Moms, registrering under 20000 kr. etc.
Fra : Fætter Højben

Dato : 30-05-01 15:37

Jeg har nogle produkter jeg gerne vil sælge. Både til butikker og til kunder
hvor jeg selv er detail-ledet.

Men hvordan er det med skat etc.?

Hvis jeg nu sælger for under 20000 om året, kan jeg så sælge hvad jeg har
lyst til uden at sige noget til nogen myndigheder eller hvordan?

Kan jeg lovligt sælge noget hvis jeg ikke arrangerer noget med
myndighederne, eller kan jeg nøjes med at skrive det på min personlige
selvangivelse?

Fra : Jacob Møller

Dato : 30-05-01 19:30

"Fætter Højben" <lksddjrfslasdkrj@iasasdasd.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kan jeg lovligt sælge noget hvis jeg ikke arrangerer noget med
> myndighederne, eller kan jeg nøjes med at skrive det på min personlige

Ved salg under kr. 20.000,- årligt regnes det som en "hobby" virksomhed og
det er derfor ikke nødvendigt at være momsregistreret. Du skal stadig opgive
det indtjente beløb på din selvangivelse. Dine fakturaer skal indeholde dit
cpr-nummer og priserne skal være uden moms.

Med venlig hilsen,
Jacob Møller

Fra : Fætter Højben

Dato : 30-05-01 19:42

"Jacob Møller" <jacob@jvector.dk> wrote in message

> [...]
dit
> cpr-nummer og priserne skal være uden moms.

OK. Så jeg kan også sælge ting til private uden moms? Og således i
princippet indkassere det der normalt skulle være moms i fortjeneste?

Så det eneste jeg skal betale til Told & Skat er skat af fortjenesten som om
den var normal indkomst?

Gælder de 20000 for mig som person. Ellers kunne jeg jo starte en masse
virksomheder der tjente under 20000?

Hvis jeg på et tidspunkt finder ud af at jeg kommer til at tjene mere en
20K, så kan jeg bare registrere mig?

Fra : Knud Berggreen

Dato : 02-06-01 10:12

In <9f3et3$2d$1@sunsite.dk>, on 05/30/2001
at 08:41 PM, "Fætter Højben" <lksddjrfslasdkrj@iasasdasd.dk> said:

>"Jacob Møller" <jacob@jvector.dk> wrote in message

>OK. Så jeg kan også sælge ting til private uden moms? Og således i
>princippet indkassere det der normalt skulle være moms i fortjeneste?

Du har en salgspris, og det er det! Du må ikke angive at det er inklusiv
moms. Hvis du overhovedet benytter ordet moms så skal det være for at
angive at salget på den nævnte faktura ikke er momspligtig.

>Så det eneste jeg skal betale til Told & Skat er skat af fortjenesten som
>om den var normal indkomst?

Du skal lave et normalt regnskab. Kost fortalt: Indtægter minus udgifter =
skattepligtigt overskud. Som hobbyvirksomhed kan du så vidt jeg ved ikke
få fradrag for underskud.

>Gælder de 20000 for mig som person. Ellers kunne jeg jo starte en masse
>virksomheder der tjente under 20000?

Det er for dig som person og dine personligt ejede virksomheder undet et.

>Hvis jeg på et tidspunkt finder ud af at jeg kommer til at tjene mere en
>20K, så kan jeg bare registrere mig?

Ikke tjene, men omsætte! Det er en væsentlig forskel.

Salg 25000 - Udgift 22000 = fortjeneste 3000. Virksomheden er momspligtig.
Salg 19000 - Udgift 16000 = fortjeneste 3000. Virksomheden er ikke
momspligtig.

Du skal være opmærksom på, at det ofte kan svare sig at blive frivilligt
momsregistreret selv om man ikke opnår en omsætning på 20000. Forskellen
mellem indgående moms og udgående moms bliver refunderet med 100% men hvis
du ikke er momsregistreret så får du kun den skattemæssige fordel. Desuden
kan det være et krav både fra erhvervskunder og fra leverandører.

/Knud

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 02-06-01 23:30

Nemlig Knud! - Og man må ikke på forhånd vide, at man nok vil komme op over
grænsen, for så skal man lade sig registrere jf. loven - hvordan man så
finder ud af det ;)

Mvh. Jørgen Madsen

Fra : Fætter Højben

Dato : 03-06-01 15:31

snip

> Ikke tjene, men omsætte! Det er en væsentlig forskel.

