Sukkerfri halstablet
Fra : Frandsen

Dato : 29-03-05 15:00

Jeg fik en Vicks Fruity Fresh (Blackcurrant) halstablet af min kollega. Den
er sukkerfri, så jeg tog imod tilbuddet. Uhm, den smagte godt.

Forleden dag købte jeg en æske i et supermarked, så jeg havde lidt
"mundgodt" til en fisketur. Jeg står så og gnasker lidt på sådan én i ny og
næ. Fiskemæssigt skete der ikke det helt store (fangede overhovedet ikke
noget), og mens jeg står og kigger ud over vandet, og havde snuppet en ny
halstablet, begyndte jeg at læse varedeklerationen. Jeg var ved at få
halstabletten galt i halsen. 233 kcal. pr. 100 gram!

Det havde jeg godt nok ikke forventet. Nu er der ikke 100 gram i en hel
æske. Der er 40 gram. Hver tablet indeholder 5 kcal. (svarer det ikke til
0.5 l. cola light?). Nåh, jeg blev nysgerig efter at vide, hvor energien kom
fra, da der nu ikke var sukker i. Der stod følgende:
Protein 0 gram
Kulhydrater 95 gram
- hvoraf sukker 0 gram
- sukkeralkohol 95 gram
- stivelse 0 gram
fedt 0 gram
kostfibre 0 gram
Natrium 90 mgram

Hvad er sukkeralkohol?

På æsken står der Sugarfree med et billede af en flot hvid tand.
Sukkeralkohol er måske ikke dårligt for tænderne?

På en eller anden måde føler jeg, at de misbruger ordet "sukkerfri".

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 29-03-05 16:34

"Frandsen" <DetKanDuGlemme@invalid.kd> wrote in

> Hvad er sukkeralkohol?

En kemisk sammensætning der minder om sakkarose (alm. sukker). Når du
spiser div. sukkeralkoholer nedbrydes de til sakkarose i tarmen.

> På æsken står der Sugarfree med et billede af en flot hvid tand.
> Sukkeralkohol er måske ikke dårligt for tænderne?

Pointen ved sukkeralkoholer er at de ikke skader tænderne.

> På en eller anden måde føler jeg, at de misbruger ordet "sukkerfri".

Delvis enig.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen