Kan bacon være fedtfattig?
Fra : Morten

Dato : 31-03-05 17:03

Hej

Jeg prøver at spise noget mere salat for at tabe mig... men en af de ting
jeg virkelig godt kan lide i min salat er bacon, så hvis man kunne kombinere
det ville det jo være perfekt ... derfor spørger jeg:

Hvis nu man steger baconen så længe at den bliver helt spræd og knasende, og
derefter ligger den på noget køkkenrulle ... er stortset alt fedtet så ikke
væk? ... eller er det stadig usundt?

/Morten

Fra : Spangkuk

Dato : 31-03-05 18:17

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev

> [...]
> og
> derefter ligger den på noget køkkenrulle ... er stortset alt fedtet så

Du vil ha' reduceret fedtmængden væsentligt, men de frelste vil
nok stadig korse sig over fedtmængden, og du over kul-smagen.

Prøv istedet kalkunbacon, steg det som alm. bacon men brug
gerne lidt salt (nu korser de frelste sig vist igen)

Spang

Fra : as

Dato : 31-03-05 19:14

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og
> derefter ligger den på noget køkkenrulle ... er stortset alt fedtet så

I føtex kan man købe sprødstegt bacon, så du kan jo tage et kig på
varedeklarationen og se fedtprocenten!

Fra : Ralph

Dato : 31-03-05 22:56

"as" <nospam@spam.dk> skrev i en meddelelse
> I føtex kan man købe sprødstegt bacon, så du kan jo tage et kig på
> varedeklarationen og se fedtprocenten!

Du glemte det væsentlige PRISEN, har aldrig købt det, og har fortrængt
prisen, men det er vist tæt på 500 kr/kg. Hrmf.

--
venligst
Ralph

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 31-03-05 19:21

Morten wrote:

> [...]
> derefter ligger den på noget køkkenrulle ... er stortset alt fedtet så ikke

Du kan spare _hele_ _50%_ GÆT... Ved at spise 50% mindre....

- Et ofte overset råd i slanke-debatten.!

Mvh. Jørgen

Fra : Morten

Dato : 31-03-05 19:50

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa> skrev i en meddelelse

> - Et ofte overset råd i slanke-debatten.!

Muligvis fordi det ikke giver mening ... slankekur går ud på at spise mere,
men af det rigtige ...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-04-05 08:36

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa> wrote in message

> ting

> Du kan spare _hele_ _50%_ GÆT... Ved at spise 50% mindre....
>
> - Et ofte overset råd i slanke-debatten.!

Dårligt råd, det sætter forbrændingen ned og så er man lige vidt.
Man skal spise mere af ting som tager lang tid af forbrænde men er næsten
uden energi.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Peter Westh

Dato : 31-03-05 20:34

> [...]
> og
> derefter ligger den på noget køkkenrulle ... er stortset alt fedtet så

En søgning på http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/ afslører, at
stegt bacon indeholder omkring 40% fedt og 40% protein. Der smelter en masse
fedt af, men der fordamper også en masse vand, så baconen bliver
udsædvanligt energitæt. Jeg tror ikke du skal regne med at bacon nogensinde
bliver slankemad.

Til salater kan man få et okay resultat ved at bage parmaskinke eller
pancetta i ovnen til det er sprødt. Hvor meget fedt man egentlig sparer på
den måde ved jeg ikke. Det vigtigste er såmænd nok at baconen kun udgør et
krydderi i salaten, så det er noget andet du spiser dig mæt i.

/P

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 31-03-05 21:09

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fedt af, men der fordamper også en masse vand, så baconen bliver
> udsædvanligt energitæt. Jeg tror ikke du skal regne med at bacon

Hvor mange procent af kalorierne, der er fedt, er ikke afgørende for, om det
kan spises på en slankekur.
Skal man tabe sig, skal man spare på KALORIERNE.

At spiser et par skiver bacon ødelægger ikke slankekuren, hvis man bare ikke
får for mange kalorier totalt set.... dét er det altafgørende.

1 glas cola indeholder 0 gram fedt - og ca 100 kalorier.
25 gram bacon indeholder 10 gram - og ca 100 kalorier

Og det er ét fedt, om man drikker det ene eller spiser det andet.

Er man på Atkins slankekur, så ER bacon faktisk tilladt. Det er den
fedtfattige cola derimod slet ikke.

Mvh. Lisbeth

Fra : Emil

Dato : 31-03-05 20:46

On Thu, 31 Mar 2005 18:03:00 +0200, Morten wrote:

>Hvis nu man steger baconen så længe at den bliver helt spræd og knasende, og
>derefter ligger den på noget køkkenrulle ... er stortset alt fedtet så ikke
>væk? ... eller er det stadig usundt?

Nej og ja; men det hjælper noget.

Den bedste metode til at reducere fedtindtaget ved stegt bacon
er, at stege det i en microovn. Hvert stykke skal omvikles med et
par stykker køkkenrulle til at opsuge fedtet.

Kunsten består i, at overvåge stegningen, som tager få minutter i
alt (for 150 gram). Når køkkenrullepapiret er fugtigt/fedtet
skiftes det. Kontroller efter 60 sek, herefter hver 30. sek.

Når baconen er lysebrun, er det meste fedt suget ud i papiret,
som der bruges rigeligt af.

Resultatet bliver meget lækkert, meget sprødt og meget
fedtfattigt. Prøv at veje baconen før og efter. Selv hvis hele
vægten (efter stegningen) skulle være fedt, er der ikke mange
gram tilbage.

m.v.h. Emil

Fra : ThomasB

Dato : 03-04-05 17:52

> [...]

> og
> derefter ligger den på noget køkkenrulle ... er stortset alt fedtet så

For at gøre en salat mere lækker - uden bacon - kan man lade være med at
afdryppe salaten så meget, så den er let våd, og så skære salaten i meget
tynde strimler - så kan selv den mest salatkræsne mand være med :)

Fra : Peter Jespersen

Dato : 11-04-05 16:44

> [...]

>derefter ligger den på noget køkkenrulle ... er stortset alt fedtet så ikke

Prøv kalkunbacon eller eksport bacon istedet

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
I'm mooning you now, you just can't see me.