Øl eller sodavand, hvad feder mest?
Fra : Jakob Munck

Dato : 12-05-05 05:22

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad der er bedst eller værst, når det
drejer sig om at undgå fedme, en øl eller en sodavand. En almindelig
sodavand har vist hvad der svarer til 12 stykker sukker i sig og det har en
øl ikke. Men til gengæld har den alkohol, og det feder også.

Jeg har ikke tallene, så jeg kan besvare mit spørgsmål helt præcis, men
indtil det modsatte bliver fastslået, så vil jeg gå ud fra at det er mindre
fedende og mere sundt at drikke en øl, end at drikke en sodavand.

Har jeg ret?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Lisbeth

Dato : 12-05-05 08:05

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke tallene, så jeg kan besvare mit spørgsmål helt præcis,

Og det er der måske ikke rigtig nogen, der kan.

For kalorieindholdet er ikke nødvendigvis afgørende.
Nogle kalorier øger ens appetit og får en til at spise mere. Andre har den
modsatte effekt (blodsukkerniveauet).

Man kan således ikke tage to forskellige fødevarer med samme kalorieindhold
og gå ud fra, at de har samme effekt på sulten og dit totalt kalorieindtag.
Den fødevare, der har flest kalorier, kan være den, der dæmper sulten mest
og længst.

Der er er undersøgelser, der viser, at øl bidrager til, at man spiser mere.

Du skal også have med dine overvejelser, at alkohol hæmmer fedtforbrændingen
og derfor kan bidrage til øget lagring af fedt i kroppens depoter. Men så
handler det nok om mere end en øl til frokosten søndag.

Så det handler ikke kun om sodavand/øl alene men også om, hvorvidt de får
dig til at spise mere derudover - og om de påvirker forbrændingen.

Og endelig er der noget, der tyder på, at sukker/kalorier i flydende
fødevarer feder mere end sukker/kalorier i fast form.

Kan du ikke mærke selv, hvordan sodavand og øl påvirker dig?

Det bedste, hvis du har tendens til fedme, er at skære ned på både øl, vin
og sodavand. Og så med god samvittighed nyde begge dele, når du drikker det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Eivind

Dato : 12-05-05 19:22

> [...]
>indtil det modsatte bliver fastslået, så vil jeg gå ud fra at det er mindre
>fedende og mere sundt at drikke en øl, end at drikke en sodavand.

Øl er værre end sodavand, vil jeg sige, det sukkerstof der er i øl
(maltose) har et meget højt glykemisk indeks hvilket vil sige at det
optages meget hurtigt og giver derefter et stort fald i
blodsukkerniveauet, noget som vil gøre dig mere sulten

Fra : Susanne Flø

Dato : 14-05-05 09:19

Hej Jakob,

En lille moralprædiken:

Når du føler tørst har kroppen brug for vand (og ikke energi)
når du føler sult har kroppen brug for energi.

Når du giver din krop energi, når den har brug for vand, så går
der som regel noget galt.

Med hensyn til hvad, der feder mindst, så er det sukkerfri
sodavand. Om du så har lyst til at få tilsætningstoffer er så en
anden sag.

Med hensyn til alkohol, så er en snaps det bedste,

Jeg har skrevet en lille artiklen om hvor mange kalorier der er i
alkohol, du kan læse den her:

http://slankemoster.smartlog.dk/16330_Feder_alkohol.html

Venlig hilsen
Susanne
Få individuel slankerådning hos Slankemoster
http://www.slankemoster.dk