|
| Afbalancering af krumtap Fra : KubikH |
Dato : 12-05-05 18:07 |
|
Hejsa
Har et lille projekt med en encylindret totakts motor der skal have et
lettere stempel.
Hvordan afbalancerer man sådan en?
Rent statisk er der "overvægt" på stemplet.
Sætter man krumpappen op mellem 2 pinoler, vejer stemplet for meget til at
der er statisk ligevægt.
Med det nye stempel er der næsten balance!
Jeg er klar over at det har med 2 ordens kræfterne at gøre, men hvad gør
jeg??
Kan man nærme sig et resultat ved en tommelfingerregel??
Er der et sted der kan klare dette uden at det koster "kassen" ??
Mvh
Niels
| |
Preben Riis Sørensen (12-05-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 12-05-05 19:08 |
|
"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse
news:d602lj$2mah$1@newsbin.cybercity.dk...
> Hejsa
> Har et lille projekt med en encylindret totakts motor der skal have et
> lettere stempel.
> Hvordan afbalancerer man sådan en?
> Rent statisk er der "overvægt" på stemplet.
> Sætter man krumpappen op mellem 2 pinoler, vejer stemplet for meget til at
> der er statisk ligevægt.
> Med det nye stempel er der næsten balance!
> Jeg er klar over at det har med 2 ordens kræfterne at gøre, men hvad gør
> jeg??
> Kan man nærme sig et resultat ved en tommelfingerregel??
Hvor er det du tror der skal være balance? Der er jo i forvejen ikke balance
i noget der trykker under forbrændingen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Ukendt (12-05-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 12-05-05 20:57 |
|
Preben Riis Sørensen skrev i meddelelsen
<42839b9f$0$50668$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>Der er jo i forvejen ikke balance i noget der trykker under forbrændingen.
Forbrændingen er en "indesluttet" kraft og giver ikke anledning til
uballance. Forbrændingspulserne giver til gengæld anledning til torsionelle
vibrationer i selve krumtappen, og i motoren som helhed, omkring
udgangsakslen.
mvh
Orla
>--
> M.V.H.
>Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
| |
Ukendt (12-05-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 12-05-05 20:53 |
|
KubikH skrev i meddelelsen ...
>Hejsa
>Har et lille projekt med en encylindret totakts motor der skal have et
>lettere stempel.
>Hvordan afbalancerer man sådan en?
>Rent statisk er der "overvægt" på stemplet.
Ja og det skal der være.
>Sætter man krumpappen op mellem 2 pinoler, vejer stemplet for meget til at
>der er statisk ligevægt.
>Med det nye stempel er der næsten balance!
>Jeg er klar over at det har med 2 ordens kræfterne at gøre, men hvad gør
>jeg??
Nej, det er første orden
>Kan man nærme sig et resultat ved en tommelfingerregel??
Tommelen siger 60 - 70% af stempelvægten og en part af plejlstangsvægten. Du
kan regne tilbage ved at måle den vægt af bolt med skiver, der isat
stempelpindshullet giver statisk ballance. Regn procenten ud i forhold til
det gamle stempel, vej det nye stempel, regn og afvej den nye samling
skiver/bolt, monter i stempelpindhul. Bor herefter i begge kontravægte
indtil der igen er statisk ballance.
mvh
Orla
| |
Preben Riis Sørensen (12-05-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 12-05-05 21:35 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev
>
> Tommelen siger 60 - 70% af stempelvægten og en part af plejlstangsvægten.
Du
> kan regne tilbage ved at måle den vægt af bolt med skiver, der isat
> stempelpindshullet giver statisk ballance. Regn procenten ud i forhold til
> det gamle stempel, vej det nye stempel, regn og afvej den nye samling
> skiver/bolt, monter i stempelpindhul. Bor herefter i begge kontravægte
> indtil der igen er statisk ballance.
Hvad gør en evt. over- eller undervægt ved systemet?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
KubikH (12-05-2005)
| Kommentar Fra : KubikH |
Dato : 12-05-05 21:49 |
|
SNIP
">
> Hvad gør en evt. over- eller undervægt ved systemet?
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
Den vibrerer som bare S....
Niels
| |
Ukendt (12-05-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 12-05-05 21:56 |
|
Preben Riis Sørensen skrev i meddelelsen
<4283bddc$0$50650$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>
>Hvad gør en evt. over- eller undervægt ved systemet?
På en encylindret motor flytter det vibrationer til eller fra aksen gennem
cylinderen, fra eller til aksen 90° på cylinderaksen. Begge dele 90° på
krumtapaksen. Med andre ord, en encylindret motor kan ikke afballanceres
100%, men man kan fordele uballancen på de to akser.
mvh
Orla
>--
> M.V.H.
>Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>
| |
KubikH (12-05-2005)
| Kommentar Fra : KubikH |
Dato : 12-05-05 21:44 |
|
SNIP
>
> Tommelen siger 60 - 70% af stempelvægten og en part af plejlstangsvægten.
> Du
> kan regne tilbage ved at måle den vægt af bolt med skiver, der isat
> stempelpindshullet giver statisk ballance. Regn procenten ud i forhold til
> det gamle stempel, vej det nye stempel, regn og afvej den nye samling
> skiver/bolt, monter i stempelpindhul. Bor herefter i begge kontravægte
> indtil der igen er statisk ballance.
>
> mvh
> Orla
>
>
Alletiders
Det var lige den fidus jeg manglede.
Var igang med en 3 cylindret 120 graders maskine.
Men den trækker ud, så den lille encylindrede kom på tapetet.
Jeg har spurgt i flere fora, uden brugbart svar.
Tak for hjælpen
Niels
| |
KubikH (13-05-2005)
| Kommentar Fra : KubikH |
Dato : 13-05-05 13:30 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:4283b537$0$50721$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
SNIP-
>>Sætter man krumpappen op mellem 2 pinoler, vejer stemplet for meget til at
>>der er statisk ligevægt.
>>Med det nye stempel er der næsten balance!
>>Jeg er klar over at det har med 2 ordens kræfterne at gøre, men hvad gør
>>jeg??
>
>
> Nej, det er første orden
>
-SNIP
> mvh
> Orla
>
Er det ikke sådan at statisk afbalancering klarer 1 ordens kræfter
Når skidtet så roterer er det 2 ordens kræfterne der er interessante ??
Mvh
Niels
| |
Ukendt (13-05-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-05-05 14:33 |
|
KubikH skrev i meddelelsen ...
>Er det ikke sådan at statisk afbalancering klarer 1 ordens kræfter
>Når skidtet så roterer er det 2 ordens kræfterne der er interessante ??
Ikke helt, første orden er den frem og tilbagegående kraft fra uballancen
fra stemplet, anden orden er fra accelleration og decelleration af stemplet
samt plejlstang, og optræder derfor med dobbelt frekvens af
krumtapomdrejningerne. Første orden kan udballanceres med kontravægte, eller
flere cylindre, anden ordens bidraget kan for stemplets vedkommende
udballanceres i en flercylindret motor, bidraget fra plejlstangen kan,
grundet dens mere komplicerede bevægelse, kun delvis udballanceres. Derfor
også ballanceaksler i R4 bilmotorer.
Dertil kommer problematikken omkring "rocking couple" i to- og tre
cylindrede motorer.....
mvh
Orla
>Mvh
>Niels
| |
|
|