Hermed erklærer jeg dk.fritid.rollespil fo~
Fra : Peter Knutsen

Dato : 30-05-01 11:48

Jeg har lige optalt og kategoriseret samtlige indlæg postet de sidste
14 dage. Jeg har inddelt dem i to kategorier, off-topic og on-topic.
Off-topic er alle de indlæg der handler om håndværk (eksempelvis
fremstilling af ringbrynjer), køb & salg, spil med dømmende computer
og så videre. On-topic defineres de indlæg der omhandler rollespil
eller live. On-topic inkluderer kontakt-søgende indlæg, men ikke indlæg
der omhandler fiktion. I alt er der indenfor de sidste 14 dage postet
85 indlæg. Umiddelbart giver det indtryk af en meget levende og dynamisk
gruppe.

Men det er *misvisende*. Langt de fleste af indlæggene er nemlig
skingrende off-topic, og det store flertal herinde har modsat sig
ethvert forslag om at modernisere gruppens fundats. Det har flere
gange, gennem de sidste par år, været på tale at modernisere
fundatsen og præcisere hvad gruppen er beregnet til at diskutere,
men hver gang er forslaget blevet flamet af "sprogligt udfordrede"
pædagogakstuderende.

Resultat af min optælling:
On-topic: 34
Off-topic: 51

Situationen er altså den at 60% af de indlæg der postes er
off-topic. Der er fuldstændig uholdbart, især fordi det ikke er
en midlertidig tilstand - sådan har dk.fritid.rollespil været i
mange måneder. I perioder har det været lidt bedre (måske kun
40% off-topic indlæg) og i perioder har gruppen været helt uden
indlæg, men problemerne har bestået i adskillige år og er ikke
til at løse.

Værre endnu, når der postes on-topic spørgsmål, så bliver folk flamet.
Da "butch" stillede et spørgsmål om fortolkning af D&D3-reglerne så
flamede Yulian ham og talte ned til ham. Og da jeg svarede på Lars
Würtz' on-topic spørgsmål om et regelspørgsmål, så blev jeg også flamet
og gjort grin med.

Vi har altså en sitaution hvor folk der poster on-topic bliver
chikaneret! De er absurd og fuldstændig uholdbart!!

dk.fritid.rollespil kan derfor ikke bruges når danskere ønsker
at diskutere rollespil. Nogle få af os der skriver - eller har
skrevet - herinde, er så heldige at vi kan begå os i de engelske
grupper uden problemer. Men der er mange der reelt ikke er dygtige
nok til engelsk til at turde poste i f.eks. rec.games.frp.misc .
Hvad skal der blive af dem? Og hvordan kan vi skabe et fællesskab
blandt danske rollespillere når det mest oplagte og naturlige
forum hærges af idioter og/eller pædagogakstuderende?

Der gøres somme tider opmærksom på (af Peter Brodersen hvis jeg
husker rigtigt) at der på WWW er et (efter sigende velfungerende)
diskussionsforum med livlig aktivititet. Muligvis også med en
høj grad af on-topic-ness.

Der kunne man jo flygte hen, når man ikke gider dk.fritid.rollespil
mere. Men jeg kan ikke *udstå* WWW-baserede diskussionsfora. De er
langsomme og klodsede. Ufatteligt langsomme og ufatteligt klodsede.

Derfor har jeg netop oprettet en mailingliste hvor danskere kan
diskutere rollespil. Det med "danskere" skal forøvrigt ikke tage
så tungt. Nordmænd, andengenerationsindvandrere og andet godtfolk
er velkomne! Mailinglisten er tænkt som er alternativ til de
engelsk-sprogede grupper og til WWW-forumet.

Live er ikke on-topic på mailing listen; da listemesteren (mig)
ikke gider Live så bliver det sådan at Live folk selv må konstruere
en liste hvis de føler behov for det. (Hvis de har tekniske
problemer med dette, så hjælper jeg gerne hvis jeg bliver spurgt
pænt).

Kontaktannoncer er heller ikke on-topic på listen. De henvises til
dk.fritid.rollespil samt til Rollespillernes Opslagstavle, da
disse fora er langt bedre egnet til sådanne opslag.

Al diskussion om rollespil, defineret som spil hvor den dømmende
magt ligger hos et menneske, er on-topic. Folk som mener at
rollespil = historie, eller at AD&D er verdens bedste regelsæt,
skal være velkomne på listen. Bliver der for mange skænderier
så kan det evt. komme på tale at splitte listen op i to lister
sådan at folk der er dybt og grundlæggende uenige kan få hver
sin liste så vi slipper for skænderier. Men mit gæt er at det
vil være rigeligt med en liste, de første mange år.

Det er uheldigt at dk.fritid.rollespil er afgået ved døden. usenet
har nemlig en enorm synlighed i forhold til mailinglister. Når
folk kommer på nettet, så finder de langt hurtigere usenet end de
finder en mailingliste. For alligevel at gøre listen så synlig
som mulig vil jeg med mellemrum, måske hver 14. dag, reklamere
for listen herinde.

Folk der ønsker at tilmelde sig liste gør det ved at sende en
e-mail til mailto:rollespil-danmark-subscribe@yahoogroups.com

Jeg har valgt ikke at sende invitationer ud, jeg stoler på at
folk der ønsker at diskutere rollespil godt selv kan finde ud
af at tilmelde sig listen.

Nedenfor følger listens beskrivelse, som den fremstår på
listens side: http://groups.yahoo.com/group/rollespil-danmark

This group is Danish, do not subscribe if you cannot understand Danish,
and write Danish, Norwegian or Swedish.

Hej

Denne mailingliste er skabt fordi usenet-gruppen
dk.fritid.rollespil er gået i selvsving. Den vrimler
med off-topic posts og hvis man skriver et on-topic
indlæg bliver man flamet eller i bedste fald ignoreret.

Folk der ønsker at diskutere rollespil kan derfor
tilmelde sig denne liste.

On-topic er alt rollespil hvor den dømmende magt
ligger hos et menneske.

Spil hvor en computer er dømmende, er off-topic.
Ligeledes spil hvor fysikkens love er dømmende,
dvs. Live spil. "Kontakt-annoncer" er heller ikke
ønskværdige på listen, disse bør placeres på
Rollespillernes Opslagstavle (spørg efter URL på
listen).

Alle der ønsker at diskutere rollespil er velkomne.
Der er ingen censur mht. flames. Kun hvis der postes
off-topic vil liste-mesteren skride ind.

--
Peter Knutsen

Fra : Yulian K. Gaard

Dato : 30-05-01 12:46

Yipiiiieeee ... Jeg er nævnt ... !!!! *jubler*
Nå, men for lige at kommentere der hvor jeg blev nævnt - så syntes jeg at du
er ret nærtagende hvis du kalder en tilbagevisning til hans SL for at flame
ham. Jeg håber ikke at der er andre der har opfattet det sådan - Og i fald
at der er, så kan jeg ligesågodt allerede nu bede jer om at undlade at læse
mere som jeg nogensinde skriver. Jeg gjorde ham opmærksom på at det er min
mening hvad der skete og hvor de forskellige ansvar lå.

Altså, vi kan jo tage dit eget indlæg her hvor der direkte står ...
"flamet af "sprogligt udfordrede" pædagogakstuderende."
Hvis det ikke er at komme med en del falske beskyldninger der ikke tjæner
andet formål end at neddøre folk, så ved jeg ikke hvad det er.
Vi kan jo også lige tilføje endnu et citat fra dig om størstedelen af dem
der er herinde ... 60% ifølge din undersøgelse ...
"[mht gruppen] hærges af idioter og/eller pædagogakstuderende?"
Gør det det bedre at lave masse 'flaming' ??

Det kan godt være at du ikke anser fremstilling af liveudstyr, computer RPG
spil for værende rollespil og den slags ting, men det vil jeg gå ud fra at
en del andre gør - Bare se på din emne undersøgelse; den underbygger den
påstand. Dessuden er grundet til at folk ikke ønsker at "modernisere"
gruppen at de er godt tilfredse med den sådan som den er - en del folk kan
faktisk godt lide at læse om "Hvordan man laver en ringbrynje", hvilket
vidst var det du trak frem som eksempel.

