type godkendelse af knallert
Fra : klaus nielsen

Dato : 24-04-05 11:16

hej
nogen her der ved noget om hvad der skal til før at en knallert kan type
godkendes, så den kan komme til at køre på vejene.. det findes jo mange
sjove maskiner som endnu ikke er på vejene i DK. der er feks vildt fede
pocketbikes som er ret fine med gode bremser osv... men som feks bare
mangler at få sat lys på for at den er ligeså god som en almindelig knallert
eller som 45 knallert
tanken gik også lidt på at bygge sin egen. men bruge visse standart dele,
som feks bremser osv.. og det er jo intet problem at bygge et stel som man
ønsker det. og med den påkrævede styrke i materialer, svejsninger osv
men hvor får man dem godkendt ? hvad koster det osv ?

på forhånd tak
venlig hilsen klaus nielsen

Fra : Myt

Dato : 24-04-05 11:43

"klaus nielsen" <klaus(vækmeddet)vfr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ønsker det. og med den påkrævede styrke i materialer, svejsninger osv
> men hvor får man dem godkendt ? hvad koster det osv ?

Jeg har kendskab til en der byggede sit eget stel til en Harley, det skulle
så sendes til, jeg mener det var teknologisk institut, hvor det skulle
testes. Han fik det tilbage, totalt sammenkrøllet. Med var et brev om, at
hvis han lavede en nøjagtig kopi at det stel, så kunne han få lov at køre
med det.
Det er så vidt jeg ved ikke gratis at få lavet disse test.

Myt

Fra : Allan Riise

Dato : 24-04-05 11:58

"Myt" <nogo32@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at køre med det.
> Det er så vidt jeg ved ikke gratis at få lavet disse test.

Korrekt, man skal sende framen, ang. bil chassiet, til testing, og det
koster vidst nok mindst 25.000.- som så bliver udsat for diverse tests for
at checke stivhed og holdbarhed, hvorfor man også går over "stresspoint", og
så bliver "hardwaren", som du selv skrive, krøllet sammen.

Derfor skal man altid lave mindst 2 sæt...

Derudover kommer prisen for at få den synet som en ikke standard o.s.v.
hvilket gør det, IMHO, næsten umuligt for menigmand at lave egne køretøjer.

For ikke at tale om emsige betjente der hele tiden lige vil tjekke hvad det
dog er for en knallert der kører der.

Allan Riise

Fra : KubikH

Dato : 24-04-05 13:26

> [...]
> ønsker det. og med den påkrævede styrke i materialer, svejsninger osv
> men hvor får man dem godkendt ? hvad koster det osv ?

Hej Klaus
Det kan godt lade sig gøre.
Kig på FStyrs side på nettet.
Der er MEGET stor forskel på at få typegodkendt en motorkøretøj og så en
knallert.
For øvrigt er der ikke krav om at motorkøretøjer skal typegodkendes.
Når man laves sig et Stel / Chassi, er det naturligvis et eksisterende der
er ombygget
Når så køretøjet er færdigt skal det så til Teknologisk Institut, og
prøvekøres.
Det er en almindelig køretest, og det bliver ikke ødelagt.
Der er efterhånden en del Hot Rods i Danmark der har været gennem den mølle.

Mvh
Niels.

Fra : Allan Riise

Dato : 24-04-05 14:34

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er en almindelig køretest, og det bliver ikke ødelagt.
> Der er efterhånden en del Hot Rods i Danmark der har været gennem den

Ja, når det bygger på en eksisterende frame, ellers ikke!

Allan Riise

Fra : KubikH

Dato : 24-04-05 17:05

"Allan Riise" <familien_riise@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> "KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, når det bygger på en eksisterende frame, ellers ikke!
>
> Allan Riise
Ja og det er det da altid ...ikk!!!
Der er ingen krav om at det skal være en ramme med papirer
Man skal jo alligevel betale afgift bagefter.

mvh
niels