Motivation...
Fra : Stefanie Mathiesen

Dato : 04-04-05 19:18

Hvor finder jeg motivation henne?

Jeg tager bare mere og mere på, og min selvtillid bliver dårligere og
dårligere...

"Døden skal jo have en årsag" - det har min overvægt også, det er sikkert
bare mig selv der skubber skylden fra mig. Selvfølgelig er det min egen
skyld at jeg er overvægtig, men det gør hvertfal ikke tingene nemmere at jeg
bor sammen med min kæreste, som ikke rigtig kan undvære sin nutella og
påløgschokolade...

Jeg er for nylig begyndt og træne lidt (indtil videre 2dage om ugen), men
har ingen kondi - er ryger og overvægtig - så det er ikke meget intensivt.
Får da lidt sved på panden...

Men hvordan kommer jeg af med mine dårlioge vaner?
Min kæreste spiser ingen sunde ting, og ind jeg kan ikke selv nå at spise al
det frugt og grønt jeg spiser inden det mugner. Jeg ærger mig sådan over at
skulle smide så mange dyre madvarer ud...

Håber at få lidt hjælp...

--
Mvh Stefanie

Fra : Ninett

Dato : 05-04-05 10:11

"Stefanie Mathiesen" <kramzere@*FJERNDETTE*msn.com> skrev i en meddelelse
> Hvor finder jeg motivation henne?
>
> Håber at få lidt hjælp...

Kære Stefanie.

Hvad vil du have hjælp til? Hvad vil du gøre helt præcist? Hvordan vil du
gøre det? Hvad er formålet?

Du kan finde al den hjælp, du har brug for, men det er vigtigt, du selv ved,
hvad du vil og hvorfor. Prøv evt. at kikke ind i slankerummet.dk eller find
en mailingliste at støtte dig til. Ide?

Skriv lidt mere om hvad dine behov er, så bliver det nemmere at give dig et
tip, ok?

Kærlig hilsen Ninett

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-04-05 01:06

Ninett skrev den 05-04-2005 11:11:

> Skriv lidt mere om hvad dine behov er, så bliver det nemmere at give dig et
> tip, ok?

Hej Ninett

Jeg kan se, at I har i 4livet.dk har DrPhil's nøgler på programmet.

Har I fået licens til det eller bare startet det op?
Eller hvordan og hverledes?

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-04-05 08:49

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse
> Ninett skrev den 05-04-2005 11:11:

> Jeg kan se, at I har i 4livet.dk har DrPhil's nøgler på programmet.
> Har I fået licens til det eller bare startet det op?
> Eller hvordan og hverledes?

Du spurgte Ninett om det samme i november - hvor du advarede hende mod at
bruge hans principper uden nødvendig tilladelse.

Der er intet i vejen for at Ninette og andre bruger Dr Phils syv nøgler....
eller Atkins principper, Omega-metoden, South Beach, FDB's madpyramide og så
videre, til at hjælpe andre til at tabe sig. Hvis man derimod ville skrive
en bog og foregive, at Dr Phils "syv nøgler" er ens egen opfindelse, kunne
man få problemer med loven om ophavsret.

At amerikanerne - især - er vilde med certificeringer og diplomer og
licenser er en anden sag.... og det er ved at sprede sig i det danske
kursussystem. Det betyder nu ikke, at man SKAL have licens til at undervise
i et bestemt princip.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-04-05 10:10

Lisbeth Jacobsen skrev den 06-04-2005 09:48:

> Du spurgte Ninett om det samme i november - hvor du advarede hende mod at
> bruge hans principper uden nødvendig tilladelse.

ikke principperne, men at bruge hans "varemærke" i forbindelse med
markedsføringen.

Man må ikke bruge andres kendetegn i markedsføring uden at man har den
nødvendige tilladelse.

Tilbage i November snakkede Ninett også om, at de var igang med at
arbejde på "noget".
Dette "noget" viser sig så nu, at være at man bruger navnet direkte.

Og derfor vil jeg gerne vide lidt mere.

> [...]
> en bog og foregive, at Dr Phils "syv nøgler" er ens egen opfindelse, kunne
> man få problemer med loven om ophavsret.

Der er intet med principperne at gøre. men at man anvender en bestemt
virksomheds navn og varemærke i sin markedsføring evt. uden at have lov.

> [...]
> licenser er en anden sag.... og det er ved at sprede sig i det danske
> kursussystem. Det betyder nu ikke, at man SKAL have licens til at undervise

Derfor skal man stadig udvise god markedsføringsskik.
Specielt når man tager penge for det.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-04-05 08:33

> ikke principperne, men at bruge hans "varemærke" i forbindelse med
> markedsføringen.

Har Dr. Phil overhovedet et varemærke? Hvad er det, du opfatter som hans
varemærke?
Og hvad er det, der får dig til at tro, at man ikke må arrangere workshops
om hans principper og kalde tingene ved deres rette navn?

Kender du Stephen R. Coveys "7 gode vaner". Det er en bog (og et princip)
som der verden over er massevis af kurser i.
Og sådan er det med masser af andre bøger, der har et budskab eller et
princip, som man kan bruge.

Jeg kan huske fra tidligere indlæg, at Ninett er uddannet i NLP. Det er en
metode, der er udviklet i starten af 70'erne af John Grinder, som dengang
var sprogprofessor ved University of California, og gestaltterapeuten
Richard Bandler. De to har skrevet flere bøger om emnet og det er nok en af
de metoder, der undervises mest i rundt omkring i verden.

Du kan finde masser af sådanne eksempler på, at kendte forfatteres
principper/metoder sættes på et kursusprogram. UDEN tilladelse fra
forfatterne.

Jeg forstår med andre ord slet ikke, hvad der bringer dig på den idé, at
Ninett og andre ikke må gøre tilsvarende med Dr. Phils syv nøgler til
vægttab.

> Man må ikke bruge andres kendetegn i markedsføring uden at man har den
> nødvendige tilladelse.

Det må man bestemt gerne! Hvis man gør det uden at skænde varemærket - uden
at lade som om det er ens eget produkt, når det i virkeligheden er - som i i
dette tilfælde - Dr. Phil McGraws princip.

> Tilbage i November snakkede Ninett også om, at de var igang med at
> arbejde på "noget".
> Dette "noget" viser sig så nu, at være at man bruger navnet direkte.

Det er OK. Og bedre end ikke at kalde tingene ved deres rette navn.
Hun må også tilsvarende sætte Atkins principper på programmet og undervise i
dem. Det er der også mange der gør.

Hun må derimod ikke lade som om hun er en del af De Danske Vægtkonsulenter
og står for deres kurser - medmindre det rent faktisk er tilfældet. Men at
skrive, at hun underviser i deres principper, vil være OK.

> Og derfor vil jeg gerne vide lidt mere.

> Der er intet med principperne at gøre. men at man anvender en bestemt
> virksomheds navn og varemærke i sin markedsføring evt. uden at have lov.

Hvsi man underviser i principperne, vil det være forkert ikke at oplyse,
hvorfra de kommer. Det vil måske ligefrem blive betragtet som vildledende
misbrug.

> Derfor skal man stadig udvise god markedsføringsskik.
> Specielt når man tager penge for det.

Det ER god markedsføringsskik at være åben med, hvor de principper man
underviser i, kommer fra.

Og det er helt almindeligt, at der arrangeres workshops i dygtige
forfatteres principper af både den ene og den anden slags.

Hvad har egentlig bragt dig på den tanke, at det er forkert, hvad Ninett har
gjort? Har du eksempler på, at noget sådant er blevet retsforfulgt eller
kritiseret?

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-04-05 11:45

Lisbeth Jacobsen skrev den 07-04-2005 09:32:
> "Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Har Dr. Phil overhovedet et varemærke? Hvad er det, du opfatter som hans
> varemærke?

----
Restrictions on Use of Materials
The contents of our sites are protected by copyright and trademark laws,
and are the property of their owners. Unless we say otherwise, you may
access the materials located within the Sites only for your personal
use. This means you may download one copy of posted materials on a
single computer for personal, noncommercial home use only, so long as
you neither change nor delete any author attribution, trademark, legend
or copyright notice. When you download copyrighted material you do not
obtain any ownership rights in that material.
You may not modify, copy, publish, display, transmit, adapt or in any
way exploit the content of the Sites. Only if you obtain prior written
consent from us -- and from all other entities with an interest in the
relevant intellectual property -- may you publish, display or
commercially exploit any material from the Sites.

You must abide by all additional copyright notices or other restrictions
contained in any of the Sites.
---
fra: https://www.drphil.com/membership/privacy_policy.jhtml

> [...]
> Richard Bandler. De to har skrevet flere bøger om emnet og det er nok en af
> de metoder, der undervises mest i rundt omkring i verden.

Ja, det har Ninett også betalt for gennem sin uddannelse. Som er alt
andet end: gratis.

> Det må man bestemt gerne! Hvis man gør det uden at skænde varemærket - uden
> at lade som om det er ens eget produkt, når det i virkeligheden er - som i i
> dette tilfælde - Dr. Phil McGraws princip.

