Hvis kartofler var blå
Fra : Bo Warming

Dato : 13-04-05 17:36

Vi smager med synet - men kun fordi vi ikke tænker klart

Hvis du er sulten og dampende kogte kartofler med god lugt står foran dig -
men er blå pga et uskadeligt smagløst farvestof som dit barn fejlagtigt
sprayede på, så bør du kunne abstrahere fra synsindtrykket og lade stivelse,
solanin og konsistens kærtegne dine smagsløg helt som hvis alt var normalt.

½ år efter skilsmisse begyndte jeg at trøstespise og fik kolon-divertikler
og gigt, men kun når jeg var i mit hjem. Når jeg besøgte mine forældre, og
mor kræstede op med krystalglas og årgangsvin, og min fars termoruder gav
nul træk så gigt smerter var mindre, så var de delvis psykosomatiske
sygdomssymptomer væk, helt og aldeles. Også hvis jeg forspiste mig. Ellers
giver kolon-udposningerne især smerter når maven er rigelig fuld..
Jeg tror der er megen sundhed i at gøre sig bevidst, at vinen smager lige så
godt af plastikbæger som af vinglas.
Man kan godt alligevel nyde med alle sanser den elegant serverede vin.

Jeg hader at drikke øl af tekrus, (også hvis det har indre overflade, så det
ikke skaber bobler.)
En bred kant gør indhældning i munden upræcis - eller noget i den stil. Her
er jeg lidt hysterisk - pinligt!.
Fordi jeg kan lide den skarpe kant mod læberne, er engangs-plastbægere
faktisk bedre til al vin, incl de dyreste, fine, tynde vinglas - FOR MIG.
Men afveksling fryder, og når gæster en sjælden gang besøger mit rodede
hjem, så føjer jeg æstetik til mad+drikke nydelsen og bruger glas med stil
osv - der også står tungt og stabilt på bordet, selvom det blæser.

At der er rande af indtørret vin og sodavand på mit yndlings-vinplastikglas
betyder intet. Patinaen hindrer ikke at nyde vinens klarhed og farve, og
giver ikke afsmag (hvordan skulle den også det - kun fiskeretter og fedt og
stærkt krydrede ting kan overføre smag fra forrige brug af servicet).

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 13-04-05 21:55

Bo Warming <bwng@bwng.dk> skrev:

>Jeg tror der er megen sundhed i at
>gøre sig bevidst, at vinen smager lige så
>godt af plastikbæger som af vinglas.
>Man kan godt alligevel nyde med alle
>sanser den elegant serverede vin.

Det er jo løgn! Du LYVER, når du skriver at vin smager lige så
godt af plastickrus. En vinoplevelse handler ikke kun om de
smagsstoffer, der rammer smagsløgene, men lige så meget om de
duftstoffer, der rammer lugtesansen. Og disse duftstoffer samles
bedst i et glas med den rigtige form, som desuden tillader at
slynge vinen.

Dine løgne må skyldes, at novicer som dig ikke forstår at få det
fulde udbytte af denne ædle drik. Men taler vi om papvine til
16,95 i Netto, er plastickrus sikkert udmærkede.

> [...]
>en sjælden gang besøger mit rodede
>hjem, så føjer jeg æstetik til
>mad+drikke nydelsen og bruger glas med stil

Hvad med at tætne vinduerne?

>At der er rande af indtørret vin og
> [...]

Nu lyver du igen! Selvfølgelig vil indtørret vin rumme
smagsstoffer, som overføres til vinen. Og skulle den tidligere vin
have nået et forældet stadie, vil den indtørrede vin rumme en
særdeles ubehagelig eddikeagtig smag. Hvis ikke du kan smage
dette, mener jeg ikke du bør ofre over 20 kr. pr. flaske, du
drikker. Eller bryg selv, det er billigere endnu.

Fra : Bo Warming

Dato : 14-04-05 07:27

"Jørn Ibsen (slet UFDA8)" <j-ibsen@UFDA8get2net.dk> wrote in message
> [...]
> fulde udbytte af denne ædle drik. Men taler vi om papvine til
> 16,95 i Netto, er plastickrus sikkert udmærkede.

Dyr amarone kan du heller ikke smage forskel på hvis mit beskidte plastglas
holdes til din mund og du har bind for øjnene
Duft har jeg diskuteret, men så meget bedre er insnusning ikke fra
cognacglas eller tilsvarende tulipanformede ølglas altså ikke
NB Løgn er bevidst misinformation. Måske jeg stadig har selvbedrag og
livsløgn, selvom jeg luger ud så godt jeg kan. Lad det komme an på en
prøve.Praktisk, fx ved møde på indre by restaurant.

> Hvad med at tætne vinduerne?

Jeg nævner bagatellen med træk der giver gigtsmerter (hvor du isoleret set
har ret) for at anskueliggøre SELVBEDRAGENES MANGFOLDIGHED og at en fjer
blir fem høns. Madsnobberi fungerer på den måde.Meget indgår i samlet
indtryk. Videnskabsmanden holder parametrene adskilt og ændrer kun en af dem
og konstaterer så - vupti -. det var selvbedrag. Reelt gorde glassets
klarhed ingen forskel for smag og duft mm

> [...]
> dette, mener jeg ikke du bør ofre over 20 kr. pr. flaske, du
> drikker. Eller bryg selv, det er billigere endnu.

Jeg har vundet væddemål på om kedelsten og andre grimme rande afgiver smag.
Det gør de ikke.
Men ring 35861000 og lad os arrangere væddemål. Er du til noget? Eller vil
du leve på illusion om at dine ritualer giver ægte lykke?

