Glykosesirup
Fra : Sofie

Dato : 19-03-05 16:03

Hej .....

Nu har jeg igen brug for lidt hjælp
Er der nogen der kender et sted på nettet hvor man kan få oplyst hvad
glukosesirup helt konkret indeholder.

Jeg takker på forhånd for hjælpen

Sofie
--
Besøg www.Familiemad.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 19-03-05 16:32

"Sofie" <fie@mash4077.dk> skrev i en meddelelse

> Hej .....
>
> Nu har jeg igen brug for lidt hjælp
> Er der nogen der kender et sted på nettet hvor man kan få oplyst hvad
> glukosesirup helt konkret indeholder.
>
> Jeg takker på forhånd for hjælpen

Glukosesirup indeholder glukose, slet og ret. Hvad er det du vil vide -
næringsindholdet?

MVH

Peter

Fra : Sofie

Dato : 19-03-05 17:53

Ja sådan har jeg også tænkt om glukosesirup - men jeg faldt over en
varedeklaration hvor der i parentes stod hvede ..... hvordan hænger dette
sammen?

måske jeg stiller dumme spørgsmål, men jeg bliver jo ikke klogere hvis ikke
jeg spørger

Sofie
Besøg www.Familiemad.dk

Fra : Gainsbourg

Dato : 19-03-05 18:17

>men jeg faldt over en
> varedeklaration hvor der i parentes stod hvede ..... hvordan hænger dette
> sammen?

Der har nok været tilsat hvede, for at gøre produktet mere tyktflydende.

> måske jeg stiller dumme spørgsmål, men jeg bliver jo ikke klogere hvis
> ikke
> jeg spørger

Det er da aldrig nogen skam at spørge - som du selv siger, det er sådan vi
allesammen blierv klogere

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 19-03-05 18:49

> [...]
> Ja sådan har jeg også tænkt om glukosesirup - men jeg faldt over en
> varedeklaration hvor der i parentes stod hvede ..... hvordan hænger dette

Glukose fremstilles typisk ved enzymatisk nedbrydning af længere
stivelseskæder. Så det er muligt at den glukosesirup du har er fremstillet
udfra hvedestivelse. Såfremt dette er tilfældet ved jeg dog ikke hvor
oprenset den færdige sirup er for proteinerne fra hveden, så det kan nok
ikke anbefales at severes for en hvedeallergiker uden at undersøge sagen
nærmere.

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 19-03-05 18:51

Sat, 19 Mar 2005 17:53:01 +0100, skrev "Sofie" <fie@mash4077.dk> i
dk.kultur.mad+drikke:

>Ja sådan har jeg også tænkt om glukosesirup - men jeg faldt over en
>varedeklaration hvor der i parentes stod hvede ..... hvordan hænger dette
>sammen?

Glucosesirup fremstilles industrielt ved at hydrolysere f.eks.
hvedestivelse, så det er dér hveden kommer ind i billedet.

Om der så er nogle hvederester tilbage, som kan pårvirke en
allergiker, véd jeg ikke.....

--
mvh Gitte Sørensen
Gitte's Rodebutik: http://gydda.dk

Fra : Christian

Dato : 19-03-05 18:17

> Glukosesirup indeholder glukose, slet og ret.

Ikke helt. Det indeholder også en del vand.

--
/Christian
csa [AT] snog [DOT] dk

Fra : Sofie

Dato : 19-03-05 18:48

Det vil sige at man ikke kan vide om det indeholder hvede ..... ja,
varedeklarationer er en jungle - tak for jeres hjælp.
Vi har fået en hvede allergiker i familien oh hold op hvor er det svært at
regne ud ......

tak her fra

--
Besøg www.Familiemad.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 19-03-05 19:26

> [...]
> varedeklarationer er en jungle - tak for jeres hjælp.
> Vi har fået en hvede allergiker i familien oh hold op hvor er det svært at

Mit gæt ville være at glucosesirup er så renset, at de ting en
hvedeallergiker reagerer på, er fjernet - men det må man jo spørge
fabrikanten om.

Ellers kan du købe det i f.eks. den amerikanske købm

Fra : Peter Westh

Dato : 19-03-05 19:30

> [...]
> fabrikanten om.
>
> Ellers kan du købe det i f.eks. den amerikanske købm
.... and, Amerikanerne laver glucosesirup af majs.

Beklager alle disse halve mails fra min side, jeg har fået ny, bærbar PC og
pegepladen er meget følsom over for utilsigtede bevægelser.

/P

Fra : Jørgen Hess

Dato : 20-03-05 00:40

> Beklager alle disse halve mails fra min side, jeg har fået ny, bærbar PC og
> pegepladen er meget følsom over for utilsigtede bevægelser.
>
> /P

OT: Bruger normalt en stationær pc, men brugte i sommers en bærbar med mousepad.
Den havde den irriterende vane med selv at aktivere en handling hvis pilen blev
placeret et aktivt sted på skærmen. Meget generende når den lavede utilsigtede
kopieringer af celler i Excel.
Mener det var et helt sindsygt sted som enhedshåndtering (Højreklik på denne
computer vælg egenskaber og find muspaden eller musen) det var ikke under
kontrolpanelet mus. Nå - men på denne bærbare var der her en automatisk funktion
der kunne slås fra, og nu lignede den bærbare en almindelig stationær.
mvh
Jørgen