Mørk og lys chokolade
Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 10-04-05 15:38

Jeg kan godt li' pålægschokolade på rugbrød, med banan ovenpå

Har på et tidspunkt læst, at mørk chokolade feder mindre end lys
chokolade - passer det egentligt, og hvorfor er det sådan?

Feder det meget mindre end lys chokolade, eller er det begrænset hvor
meget det drejer sig om? Ikke at jeg vil til at spise mig mæt i det,
eller noget!

Fra : Peter Westh

Dato : 10-04-05 20:16

"Thomas Mouritsen" <its@secret> skrev i en meddelelse
> Jeg kan godt li' pålægschokolade på rugbrød, med banan ovenpå
>
> Har på et tidspunkt læst, at mørk chokolade feder mindre end lys
> chokolade - passer det egentligt, og hvorfor er det sådan?

Her er ingen nævneværdig forskel i kalorieindhold:

Lys chokolade http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0038

Mørk chokolade http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0039

Det, der kan tale for at mørk chokolade er sundere, er at lys chokolade
indeholder ret store mængder mælkefedt. Fedtstoffet i cacaobønner skulle
være sundere, skønt også det er mættet fedt. Hvor meget det har på sig ved
jeg ikke.

> Feder det meget mindre end lys chokolade, eller er det begrænset hvor
> meget det drejer sig om? Ikke at jeg vil til at spise mig mæt i det, eller
> noget!

Spist som pålægschokolade er forskellen i hvert fald helt uden betydning.

MVH

Peter