Jeres bedste kogebog ?
Fra : Helle Hansen

Dato : 05-04-05 11:20

Hej,

Jeg har for gud ved hvilken gang pløjet mine kogebøger (papirform) igennem,
og synes at jeg trænger til lidt inspiration i form af en ny bog. Så var det
jeg tænkte at I måske kunne hjælpe.
I stedet for at remse op hvilke jeg i forvejen ejer, og af den vej få
inspiration, så vil jeg hellere høre hvilken kogebog der er netop jeres
favorit og gerne hvorfor.

pft,
Helle

PS: Jeg har googlet efter inspiration, og jeg bruger også online
opskriftsider, men der er nu noget særligt over en kogebog man sidder og
bladrer i

Fra : mcloud

Dato : 05-04-05 11:42

Hej Helle
Mine favoritter er selvfølgelig Jamie Oliver´s Samlede værker.
En anden favorit er Kogebogen fra Lindhardt og Ringhofs
eller Kokkebogen fra kokkefaget´s skole
mvh mcloud

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 05-04-05 12:49

Helle Hansen wrote:

> I stedet for at remse op hvilke jeg i forvejen ejer, og af den vej

> inspiration, så vil jeg hellere høre hvilken kogebog der er netop
jeres
> favorit og gerne hvorfor.

For mit vedkommende: Hvad som helst skrevet af Marcella Hazan. Hun
skriver om italiensk mad som om det var poesi. Deværre kan man i
bedste fald få hendes bøger på engelsk.

For min kones vedkommende: Hvad som helst skrevet af Camilla Plum. Den
kone kan godt nok også lave mad. Og hendes bøger kan man heldigvis
få på dansk

Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 14:32

"Helle Hansen" <hellesadrtilnyheder@XXhotmail.com> skrev i en meddelelse

> I stedet for at remse op hvilke jeg i forvejen ejer, og af den vej få
> inspiration, så vil jeg hellere høre hvilken kogebog der er netop jeres
> favorit og gerne hvorfor.

Mine to bøger om mad i middeladeren, inkl. opskrifter, er mine favoritter.

Tina

Fra : Erling Hansen

Dato : 05-04-05 17:56

"Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> wrote:

> Mine to bøger om mad i middeladeren, inkl. opskrifter, er mine favoritter.
>
> Tina

Den danske mad - Girly Skodshøj, 1956 - Nordens Bogforlag. 370 tætte
sider med svar og opskrifter på ALT - fra før slankedillen tog
herredømmet.
Erling

Fra : Lars Pedersen

Dato : 05-04-05 20:02

Helle Hansen wrote:

> [...]
> I stedet for at remse op hvilke jeg i forvejen ejer, og af den vej få
> inspiration, så vil jeg hellere høre hvilken kogebog der er netop jeres

"Basic Cooking", som jeg engang fandt på bogudsalg til næsten ingen penge.
Favorit fordi næsten alle de opskrifter fra den jeg har prøvet, er faldet i
min smag. (Jeg har vel efterhånden fået prøvet imellem 1/3 og 1/2 af bogen,
hvilket jeg forøvrigt heller ikke kan sige om andre bøger)

Fra : Peter Westh

Dato : 05-04-05 20:22

> [...]
> I stedet for at remse op hvilke jeg i forvejen ejer, og af den vej få
> inspiration, så vil jeg hellere høre hvilken kogebog der er netop jeres

Den, jeg p.t. hyppigst tager ned fra hylden er Nigella Lawsons "How to
at" - glem alt om hendes tv-udsendelser, opskrifterne i denne mursten er
flere sider lange og indeholder alskens inspirerende tips og sidespring. Den
er temmelig indforstået britisk, hvilket nok er forklaringen på at den ikke
er oversat.

Claudia Rodens bøger er også vidunderlige, jeg kan ikke beslutte mig om jeg
bedst kan lide "A new book of middle eastern food" eller "The book of jewish
food".

Som man vil se nærer jeg dyb mistro til kogebøger med billeder i.

/P

Fra : Birgitte

Dato : 06-04-05 17:22

Når alt andet kikser . så tyr jeg også til jamie Olivers samlede værker.
eller http://www.bbcfood.com/ og http://www.arla.dk/
Med venlig hilsen
Birgitte
www.ninaweb.dk/havedam

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 06-04-05 23:09

In article <42526635$0$73767$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
"Helle Hansen" <hellesadrtilnyheder@XXhotmail.com> wrote:

> [...]
> I stedet for at remse op hvilke jeg i forvejen ejer, og af den vej få
> inspiration, så vil jeg hellere høre hvilken kogebog der er netop jeres

Min yndlingskogebog, fik jeg fat i som teenager (reddede eksemplaret fra
at blive kasseret og brændt), da jeg stadig levede af mors mad. Den gang
var den bare sjov læsning. Da jeg så flyttede i kollegielejlighed og
skulle lære at lave mad var den en fantastisk inspiration. Bogen er _I
al beskedenhed_ af Mogens Lind. Den er gammel og bedaget på mange måder,
og det er ikke "stor kokkekunst" (men netop i al beskedenhed), men
grundholdningerne i den synes jeg er rigtig gode, og så er den som sagt
sjov og underholdende læsning i sig selv.

--
Lasse Hillerøe Petersen | "One thing, I have learned through these years,
------------------------+ Is that no man, should be stricken with fear.

Fra : Aksel.pe

Dato : 07-04-05 15:26

Lasse Hillerøe Petersen wrote:
> [...]

Jeg har ikke gennemset alle indlæg vedr. dette emne. Nu ved jeg ikke om
kogebog er det samme som opskrifter. I så fald se
flg.http://www.dk-kogebogen.dk/

Mvh.
Aksel

Fra : Mads Toftum

Dato : 07-04-05 07:32

On Tue, 5 Apr 2005 12:19:37 +0200, Helle Hansen
> [...]
> I stedet for at remse op hvilke jeg i forvejen ejer, og af den vej få
> inspiration, så vil jeg hellere høre hvilken kogebog der er netop jeres

Ud af en samling på omkring 200 er det svært at finde
en egentlig favorit og det skifter også en del med
humøret og hvor interessen er i en periode, men der er
et par jeg ofte vender tilbage til:

Jacques Pepin's Complete Techniques
Larousse Gastronomique
The Elements of Taste af Gray Kunz, Peter Kaminsky
The French Laundry Cookbook af Thomas Keller

vh

Mads Toftum
--
Speaking at ApacheCon 2005/EU - http://apachecon.com

Fra : Casper Kvan Clausen

Dato : 20-04-05 09:14

> [...]
>
> I stedet for at remse op hvilke jeg i forvejen ejer, og af den vej f?
> inspiration, s? vil jeg hellere h?re hvilken kogebog der er netop jeres

Rick Stein's Seafood - den bedste grundbog om fisk, jeg har set.

http://tinyurl.com/e4yzr

- Kvan.