Hvor tygt lag sand ved lægning af terrasse~
Fra : Jacky Hansen

Dato : 12-05-05 22:26

Hej NG...

Jeg skal have udvidet terrassen med ca. 10m2, så jeg ofre lige et bed. men
hvor tygt lag sand bør der ligge under fliserne, så de forhåbentlig ikke
flytter sig. Ivrigt motages gode råd om hvordan man får underlaget jævnt og
i vatter. Inde i mit hoved ser jeg for mig at jeg ligger på knæ med et langt
bræt med et vatterpas ovenpå, men om det er måden at gøre det på, ved jeg
ikke. Håber at der er nogen som vil dele deres erfaringer med mig.

Med venlig hilsen
Jacky

Fra : Flemming Kold

Dato : 13-05-05 08:36

> hvor tygt lag sand bør der ligge under fliserne, så de forhåbentlig ikke
> flytter sig.

Der skal ca 7 - 10 cm sand under fliserne.. Men mindre kan også gører det!
Bare der lige er nok til at vatter underlaget ud!

> [...]
> bræt med et vatterpas ovenpå, men om det er måden at gøre det på, ved jeg
> ikke. Håber at der er nogen som vil dele deres erfaringer med mig.

Din teresse skal ikke være i vatter!!!! Der skal være et fald på minimum 1
cm pr. meter i retning væk fra huset.

Strø en masse sand ud.
Bank små pinde i, med en afstand der passer til dit retholdt.
Mål med kridtsnor, tommestok og vatterpas (husk hældningen) og afmærk på
pindene, hvor underkant af fliserne skal ligge.
Lig 2 vandrør (1/2" men helst 3/4") parallelt op og ned af pindene, så
overkant vandrør passer med stregerne på pindene.
Træk dit retholdt oven på vandrørene.
Læg fliser på stykket der lige er vatteret ud.
Forsæt med at ligge vandrørene efter stregerne på pindene og vatter ud.

Håber det var til hjælp.

F.. Kold.

Fra : Jacky Hansen

Dato : 13-05-05 09:01

> [...]
> Læg fliser på stykket der lige er vatteret ud.
> Forsæt med at ligge vandrørene efter stregerne på pindene og vatter ud.

Hej Flemming...

Tak for svaret. Nu ved jeg hvad jeg skal bruge weekenden til.
God pinse.

Mvh
Jacky

Fra : Armand

Dato : 13-05-05 15:57

Jacky Hansen wrote:
> [...]
> bræt med et vatterpas ovenpå, men om det er måden at gøre det på, ved jeg
> ikke. Håber at der er nogen som vil dele deres erfaringer med mig.

Sand er som sådan kun til at lave et jævnt leje for fliserne, så det
behøver ikke at være tykkere end at den højeste jord-top er dækket.

Hvis det derimod drejer sig om indkørslen kommer der et givet lag
stabilgrus (=lerblandet) på tale for at kunne bære køretøjers vægt!

En anden ting er at for ganske få tusinde kroner kan man lave sig en
terasse med trægulv:
Skru en ramme sammen af lægter og med tværgående ditto med ca. ½ meters
mellemrum og på tværs af disse 28mm høvlede "terrassebrædder".
Inden påskruningen af brædderne lægger man rammen i water på nogle
mindre fliser-på-sand og forankrer den ved at skrue den til et par
spidsede lægter banket i jorden op ad indersiden af rammen - Samt ruller
et gammelt tæppe, købt "flisedug" eller andet lignende (billige
pressenninger larmer for meget ved regn og i blæst!) ud på arealet
dækket af terrassen - Voila: Enkelt, økonomisk overkommeligt og anderledes!

--
Armand.

Fra : Finn Christiansen

Dato : 14-05-05 21:39

> [...]
> for meget ved regn og i blæst!) ud på arealet dækket af terrassen - Voila:
> Enkelt, økonomisk overkommeligt og anderledes!

De tidligere råd er i princippet ganske udemærkede de mangler blot en
detaliie.
Du skal hvis du vil bevare din belægning i en længere periode skal bygge
din bund på råjord. at lægge et tyndt lag sand oven på muld er som at pisse
i bukserne for at holde varmen. Muld er organisk og svinder med tiden og da
du sandsynligvis ikke har et ens muldlag over det hele vil nogle steder
sætte sig mere end andre og så vil du i løbet af få år have et vaskebrædt.
Når du nu er ved det så brug de ekstra kroner og de ekstra timer til at gøre
det rigtigt.
Væk med det organiske:
Med hensyn til sandlaget bør det ikke være under 15 cm gerne større men det
afhænger og så af hvilken bund du har under er det lerjord((evt fugtigt)så
skal afretningslaget måske laves i filtergrus)) kan det være en stor fordel
med en geotekstil
mvh FC