OK. Det var godt at du satte det på plads.

> [...]
> du ikke er momsregistreret så får du kun den skattemæssige fordel. Desuden
> kan det være et krav både fra erhvervskunder og fra leverandører.

Jeg kunne nok godt tænke mig at registrere mig. Jeg er ikke sikker på at
omsætte for over 20.000 i dette år. Det er bare fordi jeg gerne vil starte
hurtigt. Og så kan jeg registrere mig senere hen.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 03-06-01 20:26

"Fætter Højben" skrev:
> Jeg kunne nok godt tænke mig at registrere mig. Jeg er ikke sikker på at
> omsætte for over 20.000 i dette år. Det er bare fordi jeg gerne vil starte
> hurtigt. Og så kan jeg registrere mig senere hen.

Du skal blot være opmærksom på at hvis du bliver momsregistreret og din
omsætning ikke overstiger 20.000 kr. er din momsregistrering bindende i 2
år, dvs. du kan ikke afmelde din momsregistrering bare fordi din omsætning
er lavere end 20.000/årligt.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Da jeg ved udarbejdelsen af dette svar kun har haft adgang til begrænsede
oplysninger og ikke har kendskab til de sammenhænge besvarelsen indgår i,

Fra : Erik G Christensen

Dato : 04-06-01 00:13

Kenn Gerdes wrote:

> [...]

Tja, det ligner ren salg af konsulentydelser, for skal du
købe noget til videre salg, har du kun momsfradrag -efter- din
registrering, så'en grundlæggende, og de fleste køber noget
til videresalg, -før det er solgt.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Fætter Højben

Dato : 06-06-01 14:28

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> Tja, det ligner ren salg af konsulentydelser, for skal du
> købe noget til videre salg, har du kun momsfradrag -efter- din
> registrering, så'en grundlæggende, og de fleste køber noget
> til videresalg, -før det er solgt.

KLIP

Kan jeg ikke sælge nogle produkter, som jeg sådan set sælger videre for en
anden. Jeg giver ham først penge senere - når varerne er solgt.

Men det er nok rigtig nok. Det er en god ide. Jeg må nok registrere mig, når
jeg får tid. Jeg håber de kan hjælpe mig hos Told & Skat, da formularen ser
lidt kryptisk ud nogle steder.

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 06-06-01 21:47

Told og skat - når det drejer som om hjælp - er meget venlige og hurtigt
finder de en person som er vidende om netop det man spørger om, og oftest
meget hjælpsomme. De får i øvrigt også et flot skudsmål fra forespørgsler i
test i erhvervslivet modsat mange lokale skattevæsener.

Men læg mærke til det - jo dygtigere modparten er, jo mere sagligt bliver du
behandlet, for vedkommende behøver ikke, at komme med usaglige forklaringer
eller henvisninger, "og hviler mere i sig selv" - for man behøver ikke at
bevise, at man er god, når man bare selv ved, at man er det.

Mvh. Jørgen Elsted Madsen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 04-06-01 08:21

In <9fe301$1vua$1@news.cybercity.dk>, on 06/03/2001
at 09:26 PM, "Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> said:

> [...]
>omsætning ikke overstiger 20.000 kr. er din momsregistrering bindende i 2
>år, dvs. du kan ikke afmelde din momsregistrering bare fordi din

Men hvis man driver en seriøs virksomhed - om det så er hobby eller ej
(hobby kan godt være seriøst) - så er der som regel stadig mange fordele
ved at være momsregistreret.

/Knud

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 06-06-01 00:43

Ja, medmindre det er salg til private, eller beboelsesejendomme, læger,
skoler osv. (ej momsreg.) så er det kun en fordel.

Mhv. Jørgen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 04-06-01 08:19

In <9fdhm0$f97$1@sunsite.dk>, on 06/03/2001
at 04:30 PM, "Fætter Højben" <lksddjrfslasdkrj@iasasdasd.dk> said:

>Jeg kunne nok godt tænke mig at registrere mig. Jeg er ikke sikker på at
>omsætte for over 20.000 i dette år. Det er bare fordi jeg gerne vil
>starte hurtigt. Og så kan jeg registrere mig senere hen.

Det er jo synd hvis du får købt en hel masse under etableringen og så ikke
kan få refunderet momsen fordi du havde så travlt med at starte og ikke få
det administrative på plads først.

Husk på, at det ikke koster noget at registrere en personligt ejet
virksomhed.

/Knud