" Derfor har jeg netop oprettet en mailingliste hvor danskere kan
diskutere rollespil" ... Hvad siger net høfligheden om at prøve at stjæle
"kunder" fra andre grupper ?? jeg tror at jeg vil påstå at det er et
medvirkende argument til bearbrejdelserne du først nu kommer frem med - de
er i hvert fald nye for mig.

--

Respectfully submitted.

" Magic is a way of life. "

Fra : Nex \(Formerly known~

Dato : 30-05-01 13:30

> [...]
> faktisk godt lide at læse om "Hvordan man laver en ringbrynje", hvilket
> vidst var det du trak frem som eksempel.

"Kulturen" omkring en nyhedsgruppe ændres vel også i takt med hvordan folk
bruger den - blot fordi at liverpg og rpg-relaterede bordspil ikke er nævnt
i fundatsen, betyder det vel ikke at hvis det er sådan gruppen bliver brugt,
så er den nødvendigvis død? Jeg mener da tvært imod at det kun er sundt med
lidt alsidighed, da, antallet af indlæg som i følge PK er on topic taget i
betragtning, dk.fritid.rollespil ellers ville være en lidt sørgelig gruppe.
Hvis der er noget der ikke har min interesse undlader jeg blot at læse
beskeden - det er da sjældent at nogle af de rollespil som jeg interesserer
mig for bliver diskuteret - og hvis der ikke var nogle af de indlæg som
bevæger sig på grænsen mellem on og off topic der interesserede mig, ville
der ikke være meget belæg for at jeg fulgte med i gruppen. Det er nu engang
således at de fleste der interesserer sig for rollespil også interesserer
sig for de andre temaer der bliver behandlet. Noget andet ville være hvis
rollespil blev diskuteret så meget at gruppen var uoverskuelig - så ville
der være belæg for at tynde lidt ud i det, men faktum er at 85 indlæg på to
uger ikke kan ses som værende uoverskueligt, mens 34 on topic indlæg og ikke
noget andet mildest talt ville være sørgeligt.

Jakob

Fra : Nex \(Formerly known~

Dato : 30-05-01 16:29

Desuden - hvad ligner det at udråbe en gruppe som værende død blot fordi den
ikke følger de forestillinger man selv har om den???

Jakob

Fra : Henrik

Dato : 30-05-01 14:20

Hejsa.

Personligt har jeg ikke så meget imod den overvejende del af indlæggene i
denne gruppe.

Noget, jeg derimod synes er rigtigt r..-irriterende er de indlæg, du ofte
lancerer, hvor du vidt og bredt fordømmer folks brug af denne gruppe.

Ja, en del er om brædtspil... Og hvad så? Det er jo stadig ikke Ludo og
Matador, der bliver snakket om, men derimod brædtspil som spilles af rigtigt
mange rollespillere og som oftest har et rpg-tema.

Ja, en del er om kontakt til andre rollespillere... Det må da siges at ramme
godt ind på, hvad denne gruppe bl.a. bør bruges til. Rollespillere, der
kommer i dialog med andre rollespillere.

Ja, en del er om køb og salg af rollespilsartikler... Jamen, for fa...
Selvfølgeligt er det da det rigtige sted at gå hen. Hvis du kan finde et
dansk site, der rent faktisk virker og har bare lidt gennemslagskraft, når
man søger brugte ting og sager, ja så er du skam heldig. Du nævner
rollespillerne.dk... Et ganske udemærket sted med en glimrende service (Tak,
Annette), men brugtbørsen er bare ikke god nok. Stedet fungerer, men der
kommer simpelt hen ikke indlæg deri, desværre. Og man får heller ikke svar.
Køb og salg af brugte ting kræver en vis dialog, før man trygt går i en
handel. Derfor er gruppen her genial til foremålet. En website er knap så
god, især da det jo er et ret afgrænset interesseområde.

Jeg anser ikke gruppen her for værende død som sådan, bare lettere hmmm...
passiv? Monstro fordi der sidder en flok Kloge-Åge'r og skal belære os
dødelige om, hvad der er on/off-topic. Man kan jo desuden hurtigt hoppe over
emner, man mener vil være skadeligt for éns nerver, f.eks. når de omhandler
ring-brynjer eller køb/salg. Det er ikke så svært at ignorere dem, man skal
bare sådan nærmest lade være med at læse dem, hvis du forstår...

Med andre ord synes jeg, at du skulle kravle ned af din kæphest og bruge
stedet her til at fremme dine interesser indenfor rollespillet, hvad enten
det er for at få råd eller inspiration til kampagner, idéer til køb af bøger
(og køb af brugte bøger, som du står og mangler på dit hold) eller hvilken
afskygning, det nu engang falder ind under. Endvidere bør man nok også
overveje, hvilket menneskesyn man skal bruge... f.eks. siger det en del om
én selv, når man vurderer folk på om de er " "sprogligt udfordrede"
pædagogakstuderende", som du selv betegner nogle.

Det hænder jo, at man ser nogle ganske fortrinlige posts fra din hånd, så
fokuser lidt på det i stedet for at svine stedet og dets brugere til.

Mvh.
Henrik

Fra : Kitiara

Dato : 30-05-01 14:47

Nu synes jeg du er lidt hård i din konklution. Jeg kan nu ikke påstå at jeg
har læst fundatsen til gruppen, men generalt synes jeg at det er ok når man
holder sig indefor rollespilsraleterede emner. Hvilket både live, manglende
kontakter, køb/salg og visse former for brætspil nu engang er, desuden
finder jeg det da i orden at nogen spørger om computerspil som Baldurs Gate,
der bygger på AD&D reglsæt. Uden disse indlæg ville gruppen meget hurtigt gå
helt kold og vil da kunne betegnes som død.

Til dit indlæg må jeg sige at jeg ikke opfattede Yulians post som flamming,
men som en henvisning da GM'er netop kører ting meget forskelligt. Desuden
må jeg desværre også give Henrik ret. Du skriver en del relevante indlæg,
men du bruger meget tid på at kritisere andre. Især om hvad der er on- og
off-topic. Du behøver jo ikke læse de indlæg der efter din opfattelse er
off-topic.

Og et lille hint til alle:
Hvis man ikke kan hjælpe på nogen måde og man ikke kan udtale sig pænt, så
lad endelig være med at svare på indlægget.

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 30-05-01 21:09

"Kitiara"
> [...]
> der bygger på AD&D reglsæt. Uden disse indlæg ville gruppen meget
hurtigt gå
> helt kold og vil da kunne betegnes som død.

Jammen jeg kan kun slutte mig enig til det her. Der har (i min
hukommelse) været flere forsøg/tiltag fra forskellige personer i
retning af at "gøre noget ved det her". Det være sig få ændret
fundatsen, få ændret folks holdninger til hvad der er tilladeligt her
i gruppen og meget andet. Misforstå mig nu ret, jeg synes ikke alle
tiltagene har været hverken en skidt ide eller direkte "forkert". Jeg
vil bare tillade mig at være uenig i nogle af dem.

Hvis vi læser fundatsen som den er skreven (hvordan skal det ellers
gøres? kan man næsten erklære gruppen om ikke for død, så da for i
overhængende fare for at drukne. Men så længe der ikke kommer mere end
hvad max! 5-10* poster om dagen generer det mig overhovedet ikke at
nogle af dem er ganske OT i henhold til hvad jeg egentlig er
interesseret i (jeg er hamrende ligeglad med live) overlever jeg. Det
er ikke støj på samme niveau som i flere af de ujenlanske grupper.

*(hvor det virkelig svinger) og da er det især når vi diskuterer den
her slags ting.

> Og et lille hint til alle:
> Hvis man ikke kan hjælpe på nogen måde og man ikke kan udtale sig
pænt, så
> lad endelig være med at svare på indlægget.

