Lovlig knallert i DK
Fra : Helene og Lars

Dato : 25-04-05 19:15

Hvordan kontrollerer man om en brugt knallert er typegodk. i Danmark og ikke
er en som en eller anden har kørt over grænsen fra Tyskland på en trailer.

Der er tale om en 4 gears yamaha fra 83-84.

Slet fjerdette i email ved svar.

MVh Lars

Fra : Contraventum Minquit

Dato : 25-04-05 20:49

Som regel står godkendelsen på motorblokken, oftest ved eller på
cylinderen.
Der skal stå TUM-178 hvis det er en dansk godkendelse den har.
Håber det kan hjælpe jer.

CM

Fra : Preuthun

Dato : 28-04-05 22:18

Hejsa.
Hvis nogen synes det kunne være interessant, har jeg har lagt scannede
kopier af TU-M 178 Yamaha FS 1 i dk.binaer.motor

mvh.
Jan Preuthun

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 25-04-05 21:14

Helene og Lars wrote:
> Hvordan kontrollerer man om en brugt knallert er typegodk. i Danmark
> og ikke er en som en eller anden har kørt over grænsen fra Tyskland
> på en trailer.
>
> Der er tale om en 4 gears yamaha fra 83-84.

Ganske simpelt. Hvis den ER fra 83-84 og med 4gear, så er den ikke
typegodkendt i DK. Godkendelsen blev trukket tilbage i 1977.

Mvh
Kaj K Thomsen

Fra : Allan Riise

Dato : 25-04-05 21:55

"Kaj Kristian Thomsen" <Who Knows@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Ganske simpelt. Hvis den ER fra 83-84 og med 4gear, så er den ikke
> typegodkendt i DK. Godkendelsen blev trukket tilbage i 1977.

Nej, det gjorde den ikke, jeg har selv 2 fra den periode, begge med 4 gear.
Her er en fra Scootergalleri
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=6675

Kan du ikke lige linke til din dokumentation?

Allan Riise

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 25-04-05 22:21

"Allan Riise" <familien_riise@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det gjorde den ikke, jeg har selv 2 fra den periode, begge med 4
> gear.
> Kan du ikke lige linke til din dokumentation?

Det blev i maj 1977 vedtaget ved lov, at de knallerter der i fremtiden
skulle sælges i Danmark ikke måtte veje over 60 kg og ikke have mere end
2-gear i motoren. De sidste blev dog først solgt i 1979. Har du tjekket
stelnummeret om den virkeligt er fra først i firserne?

Fra : Allan Riise

Dato : 25-04-05 22:25

"Brian Axelgaard" <ask@for.it> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2-gear i motoren. De sidste blev dog først solgt i 1979. Har du tjekket
> stelnummeret om den virkeligt er fra først i firserne?

Ja, men der kan jo selvf. være blevet smidt en anden motor på!

Allan riise

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 25-04-05 22:33

> Ja, men der kan jo selvf. være blevet smidt en anden motor på!

Tjae... men på dit stel står der en bogstav kode som viser at den er fra
firserne?
Kan der ellers være problemer med at hente en scooter i Tyskland eller
Sverige, hvis selvsamme model og årgang også er solgt i DK?

Fra : Allan Riise

Dato : 25-04-05 22:39

> "Allan Riise" <familien_riise@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Tjae... men på dit stel står der en bogstav kode som viser at den er fra
> firserne?

Troede at du kunne se på mit svar at de er fra firserne, derfor ja som
første ord.

> Kan der ellers være problemer med at hente en scooter i Tyskland eller
> Sverige, hvis selvsamme model og årgang også er solgt i DK?

Jeg tror det ikke, da der ikke skal betales afgift, og jeg mener ikke man
skal betale moms af brugte varer.

Men ddet nemmeste for spørgeren vil være at ringe til et forsikringsselskab
og få lavet en police, så skulle der ikke være nogen problemer, som jeg ser
det!

Allan Riise

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 26-04-05 02:23

Allan Riise wrote:
> [...]
> meddelelse news:426d4f83$0$23031$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Nej, det gjorde den ikke, jeg har selv 2 fra den periode, begge med 4

Stelnummer startende med 381 ?
Hvad er endebogstavet i stelnummeret ?

> Her er en fra Scootergalleri
> http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=6675

Den der har aldrig været fra 1984, stellet er født til små sideskjolde.

> Kan du ikke lige linke til din dokumentation?

Ikke uden at grave bunken af godkendelser igennem ude ved
cykelhandleren, men der findes ingen godkendelse af yamaha Fs1
fra efter 1979, da de sidste fra Yamaha Danmarks lager blev solgt.
Næste godkendelse dækker over 2EO som kom her til landet i
2gears udgave

Fra : Highserver

Dato : 26-04-05 05:39

Hej

Hvis du har et stelnr der har bogstaverne : 381 - XXXXXX - WYA - X(dette X
skal være et bogstav det er det der giver årgangen)
og du har en motor med mærke TUM178 og motornr. 381- XXXXXX
så kan du trykt køre med den. Hvis der står FS1 så er vi ude i en 2gears
eller en drejeventilsmodel og så er det en anden sag.

Hilsen Jakob.