Sauce Diablo
Fra : Thomas Nielsen

Dato : 21-03-05 20:37

Hej!

På et kro-ophold for nogen tid siden fik jeg en sauce der hed " sauce
diablo", den var fantastisk god!! Der var chili i, men den var ikke stærk,
den havde en afrundet smag som varmede i munden uden at brænde....

Jeg ville meget gerne om nogen havde en sådan opskrift?

På forhånd tak for hjælpen

Med Venlig Hilsen

Thomas Nielsen

Fra : Astrid Lund

Dato : 21-03-05 21:33

On Mon, 21 Mar 2005 20:37:23 +0100, "Thomas Nielsen"
<Thomas_Nielsen@c.dk> wrote:

> [...]
>den havde en afrundet smag som varmede i munden uden at brænde....
>
>Jeg ville meget gerne om nogen havde en sådan opskrift?

Finnes masse på nettet, men hvilken i hvilken sammenheng fikk du dette
servert?

--
Astrid

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 22-03-05 14:01

Hej Astrid

Jeg fik den serveret til oksefilet... Sammen med en kartoffelsufflé.

Jeg har søgt på Google, men fandt ikke rigtig noget som passede...

/Thomas

Fra : Astrid Lund

Dato : 22-03-05 17:52

On Tue, 22 Mar 2005 14:00:54 +0100, "Thomas Nielsen"
<Thomas_Nielsen@c.dk> wrote:

>Hej Astrid
>
>Jeg fik den serveret til oksefilet... Sammen med en kartoffelsufflé.
>
>Jeg har søgt på Google, men fandt ikke rigtig noget som passede...

Hei Thomas, fant denne på norske Google: Ganske komplisert oppskrift,
men den er kanskje verdt det?

2 dl skalldyrkraft
1 dl rødvinseddik
1/2 flaske rødvin
2 sjalottløk
1 ss olivenolje
2 ss hel svart pepper
30 g smør
sitronsaft

Tilberedning:

Finhakk sjalottløken og knus pepper i en morter. Fres pepper i oljen i
1 minutt. Hell over eddiken og la den koke helt inn.

Tilsett så rødvinen og kok den inn til det hele blir sørpete. Ha i
skalldyrkraft og kok opp.

Skjær smøret i små terninger, ha dem i og kok inn til halvparten, til
sausen er nokså tykk.

Smak til med litt sitronsaft og nykvernet pepper. Denne siste
pepperdosen gjør at sausen får en ekstra, annerledes og flyktig
peppersmak.

Denne sausen fungerer perrfekt til nesten alle typer stekt mat, men
kanskje spesielt til stekt eller grillet skalldyrmat.

Ellers så lagde jeg en barberque-saus til kyllinglår her forleden, og
den smakte ganske "djevleaktig" - spesielt dagen etterpå

Astrid