Strengt taget er det ikke et svar på dit indlæg Kitiara men jeg ville
bare gerne have den kommentar her til at stå ca. tilsidst.

Peter.

Hvi man har lyst til at kaste et blik på fundatsen.
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.rollespil

Fra : Yulian K. Gaard

Dato : 30-05-01 22:16

*stråler af stålthed*
Jeg er blevet bemærket *besvimer i Kitiaras arme*
.... Sig du elsker mig !!

Sorry ... kunne ikke gøre for det.
Det er godt at høre at der er andre der er enige med en.

--

Respectfully submitted.

" Magic is a way of life. "

Fra : Andreas Haugstrup - ~

Dato : 30-05-01 22:18

>*stråler af stålthed*
>Jeg er blevet bemærket *besvimer i Kitiaras arme*
>... Sig du elsker mig !!

Det var da vist ikke en on topic post

Sorry, kunne ikke lade være

Fra : Yulian K. Gaard

Dato : 30-05-01 22:36

Hvad ? Er det ikke on topic at flirte med en enormt sød pige ?

Noget helt andet er at det heller ikke var on topic i forhold til gruppens
formål at gøre mig opmærksom på det.

--

Respectfully submitted.

" Magic is a way of life. "

Fra : Fly Christensen

Dato : 30-05-01 21:02

Kitiara wrote:
[snip]
> desuden
> finder jeg det da i orden at nogen spørger om computerspil som Baldurs Gate,
> der bygger på AD&D reglsæt.

At et eller andet computerspil tilfældigvis bygger på AD&D/D&D gør det
efter min mening ikke automatisk on-topic. Hvis der spørges til
regelmekanismerne i AD&D er det helt on-topic. Hvis der derimod spørges
til ting, som omhandler spillet, som for eksempel, hvor findes hvad
eller hvad kan Baldurans Sword, så hører det til i dk.spil.computer, da
der er tale om noget spilspecifikt. Jeg tror heller ikke at de i
dk.fritid.bil ville synes om, at blive spurgt om hvilke dæk man skal
vælge til sin Bucatti XL i GT Ræser, fx.

Fly

Fra : jan j

Dato : 30-05-01 16:17

tør øjnene og tag en kiks, hvis du har så ondt i røven, så fuck off

Fra : Yulian K. Gaard

Dato : 30-05-01 22:17

Jeg må tilgengæld indrømme at de grimme ord der er blevet brugt her ikke er
noget jeg syntes hører til.

--

Respectfully submitted.

" Magic is a way of life. "

Fra : Trez

Dato : 30-05-01 22:18

Kan kun give folk ret i at det er et lame indlæg der kom der, gider ikke
komme med flere kommenatere da alt er blev sagt.

/Trez

Fra : Jon Loldrup

Dato : 15-12-01 22:57

On Wed, 30 May 2001 17:16:55 +0200, jan j <evilfrog@get2net.dk> wrote:

>tør øjnene og tag en kiks, hvis du har så ondt i røven, så fuck off

Okay, efter at have læst ovenstående linje er jeg helt enig med Peter
Knutsen. Denne gruppe er stendød!

med venlig hilsen Jon Loldrup

Fra : Rene Kragh Pedersen

Dato : 18-12-01 15:16

Jon Loldrup wrote:

> Okay, efter at have læst ovenstående linje er jeg helt enig med Peter
> Knutsen. Denne gruppe er stendød!

Du er jo på narko.
--
René Kragh Pedersen.
The problem with these editors is that Real Programmers consider "what

Fra : Ronnie Brandt

Dato : 18-12-01 17:14

Ja der må jeg give dig ret.....Jon du må da sandelig undskylde at vi ikke
poster i et par dage, men til ære for dig kan jeg da ligge en post hver
eneste dag.

Ronnie Brandt

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-05-01 09:11

Fra : Nex \(Formerly known~

Dato : 03-06-01 13:17

Selfølgelig er denne ng ikke død - og hvis den ikke svarer til enkelte
personers forventninger om den, så er det synd for dem.

Jakob