fluer i kryderurter ???
Fra : Finn Bindeballe

Dato : 12-04-05 10:11

hej alle....

jeg har nogle friske kryderurter staaende... men ofte er de fulde af
smaa fluer... kan man ikke slippe af med dem paa en eller anden maade
??? evt et slippe et 'rovdyr' løs paa dem ????

/F

Fra : Bo Warming

Dato : 12-04-05 13:59

"Finn Bindeballe" <postmaster@127.0.0.1> wrote in message
> [...]
> fluer... kan man ikke slippe af med dem paa en eller anden maade ??? evt

Læg det der er inficeret med levende et eller andet i fryser og næste dag er
det OK

det gælder også kød med spyfluemaddiker - de kan ikke smages hvis de er
under 10% af køddets vægt, og er de mere så steg hårdt og sæt krydderier
til - nul sundhedsfare.Af protein er de kommet og til protein bliver de

Fra : Davidsen

Dato : 12-04-05 14:33

"Finn Bindeballe" <postmaster@127.0.0.1> skrev i en meddelelse
> [...]
> fluer... kan man ikke slippe af med dem paa en eller anden maade ??? evt

Man kan jo starte med at skifte jord ved dem, og derefter sørge for at de
ikke overvandes.

Læste et sted at man kunne sætte et fed hvidløg ned ved siden af, hvilket
skulle holde fluerne væk. Prøvede det engang med en dusk basilikum, og det
virkede: Fluerne forsvandt, men det gjorde basilikummen desværre også. Om de
to ting havde noget med hindanden at gøre ved jeg ikke.
Til gengæld voksede hvidløget fint

Mvh
Davidsen

Fra : Bo Warming

Dato : 12-04-05 19:33

> [...]
> fluer... kan man ikke slippe af med dem paa en eller anden maade ??? evt

Du bor i Dyrevelfærds-Danmark
Du kan da ikke tro at du sådan sadistisk må pusse rovdyr på andre dyr

Indvandrere der afholder hundekampe får en lille pjatbøde, der næppe stopper
dem.
Men du er ikke et sådant priviligeret overmenneske.

1977 nys hjemkommet fra ulandene , kom jeg sammen med en pige der havde en
ozelot og en restaurant i Vordingborg og vi ville arrangere dyrekampe og jeg
søgte tilladelse hos justitsministeriet og fik besøg af en politimand, der
spurgte nysgerrigt og så fik jeg et brev om at det var helt klart ulovligt,
ligegyldigt hvordan.

Myreløver og snyltehveps er måske fritaget fra gladiatorkamp-forbud.
Snyltehveps er vist det eneste der bruges i drivhuse, og det er ikke særlig
effektivt

Fra : Emil

Dato : 12-04-05 19:39

On Tue, 12 Apr 2005 11:11:13 +0200, Finn Bindeballe wrote:

>jeg har nogle friske kryderurter staaende... men ofte er de fulde af
>smaa fluer... kan man ikke slippe af med dem paa en eller anden maade
>??? evt et slippe et 'rovdyr' løs paa dem ????

Du er nok bedre hjulpet med forklaringen
på deres livscyklus, så du kan gøre noget effektivt:

De lever fint i det fugtige klima ved potternes overflade hvor
der er masser af mikroskopiske næringsmidler (svampe, alger
m.v.), og de små fluer kommer fra alle steder (ingen glemt).

Du kommer *kun* af med dem ved at ødelægge deres livscyklus. Det
kan f.eks. være et lag grus/groft sand øverst i potten, så
overfladen er tør hele tiden. Barkflis kan også være en mulighed.

Simpelt, nemt, billigt, ugiftigt, indlysende logisk funktion,
meget effektivt - det virker hver eneste gang og i årevis.

m.v.h. Emil