Fra : ThomasB

Dato : 14-04-05 09:48

> Vi smager med synet - men kun fordi vi ikke tænker klart

For det første så er blå kartofler helt almindelige, og kan købes mange
steder.

For det andet så har det ikke noget med at tænke klart at gøre, om man
smager med synet.

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-04-05 12:38

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> For det andet så har det ikke noget med at tænke klart at gøre, om man
> smager med synet.

For Bo Warming har det. Det må du da respektere?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Jørgen Hess

Dato : 14-04-05 17:45

> "ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> For Bo Warming har det. Det må du da respektere?

> [...]
Bo Warming har ALTID ret. Undtagen hvis du giver ham ret. Så vil han også
imødegå sine egne påstande.
mvh
Jørgen

Fra : Bo Warming

Dato : 15-04-05 03:18

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvapost.dk> wrote in message

> Bo Warming har ALTID ret. Undtagen hvis du giver ham ret. Så vil han også
> imødegå sine egne påstande.

"Respekt" bør ikke være basis, for at være åben for mit synspunkt.

Den naturvidenskabelige tænkemåde som gør Europa, Fjernøsten og USA dynamisk
er baseret på at man ikke roder alt sammen i een gryde, men prøver at
adskille faktorerne og tænke klart, TÆNKE ANALYTISK. Giv Gud hvad Guds er og
Kejseren hvad Kejserens er..

Idag tabte jeg 500 kr væddemål til min søn om hvorvidt man kan smage forskel
på AntonBerg og Aldis lybækker-marcipanbrød (som har meget mere mandel og
meget mindre abrikoskerner, men er billigere!. "Lindeberg" hedder de vist.)

Afskårne ens stykker, facitliste-seddel under hver. Ingen oplysning om
korrekt svar før 6 smagstest.

Han havde 4 rigtige - og jeg er egentlig enig med ham i, at der er et skønt
syntetisk pift ved de danske dyre.

Men når det ikke erhver gang, der afgøres sikkert, så er der IKKE MEGEN
GRUND til at vrænge af tysk, billig discount, vel?

Prøv at lade din hverdag være fuld af videnskabelige tests, der tilstræber
_nul sammenblanding af parametrene_.
Som når Steen i "Steen og Stoffer" skal slå æg ud i kop og lukker det ene
øje for at konstatere, hvor meget 3-D-syn, så er svækket, og selvfølgelig
rammer mors komfur i stedet for koppen ( til Stoffers begejstring.)

Prøv også at smage om hvor meget pålæg der skal på rugbrød med en grøn
mugplet for, at den ikke smages. En tynd skive salt kød - eller lidt
løgfedt - er ofte rigeligt

(Engang tog jeg krydderbolle fra køkkenet i mørke og tog en stor bid i mørke
mens jeg så TV - og den var virkelig grøn af mug. Et halvt år undgik jeg
krydderboller - men fobier kan man arbejde sig ud af, og det er kun mugne
jordnødder der har givet sygdom - pga aflatoxin og i ulande hvor folk er
sårbare pga sult)

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 18-04-05 21:23

Bo Warming <bwng@bwng.dk> skrev:

>Men når det ikke erhver gang, der
>afgøres sikkert, så er der IKKE MEGEN
>GRUND til at vrænge af tysk, billig
>discount, vel?

Nej - der er vist noget alvorligt galt med dine smagsløg. Den
tyske discountparciman har intet til fælles med kvalitetsvarer.

>Prøv at lade din hverdag være fuld af
>videnskabelige tests, der tilstræber
>_nul sammenblanding af parametrene_.

Det gør jeg allerede. Hidtil har jeg konstateret, at jeg ikke kan
smage forskel på Hof og Tuborg. I alle andre tilfælde er jeg ikke
blevet overrasket.

>Prøv også at smage om hvor meget pålæg
>der skal på rugbrød med en grøn
>mugplet for, at den ikke smages. En
>tynd skive salt kød - eller lidt
>løgfedt - er ofte rigeligt

Nu rabler det for dig.

>(Engang tog jeg krydderbolle fra
>køkkenet i mørke og tog en stor bid i mørke
> [...]

Hm. Mugpletterne har muligvis bredt sig til den grå muskel mellem
ørerne...

Fra : Bo Warming

Dato : 19-04-05 15:50

"Jørn Ibsen (slet TSN1F)" <j-ibsen@TSN1Fget2net.dk> wrote in message

> Nej - der er vist noget alvorligt galt med dine smagsløg. Den
> tyske discountparciman har intet til fælles med kvalitetsvarer.

Kik om kring og lad os se om du kan vinde væddemål. Der er meget mere mandel
i Linderberg som Aldi fører end i Anton Berg, der bruger surrogatmandler =
abrikoskerner.

> Nu rabler det for dig.

Det handler om dovenskab . Hvis en anelse grønt mug pådages på rugbrøddet
når man sidder med sin smurte mellemmand, kan man jo spytte ud , hvis grim
smag. Men ofte overdøves det helt af pålæg

> Hm. Mugpletterne har muligvis bredt sig til den grå muskel mellem
> ørerne...

Kun aflatoxin fra mug i jordnødder kan skade dit legeme, så vidt man ved. Og
det er kun sultende folk i ulande, der kun spiste affaldsjornødder, er er
blevet syge - måske især psykosomatisk

Luksus dyr spytter hindbær ud hvis de ser en orm (eller ½ orm). Men hvorfor
egentlig. Mange orme eller maddiker kan give dårlig smag, men fare = nul.