muslinger
Fra : Jens Nielsen

Dato : 11-03-05 18:15

når man skal forberede muslinger er det så ikke sådan at de muslinger der
ikke lukker sig når man banker dem blødt ned i bordet skal smides ud?

grunden til spørgsmålet er at jeg netop har købt 2 kilo blåmuslinger i iso
men over ½-delen har jeg smidt ud fordi de ikke lukkede sig.

har jeg dummet mig?

mhv
jens

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 11-03-05 18:27

Jens Nielsen wrote:

> når man skal forberede muslinger er det så ikke sådan at de muslinger
> der ikke lukker sig når man banker dem blødt ned i bordet skal smides
> ud?

Normalt lægger man dem i vand. Så forsvinder meget af sandet også. Så tages
de op og rengøres for "skæg". Under denne proces lukker de levende sig.
Resten smides ud. Når muslingerne er tilberedt kasseres desuden dem, der
stadig er lukkede. De er nemlig også døde og har været det hele tiden.

Nå jeg køber i ISO plejer der at være ca. 5 pr. net, der er døde. Det er
vist meget normalt. Hvis det er halvdelen, ville jeg brokke mig.

Mvh
Kevin Edelvang