bil knager - måske kødben ?
Fra : Tom Nielsen

Dato : 12-05-05 21:32

Hejsa,

Jeg har en Civic 1,6ESi fra '92 som igår begyndte at knage - mest når jeg
bremsede.
Da jeg kom hjem afprøvede jeg støddæmpere, og sparkede lidt dæk - uden at
kunne frembringe den knagene lyd.

Idag testede jeg så lidt videre.
Som sagt opstår det ofte når jeg begynder at bremse (men giver kun et enkelt
klonk/knirk eller to)
Det opstår IKKE hvis jeg kun motorbremser, ej heller hvis jeg bremser meget
blødt.

Det opstår ikke når jeg bare kører lige ud, og syntes heller ikke jeg kunne
fremprovokere det når jeg accellerere.

På hjemturen (3km test tur) opstod det et par gange når jeg svingede til
højre. Så da jeg parkerede bilen prøvede jeg at rive i rettet.. jeg den
knagede to gange, men så stoppede den med det.

Har i nogen ide til hvad det kan skyldes, og hvad jeg kan tjekke for at
fejlfinde ?

- Tom

Fra : Martin Bak

Dato : 12-05-05 21:44

"Tom Nielsen" <tom_nielsenNO_REPLY@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bremsede.
>

> Har i nogen ide til hvad det kan skyldes, og hvad jeg kan tjekke for at

Kunne lyde som en gummibøsning ved stalisatorarmen. Måske en bærekugle. Men
ret sikkert ikke knokkelleddet.

Martin

Fra : Tom Nielsen

Dato : 12-05-05 22:01

> Kunne lyde som en gummibøsning ved stalisatorarmen. Måske en bærekugle.
Men
> ret sikkert ikke knokkelleddet.

Nogen ide om hvor kritisk det er ?
Altså hvor mange KM jeg kan tillade mig at kører inde jeg får det lavet.
Med andre ord, skal jeg kører den direkte på værksted, eller kan jeg godt
snige 50-100KM afsted indtil jeg får tid på et værsted... eller måske
ligefrem bruge den de 1000km de næste 14dage som jeg plejer ?

pft
Tom

Fra : Martin Bak

Dato : 13-05-05 16:10

> [...]
> snige 50-100KM afsted indtil jeg får tid på et værsted... eller måske
> ligefrem bruge den de 1000km de næste 14dage som jeg plejer ?

En fejl af den slags, bør du få lavet hurtigst muligt. Der kan være
alvorlige sikkerhedsmæssige ricici ved at ignorere det. Til gengæld er det
en ret simpel reparation, der er overkommelig, pris og tidsmæssigt.

Martin