Culotte
Fra : Heidi

Dato : 12-03-05 10:02

Jeg skal, for 2. gang i mit liv, og for første gang i 10 år, forsøge mig
med en culottesteg som gæstemiddag i aften, og har støvet gamle indlæg
igennem for at finde den "rigtige" metode.
En opsummering af det jeg er nået frem til, til en steg på 2 kg,og
tilhørende spørgsmål om det jeg er i tvivl om:

Ridses i tern både øverst og nederst, kun i fedtlaget, og gnides med
salt og peber og der stikkes hvidløgsfed i.
Marker med en tandstikker hvor den spidse ende er, så jeg ved hvor jeg
skal starte med at skære. (Og evt. også hvor jeg skal ændre
skæreretning).
Opvarm ovnen til 225 og brun den på en rist over en bradepande i ca. 15
minutter.
* Skal den vendes, eller er det nok at brune på oversiden?

Tag den ud og stik stegetermometer i den tykke del, sænk temp. til 170
og ind med dyret igen (uden at vente på at temperaturen falder), med en
halv kop vand i bradepanden.
Steges ca. 40 min. (den skal være rosa, men må ikke være så rød at den
ser rå ud) indtil kernetemp. er ca. 58-59 grader. Dryppes med skyen hver
10. minut.
* Passer de grader med ønsket om rosa efter hviletid?

Hviler i ca. 30-40 minutter.
*Har set bemærkninger om både tildækket med staniol/viskestykke og
utildækket! Men bliver den ikke for kold hvis den er utildækket? Og hvad
er formålet med det?
Hvad skal kernetemp. være når den har hvilet, hvis den skal være rosa?

Og så lige til sidst - men ikke mindst - jeg skal lave aspargeskartofler
stegt i ovnen ved siden af, og de skal nok have en times tid, så de er
nød til at være derinde sammen med stegen noget af tiden.
Bliver culotten for tør hvis jeg bruger varmluft under hele stegningen?
Kan jeg evt. bare bruge alm. varme, putte kartoflerne ind i bunden, og
så skrue op for kartoflerne når stegen kommer ud og skal hvile? Eller
får culotten ikke nok varme fra bunden, hvis jeg bruger almindelig
varme?
Eller bør jeg forkoge kartoflerne lidt, og så færdigstege dem efter
stegen er kommet ud?

På forhånd mange tak for tips!

--
Heidi

Fra : mcloud

Dato : 12-03-05 12:00

Hej Heidi
Du skal helt op på 62 -65 grader ´s kernetemp ( rosa til svagt rosa ) .
for
at få stegen som du vil have den.
Husk at den skal hvile utildækket i ca 20-25 minutter. Stegen steger
videre
hvis den dækkes ,den bliver ikke helt kold men lun og lækker.

Skæres ganske rigtigt fra den spidse ende til ca midten af stegen og
vendes
derefter og skæres så på langs .

Brug varmluft og giv kartoflerne 10 minutter inden du putter stegen ind
,derefter stegen ind og så kan du kontrolere det hele .
Kim Rasmussen
WWW.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet.

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-03-05 18:59

"mcloud" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse

> Husk at den skal hvile utildækket i ca 20-25 minutter. Stegen steger
> videre
> hvis den dækkes ,

Ja, derfor er der også fornuft i at tage den ud, når termometret viser 57-59
grader, og efterfølgende lade den hvile tildækket.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-03-05 19:01

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse

> Ridses i tern

Jeg ridser altid min i striber (i skæreretninger)- så ved jeg også, hvordan
den skal skæres, når den er stegt.

Fra : Heidi

Dato : 13-03-05 19:40

Jens Bruun wrote:
> "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse

> Jeg ridser altid min i striber (i skæreretninger)- så ved jeg også,
> hvordan den skal skæres, når den er stegt.

Udmærket idé, men ridsning i tern giver mere plads til hvidløg

--
Heidi

Fra : Heidi

Dato : 13-03-05 19:39

Heidi wrote:

Så er den velstegt, og spist, så hvis nogen kan bruge det til noget,
kommer erfaringerne lige her:

> Ridses i tern både øverst og nederst, kun i fedtlaget, og gnides med
> salt og peber og der stikkes hvidløgsfed i.

Jeg fik skåret lidt ned i kødet visse steder, men det synes jeg bestemt
ikke den blev dårlig af. Jeg tror hvidløgssmagen kom mere ned i kødet -
brugte i øvrigt et helt hvidløg...

> Marker med en tandstikker hvor den spidse ende er, så jeg ved hvor jeg
> skal starte med at skære. (Og evt. også hvor jeg skal ændre
> skæreretning).

Gjorde som nævnt, og det fungerede fint - skiverne blev møre.

> Opvarm ovnen til 225 og brun den på en rist over en bradepande i ca.
> 15 minutter.
> * Skal den vendes, eller er det nok at brune på oversiden?

Jeg vendte den ikke og den blev lækkert brun på oversiden (og køkkenet
osede til så røgalarmen i gangen gik i gang).

> [...]

> Steges ca. 40 min. (den skal være rosa, men må ikke være så rød at den
> ser rå ud) indtil kernetemp. er ca. 58-59 grader. Dryppes med skyen

Fik kun dryppet den en enkelt gang, og tog den ud da den var 60 grader.

> Hviler i ca. 30-40 minutter.

Og det gjorde den utildækket på et skærebræt - og var stadig lun da den
blev skåret ud.

> [...]
> almindelig varme?
> Eller bør jeg forkoge kartoflerne lidt, og så færdigstege dem efter

Jeg endte med at forkoge dem i ca. 5-7 minutter, og så kom de i ovnen da
stegen kom ud.
Det hele blev meget lækkert, også selvom stegen var lige en anelse for
rød i midten til min smag, men så kunne jeg heldigvis tage nogle af de
mere gennemstegte skiver.
Den fik ros fra gæsterne, så jeg tør helt sikkert godt forsøge mig med
den slags igen (Næste gang får den dog nok til den er 61-62 grader
inden utildækket hviletid...)

Tak for svarene.

--
Heidi