sødemidler (fx Perfect Fit) smager lissom
> sukker. Til gengæld vil de, pga. bulk-midlet, nok ikke være særlig vel-
> egnede til is.

Jeg har generelt rigtig gode erfaringer med at lave is med atwell som
sødemiddel - også med perfect fit.

--
Sune

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-04-05 16:19

Sune Vuorela skrev:

> Jeg har generelt rigtig gode erfaringer med at lave is med atwell
> som sødemiddel - også med perfect fit.

Godt for dig - jeg holder mig væk fra dem.

Fra : Q

Dato : 18-04-05 11:42

"Laskedyret" <laskedyret@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> med at skære ned på kalorierne. Jeg vil nu hellere cykle 100 km og så æde
> den, men kvinder på slankekur kan være ubehagelige

Bare hold en passende sikkerhedsafstand, eller send hende på kurophold, så
du selv slipper

> Kan jeg erstatte fløden med neutral yoghurt og hvis ja hvordan så med
> forholdene er det bare lige over eller hvad - andre tips til at slække på
> kalorier.

Du kan i princippet erstatte fløden med hvad som helst, men vær opmærksom på
at fedtet fra fløden har en stor indvirkning på konsistensen, både mht.
luftindblanding og hvor blød isen er direkte fra fryseren...

Du skal nok også regne med at øge luft-indblandingen, så isen på den måde
bliver blødere..

> Der er jo også en del sukker i - kan jeg gøre noget ved det - evt. med
> kunsigt sødemiddel - av for satan det gjorde ondt bare at skrive det.

Føj! Du burde kunne erstatte sukkeret med noget kunstigt sødemiddel,
men bemærk at du skal bruge noget fyldstof..

Eks:
Opskriften siger: 1000g sukker

Du vil erstatte med Saccharin, som søder ca. 500 gange kraftigere end alm.
sukker.. Altså skal du bruge

2 g Saccharin
Men hov: Der mangler tørstof for at konsistensen bliver rigtig!..

Altså tilsætter du 998 gram smagsløst, energiløst tørstof..

Man kunne i princippet bruge sand, men det knaser nok for meget

Hvis det var mig ville jeg starte med at overtale "hende med kagerullen" til
at holde snitterne fra din is!..

Alternativt skal du nok overveje kun at ændre på een faktor ad gangen..

/peter

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 18-04-05 14:00

[Laskedyret | Sun, 17 Apr 2005 13:30:32 +0200]

>Der er jo også en del sukker i - kan jeg gøre noget ved det - evt. med
>kunsigt sødemiddel - av for satan det gjorde ondt bare at skrive det.

Jeg ville nok beholde fløden - men hvis det er meget piskefløde, kan man
måske erstatte 1/3 af den med yoghurt naturel eller måske endnu bedre: en
god tykmælk.

Først og fremmest ville jeg dog erstatte sukkeret, eller en stor del af
sukkeret, med et godt sødemiddel der virker til is - f.eks. Atwell (eller
Perfect Fit).

Det er dog hvad jeg ville gøre.

Sukkerfri flødeis smager trods alt bedre end fedtfri "flødeis" :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Laskedyret

Dato : 18-04-05 14:19

Tak for hjælpen alle sammen - jeg har sagt at hun må droppe sit pjat og æde
den eller lade være.

Jeg scanner lige opskriften og smider den i dk.bineaer

Fra : Heidi

Dato : 18-04-05 20:55

Laskedyret wrote:
> Jeg scanner lige opskriften og smider den i dk.bineaer

Super - tak.

--
Heidi

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-04-05 20:33

> [...]

> Der er jo også en del sukker i - kan jeg gøre noget ved det - evt. med
> kunsigt sødemiddel - av for satan det gjorde ondt bare at skrive det.

Maa jeg bede om opskriften ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling