Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Olympus dslr?
Fra : Poul Erik

Dato : 13-05-05 00:11

Hej

Er der nogen her der kender til Olympus' digitale SLR kameraer?

Årsagen er at jeg har et Olympus 707, men et pænt udvalg af både faste
og zoom objektiver.

Nu går jeg og overvejer at købe et digitalt SLR kamera, og så var det
jo smart at kunne bruge de samme objektiver. Så var det blot et ekstra
hus jeg skulle have med.

Så spørgsmålet er, kan jeg få et digitalt hus, hvor jeg kan bruge de
objektiver, som jeg har?

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
== __o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: lindaa@mail.tele.cykeldk

Fra : Thomas Clausen

Dato : 13-05-05 00:26

Poul Erik wrote:
> [...]
> hus jeg skulle have med.
>
> Så spørgsmålet er, kan jeg få et digitalt hus, hvor jeg kan bruge de

Du kan få en adaptor således at det er muligt at bruge manuele Olympus
Zuiko objektiver på de nye E1 (og andre) Olympus DSLRs -- naturligvis i
manual focus og stop-down-metering mode.

OM707 er speciel, og objektiverne har ikke samme bajonet som manuelle
Olympus objektiver -- så så vidt jeg ved kan de ikke anvendes på E1.

Et er sikkert: hvis objektiver til OM707 kan anvendes på et E-series
DSLR er det *ikke* some auto-focus objektiver....

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-05-05 08:12

Thomas Clausen wrote:
> Du kan få en adaptor således at det er muligt at bruge manuele Olympus
> Zuiko objektiver på de nye E1 (og andre) Olympus DSLRs -- naturligvis i
> manual focus og stop-down-metering mode.

I teorien kan man så lige så godt købe en adapter til fx. Canon
eller Nikon og, hvis man hellere vil det.

Jeg har i øvrigt set nogle billeder taget med Olympus-optik på et
10D (eller sådan) på et tidspunkt, og det så udemærket ud.

// Hans, der overvejer en EF -> Hasselblad-adapter
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : MS

Dato : 13-05-05 08:39

> I teorien kan man så lige så godt købe en adapter til fx. Canon
> eller Nikon og, hvis man hellere vil det.

Ved du hvor man kan købe sådan en til et Nikon?

/Max

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-05-05 09:37

MS wrote:
> Ved du hvor man kan købe sådan en til et Nikon?

Næh, men de må næsten findes... prøv at søge på google/ebay.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : MS

Dato : 13-05-05 09:39

> Næh, men de må næsten findes... prøv at søge på google/ebay.

Jeg har prøvet google men uden held, så hvis nogen har nogle links, så sig
endelig til...

/Max

Fra : Poul Erik

Dato : 13-05-05 09:21

On Fri, 13 May 2005 01:25:53 +0200, Thomas Clausen
<T.Clausen@computer.org> wrote:

> [...]
>
>OM707 er speciel, og objektiverne har ikke samme bajonet som manuelle
>Olympus objektiver -- så så vidt jeg ved kan de ikke anvendes på E1.

Bajonet fatningen er vel den samme, for på et 707 kan du godt anvende
de manuelle Zuiko objektiver (har også et par af dem, som jeg bruger
på 707'eren).

>Et er sikkert: hvis objektiver til OM707 kan anvendes på et E-series
>DSLR er det *ikke* some auto-focus objektiver....

Jeg må finde en forhandler der har et hjemme, så jeg kan prøve det.
Jeg kan sagtens leve uden auto-fokus.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-05-05 09:38

Poul Erik wrote:
> Jeg må finde en forhandler der har et hjemme, så jeg kan prøve det.
> Jeg kan sagtens leve uden auto-fokus.

Vær også opmærksom på cropfactoren.

Billedudsnittet med et 50mm normalt SLR-objektiv vil svare til et
100mm når det bliver monteret på et E1, der har en cropfactor på 2.

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Christian Cederberg

Dato : 13-05-05 12:09

On Fri, 13 May 2005 10:20:31 +0200, Poul Erik
<lindaa@mail.tele.cykeldk> wrote:

> [...]
>på 707'eren).

>Jeg må finde en forhandler der har et hjemme, så jeg kan prøve det.

I USA sælges Olympus E-1 med en kupon, der kan indløses til en gratis
adapter til Zuiko objektiver. Det må de også kunne grave frem af
skuffen herhjemme.

Med venlig hilsen
Christian Cederberg
--
Besøg min side med damplokomotivfotos http://www.damplokomotiv.dk/
For mig stoppede udviklingen hos DSB 31. maj 1970.

Fra : Lene

Dato : 13-05-05 13:55

"Christian Cederberg" skrev

> I USA sælges Olympus E-1 med en kupon, der kan indløses til en gratis
> adapter til Zuiko objektiver. Det må de også kunne grave frem af
> skuffen herhjemme.

Jeg har fået min adapter ved at sende en kopi af garantikortet og serienr på
E1'eren ind til Olympus. Et par dage efter fik jeg den med posten.

Mvh. Lene

Fra : Max[DK]

Dato : 13-05-05 22:26

> Jeg har fået min adapter ved at sende en kopi af garantikortet og serienr
> på E1'eren ind til Olympus. Et par dage efter fik jeg den med posten.

Har du nogle test billeder man må se?

/Max

Fra : Lene

Dato : 14-05-05 10:48

"Max[DK]" skrev

> Har du nogle test billeder man må se?

Jeg har en del fotos taget med E1 med sigma 55-200 eller zuiko 14-54, men
ikke med OM objektiv. Jeg har købt et OM zuiko F4 55-200 mm, men har det
ikke så godt med manuel fokus, så jeg opgav og købte et Sigma så snart man
kunne få det. Men jeg kan da lave et par fotos ved lejlighed hvis du er
interesseret.
De andre fotos kan ses på www.lene-baarts.dk især billederne fra Chile,
Argentina og Bolivia (der er dog også billeder taget med Olympus 5060w).
Mvh. Lene

Fra : Christian Cederberg

Dato : 13-05-05 12:12

On Fri, 13 May 2005 10:20:31 +0200, Poul Erik
<lindaa@mail.tele.cykeldk> wrote:

>Jeg må finde en forhandler der har et hjemme, så jeg kan prøve det.
>Jeg kan sagtens leve uden auto-fokus.

Se også http://www.wrotniak.net/photo/oly-e/omz.html, hvor adapteren
diskuteres

Med venlig hilsen
Christian Cederberg

Fra : Poul Erik

Dato : 13-05-05 15:02

On Fri, 13 May 2005 01:10:52 +0200, Poul Erik
<lindaa@mail.tele.cykeldk> wrote:

>Så spørgsmålet er, kan jeg få et digitalt hus, hvor jeg kan bruge de
>objektiver, som jeg har?

Jeg har nu været ved et par fotohandlere, og "fundet" et E1 hus.

Desværre kan AF objektiverne AF til Olympus 707 ikke bruges, men de
manuelle objektiver kan.

Da det ikke er muligt at bruge fokusen manuelt på AF objektiverne, er
det desværre ikke muligt (fokusen på AF objektiverne styres af en
lille tap fra kamera huset, også ved "manuel" fokus.

Så nu kan jeg begynde mine averjelser forfra. Fand... også.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

Fra : Søren Olesen

Dato : 14-05-05 20:14

Kære Bruger af gl. OM objektiver

jeg har i mange år været / og stafdig en lykkelig ejer af OM hus og dertil
hørende objektiver, men har her fornylig udviget med digital kamera!!!!
jeg har lånt et E300 og denne adapter til brug af OM objektiver, har lavet
en del test
med følgende
16mm
21mm 2
35mm 2
50mm 1,8
50mm marco 3,5
85mm 2
180mm 2,8 + teleconverter 1,4x
jeg var meget hugt på at kunne fortsætte med min OM objektiver - men i dag
er jeg også blevet ejer af en canon eos 20d
det er sinpelhen ikke godt nok ... desværer

søren

Fra : Thomas Clausen

Dato : 14-05-05 12:18

Søren Olesen wrote:
> [...]
> er jeg også blevet ejer af en canon eos 20d
> det er sinpelhen ikke godt nok ... desværer

Der findes en OM-to-EOS adaptor, hvis du er interesseret i fortsat at
bruge dine Zuiko objektiver på din EOS 20d. Den fremstilles ikke af
Canon, men af en uafhœngig producent.

Fra : Poul Erik

Dato : 14-05-05 20:07

On Sat, 14 May 2005 12:13:54 -0700, "Søren Olesen"
<soren@fenger-olesen.dk> wrote:

> [...]
>er jeg også blevet ejer af en canon eos 20d
>det er sinpelhen ikke godt nok ... desværer

Jamen så skulle du da bare have haft E1 huset i stedet.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse