Langtidsstegning af nakkesteg.
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-03-05 18:40

Hejsa.

Jeg skal tilberede en nakkesteg imorgen, og havde egentligt tænkt mig at
langtidsstege den.

Men hvor lang tid skal den have, og ved hvor mange grader ?

Mvh
Martin

Fra : mcloud

Dato : 18-03-05 19:32

Hej Martin
Her er et link ,der er et afsnit om langtidsstegning af nakkesteg
mvh mcloud

http://www.danskeslagterier.dk/smmedia/DS_nyhedsbrev_18_pdf?mb_GUID=D336BF
CC-EDC3-4916-8582-9C1D631D1A6B.pdf

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 18-03-05 19:44

On Fri, 18 Mar 2005 18:39:31 +0100, "Martin Jørgensen"
<martinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk> wrote:

>Hejsa.
>
>Jeg skal tilberede en nakkesteg imorgen, og havde egentligt tænkt mig at
>langtidsstege den.
>
>Men hvor lang tid skal den have, og ved hvor mange grader ?

Hvor lang tid afhænger af vægten, hvor lav temperatur du vil/kan stege
ved og hvor rødt/gennemstegt du vil have kødet. Her er Danske
Slagteriers anbefaling:
http://www.danskeslagterier.dk/smcms/Danske_Slagterier/Nyhedscenter/Bladet_ds-nyt/dsnyt_2002/dsnyt_10_2002/dsnyt_10_02_svinekod/Index.htm?ID=3645

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-03-05 21:20

Takker for de 2 links

lige det jeg søgte - Men jeg kan ikke helt hitte ud af stegetiden.

Jeg er med på, at den skal have 125 grader.
Stegen vejer 3 kg.
Jeg havde forestillet mig noget hen af 10 timer - Er det helt ude i hampen ?

Mvh
Martin

Fra : Q

Dato : 19-03-05 08:46

"Martin Jørgensen" <martinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Stegen vejer 3 kg.
> Jeg havde forestillet mig noget hen af 10 timer - Er det helt ude i hampen

Det er flæskesteg af nakkestykket ?..

I så fald: 3½ time @ 130 grader + grill eller 15 min @ 250 grader til sidst
( sprød svær )

Godt med salt + peber på over OG underside, lauerbærblade i sværen og 2
kopper vand i bunden af fadet, ca halvvejs i forløbet

/peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-03-05 15:55

> [...]
meddelelse news:d1fd4r$1sgs$1@newsbin.cybercity.dk

> Jeg havde forestillet mig noget hen af 10 timer - Er det helt ude i

Ja, så skal du nok ikke give den mere end 100 grader. Hvorfor bruger du ikke
et stegetermometer?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 03/19/05)

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-03-05 19:44

> Ja, så skal du nok ikke give den mere end 100 grader. Hvorfor bruger du
> [...]
Jeps..
Jeg skruede også ned for varmen efter 2 timer.
Jeg havde startet op med 125grader - men kunne hurtigt se, at det gik for
stærkt.

Jeg brugte så mit stegetermometer 2 gange - 1 gang til kontrol af temperatur
i ovnen - skule skrue helt ned til 50 grader, får temperaturen kom ned på
100 grader - Flot.
Og så til sidst for at måle temperaturen i stegen.

Næste gang, så giver jeg heler ikke stegen så lang tid.
Mvh
Martin

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-03-05 19:37

> [...]
> langtidsstege den.
>
> Men hvor lang tid skal den have, og ved hvor mange grader ?

Her er lige lidt feed-back.

Jeg stegte stegen i lidt over 9 timer ved omkring 100 grader.
Resultatet blev en utrolig mør og lækker steg - Den blev faktisk for mør,
hvilket gjorde, at den smuldrede da jeg skar den ud.
Men smagen *JUMS*
Da jeg havde lidt travelt i køkkenet, så turde jeg ikke give stegen for
længe med grillen.
Så jeg gav lige sværene en tur med gasbrænderen, og så blev de perfekte

Tak for hjælpen.

Mvh
Martin