Pizza bund
Fra : Heidi B.

Dato : 19-03-05 17:29

Hej!!

Vi er meget glade for pizza herhjemme, men jeg synes mine bunde er lidt
kedelig i forhold til pizza mandens.
Jeg laver dej af: Vand, gær, salt, olie og durummel.
Hvordan laver i en god pizza dej??
Og hvad med fyld?? Synes altid vi køre i det samme herhjemme: Tomatsovs
(hjemmelavet), skinke, oksekød, bacon, champiogner og løg
og indimellem kommer der så enten pepperoni eller pølser på.
Savner noget inspiration!!
--
Hilsen
Heidi B.

Fra : Steen Suder

Dato : 19-03-05 18:16

Heidi B. wrote:

> [...]
> lidt kedelig i forhold til pizza mandens.
> Jeg laver dej af: Vand, gær, salt, olie og durummel.

Durum er ikke godt alene, men mindre du vil lave pasta eller
knækbrød

Brug 1/3 durum og resten alm. hvedemel.

Brug kun ganske lidt gær og lad dejen hæve i køleskabet natten over. Tag
den ud nogle timer inden den skal bruges.

Bag på pizasten, fortovsflise, i stenovn eller lignende. Jeg bruger selv
en billig pizzasten og vil ikke undvære den.

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 19-03-05 18:17

"Heidi B." <Heidi.Bojsen@kattentdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (hjemmelavet), skinke, oksekød, bacon, champiogner og løg
> og indimellem kommer der så enten pepperoni eller pølser på.

Hej Heidi,

Nu ved jeg ikke hvad du mener med kedlig, men bager du på en pizzasten eller
på en almindelig bageplade? Hvis du bager på en bageplade, husker du så at
sætte pladen nederst i ovnen? Det gør bunden mere sprød....

Mit favorit pizzafyld er helt klart: Tomatsalza/tomatsovs ost (husk under
det andet fyld , okse/kalvemørbrad i tynde skiver (rå), bacon, tomater,
grøn peber og en smule gorgonzola oven på kødstykkerne. Hvis mit humør er
til det bliver pizzaen oversået med frisk/frosne jalapeño ringe. (Man kan
også godt bruge syltede).

Mvh. Renate - Der lavede suppe i går og nu har 1½ kg. oksekød, der lige
straks bliver til en ordentlig omgang Chili con Carne.

Fra : Christian

Dato : 19-03-05 18:44

> Vi er meget glade for pizza herhjemme, men jeg synes mine bunde er lidt
> kedelig i forhold til pizza mandens.
> Jeg laver dej af: Vand, gær, salt, olie og durummel.

Som en anden skrev: skift durum melet helt eller delvist ud med hvedemel, og
bag på en bagesten. Langtidshævning er en fordel, men ikke et must. Hvis man
pludselig får lyst til pizza kan man jo ikke vente 12-24 timer på den bliver
klar.

> Hvordan laver i en god pizza dej??

Brug rigelig med salt og god olivenolie - det giver bunden smag, i stedet
for den bare ender som en bekvem måde at håndtere fyldet på. En pizzabund,
skal have karakter og ikke bare være et fladt pølsebrød.

Lad dejen være forholdsvis våd og ælt den så længe du har tålmodighed - men
mindst 2-3 min.

> [...]
> (hjemmelavet), skinke, oksekød, bacon, champiogner og løg
> og indimellem kommer der så enten pepperoni eller pølser på.

Mine personlige preferencer med pizzaer er med tiden blevet mere i retning
af "less is more".

En god findelt tomatsovs på flåede tomater, peber, salt, løg, oregano,
hvidløg. Koges i flere timer - evt. med rødvin. Tilsæt en ordentlig håndfuld
*frisk* basilikum, lige når gryden tages af blusset og læg låg på.

På pizzaen fordeles (i nævnte rækkefølge) den varme tomat sauce, friske
basilikum blade, friskkværnet peber, strimler af skinke (en tysk eller
italiensk saltet/røget/tørret skinke - ikke en kogt dansk eksport skinke) og
en håndfuld oliven med sten. Når pizzaen er næsten færdigbagt, slænges nogle
tykke skiver mozzarella på (bøffel hvis det kan findes, men ko-mozarella er
også OK).. Når mozarallaen er smeltet spises pizzaen.

--
/Christian
csa [AT] snog [DOT] dk

Fra : Astrid Lund

Dato : 19-03-05 19:38

On Sat, 19 Mar 2005 18:44:10 +0100, "Christian" <nospam@void.nowhere>
wrote:

>Lad dejen være forholdsvis våd og ælt den så længe du har tålmodighed - men
>mindst 2-3 min.

Olivenolje eller vann, hvetemel, tørrgjær. La heve, til dobbelt
størrelse på en lun plass - elt minst 15 min. (Trenger ikke gjøre det
hele tiden, la heve litt innimellom - kna 5 min., pause 5 min. osv.
til du totalt har eltet 15 min. Litt tørket oregano i deigen gjør
heller ingenting

--
Astrid

Fra : Ralph

Dato : 19-03-05 19:54

"Heidi B." <Heidi.Bojsen@kattentdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!!
>
> Vi er meget glade for pizza herhjemme, men jeg synes mine bunde er lidt
> kedelig i forhold til pizza mandens.

