Hercules M1 knallert med Sachs motor!
Fra : news.tele.dk

Dato : 27-04-05 18:48

Hej med jer.

Er der nogen der er i besiddelse af spec'ene til ovennævnte. Der skal
stilles tænding og skiftes nogle pære.

Sønnen ville blive mægtig glad hvis det lykkedes at skaffe.

Venlig hilsen
Sunner

Fra : Preuthun

Dato : 02-05-05 23:15

Hej Sunner.
Først og fremmest: Sørg for at alt er renset og afkokset grundigt, hvis
nødvendigt. Men det er jo en selvfølgelighed - undskyld.

Hvis spec'ene ikke lige er til at skaffe, vil du ikke gå helt galt i byen,
hvis du justerer motoren således:

Først stilles platin afstanden, når disse er fuldt åbne. Skal være 0.35 -
040mm.
Korrekt platinafstand betyder bedst mulig "gnistkraft" til tændrøret.

Derefter stilles tændingstidspunktet til 1,0 til 1,5mm før top.
Dermed justeres tidspunktet for trykopbygningen i brændkammeret.

Elektrodeafstanden på tændrøret justeres til ca. 0,5- 0,75mm. På gamle
knallerter kan en større elektrodeafstand nogle gange give problemer med
tændspolens isolation. Så af hensyn til spolen skal afstanden hellere være
ned mod 0,5mm forudsat blandingen kan antændes i brændkammeret.

Hvis maskinen derefter lyder som om den er fyldt med løse møtrikker skal du
overveje disse to forhold:
1) Går den lidt for mager? Hvid/meget lyst tændrør. => Hoveddysen ét nummer
op. ----osv.
2) Står den for højt i tændingen? Banker stadig selvom blandingen er blevet
konstateret perfekt => Juster tændings tidspunktet ned i små spring. Dog
næppe under 0,5mm efter top, men det afhænger meget af maskinens
kompression.

Ovennævnte indstillinger og metode har altid virket godt for mig på mange
forskellige knallertmodeller.

Ang. pærer til den kan der vel næppe ske noget ved at anvende noget standard
ca. 18 W foran og ca. 5 W bag.
Måske de pærer som allerede sidder på knallerten kan afsløre det.

Med venlig hilsen
Jan Preuthun

FORBEHOLD:
Af hensyn til purister og "besservisser'er" skal jeg straks indrømme, at
ovenstående forklaringer ikke er videnskabelige og fuldtud fyldestgørende.