Roastbeef
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 23-03-05 15:28

Hej venner -

Jeg har købt en roastbeef (ca. 1 kg.) som skal nydes i aften.

På emballagen står anført at man skal koge klumpen og derfter brune den i en
stegegryde.

Kan man det? Har I gode erfaringer med denne fremgangsmåde? Hvad laver man
sauce af?

Tak for hjælpen!

- Jensby

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 23-03-05 15:45

Jan Bang Jensby wrote:

> På emballagen står anført at man skal koge klumpen og derfter brune
> den i en stegegryde.

Ja, det er den traditionelle måde at lave det på.

> Kan man det? Har I gode erfaringer med denne fremgangsmåde? Hvad
> laver man sauce af?

En rødvinssauce eller en sennepsovs smager godt til. Brug noget af
kogevandet og skyen.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Hauge

Dato : 23-03-05 16:26

Hej
Kevin Edelvang wrote:

> Ja, det er den traditionelle måde at lave det på.

Er det ikke det omvendte, der er normalt?

/Hauge

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 24-03-05 01:07

Hauge wrote:

> Er det ikke det omvendte, der er normalt?

Nej, man koger den egentlig fordi, den bliver bedst på den måde. Bruningen
tjener primært til at fjerne den forfærdelige farve og at give lidt
"skorpe".

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Emil

Dato : 24-03-05 23:34

On Thu, 24 Mar 2005 01:06:51 +0100, Kevin Edelvang wrote:

> [...]

>Nej, man koger den egentlig fordi, den bliver bedst på den måde. Bruningen
>tjener primært til at fjerne den forfærdelige farve og at give lidt

På en måde er jeg ganske enig med dine synspunkter.
Begrundelsen for det gode resultat ved kogningen er
sandsynligvis, at det er nemt at reproducere et ensartet godt
resultat.

Brunningen frembringer tusindvis af nye smagsstoffer, så det er
ikke kun farve og skorpe som vinder herved.
Hvis stegen koges efter bruningen, vil meget af smagen opløses i
kogevandet. Fænomenet bruges når man laver en brun suppe.

Herudover kan en roastbeef også frituresteges eller ovnsteges med
et godt resultat. Det kræver dog, at man har styr på
temperaturerne.

m.v.h. Emil

Fra : KL

Dato : 23-03-05 17:18

Hej
Ja det er den rigtige måde at gøre det på
Kommes i vandet når det koger, koges 1min pr 100 g, tages op og brunes i
en gryde.Velbekommen
Mvh K.L

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 23-03-05 17:21

"KL" <mamsen@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ja det er den rigtige måde at gøre det på
> Kommes i vandet når det koger, koges 1min pr 100 g, tages op og brunes

Jeg er helt enig i, at det er den rette fremgangsmåde. Jeg slumper gerne med
kogetiden, meeeen 1 min. pr. 100 g? Synes ikke det passer ret godt med mine
slump. Jeg plejer at sige at en lille roastbeef (ca. 1 kg.) skal have
18-20 minutter i spildkogende vand(Det skal koge hele tiden), alt efter hvor
tyk den er. Herefter en hård bruning på *alle' sider, hvor der saltes og
pebres imens.

Hvis man ikke har prøvet metoden før, bør man ikke blive forskrækket over
gulvkludsfarven roastbeefen har fået, når den er kommet op af vandet. *G*

Velbekomme

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Emil

Dato : 23-03-05 18:53

On Wed, 23 Mar 2005 17:21:23 +0100, Renate Jacobsen wrote:

> [...]
>tyk den er. Herefter en hård bruning på *alle' sider, hvor der saltes og

Det er også (næsten) min metode til et godt resultat.

Stegen skal først gourmetsaltes (helst i et døgn; men et par
timer er bedre end ingenting).

18 minutter er standarden. Vandet skal blot lige boble (simre).
Tiden tæller _efter_ at vandet igen er kommet i kog.
Herefter afkøles stegen i omkring 20 min. ved køkkentemperatur,
hvorefter den brunes kraftigt, saltes og pebres lidt og serveres.

>Hvis man ikke har prøvet metoden før, bør man ikke blive forskrækket over
>gulvkludsfarven roastbeefen har fået, når den er kommet op af vandet. *G*

Jo, det er trist syn.
Når vandet koges, tilsætter jeg altid et par laurbærblade, et par
hele nelliker, nogle hele peberkorn, løgskiver og hvad jeg nu har
af rester af rodfrugter - det bliver lidt i retning af en suppe -
før stegen plumpes heri.
Suppen bruges til sovsen.

En dygtig kok fortalte mig engang, at gourmetsaltningen skulle
laves med en blanding af saltene plus lidt sukker. Det skal bl.a.
give mere smag og farve til "skorpen". Jeg har endnu ikke prøvet
tricket.

m.v.h. Emil

Fra : Nils Bo Hermansen

Dato : 28-03-05 15:40

Interessant med saltningen.
Jeg ser din beskrivelse af gourmet salt.
Du skriver saltene ? Er det noget særlig salt ? Er der flere salte
involveret ?
NB

Fra : Emil

Dato : 28-03-05 20:28

Nils Bo Hermansen wrote:

>Interessant med saltningen.

Saltningen er en _meget_ vigtig del af madlavningen, idet den
skal vedligeholde saltballancen i vores kroppe.
Normalt kan hjernen og smagsløggene i tungen afgøre, om vi har
behov for mere, eller mindre, salt.

>Jeg ser din beskrivelse af gourmet salt.

Gourmetsaltning er 1% af madens vægt. Det tilfører tilstrækkeligt
salt til kroppen, som normalerweise indeholder 0,7% salt?

>Du skriver saltene ? Er det noget særlig salt ? Er der flere salte
>involveret ?

Ja, der findes mange salte. Mennesket oprinder fra havet (tro det
eller ej), hvorfra de oprindelige salthorste stammer. Her finder
man stadig de reneste saltforekomster, og saltet herfra sælges
nærmest til spotpriser - senest tilsat jod, så man kan overleve
en atombombe eller en mobiltelefon.

Herudover sælges der havsalte (Meladon, Middelhavssalt m.v.), som
udover salt, også indeholder rester fra fækalier, blyholdigt
skibsbundmaling, og hvad man nu ellers plejer at skylle ud i
toilettet. Ren gift; men det sælger, og smager godt, hvis man
skal tro sælgerne.

Derimod er det i dag forbudt at sælge et rent gødningsstof, som
har været brugt i hundredvis af år til at bevare farve og velsmag
i pølser og stege, fordi nogen har fået fregner af stoffet. Eller
var det fordi det kunne bruges i røgbomber? Jeg véd det ikke. Men
det tilfører maden mere velsmag, og bevarer den røde farve i
kødet.

Så ja, der der mange salte involveret.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 26-03-05 14:39

Hej Jan

> På emballagen står anført at man skal koge klumpen og derfter brune den i
en
> stegegryde.

Ingen kogning, på panden med den, 8 minutter på 4 sider
og så hvile i 20 minutter og den er perfekt.

Mvh Max