Lækker svamperet, på den fede billige måde
Fra : Bo Warming

Dato : 19-03-05 09:47

Min biologistuderende søn havde været på svampetur i skoven og producerede
med pasta en fænomentalt god ret som han - med rette - mente burde kunne
koste 300 kr på en restaurant

Min datter købte for 9 kr i Aldi et brev tør "Taverna - pasta i
svampesauce" og med et skvæt kogende vand og med et par minutter i mikroen
smagte det FULDSTÆNDIG IDENTISK

På forsiden ses champingnon og Karl Johan, men på dansk varedeklaration har
Dysseldorffirmaet oplyst om rørhat og black fungus - på fransk og tysk
varedeklaration står der om Judas-øre, som min søn fortæller er slimet
bruskagtig ulækker svampesag, som dog ved kogning afgiver al den gode
svampesmag, som ellers er svær at finde.

Mon black fungus og Judasøre er det samme?

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 20-03-05 01:41

Bo Warming <bwng@bwng.dk> skrev:

>Mon black fungus og Judasøre er det samme?

Nåh - du er altså på svampe? Det forklarer jo alt.

Nej, men black fungus og Judasøre er nært beslægtede. Deres
latrinske betegnelser er hhv. Auricularia polytricha og
Auricularia auricula-judae.

JIB

Fra : Bo Warming

Dato : 20-03-05 11:40

"Jørn Ibsen (slet DRA4M)" <j-ibsen@DRA4Mget2net.dk> wrote in message

> Nåh - du er altså på svampe? Det forklarer jo alt.

Hjemmelavet amphetamin har jeg nydt, og det gav mig smag for at tænke
speeded ved egen kraft, så LSD og anden kemi behøver jeg ikke - hvis nogen
kan skaffe mig lidt god coke, så er der et hul i min almendannelse jeg godt
vil have udbedret vedr netop et kemisk rent kokain-trip - kan man spise det?
..
(håber min fanklub skriver juleønsket ned - jeg betaler dog prisen, men at
finde køber vil være en gave)

> Nej, men black fungus og Judasøre er nært beslægtede. Deres
> latrinske betegnelser er hhv. Auricularia polytricha og
> Auricularia auricula-judae.

Men hvorfor skal kun danskere have polytricha nævnt i varedeklarationerne og
de andre europæere får nævnt auricula judae?

Mon de er brugt i flæng og virker ens i en meget blandet og indtørret ret?

Fra : Gainsbourg

Dato : 20-03-05 22:31

Hvis du ikke kan smage forskel på pulversvampesaucen fra Aldi og hjemmelavet
mad med friske svampe, så er din søn enten en fænomenalt dårlig kok eller
også bør du sende dine smagsløg til eftersyn.

Fra : Bo Warming

Dato : 22-03-05 07:56

"Gainsbourg" <isl41688@TORSTENimage.dk> wrote in message
> Hvis du ikke kan smage forskel på pulversvampesaucen fra Aldi og
> hjemmelavet mad med friske svampe, så er din søn enten en fænomenalt
> dårlig kok eller også bør du sende dine smagsløg til eftersyn.

Ekspert kok er han ikke, men Düsseldorffirmaet som Aldi køber fra har
virkelig dygtige smagsdommere der i årtier har studeret hvad giver ægte
madglæde - ikke hvad giver KejserensNyKlær snobbeglæde -
- men hvad er perfekt forhold mellem krydderier og andre bestanddele.

Har du en god pasta med svampe opskrift, så meddel den - måske andre kan
overgå Aldi. Jeg kan ikke. Men "selvgjort er velgjort", siger selvbedragets
lov.

Jeg elsker kokkereren - men jeg vil ikke lyve at den virkelig kvalitet
oftest bliver bedst via amatør-gerning.. Selvom pris er tidobbelt og enkelte
råstoffer har friskheds-fordele

"Been there, tried that" er hvad får fastfood til at sejre over snobberi i
det lange løb - firmaerne kender til kemien og har levet efter
livsklogskabens TRY AND TRY AND TRY AGAIN , i mange generationer - har du
overtaget din mors knowhow - mange har ikke, fordi de vrænger af søbemad og
roer.. Men firmaer, der kan slå op på komputeren om 20% ekstra salt sidste
år gav øget salg i München, har fordele som du aldrig kan opnå.

Måske judasøre-svampen har 99% af de kemikalier, der skaber den helt
perfekte intense tilpas-stærke svampesmag - og disse ikke forringes ved
frysetørring, der sker en time efter plukning - når jeg har brugt friske
svampe har de sjældent været helt friske.

Den bedste svamperet jeg har lavet var med tørrede kinesiske svampe - men
frisk, sprød, knasende champignon er da skønt , i rette sammenhæng - hver
ting til sin tid.