Motor problemer - Puch Monza
Fra : Anders P

Dato : 20-04-05 17:18

Hej NG!

Nu har jeg spurgt om nogle ting, ang min gamle puch monza. Jeg er lidt
ude af det, det det er ved at være længe siden jeg har rodet med disse
gamle maskiner..

Så nu har jeg noget mere: Lige nu har jeg på min monza/grand prix 3g
monteret følgende:
47mm metrakit
20mm dellorto
28mm crom udstødning
K/N Power filter
Dyse boret til ca #150
14t for, 32t bag

Maskinen starter i første hug med choker, og trækker fint. Den går
rigtig godt, og blandingen ser ud til at passe (tændrøret er
lysebrunt)
Men det jeg ikke kan forstå, er at den ikke køre mere end 75-80
stykker...? Den kan på toppen kun lige overhale en magen til, med
samme setup dog med 30t tandhjul og kun 40mm cylinder.

Hvad kan grunden være? Burde den ikke være noget hurtigere med den
enorme cylinder?

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 20-04-05 17:52

"Anders P" <andersbp@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Så nu har jeg noget mere: Lige nu har jeg på min monza/grand prix 3g
> monteret følgende:
> 47mm metrakit
> 20mm dellorto
> 28mm crom udstødning

Jeg ville nok kigge lidt på udstødningen, sikkert her, du kan hente lidt
mere, ægte 80 km/t er sgu da meget godt på en monza 3 gears.
Det svarer til en ca. 8500 rpm og det er meget normalt på en monza, du skal
nok optimere cylinder og udstødnings system for at hente mere.

mvh tp

Fra : Anders P

Dato : 24-04-05 10:46

> [...]
> Det svarer til en ca. 8500 rpm og det er meget normalt på en monza, du skal
> nok optimere cylinder og udstødnings system for at hente mere.

Hvilken udstødning tror du vil hjælpe? Skal jeg op i noget 32mm, eller
bare en anden type?

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 24-04-05 11:34

> Hvilken udstødning tror du vil hjælpe? Skal jeg op i noget 32mm, eller
> bare en anden type?

En 32mm Proma er god til Monza med MK 47mm.
Ved bare ikke om de kan købes mere, du bør også finde dremlen frem og pudse
indsug/udstødning i cylinderen, de plejer at være ret sjusket lavet (grater
osv.)
Skylle kanalerne kan også godt tåle en lille opfræsning/polering.
Og forenklet sagt så bestemmer længden på forrøret hvor mange rpm skidtet
kan tage, jo kortere, jo flere rpm, minusset er at effektkurven bliver meget
spids, hvilket ses på at bundtrækket aftager.
En puch skal helst køre med mange rpm, ellers går den død, derfor er det
også godt at finde en 4 gears gearkasse så den ikke skal sejtrække så meget
under acceleration.

mvh tp

Fra : Anders P

Dato : 24-04-05 17:16

> [...]
> også godt at finde en 4 gears gearkasse så den ikke skal sejtrække så meget

Tak for hjælpen. Promaen kan købes til 4g, er det ikke den samme?
Med hensyn til forrør, vil det så sige at jeg skal skære et stykke af det af?

Mvh
Anders

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 26-04-05 16:58

> Tak for hjælpen. Promaen kan købes til 4g, er det ikke den samme?
> Med hensyn til forrør, vil det så sige at jeg skal skære et stykke af det
> af?

Sorry for det sene svar, men tdc mente ikke jeg havde brug for internet i et
par dage

på min Monza med mk47 og den originale proma potte har jeg skåret forrørret
af lige foran fodhvileren.
det kører fint.
hvis du tænker på protunas potte til ymerhakker 4g så er det ikke den
originale proma, men en efterligning, jeg ved ikke om den er lige så god,
men mon ikke.
Hvis du vil ha flere detaljer så drop en privat mail, så svarer jeg
hurtigere.
mvh tp

Fra : msp

Dato : 09-05-05 02:24

Køb en motorcykel, så er bremser og stel også dimensioneret til de
hastigheder.
Det er foruroligende at der tales så meget om at de skal tunes i motor, men
hvad med at opgradere bremser samtidig og forstærkning af stel.

Mogens