Træg bagbremse på Dr. Big
Fra : Claus Vitting

Dato : 05-05-05 21:41

Hej NG,

jeg har en Dr. Big, hvor det nu er helt umuligt at bremse på bagbremsen.

Jeg har skilt alt ad, og fundet frem til at det er

den "aksel" med stråler udvendigt (hvorpå bremsearmen for enden af kablet
sidder) og som har et fladt styke inde i selve bagbremsen, som sørger for at
bakkerne presses ud mod navet i baghjulet

som er groet fast - der skal mange kræfter til at bevæge den ...

Jeg har prøvet med rustløsner over et par dage, men den går stadig utrolig
trægt ...

Er der mon en eller anden der har et forslag til at få tingene til at bevæge
sig helt frit ?

På forhånd tak for svar !!!

Mvh.

Claus

Fra : Thomas B

Dato : 05-05-05 22:00

> Er der mon en eller anden der har et forslag til at få tingene til at
> bevæge sig helt frit ?

Afmonter hele akslen og rengør den samel det hele igen. Så der det hele som
nyt igen. Det er en af de ting der typisk sker efter en vinter.

Jeg rengør selv 2 gange om året akslen forår og efterår. Gider ikke stå i
frost grader og skruge knallert hvis jeg kan være fri for det.

Mvh. Thomas

Fra : Henning Lund

Dato : 06-05-05 07:27

Thomas B skrev:

> Afmonter hele akslen og rengør den samel det hele igen. Så der det
> hele som nyt igen. Det er en af de ting der typisk sker efter en
> vinter.

Husk lige at give bremseakslen noget fedt for at modvirke det samme sker
igen.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : Thomas B

Dato : 06-05-05 08:05

> Husk lige at give bremseakslen noget fedt for at modvirke det samme sker
> igen.

Det vil ske igen på et tidspunkt. Men der går selvfølgelig længer tid før
det sker. Men det er altid en god ide af give fedt når man sammler igen.

Mvh. Thomas

Fra : Henning Lund

Dato : 06-05-05 09:02

Thomas B skrev:

> Det vil ske igen på et tidspunkt. Men der går selvfølgelig længer tid
> før det sker. Men det er altid en god ide af give fedt når man
> sammler igen.

Tjae jeg har kørt 4 år uden at skille det ad, jeg smurte den med
bøsningfedt da jeg købte scooteren, og det holder endnu, den kører hver
dag så det er ikke fordi den står inde i stuen

Fra : Claus Vitting

Dato : 09-05-05 19:46

Mange tak til jer alle i gruppen.

Et sidste spørgsmål er, om akslen skal bankes på stråleenden af akslen -
dvs. udvendigt fra og ind i navet ?.

Mvh.

Claus