Hmmmmm, må jeg så arrangere en koncert hvor jeg spiller Sting numre. Jeg
siger jo , at det er Sting numre.
Eller skal jeg også betale coda-afgifter og hvad der ellers er af
ophavsret-halløj.

På samme måde er andet intellektuel arbejde beskyttet af ophavsret og
evt. varemærke (I DK skal du ikke engang registrere det som varemærke,
man alene bruge det er nok, så vidt jeg husker).

> Hvad har egentlig bragt dig på den tanke, at det er forkert, hvad Ninett har
> gjort?

Har jeg skrevet/påstået at det er forkert, hvad de har gjort?
eller
har jeg spurgt til hvordan de gør som de gør?

Kunne det tænkes, at Lisbeth Jacobsen ser spøgelser hvor ingen spøgelser
er? Eller går der Morten Bjergstrøm i dig?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-04-05 13:07

> You must abide by all additional copyright notices or other restrictions
> contained in any of the Sites.
> fra: https://www.drphil.com/membership/privacy_policy.jhtml

Det er hans website, der her er tale om. Ikke hans slankekursprincip!
Samme regler gælder for hans bøger... man må ikke kopiere dem etc. Men man
må gerne undervise ved at forære alle kursisters hans bog. Eller ved at
sælge dem hans bog.

> Ja, det har Ninett også betalt for gennem sin uddannelse. Som er alt
> andet end: gratis.

Ninett har betalt for at få en uddannelse, som hvem som helst må undervise
i. Man kan tage uddannelsen utallige steder. Nogle bedre end andre. Og om
Ninett så har taget sin NLP-uddannelse hos landets mest anerkendte i faget,
har hun kun betalt for uddannelsen.

Det er også lovligt at undervise i NLP uden at være uddannet i det. Men vil
man tage uddannelsen, vil jeg bestemt anbefale, at man tager et af de få
anerkendte og kontrollerede uddannelsessteder.

> Hmmmmm, må jeg så arrangere en koncert hvor jeg spiller Sting numre.

Nej... for musik må man ikke bruge kommercielt (i koncertsammenhæng) uden at
have betalt for det.

Bøger må du derimod gerne bruge i kommerciel sammenhæng (eks. undervising),
hvis du betaler for den.

> Eller skal jeg også betale coda-afgifter og hvad der ellers er af
> ophavsret-halløj.

Ja.. du skal betale Koda-afgift for at bruge musik.
Men man skal ikke betale afgift for at bruge andres bøger i sin
undervisning.

> På samme måde er andet intellektuel arbejde beskyttet af ophavsret og
> evt. varemærke (I DK skal du ikke engang registrere det som varemærke,
> man alene bruge det er nok, så vidt jeg husker).

Du må eksempelvis ikke bruge kopier af avisartikler i undervisning.
(medmindre du har en aftale med Copy Dan og betaler for kopierne)

Der er derimod helt legalt at købe 20 eksemplarer af avisen (eller bogen) og
så bruge den i undervisningen.

> Har jeg skrevet/påstået at det er forkert, hvad de har gjort?

Jeg omformulerer lige mit spørgsmål... hvad får dig til at tro, at det KAN
være forkert at undervise i Dr. Phils syv nøgler uden at have fået
tilladelse, uden at have betalt for det?

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-04-05 13:37

Lisbeth Jacobsen skrev den 07-04-2005 14:06:
> "Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Det er hans website, der her er tale om. Ikke hans slankekursprincip!

Hvad er forskellen?

> Samme regler gælder for hans bøger... man må ikke kopiere dem etc. Men man
> må gerne undervise ved at forære alle kursisters hans bog. Eller ved at
> sælge dem hans bog.

Det er jo heller ikke det der er tale om, når jeg spørger til hvad
Ninett gør.

> Ja.. du skal betale Koda-afgift for at bruge musik.
> Men man skal ikke betale afgift for at bruge andres bøger i sin
> undervisning.

Nå hvorfor har skolerne så en koda-afgift (hedder vist copydan der) på
hver kopi der laves på skolens kopimaskine?

> Jeg omformulerer lige mit spørgsmål... hvad får dig til at tro, at det KAN
> være forkert at undervise i Dr. Phils syv nøgler uden at have fået
> tilladelse, uden at have betalt for det?

varemærkeloven, markedsføringsloven, ophavsrets-loven

Jeg spørger altså kun af ren nysgerrighed hvad de har gjort. ikke for at
komme med en løftet pegefinger.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-04-05 13:50

> Hvad er forskellen?

