Spelt pizzadej
Fra : Per Madsen

Dato : 15-03-05 15:47

Er meget begejstret for speltbrød, og ville lige høre, om der er nogen,
der har forsøgt sig med at lave en pizzadej, hvor der er brugt speltmel.
Bliver dejens volumen for "klein" hvis jeg udelukkende bruger speltmel.
Skal jeg evt. gå efter at bruge halvt speltmel og halvt hvedemel?! Extra
gær evt.?
Gode råd modtages med kyshånd...

--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.tk

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-05 00:57

"Per Madsen" <permandREMOVETHIS@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bliver dejens volumen for "klein" hvis jeg udelukkende bruger speltmel.
> Skal jeg evt. gå efter at bruge halvt speltmel og halvt hvedemel?! Extra

Halvt spelt og halvt hvedemel giver det bedste resultat. Spelt er ikke
glutenfrit, men en anden slags gluten end den i hvedemel. Dette gør, at
speltmel alene ikke har den store hæveevne.

Aldrig ekstra gær! Kommer der for meget gær i, smager gæren rigtig meget
igennem og brødet/pizzabunden er ødelagt. Medmindre man er meget glad for
gærsmagen

Tina

Fra : Per Madsen

Dato : 16-03-05 07:32

"Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> wrote:

> [...]
> igennem og brødet/pizzabunden er ødelagt. Medmindre man er meget glad for

Alletiders! Jeg holder snitterne fra "extra gær"

Tak for hjælpen

--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.tk