Varme, varme og varme er de vigtigste faktorer ifm. pizza, som andre skriver
så skift noget af durummelet ud med alm. hvedemel (pers. foretrækker jeg 1/4
durum og 3/4 alm. hvedemel).
Rulles MEGET tyndt (NEJ jeg kan IKKE finde ud af at gøre det i hånden )
4 dl. vand bliver til 4 pizzaer næsten runde fylder hver en varmluftsovns
bageplade.

Efter jeg har fået en ny ovn med "pizzafunktion" som blot er undervarme
kombineret med varmluft, så laver jeg fire pizzaer ad gangen ved. 275
grader, på den øverste plade har jeg lagt tre ubehandlede klinker, så når
den nederste og øverste er færdig, tages de ud (ca. 12 min.) og de to
midterste flyttes hhv. ned i bunden og op på bagestenen og får et par ekstra
minutter.

Hvad angår fyld er jeg ligeså ideforladt som du (eller også er børnene
kræsne) børnene VIL ha´ en med skinke og ½-delen med majs, en med peperoni,
og konen VIL ha´ en med hakket oksekød, oliven og frisk mozzarella, og jeg
vil gerne ha´ en med tun og enten artiskokker eller benfri sild eller ananas
(som IKKE hører hjemme på en pizza, men hva fa´ en, det smager godt)

Vi spiser som regel kun halvdelen til aftensmad, men næste dags aften er
resterne som regel spist.

--
venligst
Ralph

Fra : mcloud

Dato : 19-03-05 20:14

Hej Heidi
Min bund er som flg.

30 gram gær
4 spsk.lunkent vand ca 40 grader
1 1/2 spsk olivenolie
1 1/4 dl koldt vand
ca 265 gram hvedemel + mel til æltning
3/4 tsk. salt

opløs gæren i det lunkne vand til vandet har en cremet konsistens,ca 10
minutter.
Rør olivenolien og det kolde vand i og salt og ca 1/4 af melet ,
bliv ved med at røre til massen er helt jævn,rør resten af melet i til
dejen ikke klistrer mere.

Del dejen i 2 portioner og rul til 2 boller, skal hæve ca 1 time hvis dejen
skal bruges med det samme under et fugtigt klæde,
eller læg dem i et lille fad dækket med et fugtigt viskestykke over i
køleskabet.

mvh mcloud

Fra : Louise

Dato : 20-03-05 12:43

"> Vi er meget glade for pizza herhjemme, men jeg synes mine bunde er lidt
> kedelig i forhold til pizza mandens.
> Jeg laver dej af: Vand, gær, salt, olie og durummel.
> Hvordan laver i en god pizza dej??

Hsr du prøvet at komme lidt grahamsmel el.lign i dejen?? Det gir smag, og
gør at der er lidt mere "mad"i den..
Brug gerne godt med groft havsalt (har en meget bedre smag) og en god
olivenolie (evt 1dl i stedet for 1dl vand/mælk)
Og så rullet tykt ud, så man kan smage bunden...

> [...]
> (hjemmelavet), skinke, oksekød, bacon, champiogner og løg
> og indimellem kommer der så enten pepperoni eller pølser på.

Forslag:
Oliven
Gorgonzola
Frisk mozzarella
Kyllingebryst (som selvfølgelig steges først, og så skæres i små stykker)
Strimler af oksekøs, fx wok-strimler
Rødløg
Frisk peberfrugt

Men vigtisgt af alt, synes jeg; det skal være gode friske råvarer, ikke
skinke i tern, færdig tomatsovs o.lign.
Ligesom al anden madlavning kræver det "kærlighed til maden"

Louise

Fra : Helle Petersen

Dato : 20-03-05 19:20

Hej Heidi

Først og fremmest vil jeg give flere af de andre ret: Du skal ikke kun bruge
durum mel.
For det mest bruger jeg faktisk kun alm. mel og laver en dej som til boller,
blot med meget lidt gær.
Så ryger bagepladen ind i ovnen der opvarmes til 250-275 grader.
Dejen rulles MEGET tyndt ud (kan være lidt svært, men bare bliv ved) og
lægges over på et stykke bagepapir.
Fyld på (hjemmehakket tomatsovs: (dåsetomater, sukker, citron/lime,
basillikumblade og lidt salt) - revet ost og lidt fyld; højest en to tre
ting: f.eks. bacon i skiver, frisk peberfrugt i skiver, ananas i skiver)
Varm bageplade ud af ovnen
Hurtig bagepapir med pizza over på bageplade (der er det godt at være to sæt
hænder) og ind i ovnen 10-12 min.
Den bliver i hvertfald lige så god som min lokale pizzamands og så kan du
selv bestemme fyld og størrelse - Vi er begyndt at lave en familiestr. der
fylder hele bagepladen.

God apetit
Helle