Forskellen på et website og en metode vil jeg mene, at du kender.

At kopiere en slankebogs eller slankewebsites materiale er også noget andet
end at undervise i princippet og metoden.

> Nå hvorfor har skolerne så en koda-afgift (hedder vist copydan der) på
> hver kopi der laves på skolens kopimaskine?

Fordi skoler kopierer bøger, avisartikler etc. Derfor har de en aftale med
Copydan - og derfra får ophavretsindehavere betaling for den slags brug af
deres materiale.

> varemærkeloven, markedsføringsloven, ophavsrets-loven

De gælder for brug af materiale. Men ikke for brug af og undervisning i
metoder.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ann Nielsen

Dato : 05-04-05 10:36

Hej Stefanie.

Motivationen finder du kun hos dig selv. Du skal lære at tro på
dig selv, finde et mål som er realistisk og eller finde nogen
eller noget på nettet, der kan hjælpe dig frem til den rigtige
kost og gerne se hurtige resultater i starten. Det giver et godt
skub.

Mht. træningen, træner du med andre der får det til at være lidt
sjovere? Hvor bor du henne, måske kunne vi bakke hinanden op på
den måde?!?!

Jeg kæmper stadig med min vægt og har langt igen, men jeg
fortsætter med træningen og vil gøre/gør alt for at det skal
lykkedes. Bla. så har jeg tilmeldt mig et sund og slankehold i mit
fitnesscenter som har hjulpet mig en del med kost og motion. Dog
går jeg ikke mere på deres slankehold da jeg er kommet i så god
form, at jeg skal knokle mere for at få noget ud af det! Det har
jeg aldrig prøvet før!

Med venlig hilsen

Ann Nielsen

Fra : Stefanie Mathiesen

Dato : 05-04-05 14:57

"Ann Nielsen (slet VCULO)" <annn@VCULOadslhome.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mht. træningen, træner du med andre der får det til at være lidt
> sjovere? Hvor bor du henne, måske kunne vi bakke hinanden op på

Kære Ann.
Måske var det også forkert formuleret, måske er det mere over i viljestyrken
jeg mangler...
Men den skal jeg slvfølgelig også finde inde i mig selv.
Jeg har vil virkelig gerne tabe mig, og er også virkelig overbevist om at nu
skal jeg af med de kilo, så handler jeg en masse frugt og grønt ind og
holder mig fra slikhylden, og der gr ikke mere end en uge, s kan jeg ikke
mere.
Før har jeg kunne holde det i flere måneder, men efter jeg er flyttet sammen
med min kæreste kan jeg simpelthen bare ikke holde det...

Jeg træner sammen med en veninde, som ikke er overvægtig, bare for at vi kan
holde hinanden i ørerne, s vi virkelig får trænet de 2 gange om ugen.
Desværre er begge vores kalendere bokkede, så det ikke bliver til mere end
2gange om ugen.

Men jeg bor i Midtjylland (Holstebro), hvis du bor i nærheden er jeg frisk
på at bakke hinanden op omkirng vægttabet. Også hvis andre læser dette er de
velkomne :)

--
Mvh Stefanie

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-04-05 15:10

Stefanie Mathiesen skrev den 04-04-2005 20:17:
> Hvor finder jeg motivation henne?

Vides ikke.
men jeg har en ide (om du kan bruge den, ved jeg ikke):

Har du nogensinde fået taget et billede af dig selv, hvor du er i
badedragt eller bare iført trusser/BH, så du kan se "hvor slemt det står
til"?
Billedet behøvedes du jo ikke at vise til nogen som helst.

Dette billede kan du bruge til to ting.
Den ene har du nævnt: Døden skal have en årsag.
Den anden: Det er slut nu. Nu skal der gøres noget!

Jeg går ud fra, at du vælger den anden.
Det du så gør herfra. Det er jeg faktisk ikke nogen konkrete ideer til,
da vi alle er forskellige med hensyn til, hvad det virker for os.
Der er så mange muligheder, koncepter, værktøjer og metoder.
Uanset hvad du vælger, sålænge det virker for dig, så gør det.

Når du har valgt "den anden" og du er i vildrede om hvad du skal vælge,
så kan du jo spørge her hvad andre laver eller hvad der er af
fordele/ulemper ved de forskellige muligheder, koncepter, værktøjer og
metoder.
Husk at fortælle hvad du har forhold som man skal tage hensyn til, så
kan du få de bedste råd.

> Jeg tager bare mere og mere på, og min selvtillid bliver dårligere og
> dårligere...

Klart!

