Scooter på værksted
Fra : Peter

Dato : 07-05-05 19:29

Hej

Jeg har en hot50 scooter fra 2002, som jeg købte fornyligt. Den kører
fint omend ret sløvt som standard. Den er lige nu på værksted fordi jeg
ville have skiftet standard cylinderen ud til en tun-cylinder for at få
mere fart og bedre optræk. Jeg valgte at lade værkstedet gøre arbejdet
fordi jeg ikke selv har erfaring med cylinder-skift. Jeg havde forinden
købt cylinderen, en malossi 47 mm, på nettet.

Sidste fredag ringede jeg så ud til den lokale scooter-mand og fik af
butiks-medarbejderen at vide at de godt kunne lave den for mig. De kunne
tage den onsdag eftermiddag.

Onsdag bringer jeg scooteren ud på værkstedet og får kontakt med
mekanikeren, som er travlt optaget med en anden scooter som skulle være
færdig. Hurtigt opdagede jeg, at han faktisk ikke vidste at jeg havde en
aftale. Nå, men han smutter så over i butikken for lige at snakke med
dem. Han kommer tilbage og giver mig beskeden at de kan prøve at få
scooteren klar til omkring kl.18 selvom de har meget travlt. Vi snakker
så lige hurtigt om hvad der skulle laves og jeg spørger ham hvad prisen
bliver. Han siger at det vil blive til 1,5 arbejdstimer med en timepris
på 250, altså 375. Fair nok, det er vel normal pris for at få et
værksted til at gøre det, tænker jeg og smutter hjem.

Scooteren bliver ikke færdig onsdag og igår prøver de at ringe til mig,
men får ikke fat i mig p.g.a jeg har haft problemer med mit batteri til
mobilen. Her i formiddag ringer jeg spændt ud for at høre hvordan det
går. De fortæller mig, at de har store problemer med at få cyllen ud
fordi den er rustet fast! Det er faktisk nødvendigt at skille motoren af
for at skifte cyllen. Han siger, at nu vil det koste mig 4 timers
arbejdsløn plus 4 beslag til en 50'er stykket. Så prisen er altså nu
1200 kr for at klare arbejdet

Hvad mener i? Er de i gang med at tage røven på mig eller er det bare
prisen? Synes godtnok det er en helt anden pris end den oprindelige som
jeg snakkede med mekkeren om.

Peter

Fra : Myt

Dato : 07-05-05 19:53

"Peter" <x@xxx.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad mener i? Er de i gang med at tage røven på mig eller er det bare
> prisen? Synes godtnok det er en helt anden pris end den oprindelige som

Jeg ved ikke om de er ved at plukke dig, men du må tænke på de skal give en
pris på noget de ikke har set. Så jeg vil da mene der er fair nok de ringer
og giver dig en ny pris, og ikke bare fare på og laver den, og du så får
regningen på 1200.-

Myt

Fra : Henning Lund

Dato : 07-05-05 23:15

Peter skrev:

> [...]
> koste mig 4 timers arbejdsløn plus 4 beslag til en 50'er stykket. Så
> prisen er altså nu 1200 kr for at klare arbejdet

Noget er galt her, de _kan_ ikke_ skille motoren ad uden at cylinderen
er pillet af. Selv om cylinderen er rustet fast, kan den pilles af uden
at skille motoren ad.
Jeg har selv haft knallertværksted så jeg udtaler mig ikke i blinde.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : Highserver

Dato : 08-05-05 06:48

Hej Peter

Jeg kan kun give Henning ret de plukker dig, dog skal du lige huske at de
udfører en konstruktiv ændring af din knallert
som ikke er lovligt og derfor måske vil have en større bid.

Hvor i landet er du?
Hilsen Jakob.

------------------

Fra : Peter

Dato : 08-05-05 09:35

Highserver wrote:
> [...]
> at skille motoren ad.
> Jeg har selv haft knallertværksted så jeg udtaler mig ikke i blinde.

Jeg er i Aalborg. Hvad synes i jeg skal gøre i morgen mandag når jeg,
efter aftale med mekkeren igår, skal ringe ud og sige om jeg vil have
dem til at skille motoren ad?

Fair nok, hvis proceduren er at tage ekstra for at lave en konstruktiv
ændring, men det har de bare ikke nævnt noget om på noget tidspunkt.

Hvad ville i sige til dem?

mvh Peter

Fra : Mikkel Lund

Dato : 08-05-05 09:53

> [...]
>
> Fair nok, hvis proceduren er at tage ekstra for at lave en konstruktiv
> ændring, men det har de bare ikke nævnt noget om på noget tidspunkt.

Hej

Du skal da bare sige det som der er, at du ikke vil ofre så mange penge på
din scooter!
Og hvis du er frisk, så har jeg tid i starten af næste uge, så kan vi kigge
på den.
Smid mig en mail. Husk at fjerne FJERN

Hilsen Mikkel

Fra : Highserver

Dato : 08-05-05 11:20

Hej Peter

Tag imod Mikkel`s tilbud !!
Jeg ville ellers tilbyde dig at lave den, hvis det var tæt på mig.

Hilsen Jakob.

4100 Ringsted

Fra : Peter

Dato : 08-05-05 17:28

Highserver wrote:
> Hej Peter
>
> Tag imod Mikkel`s tilbud !!
> Jeg ville ellers tilbyde dig at lave den, hvis det var tæt på mig.
>
> Hilsen Jakob.
>
> 4100 Ringsted

Har lige sendt en mail til Mikkel. Forresten, hvad tror i værkstedet vil
have betalt for deres ulejlighed når jeg imorgen fortæller dem at jeg
alligevel ikke have dem til at rode med scooteren?

mvh Peter

Fra : Highserver

Dato : 08-05-05 18:27

Du skal ikke give mere end en ½ time.
Hilsen Jakob.

Fra : Peter

Dato : 09-05-05 22:14

Highserver wrote:
> Du skal ikke give mere end en ½ time.
> Hilsen Jakob.

Ja, jeg var så ude og hente scooteren idag. Jeg sagde til dem at jeg kom
for at hente scooteren og at de ikke skulle lave noget på den. De blev
selvfølgelig noget skuffet over min beslutning om at stoppe med at rode
med den.

Nå, men så skulle mekkeren jo lige samle "dyret". Han var kommet så
langt med at skille dyret af at han havde taget udstødning af og
plastik-dæksel og topstykket. Halvsurmulet kom han igang med at samle
småtingene. Han fik også vist mig hvor rusten og hvor fast cylinderen
egentlig sad

Jeg stillede mig så til at trille tommelfingre imens jeg diskret tog tid
på samle-øvelsen - og det gik sgu raskt for sig. 9 minutter 25 sekunder
tog det, så fik han startet dyret.

Så begyndte han ellers med, temmelig sur mine, at fable om at han ville
forlange 2 timers arbejdsløn for hans anstrengelser. Det var i følge ham
selv hvad han fortjente ovenpå denne temmelige svære mision med at få
topstykket af. Så syntes jeg lige at jeg ville spørge ham om nu også han
var sikker på om han havde regnet tidsforbruget rigtigt ud Jeg siger
så til ham at det lyder lidt meget for stortset ingenting. Han svarer så
at ja, nu skulle jeg lige stoppe før jeg kom for godt igang. Jeg skulle
forstå at det jo er dyrt at komme på værksted og mekanikeren jo også
skal have sin løn. Der er jo heller ikke nogen der vil arbejde gratis og
det vil du jeg selv jo heller ikke osv. Og, hvis jeg havde nogle flere
indvendinger imod prisen på 500 kr. i arbejdsløn så kunne jeg da tage og
fise over i butikken og diskutere videre med dem.

Med scooteren samlet, kommer indehaveren så tilfældigvis over på
værkstedet for at hente et eller andet. Mekkeren siger til ham at jeg
skal betale 500 kr. Jeg siger igen at jeg synes det er meget for så
lidt. Indehaveren mente dog at mekker altid har styr på
arbejdstime-tallet og at der derfor ikke er noget at rafle om. Jeg måtte
jo også forstå at det koster grunker at tage på værkstedet osv. Så
spurgte han mig om grunden til at jeg ikke ville have lavet noget
alligevel, men jeg gav ham ingen grund.

Efter lidt mere tovtrækkeri om prisen blev vi enige om at jeg kunne
slippe med 1 timeløn. Jeg skyndte mig at betale og skred derfra så
hurtigt som muligt.

PS. Forresten, kan der opstå problemer med topstykket og cylinder når
topstykket har været af og der ikke er sat ny pakning på? Jeg spørger,
fordi mekkeren nævnte det.

Peter

Fra : Highserver

Dato : 10-05-05 05:47

Hej Peter

Hvis du skal have en en større cyl. på så skal du købe et sodsæt (pakning
til udst.,top,bund) til den
og du skal være sikker på at den nye cyl. kan "gå" sammen med dit
std.topstykke
men kontakt Mikkel som har tilbudt sin hjælp, jeg kan forstå han bor tæt på
dig.

Det er ok du slap med en time og det trick med at mekkern ved bedst, har jeg
hørt andre steder også
de vil jo have så meget som muligt i kassen og tro mig de tjener fedt på
gutter som dig der ikke ved en pind om scootere.

Hilsen Jakob.

Fra : RpR

Dato : 10-05-05 15:31

> Hvis du skal have en en større cyl. på så skal du købe et sodsæt (pakning
> til udst.,top,bund) til den
> og du skal være sikker på at den nye cyl. kan "gå" sammen med dit
> std.topstykke

Malossi Sport kittet der tidligere blev nævnt er inkl. topstykke og samtlige
pakninger, så det behøves ikke
Iøvrigt kan de o-rings pakninger der fås idag benyttes så mange gange man
kan, indtil de enten blir deforme eller går i stykker.

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~

Fra : IzNoGoUd

Dato : 09-05-05 13:06

On Sat, 07 May 2005 20:28:52 +0200, Peter <x@xxx.com> wrote:

>Hvad mener i? Er de i gang med at tage røven på mig eller er det bare
>prisen? Synes godtnok det er en helt anden pris end den oprindelige som
>jeg snakkede med mekkeren om.

Min knallert mek. han fortalte mig at det vile tage en time hvis
cylinderen ikke var rustet fast ellers hen mod de 3 timer. Det var da
fair at fortælle mig det!

Min kanllert er en: PGO Hot 50. Fra 98 tror jeg nok.

best regards IzNoGoUd a.k.a. Claes Nielsen, DK-5700 Svendborg, Denmark.
*
"All your base are belong to us"