Hvilken olie og mel?
Fra : Louise Johnson

Dato : 13-03-05 15:30

Kære læsere

Er der nogen som ved, om der er forskel på hvede mel?

Altså er der f.eks. forskel på Aldi's til 5kr for 2kg og Netto's
noget dyrere durum mel?

Det samme har jeg tænkt over med olie? Plante- og solsikke-olie er
billigere end oliven-olie. Men er grund til at købe den dyre?

Knus,
Louise

Fra : Peter Westh

Dato : 13-03-05 15:49

"Louise Johnson" <ask@for.it> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det samme har jeg tænkt over med olie? Plante- og solsikke-olie er
> billigere end oliven-olie. Men er grund til at købe den dyre?

Der er enorm forskel på begge dele.

Mht. hvedemel er forskellen bagekraften, hvor godt brødet hæver, når man
bager med melet. Lige netop durummel er lidt specielt, for durum er en
særlig hvedesort.

Mht. olie er der især smagen til forskel. I nogle sammenhænge betyder
forskellen noget, i andre ikke - det er en smagssag.

MVH

Peter

Fra : Louise Johnson

Dato : 13-03-05 23:30

> Mht. hvedemel er forskellen bagekraften, hvor godt brødet hæver, når man
> bager med melet. Lige netop durummel er lidt specielt, for durum er en
> særlig hvedesort.

Så der er i princippet ikke smagsforskel på hvedemel?

> Mht. olie er der især smagen til forskel. I nogle sammenhænge betyder
> forskellen noget, i andre ikke - det er en smagssag.

Jeg sige, at jeg nok mest er til, at olien ikke smager af noget. Det er
primært kager og brød, jeg bruger olie til.

Tak=)

Louise

Fra : Q

Dato : 14-03-05 01:03

> Så der er i princippet ikke smagsforskel på hvedemel?

Teoretisk set: nej..

I praksis kan der dog være forskel på det færdige produkt pga forskelle i
melets egenskaber og sammensætning..

/peter

Fra : Peter Westh

Dato : 14-03-05 02:04

"Louise Johnson" <ask@for.it> skrev i en meddelelse

> Så der er i princippet ikke smagsforskel på hvedemel?
´
Jo, bestemt - men de afhænger jo af, hvad du bruger melet til. Et franskbrød
bagt med Aldis billige smager alt andet lige ikke lige(sa godt som) et bagt
med dyrere, bedre mel. Omvendt vil Aldis mel være perfekt til f.eks.
sandkage.

Men der er stor forskel på mærkerne, og det er ikke altid de dyre mærker er
specielt gode.

Som en anden skrev så er Aurions hvedemel i en klasse for sig; men det
koster altså også omkr 15 kroner kiloet.

/P

Fra : Morten Wartou

Dato : 13-03-05 15:37

Louise Johnson wrote:
> Er der nogen som ved, om der er forskel på hvede mel?
Ja, rugmel er lidt anderledes end havremel. :)

> Altså er der f.eks. forskel på Aldi's til 5kr for 2kg og Netto's
> noget dyrere durum mel?
Det skal jeg ikke kunne sige. Men jeg kan anbefale dig at prøve Aurions
hvedemel - kan bl.a. købes i helsekostbutikker. Prøv at bage et brød med
det - hvis du ikke kan smage forskel, holder du dig bare til det billige.
Jeg tror dog nok, at du kan smage forskel. :)

> Det samme har jeg tænkt over med olie? Plante- og solsikke-olie er
> billigere end oliven-olie. Men er grund til at købe den dyre?
Det er vidt forskellige olier. Olivenolie er absolut ikke smagsneutralt som
vindruekerneolie og rapsolie er. Jeg tror ikke der er den store forskel
mellem to forskellige rapsoliemærker, men jeg kan tage fejl.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Louise Johnson

Dato : 13-03-05 23:26

> [...]
> det - hvis du ikke kan smage forskel, holder du dig bare til det billige.
> Jeg tror dog nok, at du kan smage forskel. :)

Det lyder spændende=) Det må jeg prøve!

> Det er vidt forskellige olier. Olivenolie er absolut ikke smagsneutralt som
> vindruekerneolie og rapsolie er. Jeg tror ikke der er den store forskel
> mellem to forskellige rapsoliemærker, men jeg kan tage fejl.

Jeg er ikke såmeget for oliven, så nu vil jeg helt klart holde mig til
vindrue- eller raps-olie!

Tak for tippet=)

Louise

Fra : Bjarne K.

Dato : 13-03-05 22:14

> [...]
>
> Er der nogen som ved, om der er forskel på hvede mel?
>
> Altså er der f.eks. forskel på Aldi's til 5kr for 2kg og Netto's

Mel ved jeg ikke meget om, dog er der nogen der siger at jo mere protein der
er i melet, jo bedre er det til brød, og så vist nok ikke så godt til kager.

> Det samme har jeg tænkt over med olie? Plante- og solsikke-olie er
> billigere end oliven-olie. Men er grund til at købe den dyre?
>

> Knus,
> Louise

Efter at have læste en lille bog lånt på biblioteket om fedtstoffer, er jeg
hold op med at købe de billige olier. Jeg ofre gerne "mange" penge på kold
presset olie istedet for billig reafineret olie. Tror bogen hed "fakta om
fedt", men er ikke sikker.Overdrevet måske, men læs selv bogen og du vil
sikker komme til samme resultat.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Louise Johnson

Dato : 13-03-05 23:31

> Mel ved jeg ikke meget om, dog er der nogen der siger at jo mere protein der
> er i melet, jo bedre er det til brød, og så vist nok ikke så godt til kager.

Det må siges at være håndgribeligt. Det vil jeg prøve at undersøge.

Hvad går det sådan ca. ud på?

Louise

Fra : Bjarne K.

Dato : 14-03-05 00:46

> Det må siges at være håndgribeligt. Det vil jeg prøve at undersøge.

Jo mere protein i melet jo dyrere er det også. Eks. mel i netto der
indeholder 10% protein koster ca 5-6 kr, mens mel der indeholder 12% protein
typisk koster 9,95,-
Læste en anmeldse af forskellige mærker mel i JP, og mener at huske at det
var den billige fra Coop der vandt på smagen, såååå

> Hvad går det sådan ca. ud på?
>
> Louise

Det er bedst at gå på biblio og låne bogen. Den er måske lidt frelst, men
absolut læsværdig. Konklutionen er mere eller mindre, at rafineret olie
(olie der er trukket ud af kermer ved hjælp af bl.a. varme) indeholde
forskellige skadestoffer f.eks frie radikaler. Og olie i flasker der ikke
beskytter mod sollyset også kommer til at indeholde skadelige stoffer.
Mere kan jeg desværre ikke huske. Andre kan måske bekræfte eller afvise !

Med venlig hilsen

Bjarne K

Fra : Jørgen Hess

Dato : 14-03-05 23:00

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse

> [...]
> er i melet, jo bedre er det til brød, og så vist nok ikke så godt til kager.

Det er rigtigt at hvedemel skal være proteinrigt til godt brød.
Men når nu alle priser franske og italienske meltyper, så er det altså ikke et
tilfælde at Danmark er berømt for småkager og har gjort det til en eksportvare.
Der skal bruges dansk hvedemel til småkager, her er man nemlig ude efter en
stivelsesrig hvedemel og - i følge DRs Viden om, der overhovedet ikke handlede
om bagning - er Danmark et af de bedste lande til at frembringe stivelsesrig
hvede.
mvh
Jørgen