> [...]
> bor sammen med min kæreste, som ikke rigtig kan undvære sin nutella og

hmmm, der er flere spændende ting i ovenstående afsnit:

"skubbe skylden fra sig"..... ja, du skyder skylden på de eksterne
forhold (du skriver det endda i næste sætning). Det gør så bare, at du
fastholder dig i en ide om, at du ikke kan gøre noget. Jo du kan.
Du kan tage et ansvar. Forpligt dig til det dette ansvar. Tager du
forpligtelsen seriøst, så er du igang med at ændre dine handlinger.
Ændrer du ikke handlinger, så tager du det ikke seriøst.
Undlad så at falde over i den anden ende af "tage ansvar"-spektret, hvor
du tager hele verdens problemer på dig. Der er en balanceakt som skal
mestres.

Jeg kan godt li' at du skriver at du siger at det er din egen skyld, MEN
at det forholdet at du bor sammen med din kæreste, at du ikke kan tabe dig.

Det er hvad jeg vil kalde, at skubbe skylden fra sig.
Og jeg vil også gerne forklare:
En klog mand har engang sagt, at 90% af en sætnings budskab ligger efter
MEN'et.

Nu tænker du sikkert: Jeg vil ikke flytte fra ham eller skifte ham ud.
Det er sandelig heller ikke det jeg foreslår, men du kan altså heller
ikke skyde skylden på din kærestes nutella/pålægschokolade at du ikke
kan holde fingrene fra det.
Din kæreste har du sikkert ubevidst planer om at du vil giftes med en
dag dvs. du vil bo sammen med ham i ret mange år fremover.
Vil du også om 10 år sige, at du ikke kan tabe dig fordi din
kæreste/mand køber nutella og pålægschokolade?
(det er så en længere debat, som jeg så ikke vil starte nu, men du bør
have den in mente, da du jo selv skriver, at du skyder skylden fra dig)

Men lad os lige fortsætte med den næste detalje i afsnittet:

Du skriver selv, at din kæreste ikke kan undvære sin nutella.
Vil det sige, at du spiser andre menneskers mad?

Jeg har en ide (om du kan bruge den, det ved jeg ikke):
Lav nogen etiketter (man kan købe etiketter for en forholdsvis billig
penge i boghandlen eller kontorforsyning. Køb nogen etiketter der kan
bruges i den printer som du har stående ved din computer).
Skriv din kærestes navn på etiketterne. Sæt disse beskrevne etiketter på
nutella'en og pålægschokoladen (plus al anden mad som er din kærestes)
på et synligt sted på emballagen.
Når du så er igang med at tage mad ud af skabet og tager fat i noget med
med din kærestes navn på, så ved du at du er igang med noget som er knap
så godt. Stil så maden tilbage igen.
Og find noget andet du kan putte på brødet fx en skive tomat, to skiver
agurk og et par tynde løgringe* + god salt (fx maldon-salt) og peber.
Mums siger jeg bare.

*: Løgringene kan du have vendt/marineret i noget balsamico-eddike som
en ekstra smagsgiver. Marinaden kan holde sig et par dage, så bør du
skifte den ud.

> Jeg er for nylig begyndt og træne lidt (indtil videre 2dage om ugen), men
> har ingen kondi - er ryger og overvægtig - så det er ikke meget intensivt.
> Får da lidt sved på panden...

Hvad hjælper træningen, når du stadig indtager andre menneskers mad.

> Men hvordan kommer jeg af med mine dårlioge vaner?

Skriv dem ned! Kun på den måde bliver du bevidst om dine dårlige vaner
dvs. identificere dem. Kun på den måde kan du også gøre nogen ved dem.

Jeg har tidligere fortalt om min tidligere vane om at spise levninger og
købe slik som antidepresiv medicin. Og det er altså 30 kilo siden.
Gad vide hvor mange af disse 30 kilo er kommet af levninger og
trøstespiseri.

> Min kæreste spiser ingen sunde ting,

Hvad har din kærestes madvaner at gøre med, at du vil lave en ændring?
Er I siamesiske tvillinger med fælles fordøjelsessystem?

> og ind jeg kan ikke selv nå at spise al
> det frugt og grønt jeg spiser inden det mugner. Jeg ærger mig sådan over at
> skulle smide så mange dyre madvarer ud...

Der kan du kun gøre to ting:
Køb ind i mindre mængder (så mugner det ikke)
og
Find et andet sted at handle (det gør det billigere).

Flere problemer som vi skal finde en løsning på?

Noget helt andet: Nutella og pålægschokolade har faktisk ganske pæne
kilopriser, så overvej lige hvad der er dyrt.

Noget tredje: Når du køber det, men lader det ligge til det mugner?
Hvorfor spiser du det ikke inden det mugner? Du har vel købt det for at
spise det istedet for nutellamader?

> Håber at få lidt hjælp...

Håber at det gav lidt hjælp.

Beklager, hvis mit indlæg lyder lidt hårdt hvad jeg har skrevet. Det er
skrevet i bedste mening.
Kan du ikke bruge noget af de ting jeg har skrevet, så lad være og
fortsæt din søgning i en metode at finde selvtillid.

Fra : Brian Lænø

Dato : 05-04-05 15:33

"Stefanie Mathiesen" skrev
> [...]
> at
> skulle smide så mange dyre madvarer ud...

Som Ann også skriver, så skal motivationen komme fra dig selv.
Det hjælper ikke at andre presser på, hvis du ikke selv har motivationen, så
er det dømt til at mislykkes på forhånd.

Jeg har selv været overvægtig i mange år, hvor jeg stille og roligt tog mere
og mere på.
Da vægten til sidst nåede over, et for mig uacceptabel tal, så skulle der
bare ske noget nu.
Jeg startede på Atkins, og har siden tabt ca. 30 kg.

Når du starter på en kostomlægning, så skal du være villig til at fravælge
alt det forbudte, uden undtagelser!
Jeg skriver kostomlægning og ikke kur, da en kur kun virker kortvarig.
Når man har været i gang et par måneder, så kan man godt snyde lidt til
festlige lejligheder.
Men man bør ikke snyde før, da det let kan tage overhånd i starten af en
kostomlægning.

Når du vælger en kostomlægning, så vælg en som din kæreste også vil følge
til aften måltidet, det vil gøre det lidt lettere.
Du skriver at han ikke spiser sundt, så måske du kan få ham til at acceptere
mad fra Atkins.
Den slags mad kan de fleste mænd lide.

--
Brian

Fra : Jacob

Dato : 05-04-05 16:45

"Stefanie Mathiesen" <kramzere@*FJERNDETTE*msn.com> skrev i en meddelelse
> Hvor finder jeg motivation henne?

Det er kunsten. Et forslag kunne være at gå sammen med andre (evt. din
kæreste?) nemmere at komme ud af døren, når der er folk der er "afhængige"
af en.
Ellers er powerwalking jo blevet rimeligt populært og forbløffende effektivt
+ det slider ikke så meget på f.eks. knæ som løb (der er også klubber hvor
folk samles om det)

Svømning er også godt og kan dyrkes på hold..

Kostomlægning er en af de svære.. Prøv at regne dit kalorieforbrug i en
måned ud, også gå i underskud.

Bare lidt forslag.

Fra : Lone

Dato : 06-04-05 12:00

"Stefanie Mathiesen" <kramzere@*FJERNDETTE*msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]

hej stefanie,

kort + kontant - få dig en ny kæreste

hilsen lone

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-04-05 12:17

Lone skrev den 06-04-2005 13:00:

> hej stefanie,
>
> kort + kontant - få dig en ny kæreste

øøhhhhhh, er det ikke lidt for drastisk?

hvad så næste gang, at hun får fristelser i køkkenet?

Fra : Lone

Dato : 06-04-05 19:17

> øøhhhhhh, er det ikke lidt for drastisk?
>

> hvad så næste gang, at hun får fristelser i køkkenet?

> [...]

dem får hun jo pga kæresten!!!!!!!!!!

det er ham der spiser usundt i huset -

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-04-05 20:56

Først lige til Stefanie: Det er nu slet ikke dig og dine valg jeg vil
"modsige". Dine valg er dine valg
De ting jeg skriver her i indlægget. Dem kan du tage med i dine
overvejelser, tilgengæld er de egentlig slet ikke møntet på dig, men på
Lones "tip" om, at du bør droppe kæresten. Det er selve tippet, som jeg
har noget imod.

Til Lone vil jeg nu sige, at man "får sig" altså ikke bare en ny kæreste.
Det er ret voldsomt et råd at give. Du kender intet til det følelsesliv
og samliv som Stefanie og kæresten har udover, at kæresten altså køber
noget nutella og pålægschokolade.
Som Freud engang sagde: Nogen gange er en cigar altså også bare en cigar.

Lone skrev den 06-04-2005 20:16:

> dem får hun jo pga kæresten!!!!!!!!!!

Spiser hun usundt pga. kæresten?*
Eller
Spiser hun usundt fordi hun ikke kan holde fingrene fra kærestens
Nutella/pålægschokolade.
(husk lige på, at Stefanie godt ved at Nutella'en er kærestens. Det
skriver hun direkte i sit indlæg)

Og bør man vælge kæreste ud fra Nutella-/chokoladepålæg eller ud fra de
følelser man har for kæresten?

*: Jeg vil slet ikke begynde at gå igang med nogen gætterier omkring
hvorfor man kan finde på at spise usundt pga. en person.
Det har jeg ingen informationer fra Stefanies samliv om for at kunne
vurdere det.

> det er ham der spiser usundt i huset -

Gør han? Jeg troede det var Stefanie som tog på i vægt og ikke kunne
holde fingrene fra kærestens nutella/pålægschokolade.

Sådan som jeg forstår det menneskelige fordøjelsessystem, så tager man
ikke på i vægt pga. andre personer spiser/lever usundt, men fordi man
selv gør det.
Det kan være, at jeg har misforstået noget?

Og så vidt jeg kan vurdere herfra hvor jeg sidder (jajajaja, det er
Amager og Stefanie bor i Holstebro, så der er lidt langt), så bør man se
på Stefanies uvaner før man iværksætter de lidt mere drastiske skridt.

Man får jo heller ikke amputeret sit ben bare fordi man har fodvorter, vel?

Fra : Lone

Dato : 07-04-05 02:11

> Man får jo heller ikke amputeret sit ben bare fordi man har fodvorter,
vel?
> --
> mvh Carsten Riis

nå - det lyder squ da ellers ret effektivt

bortset fra det - så har jeg selv en kæreste der spiser alt det usunde -
pommesfritter - chips - ryger etc etc

det er dælme svært at sidde ved siden af og se på - snuse duften og så være
standhaftig

det er meget nemmere hvis partneren støtter en og går med på at man i stedet
spiser en lækker salat eller lignende.

hvis Stefanies kæreste ikke støtter hende er det 10 gange så svært at være
standhaftig - hvad der sikkert mere er hendes problem end motivation.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-04-05 08:39

"Lone" <lonekyhl"fjerndette"@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> pommesfritter - chips - ryger etc etc
> det er dælme svært at sidde ved siden af og se på - snuse duften og så

Men det er nu engang den virkelighed, du skal kunne tackle, for kæresten er
ikke den eneste, der frister med usunde ting.

> det er meget nemmere hvis partneren støtter en og går med på at man i
stedet
> spiser en lækker salat eller lignende.

Kæresten har vel ikke noget imod at man spiser en salat!?

> hvis Stefanies kæreste ikke støtter hende er det 10 gange så svært at være
> standhaftig - hvad der sikkert mere er hendes problem end motivation.

Hvis man gør en anden til problemet og årsagen, kan man skifte kæresten
ud... og så er det udbuddet i kantinen, lede ved madpakker, pengepungen,
tidnød eller 117 andre ting, der bliver brug som dårlig undskyldning.

Mvh. Lisbeth

Fra : Stefanie Mathiesen

Dato : 07-04-05 11:12

"Lone" <lonekyhl"fjerndette"@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> hvis Stefanies kæreste ikke støtter hende er det 10 gange så svært at være
> standhaftig - hvad der sikkert mere er hendes problem end motivation.

Hvorfor dropper du så ikke selv din kæreste, hvis det er det bedste jeg kan
gøre? Så er det vel også det bedste for dig!

--
Stefanie

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-04-05 16:35

Stefanie Mathiesen skrev den 07-04-2005 12:11:

> Hvorfor dropper du så ikke selv din kæreste, hvis det er det bedste jeg kan
> gøre? Så er det vel også det bedste for dig!

Hej Stefanie

Jeg er glad for at du melder tilbage på de dårlige råd (as in: dem du
ikke kan bruge til noget), men hvad de andre (herunder: mine) som er
muligheder som folk har givet.
Hvad kan du bruge? hvad afskyer dig? er der noget du kan se ideen med og
dog ikke kan/vil indarbejde i din hverdag?

Det er nemlig altid dejlig at høre om de råd, der bliver givet om de
også kan bruges til noget eller om det ingen effekt har overhovedet.
Det kunne jo også være, at du tager nogen af ideerne og modificerer dem,
så de passer ind i din hverdag.

Fra : Stefanie Mathiesen

Dato : 11-04-05 20:23

> [...]
> også kan bruges til noget eller om det ingen effekt har overhovedet.
> Det kunne jo også være, at du tager nogen af ideerne og modificerer dem,

Jeg tror at jeg stadig er i tænkefasen, omkring hvordan jeg lige skal smide
de overflødige kilo. Det er nok derforj eg ikke har meldt tilbage, hvilke rd
jeg kunne bruge.
Men jeg vil lige benytte lejligheden til at sige at min kæreste ingen skyld
har, jeg nævner netop selv at det nemmeste er at skyde skylden over på andre
mennesker, og det er jo så det jeg gør. Jeg er udemærket klar over at det er
helt og holdent mig selv der skal gøre noget, og desuden er min kæreste da
også klar til at hjælpe mig, hvis ellers selv jeg havde lidt mere
viljestyrke.
Faktisk begynder vi nok snart og træne sammen, hvis jeg ikke skal træne med
min veninde mere.

--
Mvh Stefanie

Fra : Lone

Dato : 07-04-05 18:04

søde Stefanie

jeg har droppet kæresten - fra + med i går

hilsen Lone

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-04-05 22:24

Lone skrev den 07-04-2005 19:03:
> søde Stefanie
>
> jeg har droppet kæresten - fra + med i går

Ok det har du det sikkert godt med
Hvad det så end virker for dig, så gør det.

Men lad mig lige spørge var det kun pga. jeres forskellige madvaner, at
du droppede ham?
Og hvis det virkelig ikke skulle mere til end madvaner? Hvad byggede
forholdet så på? Det må have været et tyndttyndt grundlag.

Fra : Lone

Dato : 08-04-05 05:25

> [...]
> Og hvis det virkelig ikke skulle mere til end madvaner? Hvad byggede
> forholdet så på? Det må have været et tyndttyndt grundlag.

det med madvaner har også noget med rygrad at gøre

ham her har rygrad som en orm!!! på 126kg

men når han sidder og smasker pommes frites (som jeg elsker) er det squ
svært at holde fingere væk

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-04-05 07:56

Lone skrev den 08-04-2005 06:24:

> det med madvaner har også noget med rygrad at gøre
>
> ham her har rygrad som en orm!!! på 126kg
>
> men når han sidder og smasker pommes frites (som jeg elsker) er det squ
> svært at holde fingere væk

geeeeehhhhh, du får rygrad ved at smide ham ud?

På den anden side, så har du jo gjort noget for at "fejlsikre" dit miljø.
Jeg savner bare nogen mellemregninger inden en så voldsom beslutning.

der hvor madvaner kommer ind er, at når det kun var madvanerne som var
årsagen til bruddet, så - som jeg ser det - var forholdet i forvejen
dømt til at mislykkedes. Nu kom der bare madvaner ind som argument
(meget belejliget hvis jeg må tilføje)

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-04-05 11:34

Lone skrev den 07-04-2005 03:10:

> nå - det lyder squ da ellers ret effektivt

Tja, når du har hovedpine, så lad os skære hovedet af, så har da da i
det mindste ikke hovedpine længere.

Operationen lykkedes, men patienten er død.
(husk, at 90% af en sætnings budskab er efter MEN'et).

> [...]
> pommesfritter - chips - ryger etc etc
>
> det er dælme svært at sidde ved siden af og se på - snuse duften og så være

Hvorfor "får du dig ikke bare en ny"?
Dit liv vil jo være mange gange lettere hvis der er en ny.
(underlig måde at formulere sig på, som om en kæreste er en glødepære
som istykker..... Men det var dig der brugte det udtryk til at starte med)

> det er meget nemmere hvis partneren støtter en og går med på at man i stedet
> spiser en lækker salat eller lignende.

Ja naturligvis er alting lettere hvis man kan vælte arbejdet over på
andre hele tiden.
Så er man fri for at arbejde med sig selv.

Hvad så med den eneste faste "faktor" igennem sit liv.
Uanset hvor man er, uanset hvem man er sammen med, uanset hvilke andre
forhold man befinder sig.
Der er kun en gennemgående "faktor" i sit liv: En selv.
Man skal så naturligvis undgå at arbejde så meget med sig selv, at man
ikke ser på, hvad man kan lave om på sin situation med de ressourcer der
nu engang er tilstede eller kan skaffes rimelig nemt.

> hvis Stefanies kæreste ikke støtter hende er det 10 gange så svært at være
> standhaftig - hvad der sikkert mere er hendes problem end motivation.

selvdisciplin og motivation er to forskellige ting i mit "univers".

Man kan være nok så meget motiveret (det fotografi man har lavet, hvor
man har besluttet sig til at ændre motivet i fotografiet), men man har
ikke selvdisciplinen (spise andre menneskers mad) så hjælper det jo lige
fedt med motivationen.

Tror du virklig, at Stefanie får motivation til at tabe sig, hvis hun
dropper kæresten?